Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Handelsgymnasiet Vestfyn
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Jakob Rosenfeldt Jakobsen
|
Hold
|
2022 1gVØaf (1gVØaf, 2gVØaf, 3gVØaf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den Interne Situation 2022
Kapitel 2: 54,4 iSider
Fokus på kapitel 2.2, 2,3 og 2.5 samt skriftlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
BMC Spørgsmål
|
07-12-2022
|
BMC
|
14-12-2022
|
BMC
|
18-12-2022
|
BMC
|
18-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Den eksterne situation 2023
Omverdensmodellen: Den afhængige og den uafhængige omverden
PEST-modellen
OT-opstilling
Kobling til SWOT, opbygning til TOWS og konkurrentanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 10
|
24-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Konkurrence- og brancheforhold 2023
Formål (hvorfor)
Konkurrenceforhold -> Brancheforhold
Faglige mål
Eleverne skal kunne
- Skelne mellem producent- og konsumentmarkedet (4.1+4.2)
- Anvende konkurrencetragtmodellen (4.3)
- Gøre rede for præferencer på et marked samt markedets værdi (4.4 + VØ 31.1)
- Analysere et givent markeds konkurrencemæssige positioner (4.5)
- Analysere og vurdere konkurrencesituationen og reaktioner (4.6)
Indhold
Kernestof (deduktivt)
Konkurrenceforhold
Forforståelse og erfaringer (induktivt)
Jeg tænker ikke de har den store erfaring med netop konkurrenter og der derfor skal kæmpes lidt med i sær modelforståelsen/anvendelsen.
Metode
Nogen formidling (især af modellerne)
Arbejde med egen forforståelse. De skal aflevere spørgsmål til lektierne til hvert model.
Burger-branchen og analyse heraf
Legetøjs-branchen og analyse heraf
Der arbejdes i makkerpar af to gennem hele forløbet.
Materiale
Systime kapitel 4 + VØ-bogen 31.1
Evaluering
Skriftlig aflevering analyse af konkurrenceforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Konkurrence-branche - mundtligt
|
31-03-2023
|
Konkurrence-branche - skriftligt
|
13-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17,33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Markedskarakteristik
Markedsværdi
Markedsanalyse
Konkurrentidentifikation
Konkurrentanalyse
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Strategi 2023
I forløbet arbejdes der med kapitel 8 i Systimes Marketing (28,9 iSider)
Der arbejdes mhp på at udvikle modellerings- og ræsonnementskompetencen samt individuelle mundtlige og skriftlige færdigheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Strategi
|
14-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14,17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Strategi og Porteføljeanalyse
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Marketing Mix: Product 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Marketing Mix: Distribution 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriveværksted
|
31-10-2023
|
Place - genaflevering
|
06-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - kæde og distributionsformer, -kanaler, -strategi samt e-handel
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Marketing Mix: Pris 2023
Fokuspunkter: Prisfastsættelsesmetoder, Priselasticitet, Krydspriselasticitet
og Prisstrategier ved introduktion af nye produkter samt prisdifferentiering.
Der arbejdes med kapitel 18 (B-niveau) og 19 (A-niveau, 2024-2025) i Marketing (Systime). 46,5 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Marketing Mix: Promotion 2023
Fokuspunkter: Kommunikationsmodellen, AIDA, promotionformer, markedskort, branding og positionering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Markedsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - Datakilder, databaser, kvalitative og kvantitative metoder, validitet, reliabilitet, repræsentativitet, markedsanalyseprocessen, spørgeskemaudformning, databehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Mat-AØ forløb
I dette forløb skal i beskrive, designe og operationalisere et spørgeskema.
I skal analysere data med deskriptiv statistik og x2-test.
I skal præsentere dataen på en pædagogisk måde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AØ-Mat tværfaglig opgave
|
03-03-2024
|
AØ-Mat tværfaglig opgave
|
03-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Segmentering nationaltInternationalt 2023-2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Årsafslutningsprojekt
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
PBL om DSB
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
SO6
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Internationalisering 2024
Særlige fokuspunkter:
Eksportmotiver og eksportberedskab
Markedsudvælgelsesmodeller, Internationaliseringsmodeller
Internationale markedsforhold: Kulturteorier: - Forbrugerkultur
- Forretningskultur.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Appelsinskræller
|
27-11-2024
|
Fablewood
|
10-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eksportmotiver, eksportberedskab, internationaliseringsmodeller, markedsudvælgelsesmetoder
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
17
|
Markedsføringsplanen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Repetition og p2p undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
eksamensrettet forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56670153741",
"T": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56670153741",
"H": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56670153741"
}