Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Handelsgymnasiet Vestfyn
|
Fag og niveau
|
Innovation B
|
Lærer(e)
|
Nikolaj Bjørnhart Hansen
|
Hold
|
2023 InnoB2 (InnB2, InnB3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundbegreber
(innovationsgrundbogen af Kristian P.)
introduktion til grundbegreberne og Schumpter, arketyper,
Fokuspunkter:
Innovationstyper, grundbegreberne, individuelle proces fra ide til handling.
kap. 1 (afsnit 1.1. 1.2 og 1.3.)
kap. 2 afsnit 2.2. 2.3 og 2.4)
kap.4 afsnit 4.1. 4.2 4.3 4.4. og 4.5. og 4.9
og kap. 5 afsnit 5.1. og 5.2 og 5.3 og 5.4 og 5.5 og 5.6
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Selvrefleksion
Personlige
Selvstændighed
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Samarbejde og organisering
Dannelse af grupper til foretagsomhed / Company Programme. Belbin test af klassen. Teorien fra kap. 26.
Fokuspunkter: Belbinsroller. Individuelle persontype (belbin test).
Teamroller i processen fra ide til handlinger.
Supp. literatur: min føste millinon feb. 2022 - 4 afsnit. https://www.dr.dk/drtv/serie/min-foerste-million_290247
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Foretagsomhed
Foretagsomhed. BMC - forretningsplan - budgetter - metode - markedsanalyse. Klargøring til Company Programme. Første messe.
Processen er opbygget i sprints: dannelse af team, idefrembringelse, sortering, ideudvikling, konceptbeskrivelse og herunder test, bmc, pitch.
(lærebogen kap. 8,9,21,22)'en
Fokuspunkter:
pain, jury, værditilbud, bmc'en og forretningsplanen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Behov muligheder diffusion samt messedeltagelse
Diffusion (c stof) samt messe deltagelse.
Fokuspunkter: E. Rogers faktorer som fremmer / hæmmer innovationen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Trends
Trends og megatrends og betydning for forretningsmodellen. (c- niveau stof)
Gruppe fremlæggelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Samfundsmæssige forhold
Samfundsmæssige forhold (c-stof).
Fokuspunkter: de 3 drivere. Og måling af innovationsaktiviteter i samfundet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamenstræning C og opsamling af pensum
Træning af eksamensform C og forberedelse til B niveau.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
diffusion_del2
fokuspunkt: kløften og diffusion mellem virksomheder (og bremsning af diffusion gennem ipr-rettigheder.)
Større opgave / pbl forløb om Chat gpt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Samfundsmæssige forhold - del 2
fokuspunkter:
Innovations betydning for samfundsudviklingen.
Samfundsudviklingens betydning for innovation.
Faktorer der fremmer og hæmmer innovation
Kap.15 omfang: 28,8 sider (systime)
Supp. litteratur:
Artikler om innovation i samfundet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Samfundsmæssige forhold
Fokuspunkt:
Opstart på Company programme anden runde.
PBL forløb: Odense Sport & Event
Udvikling af forretningen og fokus på social og miljømæssig bæredygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Intraprenørskab samarbejde og organisering
Intraprenørskab dækker over flere kernestofområder.
Samarbejde og organisering: teams, innovationsstrategier, forandringsledelse, projektledelse og forretningsudvikling.
Innovationsmodeller - især stagegate modellen.
Arbejde med Company Programme anden runde
Prototype i Fablab
Virksomhedsbesøg:
Human Navigator
Odense Sport & Event del 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamenscase
Formål:
At afprøve en eksamenscase.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kapitalfremskaffelse til opstart
Fokuspunkt er arbejdsprocessen:
Nuværende udfordringer for opstartsvirksomheder ifm. kapitalfremskaffelse?
Overblik over mulige finansieringskilder.
Nuværende løsningsforslag jf. artikler etc.
Indsamling af primære data: interview med person fra en bank vedr. deres erfaringer med tildeling af lån til opstartsvirksomheder.
Jeres kreative løsning på en lettere finansieringsvej for optarts-virksomheder.
Hvad skal I have med til møde i banken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Opsamling af pensum og emner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591097029",
"T": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591097029",
"H": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58591097029"
}