Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Informatik B
|
Lærer(e)
|
Lars Skjærbæk
|
Hold
|
h24bu32-stdY-infB (InfoB-h24bu32-stdY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Intro til Informatik B samt en lille opgave omkring IT og mennesker, hvor eleverne skal prøve at definere en skærmpolitik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skærmpolitik
|
13-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sociale medier
Eleverne skal lære at skrive en rapport. De skal lære at finde kilder, være kildekritisk og lave de rigtige referencer. Desuden bruges det tid til at repetere stof omkring følgende:
- Ophavsret
- Persondatalov
- Købelov og E-handelslov
- T-sikkerhed del 1 (Personlig sikkerhed)
Rapporten afleveres efter lektion 6. Derefter anvender vi to lektioner til at gennemføre et software review på rapporterne hvor eleverne skal finde fejl i hinandens rapporter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sociale medier
|
27-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EO0 - Analyse af websites
Første EO opgave, hvor eleverne skal prøve at skrive en rapport. Eleverne besøger forskellige virksomheder, og kan derefter vælge mellem forskellige opgaver/fag. I informatik skal eleverne analysere en webside. Som grundlag for dette gennemgår vi de metoder som ligger til grund for en sådan analyse. Der er afsat to timer til gennemgang af hjemmesider. De sidste 4 timer er afsat til rapportskrivning (skrivedage)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Salg på nettet
Eleverne skal arbejde med digital handel. Eleverne deltager i Bizcup, hvor de får informationer fra en case virksomhed stillet til rådighed, og på baggrund af disse, samt informationer de selv kan find, skal de udarbejde forslag til forbedringer.
Som optakt til Bizcup skal eleverne klædes på med generel viden omkring digital handel. Dette omfatter følgende:
- Google analytics
- SEO
- Landing pages
- KPI'er
- SEM og salg på sociale medier
Da afleveringen til BizCup er en video, vil dette forløb også adressere, hvorledes man laver en god præsentationsvideo.
Til de forberedende øvelser arbejder eleverne i selvvalgte grupper. Resultaterne fra opgaverne dokumenteres i et Word dokument som afleveres efter lektion 10.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basic HTML
Eleverne arbejder med basic HTML og CSS. De skal med udgangspunkt i et standard sidelayout (som udleveres) lave deres eget CV. Resultatet lægges op på en webserver, hvorfra alle kan se det.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
JavaScript
Eleverne skal lære basal teori omkring programmering.
Vi starter med teori omkring computationel tænkning, hvorefter eleverne får udleveret et eksempel med JavaScript, som de skal modificere.
Her lærer eleverne om variable, løkker og forgreninger. Senere introduceres de til funktioner og arrays.
Til slut skal eleverne selv udvikle deres egen algoritme. De må i den forbindelse gerne benytte ChatGPT til at hjælpe dem, men de skal forstå den kode der genereres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Intro til databaser
I dette forløb skal eleverne arbejde med data og databaser. Eleverne får adgang til en service (Loginlog), som logger tidspunktet i en database hver gang siden kaldes. Denne side skal så være opstartsside i deres browser. Derved opsamles data, som kan analyseres
Eleverne prøver selv at oprette tabeller og indsætte data i en MySQL database. Først manuelt og senere ved brug af SQL. De prøver også at lave søgninger ved brug af SQL (evt. via ChatGPT). (vi taler ikke så meget om relationer i dette forløb. Det kommer senere)
Eleverne lærer om BigData. Vi taler om hvilke data der indsamles, og hvad de benyttes til. Vi taler også om data ifm. videoovervågning
Så skal eleverne også lære noget om IoT. Der ser eksempler på home automation, og vi diskuterer hvad det vil sige at tingene arbejder sammen i skyen om at dække vores behov.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Internet sikkerhed
Eleverne lærer om IT sikkerhed med fokus på Internettet og virksom-hedernes behov. Dette omfatter: Server, Backup, Passwords, Virus, Firewall, Kryptering, VPN og CIA-model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Systemudvikling - Telefonbog
Eleverne skal i dette forløb prøve at udvikle en digital intern telefonbog, hvor eleverne i en klasse kan se kontaktinformationer på de andre elever i klassen. Telefonbogen skal laves som en webservice.
Projektet gennemføres efter fasemodellen med følgende faser:
Kravspecifikation
- Brainstorm
- Use cases
Systemdesign
- System Arkitektur
- Bruger interface
- Database design
Kode
Test
Idriftsættelse
Med udgangspunkt i en brainstorm udarbejdes en kravsspecifikation med såvel funktionelle som kvalitative krav. Så defineres arkitektur (3-lags arkitektur), brugergrænseflade og database design (e/r diagram og tabeldesign). Eleverne skal ikke selv kode telefonbogen, da det er for kompliceret. De får udleveret en løsning som kører på en web server og en MySQL database. De skal dog selv sørge for at de er oprettet i databasen. Målet omkring programmering er, at eleverne forstår begreberne: Variabel, sekvens, løkke, forgrening og funktion. Slutteligt skal eleverne specificere og gennemføre en accepttest på produktet.
Resultatet dokumenteres løbende i en rapport, som afleveres ved afslutning af forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Systemudvikling - Telefonbog
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Brugertest
Formålet med materialet er at lære eleven, hvorledes man igennem brugercentreret udvikling og brugertest kan forbedre digitale produkter.
Eleven bliver i materialet introduceret til modeller for bruger centreret udvikling og Agile metoder, for derigennem at forstå brugertestens rolle. Derefter anvises en metode for brugertest. Denne tager sit udgangspunkt i metoder for usability test, som er både teoretisk velfunderet og praktisk anvendelig.
I testen gøres der brug af video, idet udførelsen af testen optages. Videoen bruges efterfølgende til at dokumentere testen og til at visualisere problemerne. Gode råd og vejledning til optagelse og redigering af video er derfor en del af forløbet.
Med udgangspunkt i de identificerede problemer skal eleven udarbejde og visualisere forbedringsforslag (redesign). I den sammenhæng arbejder eleven med brugergrænseflade design og prototyping.
Hele forløbet dokumenteres i en PowerPoint efter en standard skabelon. I PowerPointen linkes der til videoen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Agile metoder
Eleverne skal gennemføre et projekt ved brug af agile metoder og Scrum. De skal udvikle en prototype på en app til fraværsregistrering.
Ideen i løsningen er at eleverne selv registrerer sig ind til hver time, og at læreren så bare har en kontrolfunktion. Begge dele skal visualiseres i prototypen.
Eleverne skal først udvikle en LoFi prototype i form af skitser. Derefter skal de lave en MeFi prototype i AppLab. De skal også udarbejde et database design i form af et E/R diagram. Slutteligt skal de gennemføre en brugertest på deres app, og komme med forslag til forbedringer.
Som dokumentation skal der afleveres en rapport, hvori der er link til prototypen i AppLab, samt til en brugertest video på Youtube.
Se i øvrigt opgavebeskrivelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Agile metoder - Fraværsregistrering
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensprojekt
Som afslutning på faget skal eleverne gennemføre et projekt på minimum 20 timer. Dette projekt ligger til grund for en mundlig eksamen, hvor eleven skal præsentere projektet, eller delmængder heraf.
"Eleverne udarbejder eksamensprojektet bestående af et it-system og en skriftlig rapport som dokumentation af udviklingsprocessen. Dokumentationen skal derfor ikke blot omhandle det færdige produkt, men også den udviklingsproces eleverne har været igennem. Dokumentationen må maksimalt have et omfang af 5 normalsider pr. elev, hvilket stiller krav til elevernes evne til at fokusere på væsentlige elementer i udviklingsprocessen. Ligeledes bør der lægges vægt på de valg og fravalg eleverne foretager sig og begrundelsen for disse, fremfor redegørelse for hvad systemet indeholder."
Rapporten bør indeholde følgende:
1. Indledning
2. Målgruppe og behovsanalyse (Brainstorm, kvantitative/kvalitative undersøgelser, Behov for sikkerhed, use-case analyse)
3. Kravspecifikation – (Både funktionelle og kvalitative krav)
4. Løsningsmuligheder og valg af løsning
5. Udviklingsmodel (fasemodel eller agil udvikling – Målsætning for prototypen – konkret tidsplan)
6. Systemarkitektur – hvorledes opbygges løsningen
7. Design af brugergrænseflade
8. Database design (e/r-diagram, tabel design, Hvorfra hentes data?)
9. Implementering (HTML/CSS, Wix, Applab eller andet)
10. Test (Brugertest eller accept test)
11. Konklusion
12. Referencer
Eleverne arbejder i grupper på 2-3 personer (enkelte arbejder alene). De cases eleverne kan vælge imellem er følgende:
Opgave 1: Søvnregistrering
Du arbejder som lægesekretær i en større praksis, hvor du bl.a. sidder og renskriver en masse notater om patienters søvnmønstre ud fra nogle skemaer som patienterne udfylder på lægens anvisning (se bilag 1). Du foreslår lægen, at patienterne selv registrerer deres søvnmønster i et IT-system. Derved bliver data mere ensartet, og det bliver nemmere at behandle dem. Således kan både læger og patienter bedre danne sig et overblik over patienternes søvnmønster. Din opgave er nu at udvikle en prototype på dette IT-system
Opgave 2: Udvikling af en webshop
Du vil opstarte en e-handels virksomhed og i den forbindelse vil du nu etablere en e-shop. Du bestemmer selv hvad det er for produkter du vil sælge. Det skal klart fremgå af opgaven hvem din målgruppe er, og hvorledes du vil nå ud til denne målgruppe. Gerne på en ny og innovativ måde. Du skal dokumentere hvorledes data omkring dine produkter er organiseret og så skal udvikle en funktionel prototype. I den sammenhæng skal du kunne redegøre for, hvorledes du kan benytte JavaScript til at generere dynamisk indhold.
Opgave3: Sommerhus app
Et større udlejningsbureau i Danmark, der udlejer private sommerhuse, vil gerne styrke deres markedsposition, både i Danmark og internationalt. De har en hjemmeside, som de er godt tilfredse med. For at skabe tættere relationer til såvel lejere som sommerhusejere, ønsker de nu at udvikle en app. Jeres opgave er at lave en prototype på denne app, og efterfølgende gennemføre en brugertest.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Innovation
Dette forløb handler om innovation
Først lærer eleverne om generelle innovationsbegreber, samt 4P modellen. Dernæst sætter vi fokus på AI, hvor vi diskuterer muligheder og trusler ved brug af generative sprogmodeller. Eleverne prøver selv at benytte forskellige sprogmodeller til løsning af forskellige opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/510/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65924080741",
"T": "/lectio/510/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65924080741",
"H": "/lectio/510/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65924080741"
}