Holdet 2024 bk1/msv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Anna Stricker
Hold 2024 bk1/msv (1msv bk1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Plasticvirus
Titel 2 Billeder i flade
Titel 3 Kunst i tre dimensioner
Titel 4 Se mig, hør mig, oplev mig!
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Plasticvirus

Projekt ”Plastikvirus”
Kort projektforløb, hvor vi udformer plastikvira ud fra den kunstneriske problemstilling: ”Hvordan kan I ændre AGs indgangsallé til et kunstværk, der viser de spor af plastic vi sætter på naturen?”.
Materiale: plasticstrips i forskellige farver.
I forløbet introduceres klassen for betydningsanalyse og formalanalyse, og det enkelte virus analyseres både som skulptur, og vi ser desuden på, hvordan det indgår i den samlede installation.

Materiale:

"The Garden - The Future", fra: https://www.aros.dk/da/kunst/tidligere-udstillinger/2017/the-garden-the-future/

»DHL-stafet i regnvejr har meget større konsekvenser«: https://www.berlingske.dk/kultur/dhl-stafet-i-regnvejr-har-meget-stoerre-konsekvenser

"Det er ikke synd for naturen. Det er heller ikke synd for Aros. Men måske er det synd for kunsten:" https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2017/06/synd-naturen-heller-synd-aros-maaske-synd-kunsten

Om "land art": https://www.tate.org.uk/art/art-terms/l/land-art

Vejledning til analyse af samtidskunst (installation, video, performance og new media). Fra: Fra øjeblikket 1, Samtidskunst, s. 134-140

Praktisk opgave:
- Plastikvirus

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Billeder i flade

I dette forløb har vi beskæftiget os med kunst i to dimensioner.
I anden del af forløbet stiller vi skarpt på kunstværker, der skildrer krig. Vi undersøger, hvilke formelle virkemidler der er centrale i udvalgte værker (hovedsageligt malerier) med hovedvægt på det 20. århundrede. Med udgangspunkt i analyse og praktisk arbejde reflekteres over forskellige skildringer af krigens væsen samt hvordan og hvorfor kunstnere får forskellige betydninger frem i deres værker.

Materiale:

- Bodil Skovgaard Nielsen: "Foran Picassos ’Guernica’ aner man, at man aldrig vil kunne overskue rædslernes omfang." Information, d. 10. juni 2022.  https://www.information.dk/kultur/2022/06/foran-picassos-guernica-aner-aldrig-overskue-raedslernes-omfang?lst_srs
- PowerPoint om RUM
- Scheel Andersen: Billedkunst, s.  36-40 (om farven).
- Teori om farver (PowerPoint og værktøjskasse)
- Komposition og bevægelse (Word dokument)
- Analyseskema til Betydningsanalyse
- Analyseskema til Formalanalyse

Praktisk arbejde:
- Komplementærfarver
- Farveøvelser
- Rum
- Krig
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunst i tre dimensioner

I dette forløb har det primære fokus været på dimensioner samt materialets betydning. Vi har bl.a. undersøgt: hvilken virkning har det, at et værk er i hhv. 3d frem for 2d? I den forbindelse har vi arbejdet med papir, hvor vi har krøllet, revet, klippet, klistret, m.v. for at ændre materialet fra 2d til 3d. Desuden har alle udarbejdet en lerskulptur ud fra et selvvalgt eventyr, hvor der er indarbejdet et 'twist'. Dette 'twist' kan enten være en betydningsmæssig ændring eller en formel ændring, eller en kombination.

Materiale:
- Kroppen i kunsten, s. 53-63. Fra: Temaer i kunsten.
- Anni Nørskov Mørch: Peter Callesen – Samtidskunstner med romantisk nerve
- Trine Ross: HuskMitNavn laver underholdende og vanedannende papirsfolderier. Politiken, 9. juli 2016.
- Scheel Andersen: Billedkunst, s. 103-110 + 114-116 (om middelalder, renæssance, barok)
- Udleveret ark ”Modernisme” (tilpasset fra Den Store Danske:  https://denstoredanske.lex.dk/)
- Filmklip om Peter Callesen:  https://billedkunst.meloni.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=46:peter-callesen&catid=7&Itemid=164&showall=1&limitstart=
- Filmklip om Husk mit navn:  https://www.youtube.com/watch?v=E-bvf6fSCWI
- Vejledning til skulpturanalyse (AST)

Supplerende materiale:
• https://kunsten.nu/artguide/profile/huskmitnavn/
• https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-huskmitnavn/
•  https://politiken.dk/kultur/boger/art5628919/HuskMitNavn-laver-underholdende-og-vanedannende-papirsfolderier
•  https://www.dr.dk/nyheder/kultur/kunst/husk-mit-navn-udstiller-soevn-i-oejnene-og-ostemadder
• https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-peter-callesen/
•  https://subsite.fyens.dk/_long-read/sa-skrobeligt-at-det-forsvinder-hvis-man-nyser/
•  https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/den-tynde-hud

Praktisk arbejde:
- Papirværker (2 stk)
- Skulptur: eventyr med et twist
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Se mig, hør mig, oplev mig!

Se mig, hør mig, oplev mig!

Dette forløb fokuserer på kunstoplevelse. Herunder indgår refleksioner omkring:
1) hvilke virkemidler bruges der til at fange beskuerens opmærksomhed (=se mig)?
2) hvad prøver kunstværket at 'fortælle beskueren' (=hør mig)?
Her ser vi på betydningsmæssige aspekter (udtrykker kunstværket fx et særligt budskab eller udsagn?), men også på konkrete lyde, der evt. indgår i kunstværkerne.
3) hvordan indgår beskueren i forhold til kunstværket og kunstoplevelsen? (=oplev mig).

Vi har besøg af kunstneren Camilla Grell, der især arbejder med papir som materiale.
Efter en indledende gennemgang af sine kunstneriske processer eksperimenterer klassen med at lave egne papirværker. Der arbejdes først med at lave cirkler i forskellige farver med oliekridt og flydende akvarelfarver. Denne proces har en meditativ virkning, som Camilla beskriver minder om Jeppe Heins måde at arbejde på i eksempelvis hans "Breathe with me" installation. Dernæst skæres papirfugle ud, som klistres på baggrunden.
Disse kvadratiske værker samles til ét fælles værk, som udstilles på skolen.

I forløbet indgår desuden en ekskursion til Louisiana Museum of Modern Art.

Materiale:
-  "Middelalder, renæssance, barok" i: Scheel Andersen: Billedkunst, 2006.
- "Barokken" (Word dokument/AST)
- https://www.uffizi.it/en/artworks/judith-beheading-holofernes
- https://www.information.dk/kultur/2021/04/kysk-nymfe-marmor-viste-kunsten-kan-tilbyde-hjem-husvilde-foelelser
- ”Modernisme” (tilpasset fra Den Store Danske: https://denstoredanske.lex.dk/)
- DR - surrealismen: DRTV - Kunst til tiden: Surrealismen
- Youtube - Understanding Surrealism:  Understanding Surrealism | Art History 101
- “Skattejagt på museet” (aktivitet med fokus på at se, høre og opleve kunst)

Ekskursion:
Louisiana Museum of Modern Art. Fokus: kunstoplevelse.

Praktisk arbejde:
- Surrealistisk collage
- Fuglebillede fra kunstnerworkshop
- Vanitas øvelser
- Vanitas billede
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt:
Det afsluttende eksamensprojekt tager udgangspunkt i emnet ”SKÆVT”.
Der arbejdes i et valgfrit medie ud fra følgende kunstneriske problemstilling: Hvordan kan du skabe et værk, der undersøger, udfordrer eller sætter fokus på emnet ”skævt”?

Materiale:
- For Øjeblikket 1, Samtidskunst, s. 134-140 (om analyse af installationskunst, video, performance og new media).
- Udleverede ark: ”Hvad er samtidskunst” og ”Samtidskunst” (PowerPoint).

Projektets dele
- Processen. Dokumentation af processen, inkl. researchfase/skitser/brainstorm/forsøg
- Produktet
- Formal og betydningsanalyse (fokuser på de vigtigste pointer). Kom herunder ind på stil og udtryksform.
- Perspektiving til et andet værk fra samtidskunsten (udvalgte forskelle og ligheder).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer