Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Brian Bo Jensen
|
Hold
|
2022c DA A (1c DA A, 2c DA A, 3c DA A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløb i dansk med skriftlighedsforløb og øvelser i analyse og fortolkning af primært litterære tekster. Følgende specifikke begreber introduceres:
- Ciceros pentagram
- afsender, tekst og modtager
- stil
- genre
- motiv(er)
- konflikt(er)
- tid
- miljø
- personkarakteristik
- forholdet mellem personer
- fortællertyper og synsvinkler
- fremstillingsformer
- billedsprog
- stilleje
- stilfigurer
- komposition
Materiale:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier" i-bog, Systime (se links nedenunder)
Tekster:
Jens Blendstrup: "Luskefisefortællinger" 2014 (uddrag om erindring)
Camilla Friis Aaquist: "Børn og unge skal læse mere og skærmforbruge mindre" (forkortet) in Kristeligt Dagblad d. 20. februar 2020
Kinski: "Verdensborger" (2009)
Opskrift på chokolademarengs
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
Tove Ditlevsen: "Nattens dronning" (1952)
Naja Maria Aidt: "For at være ærlig" (2006)
Maria Aubert: "Fantastisk dejlig kvinde" (2016)
Omfang: 60 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krimi
Forløbet undersøger krimigenren og dens udvikling fra den klassiske til den moderne krimi. Kriminalromanens ti bud, fortællerforhold, fremstillingsformer, komposition - herunder setup og payoff - er centrale. Desuden undersøges kortfilmen som genre og de filmiske virkemidler: konflikt, beretter- og eventyrmodellen, fortæller og fortællemåder, symbol og metonymi, billeddannelse, kamerabevægelse, klipning, lys, lyd, tid og rum.
"Baskervillehunden" læses som værk.
Omfang: 180 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO
Forløbet er et samarbejde mellem dansk og historie og har fokus på nationalromantikken: Nationalisme og national identitet i 1800-tallet. I udarbejdelsen af DHO'en er der særligt fokus på skriftlig formulering af analyse og fortolkning samt korrekt brug af citater samt formalia i en opgave.
Forløbet er det første flerfaglige forløb i progressionen frem mod SRP.
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den norrøne digtning
Forløbet blander medier og litteratur: Arbejdet med det læste værk, "Gunløg Slangetunges saga",sker sideløbende med en gennemgang af mediernes historie og udvikling (med udgangspunkt i Henrik Poulsens "Gutenberg og Google" (s. 8-34)): orale medier, håndskriftens og bogtrykkets tidsalder, den elektroniske og den digitale tidsalder. Det udmønter sig bl. a. i remedieringer af sagaen til nyhedsreportager og sociale medier.
Forløbet er tematisk og undersøger overgangen fra barn til voksen fra vikingetiden til modernismen.
Omfang: 65 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Folkeviser
Forløbet er en fortsættelse af forløbet om den norrøne digtning og har også overgangen fra barn til voksen som tema.
Forløbet undersøger folkevisen som genre og inddrager begreber som ballade, formelsprog, syrebadsteknik, isocolon og epanastrofe.
Til forløbet knytter sig en analyserende artikel med folkevise som omdrejningspunkt.
Omfang: 15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Krig - et forløb om fakta og fiktion
Forløbet er langt og undersøger fakta- og fiktionsgenrer samt dokumentarfilm som blanding af fakta og fiktion. Krig er det gennemgående tema.
Forløbet undersøger nyhedsjournalistik samt digitale medier og fokuserer på følgende begreber:
- Omnibusaviser
- Tabloidaviser
- Nicheaviser
- Nyhedstrekanten
- Nyhedskriterierne
- Reportagetrekanten
- New journalism
- Don’t tell it, show it!
- Feature
- Den tredje fortællemåde
- Autenticitets- og fiktionsmarkører/-koder
- Netværkskommunikation
- Multimodalitet
- Versionering
- Overskridelse af privat og offentlig
- Fake news
- Mis- og desinformation
Fiktionsdelen af forløbet fokuserer på oversat litteratur, men præsenterer også ekspressionisme.
"Armadillo" læses som værk, og arbejdet hermed fokuserer på dokumentargenrer, autenticitets- og fiktionskoder, filmiske virkemidler (lys, lyd, billeddannelse, klipning etc.), dramaturgi, vinkling, appel- og fremstillingsformer.
Omfang: 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Digte
I en vekslen mellem analyse og fortolkning af digte og kreative øvelser med selv at skrive digte (som optakt til poetry slam for 2.g'erne på skolen) gennemgås de mest centrale begreber til brug for læsning af lyrik baseret på "Digtbogen" af Susan Mose og Ole Ravn:
- denotativt og konnotativt sprog
- brugs- og centrallyrik
- versaler, minuskler
- assonans, alliteration, ende-, ind-, lyd- og øjerim
- stilleje
- konkrete og abstrakte substantiver
- dynamiske og statiske verber
- inversion og sætningsemner
- gentagelses- og modsætningsfigurer
- billedsprog: sammenligninger, metaforer, symboler, metonymier, besjælinger og personifikationer
- digtes forløb samt ydre univers
Forløbet afsluttes med en lyrikpodcast om Heinesens digt.
Omfang: 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Argumentation og retorik
I forløbet (der til dels under overskriften 'Nationalfølelse og national identitet' er tematisk) arbejdes med tekster, der overbeviser: læserbreve/kronikker, lejlighedstale og politisk tale samt reklamer. Sideløbende arbejder eleverne selv med at skulle argumentere i forbindelse med introduktion af den debatterende artikel.
Følgende begreber er anvendt om argumentation:
- påstand
- argument
- vægt
- relevans og
- hæderlighed
Om retorik:
- Ciceros pentagram
- appelformer
- talegenrer (lejlighedstalen, den informative og den politiske tale)
- retoriske/sproglige virkemidler som høj og lav stil; billedsprog; hyperbel og litote; humor, ironi og sarkasme; ana- og epiforer; triader; modsætningsfigurer; udråb, apostrofe (tiltale) og retoriske spørgsmål; non- og paraverbale virkemidler
Om reklamer:
- Laswells kommunikationsmodel
- denotation og konnotation
- billedreklamer: simple, sammensatte, komplekse og sofistikerede reklamer
- reklamefilm: presenter, testimonial, voice-over, voice-over plus, minidrama og montage
- fakta- og fiktionskoder
Omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Menneske og natur 1: Romantikken
Forløbet er tematisk og undersøger forholdet mellem menneske og natur fra oplysningstiden og romantikken til i dag. Samtidig er det et litteraturhistorisk forløb, der berører monisme/organismetanken, nyplatonisme/dualisme, biedermeier og romantisme. De læste tekster fra romantikken perspektiveres til nutidige digte og medier.
Endvidere arbejdes der med billedanalyse og fremstillingen af menneskets forhold til naturen fra romantikken til i dag.
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Menneske og natur 2: Tilbage til unaturen
Forløbet ligger i forlængelse af forårets romantikforløb og menneskets forhold til naturen er fortsat temaet. Her undersøges det i Rasmus Nikolajsens digtsamling. Der er i arbejdet særligt fokus på digtsamlingens komposition, dens motiver og temaer samt begrebet det antropocæne.
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skriftlighed: Populærvidenskabelig artikel 1
Klassen, hvis studieretninger er naturvidenskabelige, udarbejder individuelt en populærvidenskabelig artikel om et selvvalgt (naturvidenskabeligt) emne. Arbejdet fokuserer på ligheder med og forskelle fra eksamensgenrerne samt repeterer Ciceros pentagram, retorik og nyhedsjournalistik.
Forløbet er optakt til et tværfagligt samarbejde med matematik senere på efteråret.
ordnet.dk anvendes i skriftligt arbejde.
Omfang: 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Det moderne gennembrud 1
Litteraturhistorisk forløb med fokus på romantisme, naturalisme og impressionisme. Forløbet undersøger Brandes' ambition om at sætte problemer under debat og har mænd, kvinder og ægteskab som tema.
Der arbejdes endvidere med billedanalyse.
Herman Bangs "Ved vejen" læses som værk. Arbejdet med romanen er et gruppeprojekt.
Omfang: 120 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Populærvidenskabelig artikel 2
Forløbet er et flerfagligt samarbejde mellem dansk og matematik. I grupper udfylder eleverne den problemformuleringsskabelon, som de individuelt skal udfylde forud for SRP, præsenterer den udfyldte skabelon for hinanden og giver hinanden respons. Materiale og emne er frit inden for kompartmodeller (matematik) og artikelskrivning (dansk).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Det moderne gennembrud 2: "Ved Vejen"
I forlængelse af forløbet om det moderne gennembrud læses Herman Bangs "Ved Vejen" som værk (roman). Læsningen har form af et gruppeprojekt, der munder ud i en podcast om romanen.
Omfang: 200 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Humor og komedie
Forløbet undersøger, hvad humor er, hvad vi typisk ler af, samt hvorfor vi griner, og hvordan humor kan bruges som virkemiddel. De anvendte begreber hører primært det sproglige perspektiv til, men de analyserede tekster er såvel skønlitterære som medietekster (avissatirer).
"Jeppe på Bjerget" er læst som værk og som en kort introduktion til oplysningstiden, og klassen har set komedien på Det kgl. Teater 19. februar. Det er desuden diskuteret, om komedien rammer en særlig dansk humor.
Begreber:
- betinget humor
- asymmetrisk og social humor
- sproghandlinger
- sproglige flertydigheder (figurer og troper)
- samarbejdsprincipperne
- sproglige registre
- lekter, tonefald, rim og rytme etc.
- de tre humorteorier: overlegensheds-, forløsnings- og uoverensstemmelsesteorien
Omfang: 80 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Eventyr. At fortælle for børn (og voksne).
I forløbet fokuseres på træk ved folke- og kunsteventyr og derfor også på mundtlighed og mundtlig kommunikation, og det diskuteres, hvem eventyr henvender sig til, og hvad tekster kan opnå ved at bruge eventyrtræk.
Omfang: 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Landbrug - et forløb om værdier
Med udgangspunkt i diskursanalyse af henholdsvis kronik og nyhedsartikel undersøger forløbet tekster, der omhandler landbrug, og de værdier der knytter sig til landbrug, navnlig dyrehold. På baggrund heraf reflekterer eleverne til egne valg og værdier i hverdagen.
Forløbet trækker desuden tråde tilbage til arbejdet med nyhedsmedier, romantikken og det moderne gennembrud.
Omfang: 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Eksistentialisme
Forløbet indledes med en præsentation af eksistentialisme fra Kierkegaard til Sartre og Hannah Arendt. I forløbet, der inkluderer arbejde med tekster fra modernismen op til nutiden, bruges Sartres begreber valget, friheden, angsten, forladtheden og håbløsheden i tekstanalysen til at forklare menneskets i verden. Begreberne essens og eksistens er centrale, og Arendts begreber arbejde, fremstilling og handling anvendes i læsningen af den nyeste litteraturs fokus på individualisme og fællesskab.
De læste tekster undersøger menneskets forhold til en moderne verden uden faste værdier; en absurd og uforudsigelig verden præget af krig, sociale forskelle og teknologi/digitalisering. Teksterne bruges desuden til at få eleverne til at reflektere over egne valg i fremtiden efter gymnasiet.
Omfang: 120 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307438240",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307438240",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307438240"
}