Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Christine Sommerlund
|
Hold
|
2022a EN A (1a EN A, 2a EN A, 3a EN A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb growing up
* Belysning af forskellige aspekter af temaet ”Growing Up”.
* Fokus på relevant ordforråd i forbindelse med tekstarbejde.
* fokus på grammatik og synliggør linket mellem AP og engelsk.
* At eleverne skal opnå evne til begyndende redegørelse, analyse og fortolkning af forskellige engelskfaglige tekster.
Et forløb med fokus på overgangen fra barn til voksen:
Teksterne:
"Butterflies" af Patricia Grace
"The New Girl" af Marc Mitchell
Artiklen: “What My Kids Learned When They Weren’t in School” af Frank Bures fra The Atlantic, Juli, 2020
Burger King Add about bullying https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=mnKPEsbTo9s
"Son of Satan" af Charles Bukowski
Artiklen “Young People don’t Vote” fra The Economist, 2014
Kortfilm: "Noah" af Patrick Cederberg, 2013
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Travelling
The forløb med fokus på rejsen som et symbol og som en fysisk rejse. De arbejder med både fiktion og ikke-fiktion, samt filmanalyse.
Klassen læser
"The Larder" af Morris Lurie, 1966
Different quotes about travelling
"The Road not Taken" af Robert Frost, 1915
Travel piece: "How to Fall in Love with the World" af Don George fra National Geographic, 2014
Filmen: "Into the Wild" med foksu på filmanalyse light.
Forbereder en præsentation af en rejse til en drømmedestination.
Ca. 15 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Different/normal - værklæsning
En forløb der undersøger normalitet igennem primært skønlitteratur og film. Der er fokus på en definition af hvad normalitet er, samt på forskellige måder at tackle følelsen af at føle sig unormal.
Klassen læser
uddrag af "The Curious Incident of the Dag in the Night-Time" By Mark Haddon, 2004
"A Family Supper" by Kazuo Ishiguro, 1982
"The Perks of Being a Wallflower" by Stephen Chbosky,1999
Filmatiseringen af "The Perks of being a Wallflower" ses og analyseres.
ca. 230
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Public Speaking and Lingua Franca
Et forløb med fokus på public speaking. Vi undersøger forskellige opfattelser af at skulle holde tale eller blot sige noget foran andre. Forløbet handler både om at analysere andre, der taler og kæmper med at tale, men også om at holde egne taler og overskride egne grænser for at tale foran andre.
Klassen læser:
"Is public speaking really that scary? debate af Viv Groskop or Tom Lamont fra "Open Wide" side 8-15
Vi ser filmen "The King's Speech" og analyserer kongens tale til nationen den 3. september 1939
Klassen arbejder med at holde deres egne taler.
Derefter ser de:
Ted Talk af Hester Hansen 2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly:
https://www.ted.com/talks/heather_hansen_2_billion_voices_how_to_speak_bad_english_perfectly
Vi læser om Lingua Franca:
Worlds of English: English as a Lingua France ca. 4 sider '
Peter Trudgrill "Dialects" chapters 2 and 3
David Crystal "What is standard English?" from "English Global Language, Global Anguish" side 16-18
Global maps - dialects https://www.dialectsarchive.com/globalmap
I analysearbejdet bruges det retoriske pentagram, appelformerne og sproglige/retoriske virkemidler. De bruges også i arbejdet med at skrive egne taler.
ca. 35 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Heroes and Villains (Studietur og Britain)
Et forløb med fokus på helte og skurke.
Storbritannien undersøges historisk, kulturelt og litterært i forløbet. Med fokus på helte og skurke undersøges britisk identitet og hvordan den har ændret sig. Herunder arbejdes med Indien som tidligere koloni og andet sprogområde. Det hele ses gennem "Heroes Villain" -brillerne, som er det gennemgående i forløbet.
Fantasy som genre og "The Hero's Journey" brugs til værkanalysen.
Klassen undersøger britisk historie ud fra https://www.bbc.co.uk/history/british/
De læser:
"Lispeth" af Kipling
"The White Man's Burden" af Kipling
"Shooting an Elephant" by George Orwell
Værklæsning "Harry Potter and the Philosopher's Stone" by J.K. Rowling cs 223 sider
Filmen "Harry Potter and The Philosopher's Stone" ses som afslutning på forløbet.
Non-fiction analyse: Giles Coren: "The idea that cities are no longer viable is not a new one" (2014) artikel fra Time Out Magasin
Brexit undersøges og heltene og skurkene i den sag diskuteres.
Studieturen:
London
"Macbeth" in the Globe Theatre
ca. 250 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crime in fiction and true crime
Forløbets fokus er crime både i fiction og i true crime. Der er fokus på at arbejde med grundig analyse af fiktionsværkerne med fokus på karakteristik, struktur, setting og sprog. Der er fokus på true crime igennem podcastanalyse og sagprosa-analyse.
Klassen læser:
"Who Killed HIlda?" fra Whodunnit
"The Man in the Hat" by Robyn Vinten, 1995
"Don't you hate having two heads" by Christine Poulson
"Lamb to the slaughter" by Roald Dahl
Artiklen
"Brutal Murder in Whitecapel" THE DAILY NEWS SATURDAY 1ST SEPTEMBER 1888
Podcasten
"Jack the Ripper - Infamous and unknown" https://www.listennotes.com/da/podcasts/unexplained/jack-the-ripper-infamous-and-ThyLi7I6uao/#google_vignette
Om podcasten som genre med fokus på "narrative type", "Fiction and facts", Structure, the narrator, sound effects.
Essay om Kate Tuttle "Why Do Women Love True Crime? "- The New York Times
ca. 20 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SRO Beyonce
Forløb der leder op til SRO-skrivning. Dele af klassen arbejde med Musik og dele med Samfundsfag.
Eleverne arbejder med Beyonces fokus på feminisme i sin musik og professionelle virke.
Materiale:
Beyonce "Hold Up" + musikvideo
Beyonce "If I Were a Boy"
Beyonce "***Flawless" feat Chimamanda Ngozi Adichie
Beyonce essay "Gender Equality is a Myth!"
Artikel "What is intersectional feminism?" by Taylor Hawk from Denison University, July 26, 2016
Beyonce "Lemonade" visuelt album: https://www.youtube.com/watch?v=W3Yy8zh2YFY
ca. 15 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Spectators
Forløbet tager udgangspunkt i forløbet "Spectators" i Wider Context, der har fokus på outsidere og mennesker, der ikke altid tager del i livet, men betragter det udefra. Der er fokus på analytiske færdigheder i fiktion men også sagprosa, da de arbejder med et non-fiction essay undervejs. Derudover er der podcastanalyse og filmanalyse.
Følgende læser:
"The Unknown Citizen" by W. H. Auden, 1939
“The Song of the Spectators” by Mary Payne, 1964
Shirley Jackson "The Lottery", 1948 og en filmatisetisering af novellen https://www.youtube.com/watch?v=RV03h3XWTDU
Siri Hustvedt "Living with Strangers"
"Charlie Sheen and voyeurism" by Mark Goulston, 2011
”The Knife Thrower” by Stephen Millhauser, 1998
“Four Blue Chairs” by Hanif Kureishi
George Orwel l essay “Down and Out in Paris and London” , 1933
Podcast “This American Life” about The Human Spectacle 529, June 27, 2014
Filmen "The Truman Show" af Andrew Niccol, 1998 ses og analyseres som film.
ca. 35 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Because it matters
Forløbet har fokus på arbejdet med forskellige emner, der alle har en betydning. Der er fokus på non-fiction analysen som form og indhold. Overordnet er teksterne valgt ud fra at de skal have fokus på rettigheder eller på at råbe op om en problematik.
Klassen arbejder med følgende:
”Letter to George Washington” by Edward Rushton
Nike Commercial https://www.youtube.com/watch?v=-grjIUWKoBA and the Kaepernick case
Chimamanda Ngozi Adichie’s “Commencement Address” at Wellesley College
"Sir Ian Mckellan" Reading a coming out letter
"The Hate U Give", 2017 by Angie Thomas - De første to kapitler og filmatiseringen fra 2018
Killer Mike Speech af Michael Santiago Render fra May 29, 2020
Sir David Attenborough speech about climate from COP24 "The People's Seat Address" December 3, 2018
Nature is speaking videoer https://www.conservation.org/nature-is-speaking/
Kevin Love "Everybody is going through something" essay
Researching: BLM and Civil Rigths Movement - making presentations
ca. 20 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Man, Nature, and the city
Et litteraturhistorisk forløb med fokus på romantikken, victoriatiden, modernismen og postmodernisme. Forløbets omdrejningspunkt er forholdet mellem "man, nature, and the city" igennem de fire perioder samt udviklingen og ændringen i dette forhold.
Klassen læser:
"Chief Seattle", samt den nyeste viden om at tekster er konstrueret.
William Blake “The Ecchoing Green”
”The Tables Turned” af William Wordsworth
John Keats “To Autumn”
George Elliot "In a London Drawing Room”
“The Picture of Dorian Gray” – Oscar Wilde - uddrag 5 sider fra "Fields of Vision"
"Dorian Grey" Film 2009
Viginia Wolff “To the Lighthouse” uddrag fra kapitel 17 ca. 3 sider med fokus på stream of consciousness.
"Eveline" James Joyce
“The Red Line” by Charles Higson
, “Happy Endings” by Atwood
Litteraturhistorie:
Romantics and Victorian Age fra "A Short History of Literature in English"
Modernism and Postmodernism fra "Literary Landscapes"
The BBC documentary about The Romantics https://www.youtube.com/watch?v=liVQ21KZfOI
ca. 30 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Metoder i engelsk
Med udgangspunkt i George Orwells "1984" uddrag arbejdes med forskellige metoder i engelsk. Klassen arbejder med nykritik, socio-historisk metode, biografisk metode, samt kort opsummering af postkolonialisme, psykoanalytisk oa. metoder.
Materialet er fra "The English Handbook" på systime.
Side 5 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Shakespeare
Forløbet har fokus på at eleverne skal læse tekster af Shakespeare samt tiden de er skrevet i. Klassen arbejder med sproglige og stilistiske kendetegn, samt litteraturhistoriske kendetegn for renæssancen.
Klassen læser:
Sonnet 146
Fatum Supremum(Epigram af anonym)
Macbeth: act I, sc. 1,2,3,4,5,7. Act II, sc. 1,2. Act III, sc. 2,3
"Macbeth" af William Shakespeare Red. af Ole Juul Lund s. 25-29, s. 30-32
De læser også noter fra sparknotes som supplement , samt om renæssancen i "Death Keeps no Calender" s. 101-103, 111
Vi ser filmatiseringen fra 2015 af Justin Kurzel samt filmatiseringen af "Romeo+Juliet" af Baz Luhrmann fra 1996.
Vi taler om tragedien som genre og den tragiske helt som karakter. I denne del sammenlignes de to helte. "Romeo and Juliet by Shakespeare" af Bo Høpfner Clausen, 2017. s. 46-53
William Shakespeare "Romeo and Juliet" Act I, sc. 5 and Act II, scene 1 fra "Wider Contexts" side 88-91
Filmatiseringen af "Macbeth" af Justin Kurtzel fra 2015 ses sideløbende.
Animated version by BBC: https://www.youtube.com/watch?v=qfnUq2_0FOY&t=461s
Klassen har se "Macbeth" på Shakespeare's Globe i London på deres studietur
ca. 45 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
The roaring twenties and The Great Gatsby
Forløbet har fokus på America i 1920erne med hovedfokus på uddrag romanen "The Great Gatsby" af F. Scott Fitzgerald fra 1925.
Vi arbejder med 20'ernes storladenhed og fokus på materialisme inden det hele falder sammen.
Den amerikanske drøm, de amerikanske værdier og det amerikanske samfund i 1920'erne undersøges også.
Klassen læser:
"The Great Gatsby" ( kapitlerne 2,4,6 er hørt som lydbog men ikke læst)
The American Dream:
Uddrag af "Declaration of Independence", ½ side
Citat fra James Truslow Adams om "The American Dream"
American Identity: https://www.aspeninstitute.org/blog-posts/understanding-american-identity-means-listening-immigrants/
Karrierelæring - Gatsbys vej til rigdom og Nicks vej i livet bliver sat overfor det livsvalg, som 3a står lige overfor efter eksamen.
ca 90 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Colonial Britain
Colonial Britain er et kort opsamlingsforløb, der tager fat i de sidste perspektiver i forhold til Indien som en tidligere koloni. Forløbet binder tråde til London-forløbet i 2g med fokus på Indien som andet sprogområde. Forløbet skal opsummere de væsentligste analytiske værktøjer i både fiktion og ikke-fiktion, samt have fokus på Indien som koloni og Indien i dag.
Klassen arbejder med:
Speech by Indian Prime Minister, Narendra Modi, given on August 15, 2022, the Indian Independence Day.
Saadat Hasan Manto: "The Dutiful Daughter"
Video: How the British failed India and Pakistan: https://www.youtube.com/watch?v=OIVPi0bvmtI&rco=1
Der drages paralleller til:
"Lispeth" og "White Man's Burden"ud fra et kolonialt perspektiv.
Ca. 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307446294",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307446294",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307446294"
}