Titel
2
|
Naturalisme
Forløbet tager udgangspunkt i teoretisk-praktisk arbejde med spillestil, dramaturgi samt scenografi og iscenesættelse.
Herefter projektorienteret arbejde med korte tekstuddrag af naturalistiske manuskripter, som iscenesættes og opføres for holdet.
Spillestil:
Arbejde med Stanislavskijs system, herunder den indre og ydre teknik. Øvelser i det magiske hvis, de givne omstændigheder, stemningserindring og motivation. Eleverne tildeles en rolle som skabes ud fra et foto af en ukendt person. Der dannes familier og en selvskrevet konflikt spilles for holdet.
- Øvelser fra Henrik Flygare: "Klar Scene", Drama, 1994.
Litteratur:
- Karen Sørensen: "Dramatik - en grundbog", Systime, 2009, s. 68-71.
Dramaturgi:
- Aristoteles, kort om mimesis og katharsis, fablen, de tre enheder, lineær fortælleteknik, berettermodellen, retrospektivitet.
Litteratur:
- Karen Sørensen: "Dramatik - en grundbog", Systime, 2009, s. 99-101.
- Uddrag af Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem" (startsekvensen) - sammenligning med berettermodellen.
Scenografi:
Kort om kukkassen og den fjerde væg.
Litteratur: Karen Sørensen: "Dramatik - en teaterhistorie, Systime, 2015, s. 97-99.
Filmklip:
- Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem", TV-teatret 1973, https://www.youtube.com/watch?v=hU6p-Oj1BW0
- set i relation til teknikker fra introduktionsforløbet og det teoretiske materiale om naturalismen.
Naturalistiske projekter:
I grupper opføres et tekstuddrag af et naturalistisk stykke.
Krav:
- Produktet skal være så naturalistisk som muligt, både hvad angår spillestil, scenografi, kostumer og rekvisitter.
- Stanislavskijs metode skal anvendes i rollearbejdet.
- Grupperne giver hinanden feedback.
- Varighed: 4-5 minutter.
Tekstuddrag:
- Gruppe 1: Edgard Høyer: “I Ravnekrogen” (1891): Tobias, Maja
Gruppe 2: Edgard Høyer: “I Ravnekrogen” (1891): Kristoffer, Liva
- Gruppe 3: Sophus Jakobsen: "Et Dukkehjem" (1879): Asta, Josephine, Karla
- Gruppe 4: August Strindberg: “Moderkærlighed” (1892): Marie, Jasmina, Julie L.
- Gruppe 5: Amalie Skram: “Agnete” (1893): Selma, Julie N, Agnes
- Gruppe 6: Erling Jepsen: “Snefnugget og Øjeæblet” (1999): Rasmus, William, Mathilde
FAGLIGE MÅL:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk (naturalisme)
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber (projektarbejde, feedback, portfolio, indlevelse, den fjerde væg, aristotelisk dramaturgi).
- reflektere over den skabende proces og produktet (portfolio og feedback).
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner (teknikker til indlevelse).
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe (projektarbejde).
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder (Stanislavskijs system).
KERNESTOF
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
- grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
- den første af to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning
Sider i alt: 10.
|