Holdet 2024 bk/xzq - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Sika Steenholdt Thrane
Hold 2024 bk/xzq (1xzq bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Natursyn i kunsten
Titel 2 Når ting bliver kunst
Titel 3 Kunsthistorie
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Natursyn i kunsten

Natursyn i kunsten

Klassen får i dette forløb en bred introduktion til kunstneriske udtryksformer (Installationskunst/land art, maleri, skulptur) og tider , der alle kredser om gengivelser af naturen (Impressionisme, Guldalder og samtidskunst).

De kunsthistoriske nedslag er guldalder, impressionisme og samtidskunst.
Romantikken undersøges via analyser af kendte kunstværker og visualisering af Friedrich von Schelling (1775-1854) sætning: “Ånden i naturen slumrer i stenen, drømmer i planten, vågner i dyret og bliver sig selv bevidst i mennesket og når sin højeste udfoldelse i kunstneren”
Impressionismen undersøges via analyser af udvalgte værker fra tiden samt egen visualisering af et impressionistisk værk skabt ved hjælp af AI.
I samtidskunsten fokuseres på landart og værker der kredser om den antropocæne tidsalder. Eleverne afprøver installationskunst/landart via egen visualiseringsopgave: Plasticvirus
Derudover har vi læst tekst der fokuserer på skel mellem indre og ydre landskaber som grundlag for diskussion af kunstnerens intention. Teksten danner også grundlag for en vurdering af elevernes parafraser af kendte kunstværker.
I parafrasen har eleverne taget stilling til dette spørgsmål: Hvordan kan jeg – med afsæt i et kendt kunstværk – gøre opmærksom på naturen på ny?

Som afsæt for en diskussion af, hvordan vi opfatter naturen har vi brugt 3 natursyn fra friluftsrådet: Antropocentrisk, zoocentrisk og økocentrisk.
Forløbet er rundet af med oplæg fra eleverne om ovenstående med fokus på rum i forskellige udtryksformer, afhængigt af valgt af parafraseform

TEKSTER:
• Lise Mark: Kunstens stemmer, Systime 2020, afsnit ”Indre og ydre landskaber” (4 sider)
• Lise Mark: ”Parafrase” fra Kunstens stemmer FRA: https://kunstensstemmer.systime.dk/index.php?id=236  
• Wolther: Temaer i kunsten 2, afsnit: ”Naturindtryk i kunsten”, side side 55-61 og Temaer i kunsten, kap. 12: "Installationskunst i dansk og internationalt perspektiv" side 145-153.
• 3 natursyn fra https://friluftsraadet.dk/files/media/document/5K_146779_friluftsr%C3%A5det-l%C3%A6ringsark_0.pdf
• Lise Mark: Naturen i den antropocæne æra: Tre kunstneriske greb, Rune, Bosse og Gejl
• Andersen Billedkunst side 17-27 om rum
• SST: Analyse af Michelangelo: David
• Vejledning til skulpturanalyse (SST)
• Lise Mark: ”Fokuspunkter ved installationsanalyse FRA: Kunstens stemmer, https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=p256

POWERPOINT:
• Natursyn intro
• Natursyn i romantikken
• Natursyn i impressionismen
• Samtidskunst
• Eksempler på installationskunst
• Power-point om rumskabende virkemidler i maleri
• Rum i skulptur – eksemplificeret ved 3X Davidskulpturer

FILM:
Første afsnit i serien Kunst til tiden på DRTV, der handler om romantikken.
https://www.dr.dk/drtv/se/kunst-til-tiden_-romantikken_484187

VISUALISERINGSOPGAVER:
• Plasticvirus (Fælles installation, lavet parvist)
• Parafrase – naturen på ny (individuel opgave). Parafrase, hvor eleverne har valgt et kendt værk og ændret udtryksform. Fra 3D til 2D og omvendt.
• AI-genereret maleri af AG i impressionistisk stil
• AI-genereret parafrase af selvvalgt værk
• Vis.opgave: Levende skulptur


Faglige mål med fokus på nedenstående:  
̶  undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶  eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
̶  forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶  udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶  forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale

Kernestof – fokus på nedenstående:
̶   praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶   visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶  udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Når ting bliver kunst

Når ting bliver kunst – Fra Degas´ Lille Danserinde (1878) til i dag

Formålet med forløbet er at I bliver opmærksomme på, at kunst kan laves af mange ting. Vi undersøger forskellige materialer og bliver derigennem bevidste om deres taktile kvaliteter, muligheder og begrænsninger.
Derudover arbejdes med objektkunst som begreb, herunder ready-made, objet trouve og assemblage.
I bliver introduceret til kunst der siden slutningen af 1800-tallet har forholdt sig til objektkunst og I skal selv finde kunstværker, som I sammenligner jeres egne visualiseringsopgaver med.
Kunsthistorisk fokuserer vi på dadaisme, surrealisme og samtidskunst.

Derudover arbejder vi med overordnet farveteori, kompositionsprincipper på 2-dimensionelle flader og skulpturanalyse.


Kernestof:
Vi har fokus på dette:
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
- udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
- æstetiske og innovative processer.

Faglige mål:
Vi har fokus på dette:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Jeres eget arbejde indgår i materialet
- forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale

Materiale:
TEKSTER:
• Tekst om objektkunst
• Andersen: Farver side 36-40 og Komposition side 7-17
•• Tendenser i Mellemkrigstiden – en undervisningsantologi, Skoletjenesten 2008, kap ”Surrealisme”, s. 13-18

POWER POINT:
• Farver
• Komposition
• 10 værker til lodtrækning
• Surrealisme

FILM:  
Svensk dokumentar, ”Fra pissoir til ballonhund - 100 års "readymade". DRK 2016 fra CFU

Visualiseringsopgaver:
1. Found fashion – et blik for tings skjulte æstetik
2. Hvordan kan I give et objekt kunstnerisk værdi?
a. Som collage (herunder fokus på komposition)
b. Farvet collage (herunder fokus på farvteori)
c. Som objekt i værket - readymades


EKSTRA
Kunstnerbesøg af Camila Grell.
Hun fortælle lidt om sig selv, hvorefter klassen har lavet små individuelle værker, der samles til et stort fællesværk.
I kan se mere om Camilla her: https://www.camillagrell.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunsthistorie

Fokus i dette forløb er at få et kunsthistorisk overblik og analyse af kunstværker.

FAGLIGE MÅL - fokus:
̶ undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk

KERNESTOF - fokus på:  
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og k

MATERIALE
• Scheel Andersen: Billedkunst: side: 103-110 + 114-116 + 129-135 + 143-155 + 202-204 fokus på følgende perioder: Middelalder, renæssance, barok, impressionisme, kubisme, ekspressionisme, pop-art og samtidskunst.
• Eriksen m.fl: Grundbog i kunst og arkitektur, side 107-112 ” ”Det ekspressive udtryk i kunsten”, ”Ekspressiv skulptur” og ”Dekoration, krig of storby”
Fælles værker til analyse:
• MIDDELALDER: Guido de Siena:  Madonna and Child Enthroned, 1270, 238x194 cm. Siena.
• RENÆSSANCE: Masaccio: Madonna with child, 1426, 135,5x73 cm. London.
• BAROK: Rembrandt van Rijn: The Holy Family, 1640, 41x34 cm. Paris
• IMPRESSIONISME: Renoir: Le Moulin de la Galette, 1876, 131x175 cm, Paris
• KUBISME: Pablo Picasso: Les demoiselles d´Avignon,1907,  243,9x233,7cm. New York, 1907.
• EKSPRESSIONISME: Ernst Ludvig Kirchner: Fem kvinder på gaden, 191
• POP ART: Roy Lichtenstein: M-Maybe, 1965, 152.4 cm × 152.4 cm, Cologne, Germany
• SAMTIDSKUNST: Nadia Plesner: Darfurnica, 2010. Olie på lærred, 350 x 776 cm. Herning Kunstmuseum of Contemporary Art

Diverse filmklip om forskellige kunsthistoriske perioder. De grupper der har holdt oplæg om perioderne har set filmene.
Middelalder:
https://www.youtube.com/watch?v=xFcF_qfLHeQ
https://www.youtube.com/watch?v=kMVg53FDx-g
https://www.youtube.com/watch?v=w2A804-uy6U
Renæssance:
https://www.youtube.com/watch?v=mdd7LhVx00o
https://www.youtube.com/watch?v=B7Cuh0Z-zFY
https://www.youtube.com/watch?v=6YiL9MNyGKE
Barok:
https://www.youtube.com/watch?v=EFHPAbHaoqk
https://www.youtube.com/watch?v=-yxSjUvh0g8
https://www.youtube.com/watch?v=whU0UxlRmGA
Impressionisme:
https://www.youtube.com/watch?v=HTOO-ukvs4g
https://www.youtube.com/watch?v=vLaenIrxAXU
Kubisme:
https://www.youtube.com/watch?v=V6ZT1705Slw
https://www.youtube.com/watch?v=GRTsMJNcHFw
Ekspressionisme:
https://www.youtube.com/watch?v=MLhDLL3MjSs
https://www.youtube.com/watch?v=RZ2a6nXElkE
Surrealisme
https://www.youtube.com/watch?v=6mp-fBJNQmU
Popart
https://www.youtube.com/results?search_query=khan+academy+pop+art
Samtidskunst
https://www.youtube.com/watch?v=6LU354-ZAfY

Visualiseringsopgave:
I grupper har eleverne fået en kunsthistorisk periode hver og har fået til opgave at holde oplæg om den for resten klassen. I oplægget skulle de præsentere en visualisering af aspekter fra perioden.

Ekskursion:
Ekskursion til SMK, omvisning med fokus på middelalder, renæssance og barok

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt

I dette forløb arbejder eleverne individuelt med eksamensprojekt under det fælles tema skævt.
Med udgangspunkt i en fælles vidensbank med værker der på forskellig vis omhandler temaet udarbejder eleverne selvstændigt en visualisering af emnet.

Produktkrav:
A: Egen visualiseringsopgave, der viser emnet.
Visuel præsentation, der indeholder:
a. Dokumentation af arbejdsproces, herunder evt. kunstværk til inspiration
b. Fotos af projekt incl. titel, dimensioner og materialeangivelse
c. Fotos af et selvvalgt kunstværk til perspektivering
d. Analyser of fortolkninger af eget projekt og perspektiveringsværk, incl. kunsthistorisk perspektiv.

Faglige mål (fokus på)
̶ undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang

Kernestof
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ æstetiske og innovative processer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer