Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Handelsgymnasiet Vestfyn
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
|
Lærer(e)
|
Janne Fløjstrup Anderson
|
|
Hold
|
2025 1gSen (1gSen)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Youth and identity (introductory course)
Forløbet introducerer eleverne til temaet Youth and Identity med fokus på personlig udvikling og valg af fremtidige uddannelser og karrierer, og er tilpasset grundforløbet. Eleverne arbejder med tekstlæsning, litterær analyse og refleksion over egne erfaringer og fremtidsperspektiver. Derudover bliver de præsenteret for de komplekse temaer omkring identitet, selvtillid og samfundsmæssige forventninger gennem både skønlitterære og virkelighedsbaserede tekster.
I grundforløbet indgår også en screening, arbejde med sætningsanalyse og grammatik, introduktion til skriftlighed på HHX, samt skriftlig aflevering (5 timer).
Mål:
- At analysere og reflektere over deres egen identitet og de faktorer, der påvirker personlig udvikling.
- At udvikle evner til at diskutere temaer som identitet, vokation og sociale forventninger i forhold til både deres eget liv og karakterer i skønlitteratur.
- At anvende grammatisk korrekthed i både mundtlig og skriftlig engelsk.
- At analysere litterære tekster og filmuddrag og relatere dem til virkelige livserfaringer.
- At udvikle mundtlige og skriftlige præsentationsevner gennem gruppearbejde, præsentationer og refleksioner.
Materiale:
- "1.1 Personality Development" i Compass. Grundbog til 1. og 2. g, kapitel "1. Who am I?", Systime 2021
- "1.2 Abby Young-Powell: How I found my vocation" i Compass. Grundbog til 1. og 2.g af Nanna Flindt Kreiner et. al., kapitel "1. Who am I?", Systime 2021
- Normal People by Sally Rooney (TV series, episode 1, 2020)
- "3.4 Normal People (Sally Rooney)", uddrag fra Normal People i The Science of... af Lars Ulrik Tambjerg-Ravn, kapitel "3. Happiness", Systime 2024.
- "11. My Digital Life" i Gen Z Voices af Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen, Systime 2025
- "Dave Eggers: The Circle (excerpt)" i Footprints - Grundforløbet i engelsk af Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal 2019
Supplerende stof:
- Artikel: "How a TV Adaptation of NORMAL PEOPLE Took Over Ireland's Airwaves" by Aisling Twomey, Bookriot.com, 2020
- Artikel: "10 Things in Sally Rooney's Normal People that only Irish People understand" by Claire McCarthy, The Irish Post (2019)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Screening - MinLæring.dk
-
Medbring høretelefoner og vær klar til at gå i gang ved timens start :-)Sørg også for at I har prøvet at logge ind på MinLæring.dk inden dagens screening, så er I er klar ved times start.
-
Youth and Identity - introductory course.docx
-
Answer the first questions for Part 1 - Episode 1 of Normal People:
-
Read both articles and answer all the questions for Part 3- Context in the compendium (the context questions for Episode 1 of Normal People)
-
Structure: Rosa + SmillaStyle of writing/imagery: Eduardo, Phillipe, AndyNarrator/P.O.V: Karoline + LeaCharacters/Relationships: Rasmus, Daniel, Matias, Mie, MajkaTime + Setting: Frederik, Johan, Seb.Conflict: Cornelius, Magnus, Christian, TristanThe
-
YOUTH AND IDENTITY 2nd compendium.docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Written assignment #1 - Interview
|
20-10-2025
|
|
Group work: Influencer video
|
31-10-2025
|
|
Grammatik på Minlæring.dk
|
13-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72965099046",
"T": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72965099046",
"H": "/lectio/511/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72965099046"
}