Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
h24bu32-stdY-daA (DanskA-h24bu32-stdY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Reklamer
I dette forløb arbejder vi med reklamer. Vi ser på, hvordan reklamer prøver at manipulere folk, og vi arbejder på at finde ud af, hvordan vi bedst analyserer dem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Aviser, argumentation og retorik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Første aflevering i dansk - reklameanalyse
|
26-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Diskursanalyse, værklæsning 2
Søren Brostrøms Nytårstale fra 2020
Kongens Nytårstale fra 2024
Mette Frederiksens Nytårstale fra 2024
Mette Frederiksens tale om corona d. 11 - 3 - 2020
Dokumentar fra TV2: "Sex, løgn og støttekroner" fra 2024 (værklæsning)
Klip fra Mads og A- holdet
Sofie Lindes metoo tale ved Zulu Comedy Galla, 2020
Jeppe Søe: "Jeg er ligeglad. Veganere er en religiøs sekt" Artikel fra Ekstra Bladet, 2019
Kjeld Mazanti: Ideologier og diskurser, s. 13 - 144
Joachim B. Olsen: "Værn om de maskuline værdier" fra BT d. 10 - 9 - 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Processskrivning/værklæsning 3
Vi skriver et essay om alkohol og fællesskab på klassen med udgangspunkt i forskellige tekster.
Filmen DRUK af Thomas Vinterberg fra 2020 (værklæsning 3)
Jan Sonnergaard: "Alkohol kan være en fantastisk øjenåbner" fra Politiken, 2012
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Modernisme og eksistentialisme
Et litteraturhistorisk overblik over modernismens faser med et blik på eksistentialisme
Per Højholt: "Den Barberede Topfisse"
Klaus Rifbjerg: "Jukebox"
Peter Seeberg: Hullet"
Karen Blixen: "Ringen"
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne"
Martin A. Hansen "Agerhønen"
Litteraturhistorie om Modernisme og Eksistentialisme
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=134
Digtere, divaer og dogmebrødre, fra DR
Powerpoints om modernisme og eksistentialisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Individuel værklæsning, Værklæsning 4
Biblioteksbesøg, hvor man vælger litteratur, der skal læses, analyseres og fremlægges i en gruppe.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Det Moderne Gennembrud
Viden om og overblik over Det moderne Gennembruds tendenser
Herman Bang: "Frøkenen"
Henrik Potoppidan: "Et Muldskud"
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød"
Amalie Skram: "En Rose"
Et afsnit fra "Skam" fra 2016
Powerpoint om Det Moderne Gennembrud
Litteraturhistorie:
https://litthist.systime.dk/?id=257#c1172
Dokumentar: 1800 tallet på vrangen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Kortfilm
En genopfriskning af kortfilmsanalyse og fremlæggelse af en selvvalgt kortfilm.
Powerpoint om kortfilm
Raskins 7 parametre
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Garanten gennem tiden (værklæsning 5)
Nedslag i litteraturhistorien med henblik på at undersøge - hvor man har søgt mening gennem tiden.
Folkevise: Harpens Kraft
Ludvig Holberg: "Kaffe, Te og Tobak"
Adam Oehenslager: "En morgenvandring"
Nicolai Frederik Severin Grundtvig" Er lyset for de lærde blot"
Tom Kristensen: "Angst"
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" fra 1828. (værk 5)
Johannes V. Jensen: Digtet Fusijama, 1907
Forskellige billeder fra litteraturhistorien
Læsning om litterære perioder fra systime
https://litthist.systime.dk/
Et perspektiv på nyere litteratur og novellegenren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Opsamling, eksamenstræning
Eleverne får enten en kendt tekst eller skal selv vælge en tekst, som de skal forberede sig på og fremlægge på klassen.
Der tages udgangspunkt I emnerne
Diskursanalyse og argumentation
Reklameanalyse
Analyse af kortfilm
Analyse af novelle fra Det Moderne Gennembrud (Muldskud)
Analyse af novelle fra Modernisme (Agerhønen)
Analyse af novellen: "Diskretionslinjen" af Thomas Korsgaard, fra Tyverier, 2019
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#11
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/510/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65924063093",
"T": "/lectio/510/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65924063093",
"H": "/lectio/510/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65924063093"
}