Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Handelsgymnasiet Vestfyn
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lene Zinck
|
Hold
|
2022 1gIØda (1gIØda, 2gIØda, 3gIØda)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mediehistorisk forløb - Avisjournalistik
Fokuspunkter:
Avistyper
Avisgenrer (informationsartikler, opinionsartikler og fortællende nyhedsjournalistik)
Avisens historie
Avisens indre og ydre layout
Nyhedskriterier og vinkling
Pressens rolle
Værkanalyse: Jyllandsposten
Perspektivering: fra Gutenberg- til Googlegalaksen
Mediehistorie – herunder mediesamfundet i dag
Medieanalyse
Kernestof:
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier” (Systime, Ibog) afsnit 5.1: Avisjournalistik
Henrik Poulsen: ”Grundbog til dansk” (Systime, Ibog) afsnit 4.1: Fra kulturens medier til mediekulturen
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3476: om avisens genrer
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/avisen-1634/: om avisens historie
Henning Olsson m.fl.: ”Ryd forsiden” (DLF, 2014):
Kapitel 1: Nyhedsbegrebet og de 5 nyhedskriterier
Kapitel 2: Avisen (uddrag)
- den grafiske invitation: layoutet (side 92-101)
- Nyhedsartiklens farvelade: sproglige virkemidler (side 101-110)
”Mediehåndbogen” side 269-279: afsnittet om sensationsavisen
Pernille Stensgaard: ”Det hemmelige kick” (Weekendavisen 3/2-2006): om det sjette nyhedskriterium
Jyllandsposten 31/8-2022 (læst som VÆRK)
Supplerende stof:
Lederartikler i Politiken, Berlingske, Jyllandsposten, Fyens Stiftstidende, Børsen og Ekstrabladet (28/8-2022)
Henning Olsson m.fl.: ”Ryd forsiden” kapitel 4 (Nyhedsformidlingens historie)
10 @ktuelle
Oplæg om konstruktiv journalistik
Oplæg om de udvidede nyhedsgenrer: oplevelsesjournalistik, New Journalism, feature og faktion
Vinkeløvelse: Kim Larsen: ”Jyllingevej”
Opgave om Fake News og Clickbaits
Remediering: Fra eventyr til nyhedsartikel
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2,17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
De litterære genrer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18,83 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litteraturhistorisk fokusområde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56669958022",
"T": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56669958022",
"H": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56669958022"
}