Holdet h24bu32-stdX-infB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution UCH
Fag og niveau Informatik B
Lærer(e) Lars Skjærbæk
Hold h24bu32-stdX-infB (InfoB-h24bu32-stdX)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sociale medier
Titel 2 EO0 - Analyse af websites
Titel 3 Salg på nettet
Titel 4 Basic HTML
Titel 5 JavaScript
Titel 6 Intro til databaser
Titel 7 Internet sikkerhed
Titel 8 Systemudvikling - Telefonbog
Titel 9 Brugertest
Titel 10 Agile metoder
Titel 11 Eksamensprojekt
Titel 12 Innovation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sociale medier

Eleverne skal lære at skrive en rapport. De skal lære at finde kilder, være kildekritisk og lave de rigtige referencer. Desuden bruges det tid til at repetere stof omkring følgende:
- Ophavsret
- Persondatalov
- Købelov og E-handelslov
- T-sikkerhed del 1 (Personlig sikkerhed)
Rapporten afleveres efter lektion 6. Derefter anvender vi to lektioner til at gennemføre et software review på rapporterne hvor eleverne skal finde fejl i hinandens rapporter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sociale medier 27-08-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 EO0 - Analyse af websites

Første EO opgave, hvor eleverne skal prøve at skrive en rapport. Eleverne besøger forskellige virksomheder, og kan derefter vælge mellem forskellige opgaver/fag. I informatik skal eleverne analysere en webside. Som grundlag for dette gennemgår vi de metoder som ligger til grund for en sådan analyse. Der er afsat to timer til gennemgang af hjemmesider. De sidste 2 timer er afsat til rapportskrivning (skrivedage)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Salg på nettet

Eleverne skal arbejde med digital handel. Eleverne deltager i Bizcup, hvor de får informationer fra en case virksomhed stillet til rådighed, og på baggrund af disse, samt informationer de selv kan find, skal de udarbejde forslag til forbedringer.

Som optakt til Bizcup skal eleverne klædes på med generel viden omkring digital handel. Dette omfatter følgende:
- Google analytics
- SEO
- Landing pages
- KPI'er
- SEM og salg på sociale medier

Da afleveringen til BizCup er en video, vil dette forløb også adressere, hvorledes man laver en god præsentationsvideo.

Til de forberedende øvelser arbejder eleverne i selvvalgte grupper. Resultaterne fra opgaverne dokumenteres i et Word dokument som afleveres efter lektion 10.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Basic HTML

Eleverne arbejder med basic HTML og CSS. De skal med udgangspunkt i et standard sidelayout (som udleveres) lave deres eget CV. Resultatet lægges op på en webserver, hvorfra alle kan se det.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 JavaScript

Eleverne skal lære basal teori omkring programmering.

Vi starter med teori omkring computationel tænkning, hvorefter eleverne får udleveret et eksempel med JavaScript, som de skal modificere.

Her lærer eleverne om variable, løkker og forgreninger. Senere introduceres de til funktioner og arrays.
Til slut skal eleverne selv udvikle deres egen algoritme. De må i den forbindelse gerne benytte ChatGPT til at hjælpe dem, men de skal forstå den kode der genereres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Intro til databaser

I dette forløb skal eleverne arbejde med data og databaser. Eleverne får adgang til en service  (Loginlog), som logger tidspunktet i en database hver gang siden kaldes. Denne side skal så være opstartsside i deres browser. Derved opsamles data, som kan analyseres

Eleverne prøver selv at oprette tabeller og indsætte data i en MySQL database. Først manuelt og senere ved brug af SQL. De prøver også at lave søgninger ved brug af SQL (evt. via ChatGPT). (vi taler ikke så meget om relationer i dette forløb. Det kommer senere)

Eleverne lærer om BigData. Vi taler om hvilke data der indsamles, og hvad de benyttes til. Vi taler også om data ifm. videoovervågning

Så skal eleverne også lære noget om IoT. Der ser eksempler på home automation, og vi diskuterer hvad det vil sige at tingene arbejder sammen i skyen om at dække vores behov.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Internet sikkerhed

Eleverne lærer om IT sikkerhed med fokus på Internettet og virksom-hedernes behov. Dette omfatter: Server, Backup, Passwords, Virus, Firewall, Kryptering, VPN og CIA-model
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Systemudvikling - Telefonbog

Eleverne skal i dette forløb prøve at udvikle en digital intern telefonbog, hvor eleverne i en klasse kan se kontaktinformationer på de andre elever i klassen. Telefonbogen skal laves som en webservice.

Projektet gennemføres efter fasemodellen med følgende faser:
Kravspecifikation
- Brainstorm
- Use cases
Systemdesign
- System Arkitektur
- Bruger interface
- Database design
Kode
Test
Idriftsættelse

Med udgangspunkt i en brainstorm udarbejdes en kravsspecifikation med såvel funktionelle som kvalitative krav. Så defineres arkitektur (3-lags arkitektur), brugergrænseflade og database design (e/r diagram og tabeldesign). Eleverne skal ikke selv kode telefonbogen, da det er for kompliceret. De får udleveret en løsning som kører på en web server og en MySQL database. De skal dog selv sørge for at de er oprettet i databasen. Målet omkring programmering er, at eleverne forstår begreberne: Variabel, sekvens, løkke, forgrening og funktion. Slutteligt skal eleverne specificere og gennemføre en accepttest på produktet.

Resultatet dokumenteres løbende i en rapport, som afleveres ved afslutning af forløbet.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Systemudvikling - Telefonbog 22-01-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Brugertest

Formålet med materialet er at lære eleven, hvorledes man igennem brugercentreret udvikling og brugertest kan forbedre digitale produkter.
Eleven bliver i materialet introduceret til modeller for bruger centreret udvikling og Agile metoder, for derigennem at forstå brugertestens rolle. Derefter anvises en metode for brugertest. Denne tager sit udgangspunkt i metoder for usability test, som er både teoretisk velfunderet og praktisk anvendelig.
I testen gøres der brug af video, idet udførelsen af testen optages. Videoen bruges efterfølgende til at dokumentere testen og til at visualisere problemerne. Gode råd og vejledning til optagelse og redigering af video er derfor en del af forløbet.
Med udgangspunkt i de identificerede problemer skal eleven udarbejde og visualisere forbedringsforslag (redesign). I den sammenhæng arbejder eleven med brugergrænseflade design og prototyping.
Hele forløbet dokumenteres i en PowerPoint efter en standard skabelon. I PowerPointen linkes der til videoen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Agile metoder

Eleverne skal gennemføre et projekt ved brug af agile metoder og Scrum. De skal udvikle en prototype på en app til fraværsregistrering.

Ideen i løsningen er at eleverne selv registrerer sig ind til hver time, og at læreren så bare har en kontrolfunktion. Begge dele skal visualiseres i prototypen.

Eleverne skal først udvikle en LoFi prototype i form af skitser. Derefter skal de lave en MeFi prototype i AppLab. De skal også udarbejde et database design i form af et E/R diagram. Slutteligt skal de gennemføre en brugertest på deres app, og komme med forslag til forbedringer.

Som dokumentation skal der afleveres en rapport, hvori der er link til prototypen i AppLab, samt til en brugertest video på Youtube.

Se i øvrigt opgavebeskrivelsen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Agile metoder - Fraværsregistrering 12-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Eksamensprojekt

Som afslutning på faget skal eleverne gennemføre et projekt på minimum 20 timer. Dette projekt ligger til grund for en mundlig eksamen, hvor eleven skal præsentere projektet, eller delmængder heraf.

"Eleverne udarbejder eksamensprojektet bestående af et it-system og en skriftlig rapport som dokumentation af udviklingsprocessen. Dokumentationen skal derfor ikke blot omhandle det færdige produkt, men også den udviklingsproces eleverne har været igennem. Dokumentationen må maksimalt have et omfang af 5 normalsider pr. elev, hvilket stiller krav til elevernes evne til at fokusere på væsentlige elementer i udviklingsprocessen. Ligeledes bør der lægges vægt på de valg og fravalg eleverne foretager sig og begrundelsen for disse, fremfor redegørelse for hvad systemet indeholder."

Rapporten bør indeholde følgende:
1. Indledning
2. Målgruppe og behovsanalyse (Brainstorm, kvantitative/kvalitative undersøgelser, Behov for sikkerhed, use-case analyse)
3. Kravspecifikation – (Både funktionelle og kvalitative krav)
4. Løsningsmuligheder og valg af løsning
5. Udviklingsmodel (fasemodel eller agil udvikling – Målsætning for prototypen – konkret tidsplan)
6. Systemarkitektur – hvorledes opbygges løsningen
7. Design af brugergrænseflade
8. Database design (e/r-diagram, tabel design, Hvorfra hentes data?)
9. Implementering (HTML/CSS, Wix, Applab eller andet)
10. Test (Brugertest eller accept test)
11. Konklusion
12. Referencer


Eleverne arbejder i grupper på 2-3 personer (enkelte arbejder alene). De cases eleverne kan vælge imellem er følgende:

Opgave 1: Søvnregistrering
Du arbejder som lægesekretær i en større praksis, hvor du bl.a. sidder og renskriver en masse notater om patienters søvnmønstre ud fra nogle skemaer som patienterne udfylder på lægens anvisning (se bilag 1). Du foreslår lægen, at patienterne selv registrerer deres søvnmønster i et IT-system. Derved bliver data mere ensartet, og det bliver nemmere at behandle dem. Således kan både læger og patienter bedre danne sig et overblik over patienternes søvnmønster. Din opgave er nu at udvikle en prototype på dette IT-system

Opgave 2: Udvikling af en webshop
Du vil opstarte en e-handels virksomhed og i den forbindelse vil du nu etablere en e-shop. Du bestemmer selv hvad det er for produkter du vil sælge. Det skal klart fremgå af opgaven hvem din målgruppe er, og hvorledes du vil nå ud til denne målgruppe. Gerne på en ny og innovativ måde. Du skal dokumentere hvorledes data omkring dine produkter er organiseret og så skal udvikle en funktionel prototype. I den sammenhæng skal du kunne redegøre for, hvorledes du kan benytte JavaScript til at generere dynamisk indhold.

Opgave3: Sommerhus app
Et større udlejningsbureau i Danmark, der udlejer private sommerhuse, vil gerne styrke deres markedsposition, både i Danmark og internationalt. De har en hjemmeside, som de er godt tilfredse med.  For at skabe tættere relationer til såvel lejere som sommerhusejere, ønsker de nu at udvikle en app. Jeres opgave er at lave en prototype på denne app, og efterfølgende gennemføre en brugertest.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensprojekt 07-05-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Innovation

Dette forløb handler om innovation
Først lærer eleverne om generelle innovationsbegreber, samt 4P modellen. Dernæst sætter vi fokus på AI, hvor vi diskuterer muligheder og trusler ved brug af generative sprogmodeller. Eleverne prøver selv at benytte forskellige sprogmodeller til løsning af forskellige opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer