Holdet 2024 ke/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Anders Peter Andersen
Hold 2024 ke/m (1m ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundstoffer og periodesystemet
Titel 2 Ioner og ionforbindelser
Titel 3 Kovalent binding og molekyler
Titel 4 Mængdeberegninger
Titel 5 Organisk kemi
Titel 6 Syre-basereaktioner
Titel 7 Redoxreaktioner
Titel 8 Orientering om eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundstoffer og periodesystemet

Introduktion til grundstoffer, kemiske formler og afstemning af reaktionsskemaer, samt atomets opbygning, periodesystemets struktur og atomernes elektronsystem.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Ioner og ionforbindelser

Introduktion til ionforbindelser af simple og sammensatte ioner med fokus på ionforbindelsers opløselighed, fældningsreaktioner og opløsning af ionforbindelser.

Elevøvelsen ”Fældning af salte” om letopløselige og tungtopløselige ionforbindelser, herunder fældningsreaktioner og afstemning af reaktionsskemaer.

Elevøvelsen ”Omkrystallisation” om oprensning af forurenet kaliumnitrat ved udnyttelse af opløselighedens temperaturafhængighed og under anvendelse af sugefiltrering.

Rapportskrivning om øvelsen ”Fældning af salte”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Kovalent binding og molekyler

Introduktion til kovalent binding og molekylers rumlige struktur med fokus på carbonatomets bindingsforhold, elektronegativitet og bindingers polaritet.

Elevøvelsen ”Vandopløselighed” om alkoholers og carbonhydriders blandbarhed med vand.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Mængdeberegninger

Introduktion af begreberne molarmasse, stofmængde og stofmængdekoncentration med fokus på anvendelse af mængdeberegninger i forbindelse med kemiske reaktioner og etablering af det nødvendige grundlag for beregning af pH i en opløsning af en stærk syre.

Elevøvelsen ”Natron” om natriumhydrogencarbonats reaktion ved opvarmning, herunder anvendelse af vejeanalyse og mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer.

Rapportskrivning om øvelsen ”Natron”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Organisk kemi

Organisk kemi med fokus på carbonhydridernes struktur, navngivning, isomeri, fysiske egenskaber og kemiske egenskaber, herunder forbrændingsreaktioner, substitutionsreaktioner og additionsreaktioner.

Elevøvelsen ”Substitution og addition med dibrom” om grundlæggende organiske reaktionstyper med alkaner og alkener.

Rapportskrivning om øvelsen ”Substitution og addition med dibrom”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Syre-basereaktioner

Indledende syre-baseteori med fokus på syre-basebegrebet, stærke syrer og stærke baser, pH-begrebet og beregning af pH i en opløsning af en stærk syre.

Elevøvelsen ”Eddike” om bestemmelse af indholdet af ethansyre i eddike under anvendelse af kolorimetrisk syre-basetitrering og mængdeberegninger med stofmængdekoncentration.

Rapportskrivning om øvelsen ”Eddike”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Redoxreaktioner

Redoxreaktioner i uorganisk kemi med fokus på spændingsrækken, tildeling af oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner med brug af oxidationstal.

Elevøvelsen ”Spændingsrækken” om rene metallers redoxreaktioner med metalioner hhv. syre.

Elevøvelsen ”Tre små redoxforsøg” om redoxreaktionen mellem sulfit og permanganat med fokus på tildeling af oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner.

Rapportskrivning om øvelsen ”Spændingsrækken”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Orientering om eksamen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer