Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Lars Egeskjold Levinsen
|
|
Hold
|
2025 sa/gf9 (gf9 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Køn i det senmoderne samfund - GF i samfundsfag
Dette forløb er skolens grundforløb i samfundsfag, hvor der er sat fokus på temaet køn. I grundforløbet bliver eleverne introduceret til sociologi, politik og økonomi med køn som den tværdisciplinære ramme.
Temaet køn er blevet gennemgået med fokus på følgende begreber:
- Socialisering herunder primær, sekundær (tertiær) og dobbeltsocialisering
- Samfundstyper (det traditionelle vs. det senmoderne)
- kønsbegreber herunder hhv. den biologisk deterministiske og socialkonstruktivistiske tilgang til køn
- overordnet forståelse af centrale begreber fra sociologiske teorier af Anthony Giddens, Thomas Ziehe og Judith Butler
Samfundsfaglige kompetencer, der øves:
- Redegøre, formidle statistik/tabel, undersøge sammenhæng mellem baggrundsvariable og sociale/kulturelle mønstre, anvende kernestof til at forklare/diskutere/argumentere,
Tekster:
Nikolajsen, K & Ohnesorge, T (2021). Tema 1: Køn i det senmoderne samfund, Samfundsfag på tværs, s. 7-82
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71152684765",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71152684765",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71152684765"
}