Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Susan Funch Sørensen
|
|
Hold
|
2025 DA/gf6 (gf6 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Podcasten - analyse og produktion
BESKRIVELSE:
Forløbet er fordelt over 3 moduler + 4 moduler til en blokdag, hvor der arbejdes med Podcast.
Forløbet har fokus på en introduktion til dansk med særlig vægt på litteratur og medier samt hvordan skriftlige opgaver afleveres i Lectio.
FAGLIGE MÅL
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
KERNESTOF CA. 16 NS.
Mediemæssige perspektiver: Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Litterære perspektiver Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og –fortolkning
MATERIALE:
Helle Helle: "En stol for lidt", fra novellesamlingen Rester 1996
PODCAST Hinman, Tim & Moltzen, Krister (2019): "Rovmorderen" in Worms skat, Third Ear produktionsselskab
PODCAST Hinman, Tim & Houd, Rikke (2014): Kvinden på isen, Third Ear produktionsselskab
PODCAST Hver elev har lyttet til en podcast efter eget valg som optakt til forløbet
SUPPLERENDE STOF CA. 12 NS.
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk s. 10-12
Uddrag om værktøjer, analyse og produktion af podcasts fra bogen: Olsen, Mimi & Houlind, Martin & Palle, Dorte (2020): Podcast, Dansklærerforeningens Forlag
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71135083219",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71135083219",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71135083219"
}