Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Anne Mette Elk
|
Hold
|
2024 Ty/2m (2m Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Total Digital
EKSAMEN
Vi arbejder med sociale medier, digitale hjælpemidler / apps
Fokus er diskussion ud fra forhåndsviden og -erfaringer
Underemner:
Handysucht
Handysucht – Symptome
Handysucht – warum?
Handysucht – was kann man dagegen tun?
Handysucht: Fakten und Zahlen
Influencer*innen
Was ist ein Influencer*in? Was ist ein YouTuber*in?
Wie kann man als Influencer*in / YouTuber*in Geld verdienen?
(Berühmte deutsche Influencer*innen/YouTuber*innen)
Gutes und Schlechtes an Influencer*innen/YouTuber*innen
Apps/digitale Hilfsmittel
Apps/digitale Hilfsmittel – was kann man mit ihnen tun? Welche Typen gibt es?
Digitale Hilfsmittel – was würden wir tun, wenn wir sie nicht hätten? Wie haben deine Eltern dieselben Aufgaben gelöst?
Und was ist besser? Die digitale oder die „analoge“ Lösung?
Soziale Medien
Verschiedene soziale Medien und ihre Kennzeichen
Gutes und Schlechtes an Sozialen Medien, z.B.:
• Gegenseitige Erwartungen (man muss schnell beantworten, sonst werden die Anderen beleidigt oder machen sich sorgen)
• Stress, FOMO
Schlafstörungen / Schlafmangel
• Abhängigkeit , Dopamin
• Mentale Anwesenheit oder Abwesenheit: Ableitungen von der Schule, den physischen Begegnungen / Erlebnissen / Flucht vor der Wirklichkeit / seinen eigenen Gedanken
• Kontakt aufrechterhalten / mit jemandem in Kontakt bleiben
• (Neue) Freunde suchen / Einsamkeit vermeiden
• Einladungen zu sozialen Aktivitäten u.v.m. sind einfacher zu machen
• Fake News verbreitet sich schnell – keine Kontrolle, dass die Information korrekt ist. Es kann zu Vorurteilen kommen.
• Echokammer: Man hört nur das, was man auch selbst meint / man wird bestätigt, nicht herausgefordert. Man muss Quellenkritik lernen / ausüben!
• Shitstorm / Leute werden ungerecht behandelt / Vorurteile / Leute werden ohne Prozess verurteilt
- Cyber-Mobbing
Man muss Strategien entwickeln / üben: wie man frei von der Macht der sozialen Medien wird
Tekster/ark / hjælpemidler
”Ab wann bin ich abhängig von meinem Handy?“ tekst og arbejdsspørgsmål
„DAS HANDY – Fluch oder Segen?“ – overvejelsesspørgsmål
Glosekort Handysucht
Handysucht – vertiefende infos 100
Handysucht – quiz
(Influencer aus Deutschland (tekst og opgaveark))
(Kevin: Ich bin nicht süchtig)
Arbejdsark: Soziale Medien
Arbejdsark: Total digital: Situationen / Szenarien
ordbogen.com
abc.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk skrivehæftet og Alles in allem (grammatikbogen)
-
Find ud af hvordan man danner perfektum af regelmæssigt bøjede verber - brug gerne Alles in allem ;-)
-
Se din præsentationsfilm igennem igen. Lyt efter verberne, og overvej, om du har bøjet dem rigtigt!Skriv ned, hvor mange korrekt og hvor mange forkert bøjede verber, din video indeholder.Vi lægger jeres tal sammen, og hvis I gætter rigtigt (samlet se
-
OPGAVE
-
Se din præsentationsfilm igennem igen. Lyt efter verberne, og overvej, om du har bøjet dem rigtigt!Skriv ned, hvor mange korrekt og hvor mange forkert bøjede verber, din video indeholder.Vi lægger jeres tal sammen, og hvis I har talt rigtigt (samlet
-
Der bliver også en quiz i dag om indholdet i jeres videoer!! Så jeg håber, I har lyttet godt efter og taget gode notater, da I så dem ;-)Det er en god ide at læse sine notater igennem inden i dag, så I er godt forberedt - det er en Kahoot!
-
OPGAVE 2
-
Skriftlig opgave.docx
-
Brev 1 julemarked Lübeck 2024.docx
-
Send gruppens influencer-video til mig, gerne som link til YouTube / google drive eller på Stream.Husk at dele med mig, hvis du lægger den på Stream eller lign.!! Vielen Dank :-D
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Deutsch 1 - Übersetzung
|
27-08-2024
|
Deutsch 2 - Soziale Medien
|
24-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Das Wunder von Bern
Vi ser og arbejder med filmen "Das Wunder von Bern" og de temaer, der optræder i den.
Senere vil vi vælge et eller flere af temaerne og gå mere i dybden med dem, herunder belyse dem via andre tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
RAP
Eleverne arbejder i grupper med at skrive, indspille og lave musikvideo til deres egen RAP med temaet Weihnachten
Holdet vælger selv, hvilken af de færdige videoer, der skal repræsentere dem til finaledysten mellem alle 2.g-tyskhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Deutsch 4 - raptekst med indtaling
|
22-11-2024
|
Deutsch 5 - RAPVIDEO
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lübeck
Fahrt nach Lübeck
Deutsche Weihnachtsmärkte
Deutsche Weihnachtstraditionen
Lübecker Altstadt
Eleverne arbejder med PowerPoint-præsentationer samt bruger indsamlet videomateriale til deres RAP-projekter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Deutsch 5 - RAPVIDEO
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Generation und Geschlecht - früher und jetzt
EKSAMEN
Vergleich
der Jugendkultur,
der Geschlechterrollen und
der Familienmustern
in den 50ern/60ern/70ern bzw heute
Material:
Kudamm 56
Das Wunder von Bern
Kündigungsgedanken
...
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Deutsch 6a
|
17-01-2025
|
Deutsch 6b
|
20-01-2025
|
Deutsch 6c
|
29-01-2025
|
Deutsch 7
|
16-02-2025
|
Deutsch 7a
|
26-02-2025
|
Deutsch 8 - Themen in Kudamm56
|
08-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deutsche Politik
EKSAMEN
Med udgangspunkt i parlamentsvalget 23. februar 2025 arbejder vi med
- vigtige problemstillinger i tysk politik i disse år
- de største partier og deres partiprogrammer
- den tyske demografi ift. politiske præferencer
- historiske baggrunde for den nuværende situation
Materialer
ordbogen.com
abc-ordbogen
AI-genererede tekster om politiske problemstillinger: Deutsche Wirtschaft, Flüchtlingekrise
Filmklip fra tysk TV: Interview med Robert Habeck (uddrag)
Statistikker / grafer om vælgerfordeling ved BTW 2025 (Tagesschau)
Foredrag v. journalist Lasse Soll Sunde ifm. BTW 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Robert Habeck Drei Auszüge aus einem Interview plus Fragen.docx
-
Hintergrund deutsche Wirtschaft.docx
-
Hintergrund deutsche Wirtschaft - nu glosseret.docx
-
Hvis du ikke har gjort det allerede: Skriv en besked til mig på Lectio om hvilke(t) grammatisk(e) emne(r) / fokuspunkt(er), du vil arbejde med resten af skoleåret
-
opsamlende spørgsmål Deutsche Wirtschaft 2025.docx
-
Deutsche Einwanderungspolitik.docx
-
Du har selv givet dig lektier for inden for dit eget sproglige område - dem skal du lave :-D
-
Sørg for at have læst og forstået teksten "Deutsche Einwanderungspolitik: Von 1945 bis heute" samt besvaret tekstspørgsmålene (Fragen zum Text). De fleste af jer nåede det i gruppearbejdet i timen onsdag.Du skal IKKE begynde på spørgsmålene under "Fr
-
Bundestagswahl 2025 - die Parteien.docx
-
Gør arbejdet fra fredagstimen færdigt, dvs. læs og forstå teksten "Warum war die Situation 2015 eine 'Krise'?" samt skriv en lille overskrift / et par stikord til hvert af de 7 punkter.
-
Thema Migrationspolitik Flüchtlingskrise 2015.docx
-
Die deutschen Parteien - Wortschatz und Redemittel.docx
-
Vælg et af de seks tyske partier, der er repræsenteret i den nye Forbundsdag (efter valget i februar): SPD, Die Linke, Die Grünen, FDP, CDU/CSU, AfD. Skrive dit navn i Google-regnearket under det parti, du vælger. I skal fordele jer på partierne, så
-
Gruppenarbeit - deutsche Parteien
-
Læs i vedhæftede dokument om det parti, du har valgt, så du er klar til gruppearbejde fra starten af timen. Du må gerne søge supplerende information om partiet, hvis du vil.
-
Forbered fremlæggelser
-
Prøve om de tyske partier.docx
-
Union
-
Die Linke
-
AfD
-
SPD
-
Die Grünen
-
FDP
-
I dokumentet står hvordan du skal forberede dig på prøven (dvs. hvad der er lektie)
-
Valg af eksamensemner
-
Wer wählte was?
-
GruoopWer wählte was og Themen.docx
-
Kig i studieplanen for at opdatere dig på emnerne, vi har læst i 2g samt de emner, du har læst i 1g
-
De seks vigtigste tyske partier og deres pronominer.docx
-
AKTIV og PASSIV.docx
-
ADJEKTIVER.docx
-
RETURKOMMENTARER TYSKPRØVE.docx
-
Themen BTW 2025.pdf Kig på graferne i vedhæftede dokument. For hvert parti (undtagen FDP) er der en graf om vælgernes syn på partiet og derefter en graf om det pågældende partis vælgeres syn på eget parti.Brug graferne til at beskrive de enkelte part
-
Aus den Grafiken zur Umfrage über die Parteien können wir sehen:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Deutsch 9
|
29-04-2025
|
Deutsch 10
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Märchen - opsamling
EKSAMEN
Kort fælles genopfriskning af arbejdet fra 1g.
2g-holdets elever har gået på to forskellige 1g-hold og har derfor arbejdet med forskellige eventyr. Derudover har eleverne på hvert hold arbejdet i projektgrupper med hvert deres eventyr.
I opsamlingen i 2g (1½ modul) har vi udelukkende fokuseret på Märchenmerkmale i Grimms eventyr. Vi har genbesøgt kapitlet fra Gattungen (s. 62-63) samt introduceret ”Diminutiver”
Nedenfor ses de to studieplaner for emnet fra 1g
Hold 1muz:
Emne med fokus på eventyr, både folke- og kunsteventyr, eventyr som genre og remediering af udvalgte eventyr.
Faglige mål:
- opnå kendskab til genren eventyr
- arbejde med karakteristiske træk ved eventyr som genre
- analysere og fortolke folke- og kunsteventyr
- på tysk kunne redegøre for og reflektere over litterære tekster samt at kunne analysere og fortolke dem
- kunne anvende den relevante terminologi
- arbejde med udvidelsen af ordforråd, herunder faste vendinger og udtryk
- arbejde med både mundtlig og skriftlig fremstilling på tysk om dette tema
Kernestof:
- Brüder Grimm: Rotkäppchen (i: Grimms Märchen - modern, Reclam 1979)
- Brüder Grimm: Die drei Brüder (i Hermann, Mette: Los geht's, Gyldendal 2018)
- Hohler, Franz: Der Verkäufer und der Elch (i: Ein eigenartiger Tag. Lesebuch von Franz Hohler. Darmstadt/Neuweid 1979)
- Österreichisches Märchen: Der Schimmel, 1884 (Aus: Petzoldt, Leander: Märchen aus Österreich, Fischer Verlag 2018; i: Hermann/Blume: Eins, zwei, drei, Gyldendal 2019)
Märchen-Projekt (Gruppenprojekte):
- Brüder Grimm: Hänsel und Gretel
- Brüder Grimm: Rapunzel
- Brüder Grimm: Dornröschen
- Brüder Grimm: Schneewittchen
- Brüder Grimm: Aschenputtel
Supplerende stof:
- Egendal, Helle: Gattungen (Gyldendal 2017, s. 61-63 + 68)
Hold 1mnr:
I dette forløb om eventyr har vi defineret folkeeventyr og kunsteventyr som genre, hvor vi har været inde på de forskellige eventyrtræk. Vi har analyseret og fortolket brødrene Grimms folkeeventyr "Rotkäppchen" og perspektiveret eventyret til i dag.
I matrix-grupper har eleverne analyseret og præsenteret de tre eventyr af brødrene Grimm:
Dornröschen, Frau Holle og Aschenputtel.
Materialer:
- Helle Egendal: "Gattungen", Gyldendal (2017), s . 61-68
- Brüder Grimm: "Rotkäppchen" (1812), i:
"Gattungen", Gyldendal (2017), s . 69-71
- Dornröschen:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/dornroschen
- Frau Holle:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/frau_holle
- Aschenputtel:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/aschenputtel
Digitale hjælpemidler: ordbogen.com, duden.de, minlæring.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,50 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985828576",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985828576",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64985828576"
}