Holdet 2022c DA A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Brian Bo Jensen
Hold 2022c DA A (1c DA A, 2c DA A, 3c DA A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Krimi
Titel 3 DHO
Titel 4 Den norrøne digtning
Titel 5 Folkeviser
Titel 6 Krig - et forløb om fakta og fiktion
Titel 7 Digte
Titel 8 Argumentation og retorik
Titel 9 Menneske og natur 1: Romantikken
Titel 10 Menneske og natur 2: Tilbage til unaturen
Titel 11 Skriftlighed: Populærvidenskabelig artikel 1
Titel 12 Det moderne gennembrud 1
Titel 13 Populærvidenskabelig artikel 2
Titel 14 Det moderne gennembrud 2: "Ved Vejen"
Titel 15 Humor og komedie
Titel 16 Eventyr. At fortælle for børn (og voksne).
Titel 17 Landbrug - et forløb om værdier
Titel 18 Eksistentialisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb i dansk med skriftlighedsforløb og øvelser i analyse og fortolkning af primært litterære tekster. Følgende specifikke begreber introduceres:
- Ciceros pentagram
- afsender, tekst og modtager
- stil
- genre
- motiv(er)
- konflikt(er)
- tid
- miljø
- personkarakteristik
- forholdet mellem personer
- fortællertyper og synsvinkler
- fremstillingsformer
- billedsprog
- stilleje
- stilfigurer
- komposition

Materiale:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier" i-bog, Systime (se links nedenunder)

Tekster:
Jens Blendstrup: "Luskefisefortællinger" 2014 (uddrag om erindring)
Camilla Friis Aaquist: "Børn og unge skal læse mere og skærmforbruge mindre" (forkortet) in Kristeligt Dagblad d. 20. februar 2020
Kinski: "Verdensborger" (2009)
Opskrift på chokolademarengs
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
Tove Ditlevsen: "Nattens dronning" (1952)
Naja Maria Aidt: "For at være ærlig" (2006)
Maria Aubert: "Fantastisk dejlig kvinde" (2016)


Omfang: 60 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krimi

Forløbet undersøger krimigenren og dens udvikling fra den klassiske til den moderne krimi. Kriminalromanens ti bud, fortællerforhold, fremstillingsformer, komposition - herunder setup og payoff - er centrale. Desuden undersøges kortfilmen som genre og de filmiske virkemidler: konflikt, beretter- og eventyrmodellen, fortæller og fortællemåder, symbol og metonymi, billeddannelse, kamerabevægelse, klipning, lys, lyd, tid og rum.

"Baskervillehunden" læses som værk.

Omfang: 180 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO

Forløbet er et samarbejde mellem dansk og historie og har fokus på nationalromantikken: Nationalisme og national identitet i 1800-tallet. I udarbejdelsen af DHO'en er der særligt fokus på skriftlig formulering af analyse og fortolkning samt korrekt brug af citater samt formalia i en opgave.

Forløbet er det første flerfaglige forløb i progressionen frem mod SRP.

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den norrøne digtning

Forløbet blander medier og litteratur: Arbejdet med det læste værk, "Gunløg Slangetunges saga",sker sideløbende med en gennemgang af mediernes historie og udvikling (med udgangspunkt i Henrik Poulsens "Gutenberg og Google" (s. 8-34)): orale medier, håndskriftens og bogtrykkets  tidsalder, den elektroniske og den digitale tidsalder. Det udmønter sig bl. a. i remedieringer af sagaen til nyhedsreportager og sociale medier.

Forløbet er tematisk og undersøger overgangen fra barn til voksen fra vikingetiden til modernismen.

Omfang: 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Folkeviser

Forløbet er en fortsættelse af forløbet om den norrøne digtning og har også overgangen fra barn til voksen som tema.

Forløbet undersøger folkevisen som genre og inddrager begreber som ballade, formelsprog, syrebadsteknik, isocolon og epanastrofe.

Til forløbet knytter sig en analyserende artikel med folkevise som omdrejningspunkt.

Omfang: 15 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Krig - et forløb om fakta og fiktion

Forløbet er langt og undersøger fakta- og fiktionsgenrer samt dokumentarfilm som blanding af fakta og fiktion. Krig er det gennemgående tema.

Forløbet undersøger nyhedsjournalistik samt digitale medier og fokuserer på følgende begreber:
- Omnibusaviser
- Tabloidaviser
- Nicheaviser
- Nyhedstrekanten
- Nyhedskriterierne
- Reportagetrekanten
- New journalism
- Don’t tell it, show it!
- Feature
- Den tredje fortællemåde
- Autenticitets- og fiktionsmarkører/-koder
- Netværkskommunikation
- Multimodalitet
- Versionering
- Overskridelse af privat og offentlig
- Fake news
- Mis- og desinformation

Fiktionsdelen af forløbet fokuserer på oversat litteratur, men præsenterer også  ekspressionisme.

"Armadillo" læses som værk, og arbejdet hermed fokuserer på dokumentargenrer, autenticitets- og fiktionskoder, filmiske virkemidler (lys, lyd, billeddannelse, klipning etc.), dramaturgi, vinkling, appel- og fremstillingsformer.

Omfang: 150 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Digte

I en vekslen mellem analyse og fortolkning af digte og kreative øvelser med selv at skrive digte (som optakt til poetry slam for 2.g'erne på skolen) gennemgås de mest centrale begreber til brug for læsning af lyrik baseret på "Digtbogen" af Susan Mose og Ole Ravn:
- denotativt og konnotativt sprog
- brugs- og centrallyrik
- versaler, minuskler
- assonans, alliteration, ende-, ind-, lyd- og øjerim
- stilleje
- konkrete og abstrakte substantiver
- dynamiske og statiske verber
- inversion og sætningsemner
- gentagelses- og modsætningsfigurer
- billedsprog: sammenligninger, metaforer, symboler, metonymier, besjælinger og personifikationer
- digtes forløb samt ydre univers

Forløbet afsluttes med en lyrikpodcast om Heinesens digt.

Omfang: 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Argumentation og retorik

I forløbet (der til dels under overskriften 'Nationalfølelse og national identitet' er tematisk) arbejdes med tekster, der overbeviser: læserbreve/kronikker, lejlighedstale og politisk tale samt reklamer. Sideløbende arbejder eleverne selv med at skulle argumentere i forbindelse med introduktion af den debatterende artikel.

Følgende begreber er anvendt om argumentation:
- påstand
- argument
- vægt
- relevans og
- hæderlighed

Om retorik:
- Ciceros pentagram
- appelformer
- talegenrer (lejlighedstalen, den informative og den politiske tale)
- retoriske/sproglige virkemidler som høj og lav stil; billedsprog; hyperbel og litote; humor, ironi og sarkasme; ana- og epiforer; triader; modsætningsfigurer; udråb, apostrofe (tiltale) og retoriske spørgsmål; non- og paraverbale virkemidler

Om reklamer:
- Laswells kommunikationsmodel
- denotation og konnotation
- billedreklamer: simple, sammensatte, komplekse og sofistikerede reklamer
- reklamefilm: presenter, testimonial, voice-over, voice-over plus, minidrama og montage
- fakta- og fiktionskoder

Omfang: 30 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Menneske og natur 1: Romantikken

Forløbet er tematisk og undersøger forholdet mellem menneske og natur fra oplysningstiden og romantikken til i dag. Samtidig er det et litteraturhistorisk forløb, der berører monisme/organismetanken, nyplatonisme/dualisme, biedermeier og romantisme. De læste tekster fra romantikken  perspektiveres til nutidige digte og medier.

Endvidere arbejdes der med billedanalyse og fremstillingen af menneskets forhold til naturen fra romantikken til i dag.

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Menneske og natur 2: Tilbage til unaturen

Forløbet ligger i forlængelse af forårets romantikforløb og menneskets forhold til naturen er fortsat temaet. Her undersøges det i Rasmus Nikolajsens digtsamling. Der er i arbejdet særligt fokus på digtsamlingens komposition, dens motiver og temaer samt begrebet det antropocæne.

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Skriftlighed: Populærvidenskabelig artikel 1

Klassen, hvis studieretninger er naturvidenskabelige, udarbejder individuelt en populærvidenskabelig artikel om et selvvalgt (naturvidenskabeligt) emne. Arbejdet fokuserer på ligheder med og forskelle fra eksamensgenrerne samt repeterer Ciceros pentagram, retorik og nyhedsjournalistik.

Forløbet er optakt til et tværfagligt samarbejde med matematik senere på efteråret.

ordnet.dk anvendes i skriftligt arbejde.

Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Populærvidenskabelig artikel 2

Forløbet er et flerfagligt samarbejde mellem dansk og matematik. I grupper udfylder eleverne den problemformuleringsskabelon, som de individuelt skal udfylde forud for SRP, præsenterer den udfyldte skabelon for hinanden og giver hinanden respons. Materiale og emne er frit inden for kompartmodeller (matematik) og artikelskrivning (dansk).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Det moderne gennembrud 2: "Ved Vejen"

I forlængelse af forløbet om det moderne gennembrud læses Herman Bangs "Ved Vejen" som værk (roman). Læsningen har form af et gruppeprojekt, der munder ud i en podcast om romanen.

Omfang: 200 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Humor og komedie

Forløbet undersøger, hvad humor er, hvad vi typisk ler af, samt hvorfor vi griner, og hvordan humor kan bruges som virkemiddel. De anvendte begreber hører primært det sproglige perspektiv til, men de analyserede tekster er såvel skønlitterære som medietekster (avissatirer).

"Jeppe på Bjerget" er læst som værk og som en kort introduktion til oplysningstiden, og klassen har set komedien på Det kgl. Teater 19. februar. Det er desuden diskuteret, om komedien rammer en særlig dansk humor.

Begreber:
- betinget humor
- asymmetrisk og social humor
- sproghandlinger
- sproglige flertydigheder (figurer og troper)
- samarbejdsprincipperne
- sproglige registre
- lekter, tonefald, rim og rytme etc.
- de tre humorteorier: overlegensheds-, forløsnings- og uoverensstemmelsesteorien

Omfang: 80 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Eventyr. At fortælle for børn (og voksne).

I forløbet fokuseres på træk ved folke- og kunsteventyr og derfor også på mundtlighed og mundtlig kommunikation, og det diskuteres, hvem eventyr henvender sig til, og hvad tekster kan opnå ved at bruge eventyrtræk.

Omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Landbrug - et forløb om værdier

Med udgangspunkt i diskursanalyse af henholdsvis kronik og nyhedsartikel undersøger forløbet tekster, der omhandler landbrug, og de værdier der knytter sig til landbrug, navnlig dyrehold. På baggrund heraf reflekterer eleverne til egne valg og værdier i hverdagen.

Forløbet trækker desuden tråde tilbage til arbejdet med nyhedsmedier, romantikken og det moderne gennembrud.

Omfang: 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Eksistentialisme

Forløbet indledes med en præsentation af eksistentialisme fra Kierkegaard til Sartre og Hannah Arendt. I forløbet, der inkluderer arbejde med tekster fra modernismen op til nutiden, bruges Sartres begreber valget, friheden, angsten, forladtheden og håbløsheden i tekstanalysen til at forklare menneskets i verden. Begreberne essens og eksistens er centrale, og Arendts begreber arbejde, fremstilling og handling anvendes i læsningen af den nyeste litteraturs fokus på individualisme og fællesskab.

De læste tekster undersøger menneskets forhold til en moderne verden uden faste værdier; en absurd og uforudsigelig verden præget af krig, sociale forskelle og teknologi/digitalisering. Teksterne bruges desuden til at få eleverne til at reflektere over egne valg i fremtiden efter gymnasiet.


Omfang: 120 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer