Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Anna Stricker
|
Hold
|
2024 bk/t (1t bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Plasticvirus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Billeder i flade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kunst i tre dimensioner
I dette forløb har det primære fokus været på dimensioner samt materialets betydning. Vi har bl.a. undersøgt: hvilken virkning har det, at et værk er i hhv. 3d frem for 2d? I den forbindelse har vi arbejdet med papir, hvor vi har krøllet, revet, klippet, klistret, m.v. for at ændre materialet fra 2d til 3d. Desuden har alle udarbejdet en lerskulptur ud fra et selvvalgt eventyr, hvor der er indarbejdet et 'twist'. Dette 'twist' kan enten være en betydningsmæssig ændring eller en formel ændring, eller en kombination.
Materiale:
- Anni Nørskov Mørch: Peter Callesen – Samtidskunstner med romantisk nerve
- Trine Ross: HuskMitNavn laver underholdende og vanedannende papirsfolderier. Politiken, 9. juli 2016.
- Scheel Andersen: Billedkunst, s. 103-110 + 114-116 (om middelalder, renæssance, barok)
- Udleveret ark ”Modernisme” (tilpasset fra Den Store Danske: https://denstoredanske.lex.dk/)
- Filmklip om Peter Callesen: https://billedkunst.meloni.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=46:peter-callesen&catid=7&Itemid=164&showall=1&limitstart=
- Filmklip om Husk mit navn: https://www.youtube.com/watch?v=E-bvf6fSCWI
- Skulpturanalysemodel (med skulpturbegreber)
Supplerende materiale:
• https://kunsten.nu/artguide/profile/huskmitnavn/
• https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-huskmitnavn/
• https://politiken.dk/kultur/boger/art5628919/HuskMitNavn-laver-underholdende-og-vanedannende-papirsfolderier
• https://www.dr.dk/nyheder/kultur/kunst/husk-mit-navn-udstiller-soevn-i-oejnene-og-ostemadder
• https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-peter-callesen/
• https://subsite.fyens.dk/_long-read/sa-skrobeligt-at-det-forsvinder-hvis-man-nyser/
• https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/den-tynde-hud
Praktisk arbejde:
- Papirværk
- Skulptur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Se mig, hør mig, oplev mig!
Se mig, hør mig, oplev mig!
Dette forløb fokuserer på kunstoplevelse. Herunder indgår refleksioner omkring:
1) hvilke virkemidler bruges der til at fange beskuerens opmærksomhed (=se mig)?
2) hvad prøver kunstværket at 'fortælle beskueren' (=hør mig)?
Her ser vi på betydningsmæssige aspekter (udtrykker kunstværket fx et særligt budskab eller udsagn?), men også på konkrete lyde, der evt. indgår i kunstværkerne.
3) hvordan indgår beskueren i forhold til kunstværket og kunstoplevelsen? (=oplev mig).
I forløbet indgår en ekskursion til Louisiana Museum of Modern Art.
Materiale:
- Udleveret ark ”Modernisme” (tilpasset fra Den Store Danske: https://denstoredanske.lex.dk/)
- “Skattejagt på museet” (aktivitet med fokus på at se, høre og opleve kunst)
Ekskursion:
Louisiana Museum of Modern Art. Fokus: kunstoplevelse.
Praktisk opgave: Vanitas øvelser + vanitas billede
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt:
Det afsluttende eksamensprojekt tager udgangspunkt i emnet ”SKÆVT”.
Der arbejdes i et valgfrit medie ud fra følgende kunstneriske problemstilling: Hvordan kan du skabe et værk, der undersøger, udfordrer eller sætter fokus på emnet ”skævt”?
Materiale:
- For Øjeblikket 1, Samtidskunst, s. 134-140 (om analyse af installationskunst, video, performance og new media).
- Udleverede ark: ”Hvad er samtidskunst” og ”Samtidskunst” (PowerPoint).
Projektets dele
- Processen. Dokumentation af processen, inkl. researchfase/skitser/brainstorm/forsøg
- Produktet
- Formal og betydningsanalyse (fokuser på de vigtigste pointer). Kom herunder ind på stil og udtryksform.
- Perspektiving til et andet værk fra samtidskunsten (udvalgte forskelle og ligheder).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64959576558",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64959576558",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64959576558"
}