Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Loa Mulvad, Nanna Thorborg Monrad
|
Hold
|
2022d DA A (1d DA A, 2d DA A, 3d DA A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Værklæsning: Oh, Romeo!
Fokus på grundlæggende analysebegreber i tekstlæsning, herunder analyse, fortolkning og perspektivering af fiktive tekster med det samme motiv, nemlig historien om Romeo og Julie.
I værklæsningen af romanen "Oh, Romeo" har vi bl.a. også haft fokus på de kulturmøder, som romanen fremstiller.
Desuden har der i forløbet været fokus på at udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt.
Centrale analytiske begreber:
Komposition
Fortællertype
Personkarakteristik
Referentielt sprog og poetisk sprog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dokumentarfilmanalyse
Mediemæssigt forløb med fokus på analyse og fortolkning:
- Filmtekniske virkemidler
Billedbeskæring
Perspektiv
Billedkomposition
Kamerabevægelser
Lyd
Lys og skygge
Farver
Klipning
Dokumentarfilm og dokumentarfilmtyper
Faktakoder & autenticitetsmarkører
Fiktionskoder
Anslagsanalyse af dokumentarfilm
- Filmanalyse som metode i dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO: Fra fattiggård til velfærdsstat 1
Flerfagligt samarbejde med historie inkl. dansk-historieopgave med mundtlig evaluering.
Fokus på tre nedslag i perioderne:
- De fattiges vilkår i slutningen af 1800-tallet (det moderne gennembrud)
- Livet i forstæderne i 1960´erne
- Social ulighed i dag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema: Hævn, ære og konflikt
særligt fokus på middelalderen og norrøn litteratur med perspektiv til moderne tekster.
Herunder værklæsning: Ravnkel Frøjsgodes saga
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dystopier i litteraturen
Et litterært perspektiv på tekster med dystopien som motiv.
Bl.a. er nedenstående spørgsmål blevet besvaret, som afsæt for de litterære læsninger:
- Hvad er hhv. en utopi og dystopi?
- Hvad vil det sige, at dystopien er moderne?
- Hvordan knyttes dystopien til virkelighedens samfund?
- Lever vi i dystopiske tider?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Retorik og argumentation
Et sprogligt forløb med særligt fokus på argumentation og mundtlig fremstilling.
Centrale begreber i forløbet:
De tre talegenrer
Det retoriske pentagram (Ciceros pentagram), herunder afsender- og modtagerforhold samt stedets betydning.
Appelformer
Sproglige virkemidler
Argumentation (påstand, argument, vægt, hæderlighed, relevans)
Rygdækning, styrkemarkør, gendrivelse
Argumenttyper
Pro et contra
Topik
Evidentia
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jonas Eika, Takketale til Nordisk Råd
-
Glenn Bech, Nytårstale
-
Pia Kjærsgaard, Facebookopslag 29. januar 2016
-
Kasper Schütt-Jensen, Tina Bryld, Michael Enggaard Hansen og Casper Fauerholdt: "Hvordan oplever du kunstneres reaktion på asylloven?" Jyllands-Posten d. 29. januar 2016
-
Michael Olsen, Politiken 30. okt. 2019: "Carsten Jensen: Endelig en forfatter, der tør sige fra så alle kan høre det – i stedet for forfatterstandens beskæmmende tavshed"
-
Lea Wind-Friis, Politiken, 30. oktober 2019: "Pia Kjærsgaard: »Skam dig, Jonas Eika«"
-
Endelig en forfatter, der tør sige fra så alle kan høre det - i stedet for forfatterstandens beskæmmende tavshed.docx
-
Undersøg hjemmefra
-
Afsnit
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nyhedsformidling
Et mediemæssigt perspektiv på nyhedsformidling.
Vi har arbejdet med avisgenrer, avistyper, komposition, sprog, kildetyper, nyhedskriterier m.m. herunder reportage og portrætartikel.
Forløbet inkluderer deltagelse i mediacamp, som er et innovativt forløb, hvor eleverne selv producerer journalistiske tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lyrik og poetry slam
Et forløb med særligt fokus på sproglig analyse af lyrik samt produktion af egne tekster, herunder poetry slam.
Fællesforløb med alle 2.gére.
Optakt med fællestime om poetry slam (oplæg ved Kim Linnet ) og afslutning med slam battle for alle 2.g-klasser.
Samt en lang række eksempler på poetry slam.
En del af teksterne er læst i matrixgrupper.
Særlige vigtige begreber:
- Parafrase og parodi
- Troper og stil- og klangfigurer
- Lyrik
- Centrallyrik
- Regler for poetry slam
- gentagelser
- crescendo
- billedsprog
- rim + enderim
- sløjfen + overraskelse
Performance:
- oplæsning
- kropssprog
- stemmen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Natur og menneske
Et litterært forløb med særligt fokus på de faglige mål:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
og kernestofområderne:
• tekster fra tiden før 1700
• tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
fra dansk litteraturs kanon læses forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger.
Desuden indgår i forløbet en række malerier fra de forskellige perioder som illustrationer af tidens tendenser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Krop og normalitet
I forløbet har vi undersøgt vores forståelse af "det normale" samt kroppens betydning for vores væren.
Forløbet beskæftigede sig med følgende perspektiver:
Sort/hvid
Mand/kvinde
Hetero/queer
Normal/crip
Herunder værklæsning: Caspar Eric "Nike" (lyrik)
Centrale begreber i forløbet: Norm, normkritik, dikotomi, bipolære tankemønstre, internaliseret racisme, negativt selvbillede, hvidhedens hegemoni, det maskuline, det feminine, dobbeltblik, queer, det binære kønssystem, det performative køn, sex/gender, heteronormativitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Litteratur i 1800-tallet
Et overblik over 1800-tallets væsentlige litterære strømninger begyndende med en perspektivering til Holbergs rationalisme.
Inden for romantikken er fokus på:
Nationalromantik
Universalromantik
Panteisme
Monisme
Digterens rolle
Historiens betydning
Temaer og særlige litterære træk
Med afsæt i Georg Brandes´ idealer for den levende litteratur er læst en række tekster fra det moderne gennembrud med fokus på:
Realisme
Impressionisme
Kirke, køn og klasse
Perspektivering til romantikken
Forskelige dansk faglige læsemetoder:
• Biografisk læsning
• Ideologikritisk (socialhistorisk) læsning
• Strukturalistisk læsning
• Psykoanalytisk (freudiansk) læsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Reflekterende tekster & nytårstaler
Et sprogligt forløb med fokus på reflekterende tekster og nytårstaler.
Herunder er fokus på:
Sproglige virkemidler bl.a. figurer og troper
Ciceros pentagram
Talegenrer
Komposition
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
1900-tallets litteratur
Forløbet bygger videre på DHO-forløbet i 1.g "Fra fattiggård til velfærdsstat" med bl.a. viden om forskellige typer af realisme og modernisme i 1900-tallet.
Fokuspunkter:
Socialrealisme
Tidlig modernisme
Mellemkrigstid og ekspressionisme
Socialrealisme & kulturradikalisme
1970´erne: Krise, kollektiv og oprør
1980´ernes modernisme og realisme
1990´erne: Jan Sonnergaard og samfundskritikken
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksistentialisme
I forløbet arbejder vi med eksistentialistiske teori(er) og bruger begreberne fra teorierne i læsning af tekster fra forskellige litterære perioder.
Fokuspunkter:
Kierkegaard:
stadielæreren (spidsborger, æstetiker, etiker, religiøs
Sartre:
dømt til frihed, eksistens, essens, krise, angst, valg, ond tro og den gode tro, tomhed, fremmedhed, væren
Camus: det absurde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307440743",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307440743",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307440743"
}