Holdet 2022e DA A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Sidsel Høite Fabricius
Hold 2022e DA A (1e DA A, 2e DA A, 3e DA A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Fremstillinger af virkeligheden
Titel 3 DHO
Titel 4 Værklæsningsforløb: Efter Solen af Jonas Eika
Titel 5 Fra oplysning til romantik
Titel 6 Nyhedsmedier og mediacamp
Titel 7 Argumentation og retorik
Titel 8 Skriftlighedsforløb: Den debatterende artikel
Titel 9 Poetry slam og digtanalyse
Titel 10 Hævn, slægt og ære
Titel 11 Det moderne gennembrud
Titel 12 Skriftlighedsforløb: Den reflekterende artikel
Titel 13 Land og by
Titel 14 Modernisme og realisme i 1900-tallet
Titel 15 Sprogforløb
Titel 16 Metoder i dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb i dansk med skriftlighedsforløb og øvelser i analyse og fortolkning af primært litterære tekster. Følgende specifikke begreber introduceres:
- Ciceros pentagram
- afsender, tekst og modtager
- stil
- genre
- motiv(er)
- konflikt(er)
- tid
- miljø
- personkarakteristik
- forholdet mellem personer
- fortællertyper og synsvinkler
- fremstillingsformer
- billedsprog
- stilleje
- stilfigurer
- komposition

Materiale:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier" i-bog, Systime

Tekster:
Jens Blendstrup: "Luskefisefortællinger" 2014 (uddrag om erindring)
Camilla Friis Aaquist: "Børn og unge skal læse mere og skærmforbruge mindre" (forkortet) in Kristeligt Dagblad d. 20. februar 2020
Kinski: "Verdensborger" (2009)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
Tove Ditlevsen: "Nattens dronning" (1952)
Naja Maria Aidt: "For at være ærlig" (2006)
Maria Aubert: "Fantastisk dejlig kvinde" (2016)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fremstillinger af virkeligheden

I dette forløb har fokus været fremstillinger af virkeligheden på tværs af medier.

Først blev eleverne introduceret til dokumentarfilm og så klip fra følgende dokumentarfilm:

Brødrene Lumière: L’arrivée d’un train en gare de la ciotat (1895)
Robert J. Flaherty: Nanook (1922)
Finanskrisen forfra - business as usual. Afsnit 1. DR1, 12. januar 2015. Produceret af DR - Danmarks Radio
Janus Metz: Armadillo (2010)
Michael Moore: Bowling for Columbine (2002)
Mads Brügger: Ambassadøren (2011)
Jørgen Leth: 66 scener fra Amerika (1982)
Oppenheimer: The act of killing (2012)
Anders Riis-Hansen: Blekingegadebanden (2009)

Derudover har eleverne lavet en dokumentarfilmanalyse af Christian Sønderby Jepsens Testamentet (2011).

Dernæst arbejdede eleverne med selvvalgt reality, som de har analyseret og fremlagt for klassen.

Nanna P., Paula og Simone: Luksusfælden
Aleksandra, Alma, Caroline: Robinson
Kristine, Kiralucia og Lucas: Paradise (det gamle)
Nana Nørgaard, Maja, Mia og Kamilla: Divaer i junglen
Fiona, Daniella, Janni: Keeping up with the Kardashians
Sara, Nete, Wickie: Divaer i junglen
Jonas, Elias, Frederik: Politijagt
Martha, Andrea, Christina, Alexander: Love Island

Slutteligt arbejdede eleverne med podcast, hvor de først analyserede Det levende bevis fra DR (2022) og derefter producerede podcasts selv om et selvvalgt emne.

Som baggrundslæsning er anvendt Håndbog til dansk (kapitel 5.3 Dokumentar og Mockumentary, kapitel 5.3 Reality-tv samt 5.8 Podcasts) fra Systime samt Socialpornografi og mediealfonser (Max Pedersen, Ekko nr. 23, 11. september 2004 )
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO

I dette tværfaglige forløb har vi i samarbejde med klassens historielærer arbejdet med 1970'erne som periode.
Der er arbejdet litterært, sprogligt og mediemæssigt.

Vi har arbejdet med følgende tekster:

Inger Christensen: "Så dyrker de korn" fra Det (1969)
Røde Mor: "Lil' Johnnys mund" (1970)
Vita Andersen: "Lænken om min hals" fra Tryghedsnarkomaner (1977)
Karen Sybergs tale til immatrikulationsfesten på KU (1970)
Erik Balling: Huset på Christianshavn, afsnit 21 (Gode vibrationer)

Baggrundslitteratur:
Litteraturens veje, s. 363-366 (”The summer of love” og ”Politisering af ungdomskulturen”), s. 375-379 (”Kvindebevægelse: Fra rødstrømper til netstrømper” og ”Kvindelitteratur: Knækprosa og hverdagsrealisme”)
Digtere, divaer og dogmebrødre afsnit 6:
Om tv-serier fra Textanalyse: https://textanalyse.systime.dk/?id=5396
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Værklæsningsforløb: Efter Solen af Jonas Eika

Dette forløb har været et værklæsningsforløb med udgangspunkt i Efter Solen (2018) af Jonas Eika.

Eleverne har læst følgende noveller:

Alvin
Bad Mexican Dog
Mig, Rory og Aurora
Bad Mexican Dog II

Forløbet har ligeledes haft et skriftligt element, da eleverne har skrevet henholdsvis indledning, analyse, perspektivering og afslutning til hver novelle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fra oplysning til romantik

Dette forløb har været et litteraturhistorisk forløb, hvor vi har arbejdet fra oplysningstiden frem til romantikken.

Følgende tekster er læst:

Ludvig Holberg: Epistel 390 (1749)
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723)
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1802) - eleverne har lyttet til Poul Reumerts oplæsning, men de har ikke selv analyseret teksten.
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805)
Schack von Staffelt: Indvielsen (1803)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
Natasja Saad: I Danmark er jeg født (2007)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838)
Steen Steensen Blicher: Sildig opvågnen (1828)

Baggrundstekster:
DR: Historien om Danmark: Oplysning og enevælde (2017)
Nikolaj Arcel: En kongelig affære (2012)
DR: 1800-tallet på vrangen - Guld, hor og romantik 1:8 (2007)
Platon: Staten (Hulelignelsen)
DR: 1800-tallet på vrangen - Gud, konge og politistat 2:8 (2007)
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje s. 108 ("Oplysning og følsomhed"), s. 116-123 ("Oplysningen", "Klassicismen", "Ludvig Holberg", "Holbergs komedier", "Den grovkornede karnevalisme", "Den sofistikerede humor", "Essays og epistler"), s. 137-152 ("Romantikken", "Romantikkens filosofi", "Steffens' forelæsninger", "Universalromantikken", "Nyplatonisme", "Nationalromantikken" og "De levendes land"), s. 158-168 ("Steen Steensen Blicher", "Den blicherske novelle", "Romantismen", "Emil Aarestrup")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyhedsmedier og mediacamp

I dette forløb har eleverne arbejdet med avisjournalistik og samtidig selv produceret tekster i forbindelse med projektet Mediecamp, som SDU tilbyder.

Med udgangspunkt i kapitel 5.1 Avisjournalistik fra Håndbog til dansk på Systime har eleverne arbejdet med:

Hvad er en avis?
Avistyper
Stofområder
Samfundsområder
De fem nyhedskriterier
Ydre komposition (layout)
Kilder
Vinkling
Avisens genrer
Nyhedsjournalistik
Meningsjournalistik
Fortællende nyhedsjournalistik
Servicejournalistik
Indre komposition
Det journalistiske sprog
Fake news, clickbait og satire

Eleverne har arbejdet grundigt med følgende to reportager:
Gunnar Willum: Barnegråd i bombekælderen (2022)
Poul Høi: Og hele månen blev som blod (2001) - escape room
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Argumentation og retorik

I dette forløb har eleverne arbejdet med argumentation og retorik med udgangspunkt i kapitel 4.9 og 4.10 i Håndbog til dansk.

Slutteligt har eleverne gruppevis fremlagt følgende taler:

Gruppe 1: Bent Høie, Norges sundhedsminister under corona i sin tale til ungdommen
• Kristine Konggaard Skovhus Jakobsen
• Nanna Potoker
• Christina Lysemose Wallentin
• Lucas Munk Yde

Gruppe 2: Jens Stoltenbergs mindetale i Oslo Domkirke
• Jonas Kirk Paludan
• Paula Mikkelsen
• Andrea Edsbjerg Hansen
• Kamilla Vølund Gregersen

Gruppe 3: Mette Frederiksens undskyldningstale til de grønlandske børn
• Nana Vang Nørgaard
• Nete Vestergaard Hjortø
• Aleksandra Anna Owsiak
• Janni Lykke Stenderup

Gruppe 4: H.K.H. Kronprins Frederiks tale til prins Christian i anledning af sidstnævntes 18 års fødselsdag.
• Fiona Marie Lørup Larsen
• Caroline Lindequist
• Kiralucia Harper Saraphina Schillingthy

Gruppe 5: Inger Støjbergs forsvarstale til Folketinget før afstemning om rigsretssag.
• Elias Bach Petersen
• Daniella Alexandra Pedersen
• Simone Flodgaard Hvorslev Lybek

Gruppe 6: Mathias Uglebjerg Vinholts demonstrationstale ifm. lærlingeoprøret
• Maja Asbjørn-Damsted
• Klara Basso Olsen
• Mia Degn Dyrbye

Gruppe 7: Sofie Lindes tale til Zulu comedy galla 2020
• Frederik Thorsager Ellegaard
• Nanna Nielsen
• Alma Razic
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Poetry slam og digtanalyse

I dette forløb har eleverne både arbejdet med digtanalyse samt produktion af egne poetry slams i samarbejde med PS Fyn.

I forløbet er følgende tekster læst:
Tove Ditlevsen: Angst (1939)
Glenn Bech: uden titel (uddrag fra Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet)
Jacob Knudsen: Se, nu stiger solen af havets skød  (1891)
Yahya Hassans første digtsamling (værk)

Sidstnævnte har eleverne arbejdet med i grupper, hvor de har fremlagt følgende:

Gruppe 1: Eid, s. 91
• Alma Razic
• Elias Bach Petersen
• Nana Vang Nørgaard
• Christina

Gruppe 2: Plastikblomst, s. 9
• Paula Mikkelsen
• Simone Flodgaard Hvorslev Lybek
• Lucas Munk Yde
• Daniella

Gruppe 3: Trælameller, s. 17
• Maja Asbjørn-Damsted
• Klara Basso Olsen
• Aleksandra Anna Owsiak
• Kiralucia

Gruppe 4: Parabol, s. 13
• Wickie Ellegaard Jørgensen Nielsen
• Jonas Kirk Paludan
• Nete Vestergaard Hjortø
• Janni

Gruppe 5: Dimission, s. 46
• Mathias Søndergaard Kallehauge Pedersen
• Fiona Marie Lørup Larsen
• Martha Carolina Juul Quist
• Sara

Gruppe 6: 12 år, s. 30
• Andrea Edsbjerg Hansen
• Kristine Konggaard Skovhus Jakobsen
• Caroline Lindequist
• Mia

Gruppe 7: Røveriforsøget, s. 78
• Frederik Thorsager Ellegaard
• Nanna Potoker
• Liva Stolborg Jensen
• Nanna Nielsen

Som baggrundslæsning er Håndbog til dansk (Systime) samt Litterære undersøgelser (Systime) anvendt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Hævn, slægt og ære

I dette forløb har vi arbejdet tematisk med hævn, slægt og ære som omdrejningspunkt.

Følgende tekster er læst:
Ravnkel Frøjsgodes saga
Ebbe Skammelsøn
Hr. Bøsmer i Elverhjem
J.P. Jacobsen: Et skud i tågen (1875)
Sara Omars nytårstale i Deadline (1. januar 2018)
Game of Thrones, sæson 1, afsnit 1 samt sæson 3, afsnit 9

Baggrundslæsning:
Litteraturens veje, s. 32-34 ("Den norrøne digtning", "Den sociale orden", "Æt og ære") og s. 38-45 ("Runer", "Skjaldekvad og eddaer", "Sagatiden", "Sagaen som genre") samt s. 201-209 ("Æstetisk naturalisme J.P. Jacobsen")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Det moderne gennembrud

Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
Herman Bang: Irene Holm (1890)
Herman Bang: En lille Replik (1890)
Amalie Skram: Karens Jul (1885)
Victoria Benedictsson: Penge (1885)
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1879)
J.P. Jacobsen: Et Skud i Taagen (genlæst) (1882)
Henrik Ibsen: Gengangere (1881). Opsætning på Odense Teater (Iscenesættelse og bearbejdelse: Liv Helm)

Baggrundstekster:

Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, s. 194-208 ("Fra biedermeieridyl til industrisamfund", "Kampen for demokratiet", "En litterær revolution", "Romantisk efterklang" samt "Brandes og det europæiske perspektiv", "Æstetisk naturalisme: J. P. Jacobsen"), s. 210-216 ("Billeder fra den danske provins: Herman Bang"'), s. 218-224 ("Fra social indignation til eksistensproblemer: Henrik Pontoppidan", "Kvinderne og det moderne gennembrud",  "Sædelighedsfejden", "Sammenbrudslitteratur")

Bille August: Lykke-Per (2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Land og by

I dette forløb har eleverne arbejdet tematisk med land og by. Det primære fokus har været på det litterære hovedområde, men eleverne har også analyseret en musikvideo.

Følgende tekster er læst:

Erlend Loe: Doppler (2004) (værk)
Jeppe Aakjær: Når rugen skal ind (1906)
Emil Bønnelycke: Sang til en gade (1918)
Ulige Numre: København (2011)

Baggrundstekster:
TV Midtvest: Da Guf gik i skoven (13. december 2018)
Læsegruppen Sundholm (afsnit 5)
Fibiger og Lütken: Litteraturens Veje: s. 246-248 ("Jeppe Aakjær - Tyendets forfatter")
Musikvideoanalyse: https://dansksiderne.dk/index.php?id=4904
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Modernisme og realisme i 1900-tallet

Et litteraturhistorisk forløb med nedslag i modernistiske samt realistiske tekster fra tidlig modernisme til konfrontationsmodernisme.

Tekster:
Martin Andersen-Nexø: Lønningsdag (en Idyl) (1900)
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
Rudolf Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen (1922)
Martin A. Hansen: Paradisæblerne (1953)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (1958) (film samt uddrag)

Baggrundtekster:
Søren Vrist Christensen: Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær - Dansk litteratur
( https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w )

Litteraturens Veje, s. 250-256 ("Vandringen mod lyset - proletarens kamp", "Johannes V. Jensen - fra spleen til sundhed"), s. 277-283 ("Fribytter og hærværksmand: Tom Kristensen", "Et par vrede unge mænd: Bønnelycke og Broby-Johansen"), s. 326-332 ("To prosaister: Martin A. Hansen og Tage Skou-Hansen"), s. 342-352 ("Peter Seeberg - Fra Babel til Ribe", "Klaus Rifbjerg - Under vejr med moderniteten")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Sprogforløb

I dette forløb har vi haft fokus på den sproglige dimension af danskfaget.
Eleverne har bl.a. arbejdet med følgende:

Kommunikationssituation
Turtagning
Gambitter
Sproghandlinger (også de indirekte)
Samarbejdsprincippet
Høflighedsprincippet

Undervisningen har taget udgangspunkt i Håndbog til dansk, kapitel 4.12 (Kommunikationsanalyse)

Eleverne har analyseret følgende tekster:

Helle Helle: Mere kaffe? (2000)
Helle Helle: En stol for lidt (1996)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Metoder i dansk

I dette korte forløb har eleverne arbejdet gruppevis med forskellige læsemetoder, som de slutteligt har fremlagt for resten af klassen.

Alle grupper har læst Karen Blixens Ringen (1958), og eleverne har haft følgende læsemetode:

Gruppe 1: Psykoanalytisk læsning

• Mads Christian Dalsgaard Høst
• Paula Yndgaard Mikkelsen
• Alma Razic
• Nanna Potoker
• Janni Lykke Stenderup
• Klara Basso Olsen

Gruppe 2: i lyset af folkeeventyr

• Frederik Thorsager Ellegaard
• Aleksandra Anna Owsiak
• Maja Asbjørn-Damsted
• Nanna Damgaard Nielsen
• Fiona Marie Lørup Larsen
• Elias Bach Petersen

Gruppe 3: feministisk analyse

• Andrea Edsbjerg Hansen
• Jonas Kirk Paludan
• Kristine Konggaard Skovhus Jakobsen
• Caroline Lindequist
• Nete Vestergaard Hjortø

Gruppe 4: en kristen syndefaldsmyte

• Wickie Ellegaard Jørgensen Nielsen
• Sara Kirsby Madsen
• Mathias Søndergaard Kallehauge Pedersen
• Simone Flodgaard Hvorslev Lybek
• Daniella Alexandra Pedersen

Gruppe 5: en marxistisk læsning

• Nana Vang Nørgaard
• Lucas Munk Yde
• Christina Lysemose Wallentin
• Liva Stolborg Jensen
• Martha Carolina Juul Quist
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer