Holdet 2022d DA A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Loa Mulvad, Nanna Thorborg Monrad
Hold 2022d DA A (1d DA A, 2d DA A, 3d DA A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Værklæsning: Oh, Romeo!
Titel 2 Dokumentarfilmanalyse
Titel 3 DHO: Fra fattiggård til velfærdsstat 1
Titel 4 Tema: Hævn, ære og konflikt
Titel 5 Dystopier i litteraturen
Titel 6 Retorik og argumentation
Titel 7 Nyhedsformidling
Titel 8 Lyrik og poetry slam
Titel 9 Natur og menneske
Titel 10 Krop og normalitet
Titel 11 Litteratur i 1800-tallet
Titel 12 Reflekterende tekster & nytårstaler
Titel 13 1900-tallets litteratur
Titel 14 Eksistentialisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Værklæsning: Oh, Romeo!

Fokus på grundlæggende analysebegreber i tekstlæsning, herunder analyse, fortolkning og perspektivering af fiktive tekster med det samme motiv, nemlig historien om Romeo og Julie.

I værklæsningen af romanen "Oh, Romeo" har vi bl.a. også haft fokus på de kulturmøder, som romanen fremstiller.

Desuden har der i forløbet været fokus på at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt.

Centrale analytiske begreber:
Komposition
Fortællertype
Personkarakteristik
Referentielt sprog og poetisk sprog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dokumentarfilmanalyse

Mediemæssigt forløb med fokus på analyse og fortolkning:

- Filmtekniske virkemidler
Billedbeskæring
Perspektiv
Billedkomposition
Kamerabevægelser
Lyd
Lys og skygge
Farver
Klipning

Dokumentarfilm og dokumentarfilmtyper
Faktakoder & autenticitetsmarkører
Fiktionskoder
Anslagsanalyse af dokumentarfilm

- Filmanalyse som metode i dansk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO: Fra fattiggård til velfærdsstat 1

Flerfagligt samarbejde med historie inkl. dansk-historieopgave med mundtlig evaluering.

Fokus på tre nedslag i perioderne:
- De fattiges vilkår i slutningen af 1800-tallet (det moderne gennembrud)
- Livet i forstæderne i 1960´erne
- Social ulighed i dag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema: Hævn, ære og konflikt

særligt fokus på middelalderen og norrøn litteratur med perspektiv til moderne tekster.
Herunder værklæsning: Ravnkel Frøjsgodes saga
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dystopier i litteraturen

Et litterært perspektiv på tekster med dystopien som motiv.

Bl.a. er nedenstående spørgsmål blevet besvaret, som afsæt for de litterære læsninger:
- Hvad er hhv. en utopi og dystopi?
- Hvad vil det sige, at dystopien er moderne?
- Hvordan knyttes dystopien til virkelighedens samfund?
- Lever vi i dystopiske tider?

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Retorik og argumentation

Et sprogligt forløb med særligt fokus på argumentation og mundtlig fremstilling.

Centrale begreber i forløbet:
De tre talegenrer
Det retoriske pentagram (Ciceros pentagram), herunder afsender- og modtagerforhold samt stedets betydning.
Appelformer
Sproglige virkemidler
Argumentation (påstand, argument, vægt, hæderlighed, relevans)
Rygdækning, styrkemarkør, gendrivelse
Argumenttyper
Pro et contra
Topik
Evidentia
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lyrik og poetry slam

Et forløb med særligt fokus på sproglig analyse af lyrik samt produktion af egne tekster, herunder poetry slam.
Fællesforløb med alle 2.gére.
Optakt med fællestime om poetry slam (oplæg ved Kim Linnet ) og afslutning med slam battle for alle 2.g-klasser.
Samt en lang række eksempler på poetry slam.

En del af teksterne er læst i matrixgrupper.

Særlige vigtige begreber:
- Parafrase og parodi
- Troper og stil- og klangfigurer
- Lyrik
- Centrallyrik
- Regler for poetry slam
- gentagelser
- crescendo
- billedsprog
- rim + enderim
- sløjfen + overraskelse

Performance:
- oplæsning
- kropssprog
- stemmen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Natur og menneske

Et litterært forløb med særligt fokus på de faglige mål:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

og kernestofområderne:
• tekster fra tiden før 1700
• tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
fra dansk litteraturs kanon læses forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger.

Desuden indgår i forløbet en række malerier fra de forskellige perioder som illustrationer af tidens tendenser.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Krop og normalitet

I forløbet har vi undersøgt vores forståelse af "det normale" samt kroppens betydning for vores væren.

Forløbet beskæftigede sig med følgende perspektiver:
Sort/hvid
Mand/kvinde
Hetero/queer
Normal/crip

Herunder værklæsning: Caspar Eric "Nike" (lyrik)

Centrale begreber i forløbet: Norm, normkritik, dikotomi, bipolære tankemønstre, internaliseret racisme, negativt selvbillede, hvidhedens hegemoni, det maskuline, det feminine, dobbeltblik, queer, det binære kønssystem, det performative køn, sex/gender, heteronormativitet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Litteratur i 1800-tallet

Et overblik over 1800-tallets væsentlige litterære strømninger begyndende med en perspektivering til Holbergs rationalisme.

Inden for romantikken er fokus på:
Nationalromantik
Universalromantik
Panteisme
Monisme
Digterens rolle
Historiens betydning
Temaer og særlige litterære træk

Med afsæt i Georg Brandes´ idealer for den levende litteratur er læst en række tekster fra det moderne gennembrud med fokus på:
Realisme
Impressionisme
Kirke, køn og klasse
Perspektivering til romantikken
Forskelige dansk faglige læsemetoder:
• Biografisk læsning
• Ideologikritisk (socialhistorisk) læsning
• Strukturalistisk læsning
• Psykoanalytisk (freudiansk) læsning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Reflekterende tekster & nytårstaler

Et sprogligt forløb med fokus på reflekterende tekster og nytårstaler.

Herunder er fokus på:
Sproglige virkemidler bl.a. figurer og troper
Ciceros pentagram
Talegenrer
Komposition
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 1900-tallets litteratur

Forløbet bygger videre på DHO-forløbet i 1.g "Fra fattiggård til velfærdsstat" med bl.a. viden om forskellige typer af realisme og modernisme i 1900-tallet.

Fokuspunkter:
Socialrealisme
Tidlig modernisme
Mellemkrigstid og ekspressionisme
Socialrealisme & kulturradikalisme
1970´erne: Krise, kollektiv og oprør
1980´ernes modernisme og realisme
1990´erne:  Jan Sonnergaard og samfundskritikken


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Eksistentialisme

I forløbet arbejder vi med eksistentialistiske teori(er) og bruger begreberne fra teorierne i læsning af tekster fra forskellige litterære perioder.

Fokuspunkter:
Kierkegaard:
stadielæreren (spidsborger, æstetiker, etiker, religiøs

Sartre:
dømt til frihed, eksistens, essens, krise, angst, valg, ond tro og den gode tro, tomhed, fremmedhed, væren

Camus: det absurde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer