Holdet 2024 mu/msv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Pernille Mollerup Blach
Hold 2024 mu/msv (1msv mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Praktisk musikudøvelse
Titel 2 Protestmusik i USA før og nu
Titel 3 Carl Nielsen tematisk forløb
Titel 4 Særligt indstuderet område: The Beatles

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Praktisk musikudøvelse

Deltaget med to nr. til Allerød Gymnasiums julekoncert d. 12.12. 2024 i Engholmkirken: Have Yourself a Marry Little Christmas (med orkester) & Stjernen lyser over Betlehem (med klaver)



Rytmerondo, trommesætstalekor samt div. talekor og rytmeøvelser

En og flerstemmige sange: fx. Septembers himmel er så blå, Imagine, Go Down Moses, Havana, Lærkerede, Gi' os lyset tilbage, Fritland m.fl.

Optræden på klassen med fortolkning af Carl Nielsens sange.

Sammenspil: Sitting in a Room, Nu Det Jul igen, Some Say, Ain't no Sunshine, Uden Forsvar og Watermellon Sugar

Desuden eksamenssammenspil: I grupper á 4-8 personer indøves forskellige numre med henblik på en evt. eksamen - samt optræden for hinanden (koncert intern).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Protestmusik i USA før og nu

Protestsange før og nu i USA med fokus på sort identitet, 1960'ernes borgerrettighedsbevægelse, sydstatssoul, nutidens Black Lives Matter bevægelse, rap og raceuroligheder

Interne parametre:

Form
Groove (herunder taktart)
Instrumentation
Tekst i forhold til musik

Eksterne parametre:
Historisk perspektiv (hvilken tid og kultur og skabes musikken i)
Biografisk perspektiv
Genretypiske træk

Analyserede nr:
• Respect (Aretha Franklin)
• I'm black and I'm proud (James Brown), 1968 (kort)
• A change is gonna come (Sam Cooke), 1964
• Fuck the Police (NWA). 1988
• Alright (Kendrick Lamar), 2015
• Formation (Beyoncé), 2016 (kort)

Praktisk musikudøvelse i forbindelse med forløbet:
sunget spirituals "Go Down Moses"  som fællessang samt "Ain't no sunshine " som også er spillet i mindre sammenspilsgrupper.

læst Litteratur:
"Soul – sort musik i 1960'erne" af Thomas Hammer og Jakob Jensen, Systime 1999 s. 18-21,  og s. 57-63, s. 68-81
- "How Aretha Franklin’s ‘Respect’ became an anthem for civil rights and feminism": Washingtonpost, 2018
- Fra: "Rebel og Remix"af Per Reinholdt Nielsen, Systime 2003: kap. 6 "Sort stolthed" s. 78-86
”33 Revolutions per Minut” af Dorian Lynskey, Faber and Faber Limited 2010 (forordet)

”Rap – historie og analyse” af Meesenburg og Lund-Olsen, Systime 2013: Den urbane kontekst

Link til Aretha Franklin:
How Aretha Franklin’s ‘Respect’ became an anthem for civil rights and feminism:
https://www.washingtonpost.com/news/retropolis/wp/2018/08/14/how-aretha-franklins-respect-became-an-anthem-for-civil-rights-and-feminism/?fbclid=IwAR1KdjaCNvDAFoMlVUCJAMcDgb0-Zf2aOMVpyTATlwfo2gG5KN638PQtnkA
https://musiqology.com/blog/2009/11/05/a-change-is-gonna-come-from-the-civil-rights-movement-to-american-idol/
https://www.newyorker.com/culture/culture-desk/the-unlikely-story-of-a-change-is-gonna-come


Dokumentar om soul:
- Dokumentar om soul med særlig fokus på sydstatssoul:
"Soul Deep; The Story of Black Popular Music. Episode 2": https://www.youtube.com/watch?v=zfPMjlPm4x4&t=239s


"Soul Deep; The Story of Black Popular Music. Episode 5"
en dokumentarfilm der kobler James Brown med sort selvforståelse og borrettighedsbevægelsen (særligt 06-18 min.):
https://www.veoh.com/watch/v19537248MMNSE9Cb
Eller
https://www.youtube.com/watch?v=LufrTX0llVY


Toni Basil reflekterer James Brown på TAMI SHOW HD:
Hun beskriver James Browns sceneshows sådan her: "The shakespearian part of the James Brown show - The please, please, please part of T.A.M.I. Show"  
"The Baptist Church goes to classical theater"

https://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/possessed-james-brown-eighteen-minutes

https://www.youtube.com/watch?v=vruy2GRUsV8



Dokumentar om Black Lives Matter bevægelsen

Dokumentar:  NOISEY Bompton: Growing up with Kendrick Lamar

Podcasten Dissect om Formation: https://open.spotify.com/episode/5roJFYKyueKL4R929HFSuI?si=8mpAd-duThqeGL6ErGf0bw

https://dissectpodcast.com/2020/06/30/formation/


Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Carl Nielsen tematisk forløb

Tematisk forløb 2: Carl Nielsen
- fortolkninger og nye versioner

Analyser af:
"Jeg ved en lærkerede"
"Solen er så rød mor" (i  originalversion og Søs Fengers version)
"Jeg bærer med smil min byrde"
"Jens vejmand" både i Carl Nielsens og Tobias Grips udgave (kun lyttet til).


Fokus på de interne musikalske parametre:
melodik
form,
instrumentation,
tekst i forhold til musik

Fokus på Carl Nielsen som både symfoniker med rødder i folkemusikken og komponist til folkelige sange. Musikken fortolket i et historisk perspektiv og biografisk perspektiv.

Musikteori: tonenavne i G-nøglen og f-nøgle kvintcirklen. Rytmer og div. øvelser.


Uddrag set af filmen "Min fynske barndom" (film af Erik Clausen, 2014),
Uddrag læst af bogen "Min fynske barndom" (af Carl Nielsen).
Uddrag læst af Marstal: "Nielsen - Bliv klogere på livet med Carl Nielsen", Gyldendal, 2006


Arbejdsspørgsmål til de folkelige sange:
1. Melodisk analyse af ”Solen er så rød mor”, ”Jeg ved en lærkerede” og ”Jeg bærer med smil min byrde”: Taktart, toneart, form (inddel i fraser/afsnit som hænger sammen, kig her bl.a. på teksten som hjælp), karakteriser melodiens bevægelser (trinvis, springende, opadgående, nedadgående) og rytmiske mønstre der går igen. Hvilken skala knytter sig til sangens toneart – hjælp hinanden med at skrive tonerne ned i skalaen?
2. Lyt til Mathias Grips nye melodi til ”Jens Vejmand” samtidig med at I ser på noden (som er trykt nedenfor) https://www.youtube.com/watch?v=M3u92zpxXYE&list=PLKupa2NPOc30_o303F0z_-jgsKWquTNY8&index=2&t=0s og sammenlign de to melodier af Jens Vejmand og diskuter hvilken melodi der passer bedst til tekstens indhold. Hvilke argumenter er der i denne diskussion? ¬Bonusspørgsmål: Hvilken durtoneart er E-mol paralleltoneart til?
3. Lyt til de to versioner af ”Solen er så rød mor” (originalversion og Søs Fengers fortolkning ligger på modulet i lectio) ¬– det er samme melodi, men formen i Søs Fengers fortolkning er anderledes end sådan som Carl Nielsen har komponeret den (originalversionen er den med sang og klaver). Hvordan er den anderledes?
4. Hvilke tanker om folkelig sang er Carl Nielsen påvirket af? –  se i teksten Folkelighed og fællesskab (ligger på modulet i lectio) og find svaret.
5. Sammenlign disse tre versioner af Jeg bærer med smil min byrde: hvilke instrumenter er med, hvilken stemning fra sangen fortolkes? hvilken kan I selv bedst lide – hvorfor?:
Valfart: https://www.youtube.com/watch?v=m5azjx6GMJ0
Erik Grip: https://www.youtube.com/watch?v=Je_qO-bDvlw&index=2&list=OLAK5uy_lMNgbYyfpx_rqSuBEjd7dV4jHjR4QbjTk&t=0s
Daimi: https://www.youtube.com/watch?v=lQpwqCGvsPw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Særligt indstuderet område: The Beatles

Særligt studeret område: The Beatles

Analyser af:
"She Loves You"
"I Wanna Hold Your Hand"
"Penny Lane"
"Strawberry Fields Forever"


Overordnet:  Fokus på musikalsk intern analyse af ovenstående numre samt historisk perspektiv, biografisk perspektiv, musiketnologisk perspektiv (hvilken kultur skabes omkring musikken), genretypiske træk.

Nedslag: Beatles' karriere - opdelingen: begyndelsen, gennembrudsårene, studieårene samt opløsningen. Særlig vægt på overgangen fra liveband til indspilningsband, som spillede en central rolle i deres musikalske udvikling.

Eleverne sammenligner tidlige Beatles-numre med senere udgivelser for at identificere udviklingen i deres sound.

Interne musikalske parametre:
- Form
- Melodik
- Instrumentation
- Groove
- Tekst
- Sound og livelyd/soundscape

Eksterne parametre (og begreber i forbindelse med The Beatles):
- Historisk perspektiv (tiden og kulturen, musikken blev skabt i)
- Biografisk perspektiv (Beatles' opvækst i Liverpool)
- "Beatlemania" (herunder deres beslutning om at stoppe med at spille koncerter, deres eksperimenterende i studiet, indspilningsteknik)
- "The Summer of Love"

Eleverne har læst følgende:
- Dengsø, Ejvind, "The Beatles, deres historie, musik og samtid", systime, 1990:
s. 6-13: ”De tidlige år”
s. 72-73: ”Studieårene”
s. 74-79: ”Penny Lane/Strawberry Fields Forever”
s. 88-90: “Summer of Love”
- Anders Aare, Johannes Grønager, og Poul Rønnenfelt: ”Rockmusik i Tid og Rum” kap. 6 ”Sound”
- Dokumentar om Beatels: "The Beatles - eight days a week - the touring years" (Fra: www.filmstriben.dk)
- Studieårene (1966-1969): https://www.musikipedia.dk/beatles/indblik#6
- Afslutningen/ Opløsningen (1968-1970): https://www.musikipedia.dk/beatles/indblik#7
Uddrag set af dokumentaren The Beatles - Anthology




Beskrivelse af faglige mål:
- Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode.
- Anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig nalyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer.
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng.

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Projektorienteret arbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
- Stationsarbejde



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer