Holdet 2024 dr/msv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Kristoffer Dam
Hold 2024 dr/msv (1msv dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Naturalisme
Titel 3 Episk teater
Titel 4 Moderne scenekunst
Titel 5 Eksamensprojekt
Titel 6 Afslutning og eksamensinfo

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

Kort introforløb, hvor vi arbejder indledende med følgende teknikker via øvelser:
- Blikretninger (3 slags) og hvad de kan bruges til.
- Udtryksniveauer - kropssprog.
- Arrangement.
- Variationsprincipper (Laban).
- Status.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Naturalisme

Forløbet tager udgangspunkt i teoretisk-praktisk arbejde med spillestil, dramaturgi samt scenografi og iscenesættelse.
Herefter projektorienteret arbejde med korte tekstuddrag af naturalistiske manuskripter, som iscenesættes og opføres for holdet.

Spillestil:
Arbejde med Stanislavskijs system, herunder den indre og ydre teknik. Øvelser i det magiske hvis, de givne omstændigheder, stemningserindring og motivation. Eleverne tildeles en rolle som skabes ud fra et foto af en ukendt person. Der dannes familier og en selvskrevet konflikt spilles for holdet.
- Øvelser fra Henrik Flygare: "Klar Scene", Drama, 1994.
Litteratur:
- Karen Sørensen: "Dramatik - en grundbog", Systime, 2009, s. 68-71.

Dramaturgi:
- Aristoteles, kort om mimesis og katharsis, fablen, de tre enheder, lineær fortælleteknik, berettermodellen, retrospektivitet.
Litteratur:
- Karen Sørensen: "Dramatik - en grundbog", Systime, 2009, s. 99-101.
- Uddrag af Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem" (startsekvensen) - sammenligning med berettermodellen.

Scenografi:
Kort om kukkassen og den fjerde væg.
Litteratur: Karen Sørensen: "Dramatik - en teaterhistorie, Systime, 2015, s. 97-99.

Filmklip:
- Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem", TV-teatret 1973, https://www.youtube.com/watch?v=hU6p-Oj1BW0
- set i relation til teknikker fra introduktionsforløbet og det teoretiske materiale om naturalismen.

Naturalistiske projekter:
I grupper opføres et tekstuddrag af et naturalistisk stykke.
Krav:
- Produktet skal være så naturalistisk som muligt, både hvad angår spillestil, scenografi, kostumer og rekvisitter.
- Stanislavskijs metode skal anvendes i rollearbejdet.
- Grupperne giver hinanden feedback.
- Varighed: 4-5 minutter.

Tekstuddrag:
- Gruppe 1: Edgard Høyer: “I Ravnekrogen” (1891): Tobias, Maja
Gruppe 2: Edgard Høyer: “I Ravnekrogen” (1891): Kristoffer, Liva
- Gruppe 3: Sophus Jakobsen: "Et Dukkehjem" (1879): Asta, Josephine, Karla
- Gruppe 4: August Strindberg: “Moderkærlighed” (1892): Marie, Jasmina, Julie L.
- Gruppe 5: Amalie Skram: “Agnete” (1893): Selma, Julie N, Agnes
- Gruppe 6: Erling Jepsen: “Snefnugget og Øjeæblet” (1999): Rasmus, William, Mathilde

FAGLIGE MÅL:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk (naturalisme)
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber (projektarbejde, feedback, portfolio, indlevelse, den fjerde væg, aristotelisk dramaturgi).
- reflektere over den skabende proces og produktet (portfolio og feedback).
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner (teknikker til indlevelse).
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe (projektarbejde).
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder (Stanislavskijs system).

KERNESTOF
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
- grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
- den første af to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning


Sider i alt: 10.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Episk teater

- Øvelser i demonstration af rollen, at springe ud og ind af rollen og at spille flere roller, kropssprog, brud på den 4. væg.
- Øvelser med tomtekst.
- Fokus på historisk baggrund (mellemkrigstiden), tematik (opgør ned naturalismen, politisk teater), dramaturgi (montageformen), spillestil (Mejerholds biomekanik og især Brechts Verfremdung), scenografi (reteatralisering, Gordon Craig - eksempel fra "Hamlet" (1912)), publikumsniveauet (publikumsinddragelse, kritisk stillingtagen).
- Dramaturgisk analyse af uddrag af Kjeld Abell: Melodien der blev væk (1935) med fokus på typiske genretræk.
- Afslutningsvis mindre selvskabte realisationer. Krav om brug af V-effekter,  demonstration af rollen, brud på den 4. væg.

Litteratur:
- Karen Sørensen: "Dramatik - en grundbog", Systime 2008-09, s. 74-77, 101-102.

Videoklip:
- TV-Teatrets opførelse af Melodien, der blev væk (1965): https://www.dr.dk/drtv/se/melodien-der-blev-vaek_453089
(vi ser fra 5:04 - 12:05).
- Mejerholds biomekanik (første scene):
https://www.youtube.com/watch?v=dUUgaQqgBS0&t=3s

FAGLIGE MÅL:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- reflektere over den skabende proces og produktet
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
- grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
- den anden af to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning


Sider i alt: 10.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Moderne scenekunst

Vi arbejder metodisk og praktisk-øvelsesbaseret med typiske træk i moderne scenekunst, fysiske partiturer og viewpoints (Anne Bogart), devising og det psykiske rum. Øvelser og smårealisationer ud fra tekstuddrag af Bo hr. Hansen: "En verdensomsejling under bordet", og med genstande i rummet som arkitektur.

Litteratur:
- Henrik Flygare m.fl.: “Drama i dansk”, Systime, 2004, s. 130-131.
- Hanne Kirk og Ida Krøgholt (red.): Fysisk partitur og viewpoints, i "Fagdidaktik i teater og drama", Frydenlund, 2018, s. 140-141.

Videoklip:
- “Scener fra et ægteskab” (Det Kgl. Teater, 2017), https://www.youtube.com/watch?v=bYQFADkU3Wc

Foto:
- Scenografien fra “Manning er fri”, Mungo Park (2018).

Tekstuddrag:
- Bo Hr. Hansen: "En verdensomsejling under bordet" (1998).

Små projekter:
- Eleverne har selvstændigt skabt korte moderne scenarier med krav om anvendelse af devising som teknik til at skabe egne moderne udtryk. Holdet analyserer og giver feedback.

IT:
Der arbejdes med elektronisk portfolio i processen.

EKSKURSIONER:
- "HC Andersens Samlede Eventyr", Mungo park, 12.11.24.
- “Verdensherskerne”, Mungo Park, 20.01.25.
Vi laver forestillingsanalyse efterfølgende.


FAGLIGE MÅL:
̶- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶- reflektere over den skabende proces og produktet
̶- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
̶- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF:
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
̶- grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst
̶- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
- en teatertradition med indbyrdes historisk spredning (moderne scenekunst fra 1990erne til i dag.
̶- den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst

15 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Eksamensprojekt

- Det afsluttende projektarbejde, hvor eleverne i grupper har skabt en scenisk realisation og fremført den for et publikum på en dramaaften d. 28.04.25.
- Undervejs arbejdes der med introduktion til basal lyssætning og grupperne tilknyttes med hjælpegrupper mhp. afvikling af dette.
- IT: Der arbejdes med elektronisk portfolio i processen, hvor grupperne skal beskrive deres idé og argumentere for den.

GRUPPER OG PROJEKTER:
1. William, Rasmus, Tobias: Måvens og Peder På Kanotur af Line Knutzon
2. Maja, Kristoffer: Indsigt af Kaj Himmelstrup.
3. Karla, Selma, Julie N, Jasmina, Agnes: Først Bli’r Man Jo Født af Line Knutzon
4. Julie L, Liva, Josefine: Syndespiseren af Don Nigro


FAGLIGE MÅL:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- reflektere over den skabende proces og produktet
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for eller med en målgruppe
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF:
- grundlæggende principper for udvikling og realisation af en scenisk idé
- grundlæggende principper for reception af og erkendelse gennem kunst
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og rollespil
- den levende teaterforestilling og andre performative udtryk set i en kulturel og global kontekst.


Sider i alt: 20.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Afslutning og eksamensinfo

Vi slutter året af med at repetere kernestoffet og gennemgår regler og krav for eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer