Holdet 2022e EN A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Susanne Hansen
Hold 2022e EN A (1e EN A, 2e EN A, 3e EN A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Online ordbøger anvendt i undervisningen
Titel 2 Grundforløb: Growing UP
Titel 3 Marginalised (70 s)  VÆRK (Eksamen)
Titel 4 Social Media (30s)
Titel 5 Tales of the Unexpected (50 s)
Titel 6 Manchester STUDIETUR-flerfagligt forløb-historie
Titel 7 Identity and  Gender Roles SRO (70s) VÆR (Eksamen)
Titel 8 Canada 70 s  ( Eksamen)
Titel 9 Words matter - Lingua Franca (70s) (Eksamen)
Titel 10 Death and Euthanasia - 70s (eksamen)
Titel 11 Presidential elections 40 s - (eksamen)
Titel 12 Shakespeare (50s) (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Online ordbøger anvendt i undervisningen

Online ordbøger brugt i undervisning & grammar
Online dictionaries & grammar

www.ordbogen.com
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.thesaurus.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 121 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundforløb: Growing UP

Fokuspunkter i forløbet :
* Belysning af forskellige aspekter af temaet ”Growing Up”.
* Fokus på relevant ordforråd i forbindelse med tekstarbejde.
* fokus på grammatik og synliggør linket mellem AP og engelsk.
* At eleverne skal opnå evne til begyndende redegørelse, analyse og fortolkning af forskellige engelskfaglige tekster.

”Butterflies”,  Patricia Grace

Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf (red. Jonna Engberg-Pedersen et al), Gyldendal 2004:
Growing Up- vocabulary and tasks ,s. 9-11.

“Burger King`s bullying website video”



https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=mnKPEsbTo9s

Texting- 1st year fiction , Kirsten Egebjerg, Clara Ehrenreich og Mogens Frølund, Systime, 2005.
“The New Girl”, Marc Mitchell (2000), s. 21-27.
“Son of Satan”, Charles Bukowski, s. 38-45

“What My Kids Learned When They Weren’t in School” https://www.theatlantic.com/family/archive/2020/07/kids-time-away-school-hasnt-been-wasted/614482/


Sanganalyse: selvvalgt

Kortfilm - Noah: https://vimeo.com/65935223
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Marginalised (70 s) VÆRK (Eksamen)

Formålet er at introducere romanen som genre og væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA .
Arbejdsform: Tekstanalyse med fokus på at introducere analyseskemaer og træne nærlæsning af tekster suppleret med diverse kreative øvelser til værkerne, hvor formålet er at træne den mundtlige sprogproduktion, herunder ordforråd, orddannelse og idiomer.

Robert Swindells: "Stone Cold".
Filmatisering af romanen.
https://www.theguardian.com/society/2016/mar/06/homelessness-rough-sleepers-interviews-westminster-london

Edgar Allan Poe: "The Tell-Tale Heart" (1842), fra Nete Schmidt: "A Taste of Horror, Systime 1993, s. 19-25)

Sylvia Haymon: Mr Kleinman´s Cat(kernetekst)
fra: The Lift, Gyldendal, 1993

Ralph McTell: "Streets of London"
Phil Collins: "Another Day in Paradise"
Ed Sheeran: "The A Team"



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 4 Social Media (30s)

Fokus: at introducere non-fiction og opbygge analysefærdigheder ud fra et analyseskema.
Kernetekster:

Dave Eggers: “The Circle” /excerpt) 2013, novel (3,6)
FILM: "The Circle"
Bill Ratner”Cyber Manners”, Parentig for the Digital Age (excerpt), 2014 Memoir/  Parenting guide (1,9 ns)
“Now Teenagers think sharing naked selfies is “normal”, 2016 Article (0,6 ns), and “Megan´s story”, 2015, short film (0,6 ns)
Patrick Hess: "The Power Social Media Has Over Teen Lives", 07/14/2014 blog (4,3)
Fra: Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen: ”Foot Prints”, Gyldendal, 2017.

Supplerende materiale:
Open Wide, “Rhetorical devices”, pp. 46-48
Wider Contexts”Jonna Engberg-Pedersen, m.fl. Gyldendal, 2012: “How to read a novel and a short story”, pp. 319-324 og “How to read a non-fiction text”, pp. 329-331
English in Danish, “Instrukser i opgaveformulering”, pp. 128-135

modern dating horror story:
https://www.youtube.com/watch?v=gAawr32cVBM

Iris Apfel:
http://edition.cnn.com/videos/fashion/2017/09/25/iris-apfel.cnn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tales of the Unexpected (50 s)

Forløbet arbejder vi med fokus på analyse og fortolkning af en litterær tekst, her noveller. En analysemodel gennemgås og anvendes på de læste tekster.
Samtidig arbejdes der i i hvert modul med glosekort til teksterne for at indøve relevant ordforråd til tekstanalyse samt for at udvide det almene ordforråd. De indlærte gloser anvendes i efterfølgende samtale på klassen om analyse og fortolkning af teksterne, hvorved den mundtlige udtryksfærdighed styrkes.  



Materialer
Roald Dahl: "The Way Up to Heaven" + film
fra: Andersen/Watts: "Novellas", Gyldendal, 1977

Roald Dahl: "Mrs Bixby and the Colonel´s Coat"+ film

Roald Dahl: "The Landlady" + film


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 6 Manchester STUDIETUR-flerfagligt forløb-historie

Changes Manchester
Forløbsbeskrivelse: Eleverne introduceres til emnet  'Changes - Cities - Manchester'  med fokus på - industrialisering, urbanisering og dermed ændringer i byerne samt relationer mellem mennesker i storbyer.
Inkl. 5 dage studietur til Manchester. Elevfremlæggerser om de literære perioder.

Perioder:  Romantikken, den Victorianske Periode og Post Modernisme.
Fokus: Væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie.

Romanticism 1798-1832
Blake: The Echoing Green og  London Fra Wider Contexts
Blake: The Chimney Sweeper/The Chimney Sweeper.  s. 35 I “A Short History of Literature in English”

Victorianism 1837-1901
Charles Dickens "Hard Times" pp. 9-10 + "Coketown" p 13 fra Fields of Vision

Post-modernism  late 20th century till today
'The Red Line' Charles Higson,(s. 62-73) i 'Now and Zen' af René Bühlmann (Systime, 2009)

"Tuesday" Bret Easton Ellis (s. 132-13 i 'New York City the making of the urban individual ', René Bühlmann, Systime, 2008.8),

Music
Oasis lyrics The Masterplan:
http://www.azlyrics.com/lyrics/oasis/themasterplan.html
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=dPPi2D6GK7A
Interview:
http://www.bbc.co.uk/manchester/content/articles/2006/10/18/181006_masterplan_video_interview_feature.shtml
https://uktravelmagazine.com/2018/09/11/10-great-places-to-visit-in-manchester-for-the-ultimate-oasis-fan/

De elever som ikke kan deltage i turen: Elizabeth Gaskell og  'North and South' (BBC 2004) episode 1, episode 2 del 2, episode 3 del 2, og episode 4 del1 og 2. Fremlæggelser efter turen til Manchester.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Identity and Gender Roles SRO (70s) VÆR (Eksamen)

SRO
Fokus:
Omfang: ca. 5 moduler pr. deltagende fag samt 15 timers fordybelsestid (tre skrivedage) (Her dækkes ca. 4 timer af de lovpligtige 20 timers basal videnskabsteori)
Mål Udbygning af kendskabet til begrebet opgaveformulering og besvarelsen af en sådan. Fortsat fokus på metode, teori og empiri, hvor det er relevant. Beherskelse af elementerne i en faglig/akademisk opgave, herunder udarbejdelse af dansksproget resume (udgangspunkt i skolens SRO-vejledning). Erfaring med at udarbejde et talepapir til den mundtlige evaluering.

Kernestof:
kazuo Ishiguro: "A Family Supper"
Jo Hughes: Running Away with  the Hairdresser"
Raymond Carver: “They´re Not Your Husband”
Raymond Carver:”One More Thing”
Fra: Gregers Friisberg: Your Society – Check it out, kap. 4. Columbus

Fokus i forløbet: at arbejde med gloseindlæring, litterær analyse samt drama som genre. Desuden gennemgås filmanalyse.
Arbejdsformer: Par- og gruppearbejde
Kernestof:
Willy Russel: "Educating Rita"
E. M. Foster: "The Obelisk"
FILM "Educating Rita

https://idronline.org/article/gender/gender-attitudes-in-india-whats-changed-and-what-hasnt/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Canada 70 s ( Eksamen)


Formål:
Fokus på: Canadisk identitet, og der læses tekster om forskellige Canadiske tema/emner bla. survival as a settler, survival of the native peoples og survival in big-city life..

Alden Nowlan: “The Bull Moose”(1962) poesi
Merete Bjørn: Canada Profile, Systime 1989

Sinclair Ross: “The Lamp at Noon”(1938) novelle
fra:
Tina L. Bundgaard: Inner and Outer Landscapes, Systime 1996

Margaret Laurence: “The Loons” (1970) novelle
Leona Gom: “Survival” (1984) poesi
Birthe Neckman: Northern Lights: A Constellation of Canadian Literature
Futurum 1988

Brian Fawcett: ""Getting Bonded" (1994) fra: Writing from Canada, ed. Jim Rice and Mike Hayhoe, Cambridge University Press, 1994

Canada today
Lori Fox: "The Moment You Are Most Alone" (2019) , The Guardian
fra: Dorthe Hjort Jensen mfl. "Compass", Systime, 2022

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Words matter - Lingua Franca (70s) (Eksamen)

Words matter (Lingua Franca)
Formålet med forløbet er :
* at udvikle elevernes bevidsthed om det engelske sprog og sprogbrug.
* at fokusere på sprog, inkl. ord, ordklasser, grammatik, retoriske /sproglige virkemidler, introduktion til fonetik, dialekt og engelsk som lingua franca .
*  undersøge hvordan forskellige forfattere  bruger sprog i forskellige tekster ; fiktion & non-fiktion.

Kernestof:
"A Horse and Two Goats" ,R.K. Narayan Worlds of English, Systime, 2015
"Global English", Worlds of English, Systime, s. 22-23.
"The English Language" The Entrance, The Entrance, Systime, 1987-1995, s. 43-46.

s. 34-37 poems: Wayne Holloway Smith: "Poem in Which" (2012)
s. 156-161 RAP: RUN-DMC: "Proud to be Black" (1986)
Fra: Jacob Bækgaard m.f.: "Open Wide", Lindhardt og Ringhof, 2015.


https://www.aljazeera.com/news/2024/7/21/full-text-bidens-letter-announcing-withdrawal-from-presidential-race

https://d3i6fh83elv35t.cloudfront.net/static/2024/08/REMARKS-AS-PREPARED-FOR-DELIVERY-Vice-President-Harris-Acceptance-Speech.pdf

https://www.nbcnewyork.com/news/national-international/read-donald-trumps-full-rnc-speech-accepting-gop-nomination/5611642/?os=os&ref=app

Supplerende stof:
Foredrag om New Zealand ved Kim Feldborg. Karrierelæring, Lingua Franca.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Death and Euthanasia - 70s (eksamen)

Indhold: Væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie.
Fokus:
-genrer og formers karakteristika og udvikling, her som afspejlet i digte fra renaissancen til den viktorianske periode.
-Temaet Life and Death fra renaissancen og frem til nutiden

Supplerende stof:
Periodelæsning med udgangspunkt i: Gitte Vest Barkholt og Jørgen Døssing Jepsen: "A Short History og Literature in English", systime 2010:
s. 11-18 The Renaissance-early 16th century - early 17th century
s. 25-40 Romanticiam 1798-1832
s. 41-56 The Victorian Age 1837-1901

Kernestof:
The Renaissance Period 1500-1660: William Shakespeare: "Sonnet 146" (1609) John Donne: "Holy Sonnet 10", (1633)

The Romantic Period 1798-1832: William Blake: "The Fly" (1794)  William Wordsworth: "Three Years She Grew" (1800), Keats: "When I Have Fears That I May Cease To Be" (1818)

Virginia Wolf: "The Death of the Moth" (essay published post-humously 1942) - læses sammen med William Blake "The Fly"

The Victorian Period 1832-1901: John Emily Dickinson: "I Heard a Fly Buzz when I Died" (1862)


Brian Clark: "Whose Life Is It Anyway?"
1978, Samuel French Ltd
Film


James Salter: "Last Night" (short story), November 2002
https://www.newyorker.com/magazine/2002/11/18/last-night
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Presidential elections 40 s - (eksamen)

Forløbet kombinerer aktuelle samfundsforhold med læsning af non-fiction. Efter en kort introduktion til det amerikanske valgsystem vil vi arbejde i dybden med analyse af diverse taler af Joe Biden, Kamala Harris og Donald Trump.

Kernestof:
Joseph Biden: "Bidens´s statement endorsing Harris" 21 July 2024

Rally Speech by Vice President Harris at a Political Event, 23. July 2024

Donald Trump rally in Wisconsin 9 September 2024

Kamala Harris 29 October 2024 "Campaign Speech at The Ellipse, Washington DC
https://www.inkshed.dk/2024/10/30/us-presidential-election-2024/?fbclid=IwY2xjawGq7XpleHRuA2FlbQIxMQABHfUb1G2Yy6bEvfReBAt43oUKLCTSMm6omxzEsQBPdWLlEtjqZtolL4m1HQ_aem_qs0OyfFsThniyS_E_xOpug

Kamala Harris´s concession speech, November 6 20243
https://news.sky.com/story/kamala-harriss-concession-speech-in-full-13249686

Donald Trump´s Victory Speech November 6 2024
https://www.timesofisrael.com/full-text-donald-trumps-victory-acceptance-speech/

George Bush Victory Speech 4 November 2004
https://www.theguardian.com/world/2004/nov/04/uselections2004.usa17

Barack Obama acceptance speech 28 August 2008
https://www.npr.org/2008/08/28/94087570/transcript-barack-obamas-acceptance-speech

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Shakespeare (50s) (Eksamen)

Indhold: at orientere sig i flere dramatiske værker og poetiske genrer med inddragelse af film. Teksterne sættes ind i en historisk sammenhæng.
Fokus: væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie, her the Elizabethan period og genrers og formers karakteristika her drama og sonette.

Supplerende stof:
Elizabethan England - and William Shakespeare (sagprosa)
The English Dramatic Tradition (sagprosa)
The Elizabethan World Picture (sagprosa)
Language and Style (sagprosa)
The Historical Macbeth (sagprosa)
Shakespeare's Source (sagprosa)

kernestof:
Ole Juul Lund: Macbeth, Gyldendal 1993:
Act 1, alle scener
Act 2, scene 1,2,
Act 3, scene 2
www.bbc.co.uk/apps/ifl/schools/gcsebitesize/english_literature/
BBC Shakespeare Animated Tales – Macbeth  på youtube
cliffsnotes film
Film

https://www.youtube.com/watch?v=Lx_F6eoB_Lg
https://www.youtube.com/watch?v=r2cFwoFZ-1A

Sonnet 29
Sonnet 146
Sonnet 130

Romeo and Juliet
I uddrag: Act 2, scene 1 +act 5, scene 3

BBC bitesize
VIDEOER: https://www.sparknotes.com/shakespeare/romeojuliet/video-summary/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer