Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Andreas Faurschou Hastrup, Lukas Andersen
|
Hold
|
2024 fy/t (1t fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bevægelse
Intro til Fysik C
Begreberne tid, position/sted, hastighed, acceleration
Grafisk repræsentation
Enhederne m/s og km/h
Bevægelse med konstant hastighed
Bevægelse med konstant acceleration
Eksperiment: Galileis faldlov
Videoanalyse: faldende (og hoppende bold)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
(Mekanisk) Energi
Definition af energi?
Energityper, energikæder, energikvalitet
Enheden J
Effekt
Enheden W
Enheden kWh
Mekanisk energi - kinetisk og potentiel energi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Fagligt indhold:
- Energiomdannelser
- Effekt
- Elektrisk energi
- Termisk energi
- Kemisk energi
- Vedvarende energi
- Nyttevirkning
- Specifik varmekapacitet
- Specifik fordampningsvarme
- Tilstandsformer
- Opvarmningskurve for vand
Kernestof:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Forsøg:
- Nyttevirkning (sammenligning af elkedel og mikroovn)
- Specifikke varmekapacitet for lodder
Pensum:
- Andersen, Michael Cramer. BASISFYSIK C. 1. udg. Haase; sider: 59-69, 71-78, 81-86, 93-94, 97-104, 107-114, 117-121,
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Nyttevirkning
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger
Fagligt indhold:
- Længdebølger
- Bølgelængde
- Frekvens
- Amplitude
- Lydbølger
- Lydens hastighed
- Dopplereffekt
- Stående bølger
- Lysbølger
- Gitterligningen
- Elektromagnetiske spektrum
- Fotoner
- Emission og absorption af lys fra atomer (Bohrs atommodel)
- Emissionsspektre og absorptionsspektre
- Interferens
- Fysiske egenskaber ved lyd og lys (bl.a. guitar, røntgen, ultralyd)
Forsøg:
- Stående bølger på en streng
- Lydens hastighed
- Gitterligningen
Kernestof:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.
Pensum:
Andersen, Michael Cramer. BASISFYSIK C. 1. udg. Haase; sider: 175-181, 191-193, 197-201, 209-217, 218-227
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Inden dagens modul bedes I:
-
Læs s. 176-179 med fokus på at forstå forskellen på længdebølger og tværbølger samt beskrivelsen af en bølge (bølgelængde, amplitude, bølgetop/bølgedal.
-
Læs s. 192-193 med henblik på at forstå, hvad lyd egentlig er for noget.
-
Læs 197-198 med fokus på at kunne forklare figur 14.7 ved timens start. Se også eksemplet på side 198 og følg udregningen.
-
opgaver dopplereffekt og stående bølger .docx
-
I skal læse "Delforsøg 2 om stående bølger" i vedhæftede dokument. Det bliver en del af en aflevering, så det er godt lige at sætte 10 min af til at læse om forsøget derhjemme, så man har en ide om, hvad der skal ske til forsøget og hvad der skal afl
-
Læs s. 210-212 med henblik på at forstå lys som bølgetype og det elektromagnetiske spektrum.
-
(Ingen nye lektier) Ellers læs lektien til i går, altså s. 210-212 med henblik på at forstå lys som bølgetype og det elektromagnetiske spektrum.
-
Læs s. 218-219 med fokus på at forstå, hvad symbolerne i gitterligningen står for og s. 221-222 med fokus på at forstå forskellen på et emissionsspektrum og absorptionsspektrum
-
Læs øvelsesvejledningen grundigt, inden I møder til forsøget. Læs med fokus på at forstå, hvad vi skal måle og hvordan. Læsetid: ca. 10 min.
-
Læs s. 224-225 med fokus på at. forstå Bohrs atommodel (herunder hvordan der sker emission og absorption). Brug mest tid på at sæt dig ind i figur 15.27 på s. 225.
-
Afsnit
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: Lydens hastighed
|
20-03-2025
|
Journal: Stående bølger
|
07-04-2025
|
Videoaflevering: Gitterligningen
|
17-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Astronomi, Kosmologi, Verdensbilleder
Del 1: Verdensbilleder
Vi arbejder med 6 signifikante astronomer:
Ptolemæus, Kopernikus, Brahe, Galilei, Kepler, Newton
Geocentrisk -> Heliocentrisk verdensbillede, forklaring af retrograd bevægelse, Brahes og Galileis observationer, Venus' faser, Keplers 3 love, Newtons tyngdelov og forbindelsen til Keplers love.
Del 2: Den nære astronomi
Jordens bane, dag og nat, år og årstider
Månens faser, solformørkelse og måneformørkelse
Del 3: Kosmologi
Rødforskydning
Hubbles lov
Universets udvidelse
Big Bang
Den kosmiske baggrundsstråling
Det kosmologiske princip
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904494440",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904494440",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904494440"
}