Holdet 2022b DA A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Charlotte Skov Agergaard
Hold 2022b DA A (1b DA A, 2b DA A, 3b DA A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk
Titel 2 1. Værklæsning - Døden kører Audi (litteratur)
Titel 3 DHO  - Nationalromantikken (litt, sprog, medier)
Titel 4 Filmanalyse (medier)
Titel 5 Tema: Krig (litt, sprog, medier)
Titel 6 Slægt, ære og hævn - Middelalder (litt, sprog)
Titel 7 Retorik og argumentation (sprog)
Titel 8 Oplysningstiden med Holberg (litt)
Titel 9 Spoken word, hip hop (sprogligt og litt.persp)
Titel 10 Menneske og natur  Romantikken (litt)
Titel 11 Autofiktion (litteratur og sprog)
Titel 12 Reflekterende artikel
Titel 13 Det moderne Gennembrud (Litteratur og sprog)
Titel 14 Når fakta og fiktion mødes i medier
Titel 15 Faglig formidling - Dansk+Biologi tværfagligt forl
Titel 16 Realisme og modernisme 1890-1990 (litt + sprog)
Titel 17 Nyere tid 1990 -2024 (sprog, medier og litt)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk

Grundforløbet består af to emner: skriftlighed og litterær analyse - Holdnormen er 16 moduler

Forløb 1: skriftlighed - antal moduler: 7

Målet med forløbet er at træne elevernes skriftlige udtryksfærdigheder (kernestof), samtidig med et fokus på viden om og anvendelse af enkelte fagbegreber til sproglig og litterær analyse samt kommunikationsmodel.



Målene for forløbet er:

at eleverne får praktisk erfaring med at skrive og ikke mindst at vække deres skrivelyst - det skal også være sjovt.

at de undervejs bliver bevidste om skriveprocessens faser  

at de bliver vejledt konstruktivt og individuelt, herunder respons fra andre elever.

At skrive redegørelse
At skrive reflekterende
At skrive om en tekst.
At skrive argumenterende
At reflektere over egen anvendelse af danskfaglig viden.  

Afslutningsvis lægges der op til at skrive om en af grundforløbets litterære tekster som det første i studieretningsforløbet.

Forløb 2: litteratur og analyse - antal moduler: 6-7

Målet med forløbet er at give eleverne viden om danskfagets metoder (fagligt mål), herunder særligt fokus på litteraturanalyse og -fortolkning (kernestof).  

Der tages udgangspunkt i elevernes egen oplevelse af teksten og deres egen undren, fx ved at bede elever med pege på fem ting, de mener man bør undersøge i en given tekst.

- Fremstillingsformer, herunder replik og undertekst
-  Ydre form og indhold
- Billedsprog/symboler/semantiske felter
- Indre og ydre rum: personkarakteristik + indbyrdes forhold
- Fortællerforhold

Læste tekster:
Naja Marie Aidt, For at være ærlig
Marie Aubert, Fantastisk dejlig kvinde
Jens Blendstrup, Luskefisfortællinger
Tove Ditlevsen, Nattens dronning
Helle Helle, En stol for lidt
Børn og unge skal læse mere og skærmforbruge mindre
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. Værklæsning - Døden kører Audi (litteratur)

I relation til de faglige mål træner eleverne;'

- at læse et værk.
- at analysere og fortolke et værk
- at arbejde kreativt med forskellige skriveøvelser, dvs. træne formidlingsbevidsthed
- at beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO - Nationalromantikken (litt, sprog, medier)

DHO tværfagligt samarbejde mellem dansk og historie med Romantikken som central periode

Mål
-Kendskab til begrebet opgaveformulering og besvarelsen af en sådan
- Udbygning af kendskabet til taksonomi.
-Forståelse for det at udvælge empiri samt de to fags metoder i forhold til at behandle dette.
- Beherskelse af elementerne i en faglig/akademisk opgave (udgangspunkt i skolens DHO-vejledning).

Faglige mål
Eleverne træner at
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt.
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive (lyrik, film) og ikke-fiktive tekster (taler)
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder med særligt blik for samspillet mellem tekst, kultur og samfund i 1970´erne.

Læste tekster:
Juliane Marie Jessen, Dannemark, Dannemark, Hellige Lyd
N.F. S. Grundtvig, Danmarks Trøst
Nik og Jays tekst og musikvideo ; Vi vandt i dag.
Klaus Birch: ”Slagtebænk Dybbøl - Historien om slaget ved Dybbøl 1864” (2014)
Uddrag fra:
Larsen, Ole Schultz: ”Håndbog til dansk”, 2019, i-bog, systime.dk
Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd: ”Litteraturens veje”, 2005, Systime

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Filmanalyse (medier)


Faglige mål:  

Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder



Faglige begreber, som du skal have indsigt i og (helst) kunne anvende :)

Genre (kort- og novellefilm, de syv parametre, Aristoles teori om fortællingen :karthasis, mimesis, identifikation
dramaturgi (berettermodel, kontraktmodel, plot-point-model, bølgemodellen)
Samtale og konflikt - verbal, nonverbal, ekstra-verbal,  høflighedsprincipper, samarbejdsprincippet
Personkarakteristik og miljøkarakteristik - se anden fane
Filmtekniske virkemidler - se anden fane.
Fortælletyper og synsvinkel (alvidende, observerende og personal fortæller)


Materiale:
De syv parametre for kort- og novellefilm    Hentet fra Faglige forbindelser i dansk. Skrevet af Solveig Bennike mfl., Dansklærerforeningens forlag, 2008.
(FF i dansk, s. 156-8)
Håndbog til dansk (udvalgte kapitler relateret til spillefilm)

Kortfilm:
The Gunfighter | A Short Film by Eric Kissack (narrated by Nick Offerman)
Under bæltestedet
Skyggen af tvivl
Skal vi være kærester
Knæler

Udvalgte kortfilm relateret til det at være ung og udfordret har eleverne arbejdet med forskellige kortfilm
9 meter (17 min)
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/9-meter/

Forestillingen (15 min)
https://www.vgtv.no/video/135245/forestillingen

Little miss eyeflap (10.21)
Skylappjenta - Little miss eyeflap

501 (14 min)
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/501/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tema: Krig (litt, sprog, medier)

Tematisk indgang til emnet krig, med særlig vægt på 2. verdenskrig og Tyskland, fordi klassen skal til Dresden på studietur, men også mere nutidigt materiale fra nyere krige vil blive inddraget.

- demonstrere viden om og anvende forskellige analyser i fht. tekst:
Podcastanalyse i relation til podcast
Analyse af  propagandaplakater fra naziregimet
romanuddragsanalyse.

- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og non-fiktive tekster (bredt tekstbegreb)

Materiale:
DR radiofortællinger, Gennemtjekket og gennemhullet
Morten Nielsen: Det hellige mod
Halfdan Rasmussen: Definitioner
Halfdan Rasmussen: Vi går i flok bag hver sit flag
Klaus Rifbjerg: Støvlerne
Mikkel Brixvold: uddrag af "Så efterlades alt flæskende
Leif Davidsen, Krige uden ende

Forskellige propagandaplakater


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Slægt, ære og hævn - Middelalder (litt, sprog)

Faglige mål for forløbet: Eleverne arbejder på at kunne:

- analysere, fortolke og perspektivere fiktive genre som oldtidens saga og middelalderens folkevise.
- både med et litterært og et sprogligt perspektiv
- få kendskab til centrale genrer i nordens litteratur.
- kendskab  til de tidligste genrer i dansk litteratur historie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Retorik og argumentation (sprog)

-Det sproglige og mediemæssige stofområde
Faglige mål:
-dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder samspil med kultur og samfund.
- analysere og vurder primært ikke-fiktive tekster.
- demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne anlysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen..
Centrale begreber : kommunikationssituation (retoriske pentagram),
Argumenter ( påstand, belæg, underbelæg, styrkemarkør, rygdækning, gendrivelse,
ordvalgsargumenter: (generaliseringer, autoritetsargument, ad honinem-argument, banaliteter
Retoriske virkemidler (appelformer).
Sproglige virkemidler (gentagelser, overdrivelser, ordklasser, ordvalg, sproglige billeder.)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
forløbsafslutningsskrivning med papir og blyant 09-10-2023
Genaflevering af Krig-opgave 11-10-2023
Forløbsafslutningskrivning 20-10-2023
Overbevisning af tiltag brev 01-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Spoken word, hip hop (sprogligt og litt.persp)

Kernestof: Det sproglige område - det litterære område
Faglige mål:
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
- arbejde i en proces med at udvikle lyriske tekster (spoken word)
- analysere, fortolke og perspektivere primært rap/hiphop tekster.
- have kendskab til  rappens opståen (kultur-tekst)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Menneske og natur Romantikken (litt)

Et litterært forløb med særligt fokus på de faglige mål:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

og kernestofområderne:
•  1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
fra dansk litteraturs kanon læses forfatterne:  Adam Oehlenschläger.

Desuden indgår i forløbet en række malerier fra de forskellige perioder som illustrationer af tidens tendenser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Autofiktion (litteratur og sprog)

Forløbet har haft fokus på selvfortalt /autofiktionslitteratur i nyere tid. "Kunsten at græde i kor" indgår som værk og heri indgår både et litterært og et sprogligt perspektiv.

Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur i nyere tid (de sidste 20-30 år)
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Materiale
Erling Jepsen, Kunsten at græde i kor. (værk)
Hassan Preisler, Brun mands byrde, (uddrag)
Olivia Asta Nordenhof, Det nemme og det ensomme (uddrag)

Poul Behrendt og Mads Bunch, Selvfortalt s. 11-38



Centrale begreber:
Navneidentitet (forfatter, fortæller og hovedperson)
Genrebetegnelsen (roman, digte skaber et paradoks. Virkelighedskontrakt, fiktionskontrakt og dermed dobbelkontrakt.
Paratekst (avanttekst, peritekst, epitekst.
Autofiktion som skam, som terapi. Som offer og bøddel. Som identitetsbearbejdning.
Performativ biografisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det moderne Gennembrud (Litteratur og sprog)

Eleverne skal kunne:

– kunne analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster.
– have indsigt i  og dokumentere kendskab til det moderne gennembruds kendetegn i dansk/norsk litteratur, -
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- have viden i den impressionistiske skrivestil (sprogligt område), og kunne anvende den indsigt på udvalgte tekster.


Centrale begreber ; Naturalisme, realisme, impressionisme, (replikker og scener, tomme pladser) Temaer - køn, klasse og kirke. Sproghandlingsteori, transaktionsanalyse, facework.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Faglig formidling - Dansk+Biologi tværfagligt forl

Forløbet indeholder kendskab til faglig formidling. Eleverne skal parvis udarbejde en populærvidenskabelig artikel med indholdsområde fra biologi . Forløbet introducerer dermed også muligheden for at stifte bekendskab med 3g´s srp og dennes mulighed for formidlingsopgaven.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst  skriftligt og  multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende den centrale skriftlige fremstillingsform - populærvidenskabelig artikel medformidlingsbevidsthed
– analysere ikke-fiktive tekster i alle medier (anden artikel)
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

Centrale begreber; octogram (8 dimensioner i formidling), begreber fra forløb om argumentation og retori, nyhedskriterier, relevanskriterier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Realisme og modernisme 1890-1990 (litt + sprog)

Forløbet vægter at eleverne skal
- have indsigt i både sproglige og litterære strømninger indenfor perioden
- kunne analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster indenfor perioden.
-  få viden om periodens samspil mellem tekst, kultur og samfund.

Materiale:
Forskelligt littereraturhistorisk materiale
Sophus Clausen: Rejseminder
Filippo Marinetti: Futurismens manifest
Emil Bønnelycke: Århundredet, Berlin og New York
Edith Södergran: Dagen Svalnar
Harald Herdal: Før jul
Martin Andersen Nexø, uddrag fra Pelle Erobreren
Tekst om Kierkegaards arketyper
Martin A Hansen: Agerhønen
Karen Blixen, Ringen
Peter Seeberg, Hullet
Anders Bodelsen, Signalet
Klaus Rifbjerg, Det er blevet os pålagt
Mikael Strunge, Det kommende , SKRÅT OP


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skr. aflevering 27-11-2024
3b DA A skr. prøve 17-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Nyere tid 1990 -2024 (sprog, medier og litt)

Forløbet har fokus på at introducere eleverne til flere tendenser i nyeste tid.  Tendenserne udgøres af ny kropslighed (herunder krop og køn, tematikker, som skam, normer og identitet indgår heri), ny socialrealisme og klimalitteratur.  Der drages paralleller til tekster fra autofiktionsforløbet.


Faglige mål :
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster - særlig lyriske tekster
-dokumentere kendskab til samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Analyse af et lyrisk værk

Centrale begreber:

Queer: det binære kønssystem, det performative køn, sex/gender, heteronomativitet.
Crip-teori; stigmatisering, impairment, disability.
Analysebegreber til dokumentargenren og til lyrik (henv. til Håndbog i dansk).

Tekster der knytter sig til klimalitteratur planlægges som et mindre projekt, hvor eleverne vælger et digt (ud af to mulige), en tale (ud af to mulige) og  klimakunstværk eller en kampagnevideo fra conservation International. Resultaterne formidles på en shoppetur hos den anden halvdel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer