Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Anders Peter Andersen
|
Hold
|
2024 ke/m (1m ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer og periodesystemet
Introduktion til grundstoffer, kemiske formler og afstemning af reaktionsskemaer, samt atomets opbygning, periodesystemets struktur og atomernes elektronsystem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Ioner og ionforbindelser
Introduktion til ionforbindelser af simple og sammensatte ioner med fokus på ionforbindelsers opløselighed, fældningsreaktioner og opløsning af ionforbindelser.
Elevøvelsen ”Fældning af salte” om letopløselige og tungtopløselige ionforbindelser, herunder fældningsreaktioner og afstemning af reaktionsskemaer.
Elevøvelsen ”Omkrystallisation” om oprensning af forurenet kaliumnitrat ved udnyttelse af opløselighedens temperaturafhængighed og under anvendelse af sugefiltrering.
Rapportskrivning om øvelsen ”Fældning af salte”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Kovalent binding og molekyler
Introduktion til kovalent binding og molekylers rumlige struktur med fokus på carbonatomets bindingsforhold, elektronegativitet og bindingers polaritet.
Elevøvelsen ”Vandopløselighed” om alkoholers og carbonhydriders blandbarhed med vand.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Mængdeberegninger
Introduktion af begreberne molarmasse, stofmængde og stofmængdekoncentration med fokus på anvendelse af mængdeberegninger i forbindelse med kemiske reaktioner og etablering af det nødvendige grundlag for beregning af pH i en opløsning af en stærk syre.
Elevøvelsen ”Natron” om natriumhydrogencarbonats reaktion ved opvarmning, herunder anvendelse af vejeanalyse og mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer.
Rapportskrivning om øvelsen ”Natron”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Organisk kemi
Organisk kemi med fokus på carbonhydridernes struktur, navngivning, isomeri, fysiske egenskaber og kemiske egenskaber, herunder forbrændingsreaktioner, substitutionsreaktioner og additionsreaktioner.
Elevøvelsen ”Substitution og addition med dibrom” om grundlæggende organiske reaktionstyper med alkaner og alkener.
Rapportskrivning om øvelsen ”Substitution og addition med dibrom”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Syre-basereaktioner
Indledende syre-baseteori med fokus på syre-basebegrebet, stærke syrer og stærke baser, pH-begrebet og beregning af pH i en opløsning af en stærk syre.
Elevøvelsen ”Eddike” om bestemmelse af indholdet af ethansyre i eddike under anvendelse af kolorimetrisk syre-basetitrering og mængdeberegninger med stofmængdekoncentration.
Rapportskrivning om øvelsen ”Eddike”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Redoxreaktioner
Redoxreaktioner i uorganisk kemi med fokus på spændingsrækken, tildeling af oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner med brug af oxidationstal.
Elevøvelsen ”Spændingsrækken” om rene metallers redoxreaktioner med metalioner hhv. syre.
Elevøvelsen ”Tre små redoxforsøg” om redoxreaktionen mellem sulfit og permanganat med fokus på tildeling af oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner.
Rapportskrivning om øvelsen ”Spændingsrækken”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Orientering om eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904537244",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904537244",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904537244"
}