Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Katja Malene Thornhøj
|
Hold
|
2022b BI A (1b BI A, 2b BI A, 3b BI A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01 Plastik i havet
Vi har primært arbejdet med grundbogen fra WWF's materiale "Opdag Havet": https://undervisning.wwf.dk/opdag-havet og suppleret med deres miljøtema om plastik i havet.
1. Økosystemers opbygning herunder biotiske og abiotiske faktorer, primærproducenter, konsumenter, fødenet, græsningsfødekæde og nedbryderfødekæde.
2. Energi og vækst herunder fotosyntese og respiration, begrænsende faktorer, BPP, NPP, trofiske niveauer og energistrømme i et økosystem.
3. Kulstofkredsløbet og vandets kredsløb samt forsuring af verdenshavene.
4. Biodiversitet og levevilkår herunder saltholdighed, ilt og iltsvind
5. Plastik i havet; global plastikproduktion, polymerisation (monomerer og polymerer), plastik omsætning i havet, biomagnifikation, fossil plast og biobaseret plast (CO2-udledning), Mulige løsninger; mindre plastik, smartere plastik, mere genbrug?
Udsendelser:
Hvorfor plastik? (dokumentar fra DR1 sendt i 2 afsnit; Mennesket som forsøgskanin og genbrugsmyten)
Podcasts:
Hvordan påvirker klimaforandringer havet? (https://undervisning.wwf.dk/podcast)
Død ved mikroplast...eller? (https://naturligvis.buzzsprout.com/236555/940776)
Større artikler:
"Et hav fuld af mikroplast" (Aktuel naturvidenskab 2015)
"Varmere klima giver mere iltsvind" (Aktuel naturvidenskab)
Øvselser og "ud af huset":
Besøg på Fjord og Bæltcenteret i Kerteminde. Eleverne har bl.a. overværet træning og fodring af sæler og marsvin, været rundt i udstillingen samt gruppevis udført forskellige små øvelser.
I øvelserne er der arbejdet med:
Camouflage (hesterejeforsøg)
Filtreringsforsøg med blåmuslinger + dissektion af blåmusling
Andre øvelser:
Fotosyntese og respiration (vandpest)
Fremstilling af bioplast (ud fra mælk og eddike)
Nedbrydningsforsøg med forskellige typer plast i hhv. havvand og jord.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
02 Menneskets fysiologi
Menneskets fysiologi med fokus på lunge- og blodkredsløbets opbygning og funktion. Herunder åndedrættet, iltoptagelse og gasudveksling, kuldioxidafgivelse, blodets bestanddele. Hjertets opbygning, sammentrækning og puls, slagvolumen og minutvolumen arbejdes der med i øvelser som eleverne selv designer. Der trænes databehandlingsfærdigheder og fortolkning af data, samt udarbejdelse af diskussion.
Eksperimentelt arbejde:
Måling af vitalkapacitet, peak flow og sammenligne med hhv. køn og højde.
Måling af hæmatokritværdi.
Måling af puls og blodtryk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
03 Sexologi
Generelt om hormoner (vandopløselige vs fedtopløselige og deres virkningsmekanisme) og hormonregulering (positiv og negativ feedback).
Mandens kønshormoner og regulering og produktion af sædceller.
Kvindens kønshormoner og regulering, herunder menstruationscyklus og dens hormonelle regulering.
Fosterudvikling, anabole steroider, infertilitet, prævention og kønssygdomme.
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af sædceller og observere hvordan de reagerer på kulde, varme, syre og præventionsgel.
Hvordan virker et kondom (med fokus på metode og kontrolforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
04 - Økologi og klimaforandringer
Primær- og sekundærproduktion; herunder teori om måling og påvirkning af primærproduktion samt måling af Sekundærproduktion. Populationsbiologi; habitat, niche, begrænsende faktor, populationsvækst, populationsbestemmelser, konkurrence og predation, samt biodiversitet.
Stofkredsløb: kulstofkredsløbet, kvælstofkredsløbet og fosforkredsløbet. Forurening med fokus på vandforurening
Primær- og sekundærforurening, forurening af søer og forurening af vandløb. Bæredygtighed.
Vandets kredsløb Søen som økosystem; generelt om søer; den gode og den onde cirkel, oligotrofe/ eutrofesøer, lysforhold, pH-værdier, ilt- og temperaturforhold, søens planter og søens dyr. Iltsvind
Menneskets klimaaftryk, klimaflygtninge og fremtiden, hvordan takles den øgede mængde nedbør i byer (selvvalgt case)
Øvelser/ eksperimentelt arbejde:
Minimumsforsøg (begrænsende faktor)
Nedsivningsforsøg med to forskellige typer jord - (Deduktiv tilgang- Induktiv medtode)
Bestemmelse af vandkvalitet ved brug af makroindeks i en sø- feltarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
05.1 Kromosomer, gener og proteinsyntesen
Emnet "Kromosomer, gener og proteinsyntese" er et samlende emner over det centrale dogme, hvor der gås i dybden med mange detaljer i de enkelte niveauer.
Der arbejdes med en detaljeret opbygning af DNA og kromosomer, størelser og katyotyper, DNA-replikation og cellecyklus: Interfase (G0 eller G1, S og G2) samt celledeling. Celledeling: mitose (ukønnet formering), meiose (kønnet formering), herunder karakteristika for profase, metafase, anafase og telofase samt forskelle og ligheder på mitose og meiose (øvelsen mieiose i løgrodshår inddrages her)
Genomer og gener, herunder proteinkodende gener, RNA-gener og områderne imellem generne gennemgås
Der er arbejdet med emnet aminosyrer og proteiner, hvor der ses på aminosyrernes kemiske egenskaber. Opbygningen af proteiner, herunder primær, sekundær, tertiær og kvaternær struktur. Betydningen af specifikke aminosyrer i det aktive sted er brugt som eksempel, dog kender eleverne ikke meget til enzymer på daværende tidspunkt.
Proteinsyntesen i detaljer, herunder transskription og translation, samt opbygningen af RNA, tRNA. Den genetiske kode, introns, exons, sense og antisense strenge, samt afsluttende genregulering
Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopiering af rodhår fra løg og identifikation af mitosens faser
-PTC-smager forsøg
-Der laves også en undersøgelse af forskellige arvelige træk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
06 - SRO -Ølbrygning - Proteiner og enzymer
Vi har arbejdet med ølbrygning, som en del af SRO-forløbet:
De vigtigste processer/ trin i ølbrygningen med særlig fokus på:
Kulhydraternes opbygning (mono-, di- og polysakkarider)
Enzymernes opbygning og funktion samt faktorer der påvirker enzymaktiviteten. Inddeling i enzymgrupper.
Gæringsprocessen
Gærcellernes vækstfaser
Transportprocesser med særlig fokus på osmose og omvendt osmose til produktion af alkoholfrit øl.
Eksperimentelt arbejde:
Osmose i kartofler
Det komme an på størrelsen (øvelse om diffusion og cellestørrlse)
Enzymforsøg med forskellige faktorers (temp., pH, enzym- og substratkoncentration) betydning for aktiviteten (laktase).
Brygning af øl.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
05.2 - Genetik med matematik og chi?
Tværfagligt forløb med matematik og biologi; nedarvninger og chi i anden test, med fokus på naturvidenskabelig og biologisk metode.
Fokus i biologi: Repetition af DNAs opbygning, replikation, celledelinger (mitose og meiose), 1- og 2-gens nedarvning, kønsbunden nedarvning og epigenetik, stamtavleanalyser, populationsgenetik incl HW samt proteinsyntese, genregulering og mutationer. Beregning af chi i anden test. koblede og ikke koblede gener.
Eksperimentelt arbejde/ forsøg som behandles med Chi i anden
Der dyrkes majs med ikke koblede gener og udspaltningsforholdet bestemmes, dernæst kan konkluderes om generne er koblede eller ikke.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
07 Anabolisme - hvorfor er asparges hvide?
Kort forløb om fotosyntesen. Der er en høj grad af elevstyrring i dette forløb, i grupper, bestemmes selv hvordan arbejdsgangen er, hvad der læses og hvornår der udføres forsøg. Der er enkelte krav til produkter undervejs. Emnet omfatter:
Dannelse af kulhydrater i planter, fotosyntesesens lysprocessor, pigmenterne klorofyl A og -B, absorptionsspektrum for klorofyl og opbygning af kloroplaster, samt enzymsystemerne i thylakoidmembranen.
Dernæst mørkeprocessen, (calvinscyklus) og en samlet oversigt iver hele fotosyntesen.
Forsøg meds piring af karse i lys og mørke, samt uden kuldioxid eller uden ilt og kuldioxid, skal fremme forståelsen af hvornår der planten (karsen) bruger respiration og fotosyntese og hvorfor planten bliver grøn/hvid, med en kobling til de hvide og grønne asparges.
Forsøg:
Fotosyntese hos karse
Karseforsøg (Fortosyntese og respiration)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
08 Nerver, sanser og rusmidler
Generelt om kommunikation via nervesystemet herunder neuroner og gliaceller.
nervesignaler; det hvilende neuron, aktionspotentialet, summation, aktionspotentialets vandring og synapsen.
Sanseceller med fokus på følesansen.
Supplerende stof i grupper/ mini-projekt med fremlæggelser for klassen: Kemiske påvirkninger (alkohol, hash, ecstasy, kokain, amfetamin, opioider, nikotin).
Eksperimentelt arbejde:
Højre og venstre hjernehalvdel
Nervesignalets hastighed
LC-50 forsøg med alkohol og karse
Design af eget forsøg med promillebriller og narkobriller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
09 Sygdom og sundhed
Forløbets indhold:
1. Bakterier og virus; Prokaryoter med fokus på gavnlige og sygdomsfremkaldende bakterier. Antibiotika og antibiotikaresistens.
Vira; DNA- og RNA-vira, antiviral medicin og endogene vira/ autoimmune sygdomme.
Monokultur - hvordan laves en monokultur udfra et skrab
Forsøgsdesign, nødvendigheden af kontrol, nye ideer til forsøgsdesign. Afsæt til denne aktivitet var forsøg udført i dokumentaren fra DR3 "bakterier" hvor der testes for tilstedeværelsen af bakterier på hænder før og efter håndvask, samt efter afspritning.
2. Immunforsvar og vaccinationer (kap. 5)
Det uspecifikke (medfødte) og det specifikke immunforsvar.
Herunder er der arbejdet med temaet "Fight the bite"
Målet med Fight the Bite er, at eleverne efter forløbet kan:
Vurdere traditionelle og bioteknologiske metoder til diagnosticering af slangebidsforgiftning
Argumentere for, at antistoffer kan anvendes til diagnosticering og behandling af slangebidsforgiftning.
3. Lægemidler og teknologi (kap. 25)
Eksperimentelt arbejde:
pGLO; transformation af plasmid, som bl.a. indeholder resistensgen og gfp-gen, ind i bakterier.
Undersøgelse af effekten af slangegift på blodet.
ELISA
LFA-test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
10 Krop og træning
Kernestof: Muskler; tværstribet muskulaturs opbygning og muskelkontraktionen. Desuden muskelfibertyper, forskel på muskler hos mænd og kvinder, muskeltræthed og muskelømhed.
Kulhydraternes intermediære stofskifte; katabolismen herunder glykolyse, krebs cyklus, elektrontransportkæde og ATP-regnskab.
Arbejds- og træningsfysiologi:
Fysisk præstationsevne ifht. køn og alder.
Energiproduktion under arbejde; iltdeficit, staedy-state, iltgæld, RQ og fedtforbrænding, Afterburn, fra hvile til arbejde (regulering).
Øvelser:
Muskler - styrke, udholdenhed og forspænding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
11 Genteknologi - Vi fikser dine gener
Grundlæggende genteknologi; isolering af DNA, PCR, elektroforese, DNA-profiler, DNA-biblioteker, antisense-teknik, genterapi og RNAi, kloning og traditionel gensplejsning.
derudover har vi haft særlig fokus på CRISPR-teknologien og de etiske dilemmaer (bioetik) der er forbundet hertil.
Vi har været med i et mindre undervisningsforløb om genetik og slægtsskab udarbejdet af Odense Zoo, som også inkluderede et besøg i besøg i Odense Zoo. Eleverne har fået viden om, hvordan/ hvorfor genetiske analyser har stor betydning i deres avlsarbejde. Der er bl.a. beregnet indavlskoefficienter og set på betydningen af flaskehals-effekt og founder-effekt.
Eleverne har desuden observeret forskellige fænotypiske og adfærdsmæssige træk hos løverne i Odense Zoo og sammenlignet med tandemrepeteret DNA (STR) for at bestemme slægtsskab mellem løverne. Til dette er der benyttet CODIS DNA test (CODIS = Combined DNA Index System).
Vi har også været på besøg på BMB på SDU, hvor eleverne har været med til at undersøge et fiktivt sygdomsudbrud (Outbreak). Eleverne har arbejdet praktisk med PCR og elektroforese og har lavet bioinformatiske analyser for at bestemme, hvilken bakterie der var årsag til sygdomsudbruddet.
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af slægtsskab hos løverne i Odense Zoo.
PCR og elektroforese, DNA-profil for bakterier (Outbreak).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
12 Evolution, bioinformatik og etik
Evolution: Naturlig selektion, seksuel selektion, dannelse af nye arter.
Bioinformatik: Parvis- og multiple alignments, stamtræer og slægtsskab samt gen- og proteinjagt i databaser.
Eksperimentelt arbejde:
"Selektionens effekt" (bønne-forsøg til illustration af selektionens effekt)
Selektion - poster øvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
13 Hormonerne styrer
Repetition af hormonregulering med særlig fokus på reguleringen af blodglukose og betacellernes funktion.
Kroppens anatomi og organernes samspil for at nedbryde og udnytte den føde vi spiser med særlig fokus på bugspytkirtlen, pancreas.
Funktionen af glukose i kroppen herunder nedbrydningen af kulhydrater og kort repetition af kulhydraternes intermediære stofskifte med fokus på at et for stort energiindtag kan bidrage til udviklingen af diabetes.
Forskellige typer af diabetes med særlig fokus på type 1 og 2. Behandling af de forskellige typer af diabetes samt fremtidsudsigter for diabetes behandling og forskning og betydningen heraf for samfundsøkonomien.
Vi har set på funktionen af slankemidlet wegovy med fokus på funktionen af det aktive stof semaglutid (agonist til GLP-1).
Eksperimentelt arbejde:
Måling af blodglukose efter indtag af forskellige fødevarer samt glukose-belastningstest over et modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs dine noter, fra dengang du læste s. 307-320, igennem igen.
-
Biostriben - Gymnasie - Menneskekroppen
-
GMO_klima_og_etik__undervisningshfte_til_gymnasiet__Det_Etiske_Rd (10).pdf
-
Emilie fremlægger IKKE i JournalClub
-
Diabetes 2 Grønland 2018 aug.pdf.pdf
-
Diabetes arbejdsark Afsnit 6.6.1.docx
-
Typer af diabetes
-
Celina og Caroline fremlægger i JournalClub
-
Yubio A 2022; sider: 214-215, 320-328, 331-338, 1523-1536, 1575-1582
Dette er en e-bog
-
Casper og Emma BP fremlægger i JournalClub
-
Diabetes - Diabetes: Fysiologi og Anatomi
-
Blodsukker og hormoner.pdf
-
Regneeksempel - Banan indtag.docx
-
Frida - Database med fødevaredata udgivet DTU Fødevareinstituttet
-
BiotekA_Kap3-B3_Øvelser_Målinger-af-blodglucose.pdf
-
Astrid og Dicte fremlægger i JournalClub
-
Kostråd
-
Behandling af diabetes
-
Eksamensopgave hormoner.docx
-
Insulin og blodsukker
-
Glukagon forklaret. Faste tilstand og ketonstoffer
-
Hvordan virker WEGOVY - Semaglutid - forklaret - GLP1 analog
-
Vildt Naturligt | Heftig sex og smart forplantning | DR LYD
-
Asbjørn fremlægger i JournalClub
-
image.png
-
Medbring høretelefoner
-
Dem som endnu ikke har fremlagt, skal fremlægge i dag.
-
Hormonforstyrrende stoffer CFU-login
-
Genstart | PFAS i dit blod | DR LYD
-
Vi ser på delopgave 3+5 i "Diabetes i grønland"
-
DARK WATERS Trailer
-
PFAS: The Science of Dark Waters
-
Fugleæg ved teflonfabrik er fyldt med ukendte PFAS- og fluorstoffer
-
Kønsforvirring hos fisk.pdf
-
’Dark Waters’: Man får lyst til at smide sine stegepander på porten efter at have set amerikansk mesterinstruktørs miljøthriller
-
2 Teori og øvelsesvejledning - Hormonforstyrrende stoffer (2).docx
-
Nitrogen fiksering.pdf
-
Husk at medbringe produkt til YES/YAS test - det kan være creme (evt. solcreme), make-up (ikke rød), Shampoo, lip gloss... tag det med til næste modul.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
14 Økotoksikologi
Kernestof:
Repetition af den hanlige og hunlige kønsudvikling samt kønshormoner og deres funktion.
Hormonlignende stoffer, hormonforstyrrende stoffer og hvordan de påvirker henholdsvis dyr og mennesker.
Økotoksikologi med fokus på hhv. tungmetaller, pesticider og hormonforstyrrende stoffer, særligt PFOS og DDT
Eksperimentelt.
-Test af egne produkter vha kemiluppen
-Yes/Yas assay
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307394124",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307394124",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307394124"
}