Holdet 2022 1Gsp - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Handelsgymnasiet Vestfyn
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Marie Møller Hollesen
Hold 2022 1Gsp (1Gsp, 2Gsp, 3Gsp)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Begynderforløb - 2 semester
Titel 3 Personbeskrivelse
Titel 4 Gente famosa
Titel 5 El laberinto del Fauno
Titel 6 El sueño americano  (eksamen)/ Pandillas
Titel 7 La gastronomia
Titel 8 Handelskorrespondance (skriftlig eksamen)
Titel 9 El cambio climático y el medio ambiente (eksamen)
Titel 10 Frida Kahlo (eksamen)
Titel 11 La belleza y el cuerpo (eksamen)
Titel 12 Negocios - La Ropa (eksamen)
Titel 13 Repetición: Cambio climático y el medio ambiente
Titel 14 Repetición

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundbog: Caminando UNidad 1, 2

Sange:
Melendi: Caminando por la vida
Sebastián Yatra: tacones rojos
Farruko: Pepas
Enrique Iglesias: Subame la radio
Abner Himely: Mi casa es tu casa
Evan Craft, Alex Campos: Mi casa es tu casa
Nincky Jam: Hasta el amanecer

Grammatik:
personlige pronomener (x)
interrogative pronomener
possessive pronomener
De regelmæssige verbers bøjning
ser, estar, tener, saber, subir, ir
Usted >< tú
los números 1 - 100
genitiv
artikler
substantiver



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begynderforløb - 2 semester

Grundbog:
Caminando: Unidad 2 - 6

Emner:
Dia de los muertos
La ropa
el cuerpo
la familia
Describir a una persona
la hora
el deporte / el tiempo libre
La casa y los muebles
lugares y edificios


Film/ kortfilm/ serie:
Coco
Dia de los muertos
El regalo
Historias que nos unen
Èlite, 1 sæson, 1 afsnit
Cafe para llevar

Sange:
Marc Anthony: vivir mi vida
J Balvin; Safari
Manu Chau: me gustas
Alvaro Soler: La cintura
Christina y los subterraneós: Tú por mi
Maná_ De pies a cabeza

Grammatik:
ir, tener, gustar, hacer, salir, decir, jugar (go)
verbal perifrase:  tener + que + infinitiv
Tider: nær fremtid, perfektum, udvidet nutid
veber der diftongerer/ vokalskifte: empezar, tener, poder. querer, jugar, decir
ytringsverber: preguntar, responder, decir, hablar
preposiciones
números 100 - 1000
refleksive verber (intro)

Vi bruger tid på billedlæsning

Gennem semesteret har vi brugt det sene modul om tirsdagen til at lave mere legende og kreative øvelser, gerne centreret om en grammatisk emne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 74,83 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Personbeskrivelse

Emnet skal ses som optakt til emnet om "gente famosa". Hovedformålet er personbeskrivelser: at kunne tale om mennesker, beskrive mennesker ud fra både billeder og tekst.

KERNETEKSTER:
Juan de Bilbao
Mi ropa es para chicos .Viva la vida. Silvia Becerra BascuñánSigrid Østergaard og Julie Højgaard. .Lindhardt og Ringhof, 2017
Con raices en dos continentes, Caminando - for fortsættere.

GRAMMATIK:
hay, ser, estar, tener, tener + que + inf/ hay + que + inf,
perfektum, nær fremtid, præteritum
que >< como
conectores
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gente famosa

Vi fortsætter personbeskrivelse men nu med udgangspunkt i specifikke berømtheder fra den spansktalende lande. Vi tager udgangspunkt i følgende sangere og deres musik: Àlvaro Soler, J Balvin, Shakira.
Vi træner billedbeskrivelse. Vi træner delprøve 1 opgaver via opgave om Shakira i "Min Læring" og delprøve om Enrique Iglesias.

SANGE
Alvaro Soler : Bajo el mismo sol
                         Sofia
                          La cintura

J Balvin: safari
                 Ay vamos

Shakira: Te felicito
                La bisicleta
Juanes: Fotografias
Enrique Iglesias: Subeme la radio

GRAMMATIK:
Gustar
Præteritum
personlige pronomener, objekts-pronomener
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 El laberinto del Fauno

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 El sueño americano (eksamen)/ Pandillas

Hovedemnet er "Den amerikanske  drøm" og handler om de latinamerikanske immigranter. Undertemaet er "bander". Vi ser bl.a. filmen "sin nombre". Vi følger Sayras ønske om at komme til Amerika og vi ser på banden, som El Casper er en del af, som en af de mange forhindringer, som immigranterne møder. Bander spiller også en rolle i den skriftlige delprøve "los niños migrantes", hvor banderne skubber til immigrationen.

KERNEGLOSER:
el sueño americano, la esperanza, el miedo, una vida mejor, peligro, violencia, inmigración, el viaje, la frontera, Estados Unidos, El tren de la muerta/ La Bestia,

KERNETEKSTER:
Balslev Clausen, Helene: Al otro lado: El paso, el sueño, Armando Vargas. Gyldendal, 2004

Bascuñán, Silvia Becerra et. al: Viva la vida:
- La historia de Astrid

Manuel Balaguer Carmona: Hispanos en Los Estados Unidos, Tecla, 2007:

Habla Cultura:
- La ruta de la muerte
https://hablacultura.com/la-ruta-de-la-muerte/

FILM:
Cary Fukunaga,: Sin Nombre, 2009

Udenrigsministeriet. Youtube:
Entras si quieres, sales si puedes
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs


I 3g bliver der sat mere fokus på migracións problematikken, mens emnet om bander nedtones.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Handelskorrespondance (skriftlig eksamen)

Dette forløb har et skriftligt fokus og er målrettet handelskorrespondance -kravene i delprøve 2, del 2.
Vi arbejder med specifikt ordforråd målrettet i tilknytning til emnet. Vi taler om, hvor formelt sproget skal være i forhold til afsender og modtager forhold. Vi ser på formkrav i forhold til genre.

Det grammatiske fokus er målrettet objektspronomener.

Forløbet er bygget op om et kompendie med praktiske øvelser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 El cambio climático y el medio ambiente (eksamen)

Vi taler om klimaudfordringer, såvel som grønne løsninger.
Vi træner desuden at give udtryk for egne holdninger og meninger.

KERNEGLOSER
reducir, reciclar, reutilizar,sostenibilidad, contaminación, fuentes de energía, calentamiento global

KERNETEKSTER
Holmgaard, Anny, Dafcik, Sabina: España en perspectiva.  Forlaget EA, 2020:
- El Cambio climático
. El medio ambiente

Becerra Bascuñan, Silvia m.fl.: El tiempo. Viva la vida, Lindhardt & Ringhof

"Si esperamos no hay planeta que salvar", teksten til delprøve 1, eksamenssæt 27 maj 2020.

Vær opmærksom på at vi genoptager temaet i 3g.
Der er fokus på at have en mening og træne menings og ytringsverber m.v.. Vi arbejder også med stilladsering og i perioden arbejder vi skriftligt med temaet i delprøveopgaver (La basura está de moda", hhx 28 maj. 2019., "jóvenes contra el cambio climático" (del 1) STX aug. 2020. "Colombianos reciclan café para producir acaeite utilizado en cosméticos" HHX aug. 2023.)

KERNETEKSTER 3G:
Tønner, Martin, Klock, Kasper: España frontera climática:
Keep it cool i Spaniens varmeste by. Antonio
https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
Landmand uden vand. Rafael.
https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Frida Kahlo (eksamen)

Med udgangspunkt i filmen "Frida" arbejder vi med Frida Kahlo biografisk og som kunstner, som kvinde og som forbillede. Vi perspektiverer til de konservative og mandsdominerede idealer. Vi arbejder med billedanalyse som genre og med analyse af Frida Kahlos værker og lidt med Diego Riveras murmalerier.

KERNEGLOSER:
El machismo, el arte, el papel tradicional de la mujer, Frida como ícono y inspiradora, el amor y la infidelidad, el accidente, el dolor  etc.

GRAMMATISKE TEMAER:
Imperfektum, præteritum og fokus på hitverberne

FILM:
Julia Taymor: "Frida", 2002

SANGE
Pedro Guerra: "el elefante y la paloma"

KERNETEKSTER
Silvia Becerra Bascuñan m.fl.: Frida, una artista mexicana.s. 199 - 206, 228 - 30. Viva la vida, Lindhardt og Ringhof, 2017.

Tamara Labatoto Beney: Pintora universal. Tecla, junio 2005

Elia Chávez: El espíritu de Frida, Tecla marzo, 2005

Helene Telly Lund, Marianne Hilm: Mexico en perspectiva "Prólogo", "introduktion til kapitel 1 "el machismo". Systime, 2019.

Bemærk at emnet genoptaget i slutningen af 3g. under repetición", hvor vi sætter fokus på glosearbejder, billedlæsning og stilladsering.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 La belleza y el cuerpo (eksamen)

Med udgangspunkt i skønhed og skønhedsidealer, vil vi tale om kroppen, skønhedskirugi mm.
Vi øver os i at beskrive mennesker og beskrive, hvad vi godt kan lide og de værdier vi har og har egentlige samtaleøvelser.

KERNEGLOSER:
apariencia, aspecto físico, ideales de belleza, un cuerpo sano, La cirugía estética


KERNETEKST:
1.1 "introdución a los estereotipos y al machismo", 1, 3 "Las cirugias estéticas", 1,7  "Una carta al director: el machismo en el reggaetón". El sexo en proceso, Forlaget Columbus
https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132

Eco: La chica plástica

La belleza. tekster fra eksamensopgave, 2016

Miguel, 21 años: “Un buen ­corte de pelo te puede cambiar la vida. La barbería es como un arte.” | ESPAÑA MAÑANA

https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136

Ole Loumann Nuevos retratos: Sandri - la muñeca para vestir (uddrag) side. 80 - 81


FILM:
"La piel que habito", Pedro Almodóvar, 2011


SANGE:
el estuche
el tatuaje

GRAMMATIK
verbalperifraser, hitverber, diftongerende verber, adjektiver, comparación.

Emnet repeteres i foråret. Se evt. også under opsamlingsforløbet for alle emner, samt skriftlig og mundtlig træning kaldet "repetición.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Negocios - La Ropa (eksamen)

Det store emne i dette forløb er tøjbranchen med Bestseller som det centrale firma, der er en del af Inditex.
Materialet er baseret på interviews med Pedro Gonzáles og Lorena López. https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/cultura/index.html.  KERNEMATERIALET består således af lydfilerne, transskription af interview, samt øvelser. Materialet er udleveret i papirform, men forefindes også her.

Vi ser også på bæredygtighed i tøjbranchen i den skriftlige opgave: La basura está de moda om firmaet Ecoalf.

Indledningsvis handler det dog om turisme. Og der kædes en del opgaver og skriftligt arbejde op på det emne. Herunder arbejder vi også med billeder.

Afslutningsvis ser vi på et eksempel på en eksamenstekst, som tager udgangspunkt i firmaet Osborne.

I dette forløb er der meget fokus på gloser både mht. til selve emnet, men også mht. billedlæsning.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Repetición

Med udgangspunkt i stilladsering, hitverber og træning gennem billeder, bruger vi bøger nedenfor. Disse bøger og principper er trænet hen over 2 og 3.g.
Vi laver eksamenstræning og ser på faglige mål mv. via materialet "Ved det grønne bord". Vi træner på forskelligvis disciplinerne i delprøve 1 både med udvalgte øvelser fra eksamensopgaver, samt med træning i Min Læring.
Samtidig repeteres eksamensemnerne og vi repeterer tider og grammatisk bevidsthed. Der anvendes billedmateriale til at repetere beskrivelse af personer og steder.

Spontan spansk:
https://sps.systime.dk/

Ante todo hablamos
https://antetodohablamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/

Uno, dos, tres
https://unodostres.systime.dk/

Ved det grønne bord
https://vdgb.dk/course/spansk-a-2020/

Min Læring:
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer