Holdet 2024 mu/xzq - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Karoline Schade Forchhammer
Hold 2024 mu/xzq (1xzq mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musik udøvelse
Titel 2 Introforløb
Titel 3 Tematisk forløb 1 - Protestmusik i USA før og nu
Titel 4 Tematisk forløb: Carl Nielsen
Titel 5 Særligt studeret område: The Beatles

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musik udøvelse

Praktisk musikudøvelse sideløbende med de øvrige forløb:

- Eleverne har arbejdet med div. talekor (herunder skrevet deres egne), stomp, bodypercussion og rytmeøvelser, bl.a. igennem SDS-øvelser hvor eleverne har fået styrket deres fornemmelse for puls, taktart, timing, rytmik og kropskoordination

- Eleverne har deltaget med numrene "Have yourself a marry little Christmas" og "Stjernen lyser over Betlehem" til Allerød Gymnasiums julekoncert d. 10.12.2024 i Engholmkirken.

- Eleverne har sunget en- og flerstemmige sange:
             - "Sensommervisen" (1882)
             - "Go down, Moses"
             - Sam Cooke: "A Change Is Gonna Come" (1964)
             - Kristian Skårhøj "Syng et nummer"
             - "Jeg ved en lærkerede" (1924)
             - "Jens Vejmand” (1907)
             - "Let it be" (1970)
             - "With a Little Help from My Friend" (1967)

- Eleverne har spillet følgende sammenspilsnumre:
             - "Go Down Moses"
             - Udvalgte Carl Nielsen numre i grupper
             - Marie Key: ”Uden Forsvar”, 2012
             - Harry Styles: ”Watermelon Sugar”, 2020

- Eleverne har øvet eksamenssammenspil i 4 sammenspilsgrupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tematisk forløb 1 - Protestmusik i USA før og nu

Indhold:
I dette forløbet arbejder vi med protestsange før og nu i USA med fokus på sort identitet, 1960'ernes borgerrettighedsbevægelse, sydstatssoul, nutidens Black Lives Matter bevægelse, rap og raceuroligheder.

I forløbet er der fokus på følgende interne musikalske parametre:
- Melodik (herunder toneart)
- Form: (omkvæd, vers, bro, kontraststykke, intro, outro
"At tælle takter", popform + udvidet popform)
- Rytmik: (puls, tempo, takt, underdeling, nodeværdier, taktart, bindebuer, punktering og optakt)
- Groove (ostinater, groove/beat, underdelinger og beatmarkeringer (f.eks. off-beat og after-beat), modrytme, aktivitetsniveau
- Instrumentation
- Tekst i forhold til musik

I forløbet er der fokus på følgende eksterne parametre:
- Historisk perspektiv (hvilken tid og kultur skabes musikken i)
- Biografisk perspektiv
- Genretypiske træk

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode.
- Synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire.
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng.

Hovedemner i forløbet:

Soul:
- "Sangen i kirken ført sammen med gadens rytmer"
- Budskaber om frihed og frigørelse fra undertrykkelse
- Ofte kor og/eller blæsergruppe
- Call and response

Analyserede sange: Aretha Franklin: "Respect" (1967), Sam Cooke: "A Change Is Gonna Come" (1964)

Funk:
- Fokus på groove
- Ostinater

Analyserede sange: James Brown: "Say it loud - I'm black and I'm proud" (1968)

Rap/Hiphop
- "Den urbane kontekst" - tæt knyttet til et (socialt belastet) lokalmiljø
- Sociale bevægelser: Black Lives Matter

Analyserede sange: N.W.A.: "Fuck tha Police" (1988), Kendrick Lamar: "Alright" (2015).
Musikvideo til "Alright". https://www.youtube.com/watch?v=Z-48u_uWMHY

Praktisk musikudøvelse i forbindelse med forløbet:
Eleverne har sunget "Go Down Moses" og "Ain't gonna let nobody turn me around" som fællessange samt spillet "Go Down Moses" i mindre sammenspilsgrupper.
Herudover har eleverne sunget gospelnummeret "Lord hold me".

Kernelitteratur:
- "Soul – sort musik i 1960'erne" af Thomas Hammer og Jakob Jensen, Systime 1999: kap 1: "Soulens rødder" s. 7-17, kap 2.: "Soul og 1960erne" s. 18-21, "Arteha Franklin" s. 57-63 og "James Brown" s. 68-81
- "How Aretha Franklin’s ‘Respect’ became an anthem for civil rights and feminism": Washingtonpost, 2018
- Fra: "Rebel og Remix"af Per Reinholdt Nielsen, Systime 2003: kap. 6 "Sort stolthed" s. 78-86
- ”Rap – historie og analyse” af Meesenburg og Lund-Olsen, Systime 2013: Den urbane kontekst

Dokumentarer:
- Dokumentar om soul med særlig fokus på sydstatssoul:
"Soul Deep; The Story of Black Popular Music. Episode 2": https://www.youtube.com/watch?v=zfPMjlPm4x4&t=239s
- Dokumentar om soul med særlig fokus på James Brown:
"Soul Deep; The Story of Black Popular Music. Episode 5": https://www.youtube.com/watch?v=QD_JS0_wT3w&t=10s

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tematisk forløb: Carl Nielsen

Indhold:
I forløbet om Carl Nielsen, får eleverne kendskab til Carl Nielsen som menneske og komponist samt hans plads i både dansk og international musikhistorie.
I forløbet synger og analyserer vi flere af hans danske sange. I denne forbindelse sammenlignes sangene med nyere fortolkninger (”Solen er så rød mor” og ”Jens Vejmand”).
I forløbet arbejder vi ligeledes med Carl Nielsens 1. Symfoni i Gm (Op7) (allegro orgoglioso), herunder hovedtema, sidetema form og struktur (sonatesatsform), melodi, instrumentering (orkestrering) samt historisk og biografisk kontekst.
Løbende arbejdes der teoretisk (melodik, instrumentation og form) og praktisk (synge sange enstemmigt) med stoffet.

I forløbet er der fokus på følgende interne musikalske parametre:
- Melodisk analyse
- Form
- Instrumentation
- Tekst i forhold til musik

I forløbet er der fokus på følgende eksterne parametre:
- Fokus på Carl Nielsen som både symfoniker og komponist til folkelige sange
- Musikken fortolket i et historisk perspektiv og biografisk perspektiv

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- Synge og spille en - og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng

Analyserede sange:
- ”Solen er så rød mor” (i originalversion fra 1924 og Søs Fengers udgave fra 2007)
- "Jeg ved en lærkerede" (1924)
- "Jens Vejmand" (i originalversionen fra 1907 og Mathias Grips udgave fra 2015)
- Foruden andre Nielsen-sange, som er analyseret i grupper (1 sang pr. gruppe) og præsenteret for holdet. Herudover har grupperne spillet en cover version af numrene.

- Hovedtema og sidetema fra symfoni nr. 1 i Gm, Op 7 (1981/1982)

Fællessange:
- "Jeg ved en lærkerede" (1924)
- "Jens Vejmand” (1907)

Kernestof:
- Musikpedia "Historien om Carl Nielsen": https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/indblik#1
- Uddrag set af filmen "Min fynske barndom" (film af Erik Clausen, 2014)
- Dorte Nielsen: Carl Nielsen, en komponist, s. 48: kort om Carl Nielsen.
- Uddrag læst af bogen "Min fynske barndom" (af Carl Nielsen)
- Uddrag af anmeldelse af symfoni nr. 1 fra Politikken 1894
- Niels Bo Foltman: ”Carl Nielsen” og ”Symfoni nr. 1, op. 7”

- Digitale læremidler: Musikipedia + jacobmjensen.dk/musikkurser

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
- Projektorienteret arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Særligt studeret område: The Beatles

Indhold:
I forløbet undersøges Beatles' karriere med fokus på begyndelsen, gennembrudsårene, studieårene samt opløsningen. Der lægges særlig vægt på overgangen fra liveband til indspilningsband, som spillede en central rolle i deres musikalske udvikling. Eleverne sammenligner tidlige Beatles-numre med senere udgivelser for at identificere udviklingen i deres sound.

Følgende interne musikalske parametre vil være i fokus:
- Form
- Melodik
- Instrumentation
- Groove
- Tekst
- Sound – herunder effekter, "Soundbox" og livelyd/soundscape

Følgende eksterne musikalske parametre vil være i fokus:
- Historisk perspektiv (tiden og kulturen, musikken blev skabt i)
- Biografisk perspektiv (Beatles' opvækst i Liverpool)
- "Beatlemania"
- "The Summer of Love"

Kernestof:
- Dengsø, Ejvind, "The Beatles, deres historie, musik og samtid", systime, 1990:
s. 6-13: ”De tidlige år”
s. 72-73: ”Studieårene”
s. 74-79: ”Penny Lane/Strawberry Fields Forever”
s. 88-90: “Summer of Love”
- Anders Aare, Johannes Grønager, og Poul Rønnenfelt: ”Rockmusik i Tid og Rum” kap. 6 ”Sound”
- Dokumentar om Beatels: "The Beatles - eight days a week - the touring years" (Fra: www.filmstriben.dk)
- Studieårene (1966-1969): https://www.musikipedia.dk/beatles/indblik#6
- Afslutningen/ Opløsningen (1968-1970): https://www.musikipedia.dk/beatles/indblik#7

Analyserede sange:
- "She loves you" (1963)
- "I Want to Hold Your Hand" (1963)
- "Penny Lane" (1967)
- "Strawberry Fields forever" (1967)
- ”Lucy In The Sky With Diamonds” (1967)

Fællessange:
- "Let it be" (1970)
- "With a Little Help from My Friend" (1967)

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode.
- Synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire.
- Anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer.
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng.
- Samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Projektorienteret arbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
- Stationsarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer