Holdet gf8 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Anette Berg Walbech Ryberg, Jonas Sebastian Stausholm, Sanne Zillo Rokamp
Hold 2025 ap/gf8 (gf8 ap)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Almens sprogforståelse - latin

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Almens sprogforståelse - latin

BESKRIVELSE
Velkommen til AP - eller almen sprogforståelse. Faget består af en almen del og en latin-del, der supplerer hinanden. Efter grundforløbets 10 uger afsluttes AP med en eksamen, der tæller 0,25 på dit eksamensbevis. I AP får du en grundlæggende forståelse for sprogs opbygning og struktur, og du lærer syntaktisk analyse. Sprog lyder forskellige, men de er bygget af de samme principper og byggesten. På engelsk hedder det fx "a horse" og på dansk "en hest", men "a" og "en" er begge bestemte artikler, der lægger sig til et substantiv. Og "horse" og "hest" minder også lidt om hinanden, fordi engelsk og dansk faktisk er fra samme sprogfamilie. AP giver dig således overordnede sprogkundskaber, som du kan bruge i alle gymnasiets sprogfag: spansk, tysk, fransk, engelsk - og også i dansk. I latin-delen lærer du om sproghistorie og om kasussystemet, som også bruges i de italiske og de germanske sprog. Du lærer desuden lidt om antikkens myter og historie - og så er du klart til studieretningsforløbet. God fornøjelse :-)

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne
- anvende faglig terminologi om grammatik, semantik og pragmatik
- identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende deres viden om morfologi, syntaks og semantik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende viden om genrer og sproghandlinger i arbejdet med tekster
- belyse forskelle mellem de sprog, de møder i gymnasiet, herunder mellem dansk, norsk og svensk
- forstå grundlæggende principper om sprognormer, standard og variation
- anvende deres viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og forskellige former for orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet
- anvende deres viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
- anvende forskellige strategier til indlæring af fremmedsprog.

FAGBEGREBER
SPROGHISTORIE: sprogæt (indoeuropæisk), sprogfamilier (italiske sprog, germanske sprog, slaviske sprog, urnordisk, vestnordisk og østnordisk).
MORFOLOGI: substantiv, verbum, artikel, adjektiv, pronomen, adverbium, præposition, konjunktion, numeralie, interjektion. Køn, tal, kasus, bestemthed, person. Morfemer.
SYNTAKS: Led (neksus, verballed, subjekt, subjektsprædikat, objekt, objektsprædikat, indirekte objekt, adverbialled, hypotaktisk konjunktional, parataktisk konjunktional) og sætninger (hovedsætning, ledsætning (adverbial, substantivisk, relativ)).
SUBSTANTIVER: Kasus (nominativ, akkusativ, genitiv, dativ, ablativ og vokativ), køn (maskulinum, femininum, neutrum, fælleskøn, intetkøn) og tal (singularis og pluralis).
VERBER: Verbaltyper (modalverber, transitive verber, intransitive verber, kopula verber), tempus (præsens, perfektum, præteritum, pluskvamperfektum, futurum), verbalformer (infinitiv, imperativ, præsens participium, perfektum participium), diatese (aktiv og passiv), aspekt (indikativ og konjunktiv).
PRONOMINER: Possisive, relative og interrogative.
FONETIK: Konsonanter, vokaler, tryk, stød, stavelser.
SOCIOLINGVISTIK: Identitet og politik, dialekt, sociolekt, standardsprog (rigsdansk), etnolekt, multietnolekt.
SPROGHANDLINGER: ekspressiver, informativer, regulativer, samtalestrukturerende, performative.
DESUDEN: Semantik. Kommunikation med afsender, meddelelse og modtager. Læringsstrategi (hukommelse, kognition, kompensation, metakognitiv, affektiv, social) og læringsstil.

KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
Gottschalck, Rasmus & Terp, Marianne & Andersen, Hanne Leth & Kreiner, Nanna Flindt & Maegaard, Marie: Sprogenes verden. Grundbog til almen sprogforståelse, Gyldendal 2014

ARBEJDSFORMER
Lærerforedrag
Gruppearbejde
Individuelle opgaver
Kreative opgaver
Prøver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer