Nordfyns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nordfyns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022e EN A - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2024/25
Institution
Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Susanne Hansen
Hold
2022e EN A (
1e EN A
,
2e EN A
,
3e EN A
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Online ordbøger anvendt i undervisningen
Titel 2
Grundforløb: Growing UP
Titel 3
Marginalised (70 s) VÆRK (Eksamen)
Titel 4
Social Media (30s)
Titel 5
Tales of the Unexpected (50 s)
Titel 6
Manchester STUDIETUR-flerfagligt forløb-historie
Titel 7
Identity and Gender Roles SRO (70s) VÆR (Eksamen)
Titel 8
Canada 70 s ( Eksamen)
Titel 9
Words matter - Lingua Franca (70s) (Eksamen)
Titel 10
Death and Euthanasia - 70s (eksamen)
Titel 11
Presidential elections 40 s - (eksamen)
Titel 12
Shakespeare (50s) (Eksamen)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Online ordbøger anvendt i undervisningen
Online ordbøger brugt i undervisning & grammar
Online dictionaries & grammar
www.ordbogen.com
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.thesaurus.com/
Indhold
Kernestof:
Introduction to English + new theme: Marginalised.
Stone Cold pp 1-24. Medbring Fejlstøvsuger
Stone Cold 25-35
Stone Cold 35-50. De sidte elever får deres stile tilbage.
Stone Cold 51-74
Stone Cold 75-83
Stone Cold 84-99. side 23 om fremtid sætning 1-13.
Stone Cold 100-110 læses og derefter skal I skrive en citatburger dvs karakterisere forholdet mellem Link og Gail og bruge et citat fra teksten. I modulet skal vi rette side 23 og 24 øverste opgave om fremtid.
Stone Cold 111-resten
Stone Cold FILM.
Innan du fortsätter till Google Sök
Arbejde med essay om "Stone Cold". Lav hjemme noter til dit essay, som skal lægges på TEAMS holdnotesbog inden modulet. Holdnotesbogen er netop oprettet og findes ved at gå ind på Teams. I skal lægge jeres noter under jeres navn i bogen og i mappen h
Lyrikanalyse: Another Day in Paradise+The A Team.Teksterne findes i kompendiumMarginalisedmateriale2022.pdf side 5 og 7. Husk grammatikbog også.
Læs Buy the Big Issue s 9-11 i pdf om homelessness på lectio
Two People - Two Worlds - sagprosa analyse
S F man is homeless - by choice + sagprosa analyse læses hjemme + skrive øvelse
Læs Homeless in San Francisco Tony´s story + skriv øvelse b2 på side 28 i grammatikken
The-Tell-Tale Heart 1843 - fiction
Arbejde videre med The Tell Tale Heart. Hjemme bedes I besvare Over all questions under teksten.
Mr Kleinman´s Cat
Afrunding på forløbet Marginalised - PRØVE- repeter de læste tekster og grammatik: kongruens, ordstilling, verbets tider, simpel og udvidet tid. Prøven er uden hjælpemidler.
Andrea, Fiona, Jonas, Elias og Liva: PRØVE. Nyt emne: Social Media. Læs den første tekst i kompendiet på lectio i mappen Social Media. Den hedder "The Circle".
The Circle gennemgang. I bedes have skrevet svarene til spørgsmålene på side 41 nr 2 og while reading questions side 46. I bedes desuden have set traileren til "The Circle". Find den på nettet.
Vi skal se filmen "The Circle". Husk i kælderen er det ikke tilladt at indtage mad og drikke.
Medbring jeres grammatik. Vi skal se filmen "The Circle" færdig og lave opgaver dertil.
Filmanalyse af "The Circle" skal være klar til fremlæggelse. Skriv desuden sætning 11-15 om udvidet tid i grammatikbogen side 35.
Medbring grammatik. Vi skal se de sidste præsentationer og skrive øvelser om udvidet tid.
Læs hjemme om passiv side 36 i grammtikken. Læs også teksten side 16 i compendiet: "Now young people...".
Megan's Story.flv
se videoen
Wickie Ellegaard Jørgensen NielsenElias Bach Petersen Gruppe 2
Se filmen: http://edition.cnn.com/videos/fashion/2017/09/25/iris-apfel.cnn
Man bedes være klar til at fremlægge gruppearbejde om "A Modern Dating Horror Story". Gruppearbejdet lægges på TEAMS i mappen af samme navn.
læs Tales of the Unexpected kompendium: The Way Up to Heaven side 28-31. Besvar spørgsmål på arbejdsark hjemme.the way up to heaven 2831.pdf
The Way Up to Heaven i det røde kompendium side 36-39 læses.Resten af novellen : )
Skriv hjemme en indledning og første afsnit af et 5 paragraph essay. "The Way Up to Heaven".Husk tragtindledning og 2. afsnit skal omhandle setting, point of view mm. Lægges i holdnotesbogen inden modulet. Lægges under klassenoter.
Skriv afsnit 3 og 4 af essay om "The Way Up to Heaven".
20230331_091111.jpg
Mrs Bixby and the Colonel´s Coat pp.86-91 læses.
Daniella holder oplæg om Indien. I bedes læse resten af novellen "The Colonel´s Coat".
Worksheet on "Mrs Bixby" must be ready for presentation. Medbring jeres grammatik.
Grammatikark 1.docx
Skriv ark 1 og 2 hjemme Grammatikark 1.docx Grammatikark 2.rtf
Læs "The Landlady pp. 38-42. Medbring grammatikbog.
The Landlady 43-46 læses dvs resten. De første tre øvelser af arbejdsark 3 skal være skrevet hjemme. Husk grammatik.
Eksamensforberedelse: mundtlig årsprøve. Medbring grammatik.
Repetition af emnet "Growing UP" - "The New Girl" læses i modulet of forberedes som en eksamenstekst. Hjemme bedes I repetere teksterne under emnet. Teksten er i pdf side 18.
Repetition af emnet "Marginalised". Forbered hjemme en eksamenspræsentation af "Stone Cold". I bedes også læse den vedhæftede artikel (non-fiction) og forberede en eksamenspræsentation af den. Critics mocked Sunak for asking a homeless man if he is i
I bedes hjemme have læst "Everyone goes through something" non fiction teksten til første aflevering, som ligger under afleveringer på lectio. I bedes også have skrevet noter til en indledning og første afsnit af et essay. Husk det er non-fiction, så
skrive 1 side noter til resten af essay. Disse lægges på teams i mappen essays 2.g. før timen.
Nyt forløb om Manchester og byers udvikling gennem tiden. Læs "London" og "The Echoing Green" fra romantikken. De er side 25 og der omkring i kompendiet. Se under lectio studietur forløbsmateriale.
Inden du fortsætter til Google Søgning
The Victorian Period: Læs "Coketown".
Post modernism: "Tuesday" læses pp 132-134. Medbring grammatik.
Læs resten af "Tuesday". I modulet skal vi desuden gennemgå sammenhængen mellem bandet Oasis og maleren L. S. Lowry. Vi skal på studieturen se et museum med Lowrys kunst og I bedes hjemme forsøge at finde sammenhængen mellem de to.Tuesday.pdf
Oasis - MusicOasis lyrics The Masterplan:http://www.azlyrics.com/lyrics/oasis/themasterplan.htmlVideo:https://www.youtube.com/watch?
Oasis and L focus points.docx
I modulet skal vi arbejde med grammatik. Medbring grammatikbog.
Grammatikøvelse side 14 i Getting Started opg 7, hvor I skal finde fejl. Læs om verbets tider side 15 og skriv øvelsen side 16 opg 2. Medbring grammatikbogen.
Write your next hand-in "Tuesday". Ask another student to read it and comment on at least 5 things which can be improved. These pieces of advice must be written at the bottom of the essay. Please remember to write the name of the person who has given
Foredrag om New Zealand ved Kim Feldborg
www.google.dk
Fremlæggelse af Manchester film + Almas fremlæggelse
North and South (2004) - Episode 01 - video Dailymotion
Answer questions on Manchester. Manchester Quiz Questions.docx bring along grammarbook
Read "The Red Line" pp. 62-66 (You find it on p 55 in the manchester kompendium) + Grammarbook. Alma presents "North and South".
Read "The Red Line" pp 66-73. Make 2 cards at home. One card with an English word and the Danish translation. One card with a question and the answer to the question. Please write nicely so your classmates can read your cards.
Read The Making of an Urban Theory - Urbanism as a Way of Life. Remenber grammarbook.
Groupwork on romanticism, victorianism and post-modernism. Read about your literary period at home. Bring along grammarbook.
Skriv opgave 4 side 43 i grammatikbogen. Øvelsen er en skriv frit opgave om substantiver. Vær forberedt på at skulle læse den op.
Presentation of group work. romanticism, Victorianism, Post-modernism.
Medbring grammatik. Skriv hjemme opg 8 side 50 i grammatikken + læs om genitiv side 51 og skriv opg 3 side 53.
Educating Rita scene 1 act one skal læses hjemme. Medbring grammatik. De elever, som ikke har bogen, kan høre act 1 scene 1 her: https://archive.org/details/willy-russell-educating-rita. Lav hjemme en tegning af noget vigtigt fra denne scene. Du må i
Questions for Educating Rita scene 1 act 1 must be ready. Please read scene 2. Bring along grammar book.
Educating Rita scene 3 and 4 act 1.pdf. Make a card with a question and the answer - concerning today´s text. Make another card with an English word and the Danish translation. The cards are to be used in class.
Educating Rita scenes 5 + 6. Grammar: Please write exercises 9 and 10 on pages 68-69 in the grammarbok "Getting Started".
Your products must be ready for presentation. Bring along grammarbook and Educating Rita.
Read "Educating Rita" scenes 7 and 8. Bring along grammarbook.
At home please read "Educating Rita" act 2, scene 1. Bring along grammarbook.
Student presentation: Aleksandra. Bring along your grammar book. We go through delprøve 1 and Educating Rita act 2, scene 1.
Student presentation: Alma. Read the text: "Death by Civilization". 4.Kode 1010b. 2023. It is on prøveportalen. In the lesson we are going to start writing your hand-in and a part of it is to be written today and handed in. So make sure that you turn
ny-2stx211-ENG_A-31052021 (2) (5).zip
Student presentation: Andrea. Write an introduction to your essay and put it in the "holdnotesbog" on Teams. Arbejde med næste aflevering
Student presentation: Caroline. Educating Rita act 2, scenes 2 and 3. Bring along grammarbook.
Student presentation: Christina. Educating Rita act 2, scenes 4, 5 and 6. Look up: Mary Shelley´s "Frankenstein". Why does Frank mention it? Look up Virginia Wolf, Jane Austen, Emily Dickinson and Chalotte Bronte - What do they have to do with Educat
Student presentation: Daniella. Educating Rita act 2 scene 7
Film: Educating Rita. Bring along soft drinks, cake and sweets.
Student presentation: Elizabeth + Elias. Presentation of your groupwork last Wednesday. You must be ready when the lesson begins.
Student presentation: Fiona+Elias. Please analyse the text "The Meaning of Clouds" at home. You MUST be ready to present a disposition/plan for a 5-paragraph essay to the rest of the class. Please put your plan on lectio, elevfeedback before the less
ny-2stx211-ENG_A-31052021 (2) (7).zip
Student presentation: Frederik. "The Meaning of Clouds".
The Obelisk pp 7-13
Student presentation: Jonas+Janni. The Obelisk 13-18. Delprøve 1 fra fredag skal være skrevet og lagt på elevfeedback på lectio.
Student presentation: Kamilla. The Obelisk 18-24.
The Obelisk questions must be ready.
Student presentation: Klara. Read about Foster. The Obelisk + materiale om E M Forster.pdf pp. 20-23 in pdf. Bring along "Getting Started".
Student presentation: Kristine. Gennemgang af delprøve 1 og skrivning af essay - non fiction i timen. I bedes have læst Boris Johnson: First speech as PM in full".
Student presentation: Liva. Gennemgang af noter til non-fiction, alle grupper skal være klar med deres bidrag.
Student presentation: Lucas, Jonas. Læs SRO text: "A Family Supper".
Running away with the hairdresser A family supper (1).pdf
Student presentation: Maja, Lucas. Læs resten af novellen "Family Dinner". Medbring Getting Started.
Student presentation: Martha + Mathias. I modulet skriver I essay færdigt: afsnit om appelformer, sproglige virkemidler og konklusion.
Student presentation: Mia. Læs teksten "One More Thing" til SRO, som i finder på lectio under dokumenter og mappen sro.
Student presentation: Nanna Nørgaard. Læs They´re not Your Husband" til SRO.
Student presentation: Nanna Nielsen. Arbejde med "They are not Your Husband" til SRO.
Student presentation: Nanna Potoker+Mathias. Basal videnskabsteori til SRO gennemgåes i modulet.
Student presentation: Nete+Mathias. (Mathias giver flødeboller, hvis han glemmer det : ). Læs i Getting Started om interrogative pronominer side 100. Skriv opgave 1 og 2 side 101. Medbring grammatikbogen.
Student presentation: Paula. New theme: Canada. Read a brief Outline of Canadian History pp 9-24. You find the texts on lectio, You are only supposed to read the particular number which you have been given. Groups:
Student presentation: Sara. 15 minutes groupwork finishing off your illustrations. Presentation of your illustrations to the rest of the class. The groups present to the class and we put them on the glass wall in the canteen. Elizabeth may bring alon
Student presentation Simone. Bring along your essays from terminsprøve and grammarbook. Read the poem "The Bull Moose" (on paper).
talk+joy - sh undersøg
Student presentation: Wickie. I bedes være klar med en analyse af "The Bull Moose". Medbring grammatik.
The Lamp at Noon pp46-52
The Lamp at Noon pp. 53-57
Afsnit
Grammar demonstrative pronouns p 104 , exercise 2 p 105 1-5 is to be written in class. Bring along grammar book.
I bedes medbringe en indledning og en disposition med noter til hele essayet inklusiv 3 citater. Dette lægges på elevfeedback på dette modul, før timens begyndelse. Please write and introduction and a disposition for your essay, including 3 quotation
The Loons pp. 49-53 page numbers from the original book
read aloud summarize
omlagt skriftlighed; The Lamp at Noon and The Moment You are most alone
Bring along your grammar book as you are to write delprøve number 3 and work with your essays. Moreover, at home you must write the introduction + paragraph 2 of your essays and put it on lectio, elevfeedback before the lesson.
Please print your essay (final version) and bring it along. Another student from your class is to correct it, before you hand it in. Read "The Loons" pp. 54-57
The Loons q. 9-15+1-2
I bedes have svaret på alle spørgsmålene til "The Loons" og i modulet læser vi sammen digtet "Survival". MEDBRING GRAMMATIKBOG.
Getting Bonded pp 78-82. Medbring grammatikbog.
Getting Bonded pp. 83-85. Bring along your material from last lesson. It must be ready.Bring along grammar book.
Delprøve 4 skrives i modulet. Fremlæggelse af spørgsmål fra torsdag og læs digtet Survival. Medbring grammatik.Survival text.pdf
Forberede eventuel årsprøve. Repeter emnet growing up, fokuser på "The New Girl". Læs alle noter til teksten og forbered en eksamensfremlæggelse hjemme. Medbring grammatik.
Marginalised repetition. Fokuser på Mr Kleinman´s Cat. Medbring grammatik.
Grammar: Sætningstyper s 128 øvelse 1 s 129
Tales of the Unexpected-repetition- The Way Up to Heaven
Educating Rita repeteres+årsprøve
Delprøve 6
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 121
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Grundforløb: Growing UP
Fokuspunkter i forløbet :
* Belysning af forskellige aspekter af temaet ”Growing Up”.
* Fokus på relevant ordforråd i forbindelse med tekstarbejde.
* fokus på grammatik og synliggør linket mellem AP og engelsk.
* At eleverne skal opnå evne til begyndende redegørelse, analyse og fortolkning af forskellige engelskfaglige tekster.
”Butterflies”, Patricia Grace
Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf (red. Jonna Engberg-Pedersen et al), Gyldendal 2004:
Growing Up- vocabulary and tasks ,s. 9-11.
“Burger King`s bullying website video”
https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=mnKPEsbTo9s
Texting- 1st year fiction , Kirsten Egebjerg, Clara Ehrenreich og Mogens Frølund, Systime, 2005.
“The New Girl”, Marc Mitchell (2000), s. 21-27.
“Son of Satan”, Charles Bukowski, s. 38-45
“What My Kids Learned When They Weren’t in School”
https://www.theatlantic.com/family/archive/2020/07/kids-time-away-school-hasnt-been-wasted/614482/
Sanganalyse: selvvalgt
Kortfilm - Noah:
https://vimeo.com/65935223
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Marginalised (70 s) VÆRK (Eksamen)
Formålet er at introducere romanen som genre og væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA .
Arbejdsform: Tekstanalyse med fokus på at introducere analyseskemaer og træne nærlæsning af tekster suppleret med diverse kreative øvelser til værkerne, hvor formålet er at træne den mundtlige sprogproduktion, herunder ordforråd, orddannelse og idiomer.
Robert Swindells: "Stone Cold".
Filmatisering af romanen.
https://www.theguardian.com/society/2016/mar/06/homelessness-rough-sleepers-interviews-westminster-london
Edgar Allan Poe: "The Tell-Tale Heart" (1842), fra Nete Schmidt: "A Taste of Horror, Systime 1993, s. 19-25)
Sylvia Haymon: Mr Kleinman´s Cat(kernetekst)
fra: The Lift, Gyldendal, 1993
Ralph McTell: "Streets of London"
Phil Collins: "Another Day in Paradise"
Ed Sheeran: "The A Team"
Indhold
Kernestof:
Introduction to English + new theme: Marginalised.
Stone Cold pp 1-24. Medbring Fejlstøvsuger
Stone Cold 25-35
Stone Cold 35-50. De sidte elever får deres stile tilbage.
Stone Cold 51-74
Stone Cold 75-83
Stone Cold 84-99. side 23 om fremtid sætning 1-13.
Stone Cold 100-110 læses og derefter skal I skrive en citatburger dvs karakterisere forholdet mellem Link og Gail og bruge et citat fra teksten. I modulet skal vi rette side 23 og 24 øverste opgave om fremtid.
Stone Cold 111-resten
Stone Cold FILM.
Innan du fortsätter till Google Sök
Arbejde med essay om "Stone Cold". Lav hjemme noter til dit essay, som skal lægges på TEAMS holdnotesbog inden modulet. Holdnotesbogen er netop oprettet og findes ved at gå ind på Teams. I skal lægge jeres noter under jeres navn i bogen og i mappen h
Lyrikanalyse: Another Day in Paradise+The A Team.Teksterne findes i kompendiumMarginalisedmateriale2022.pdf side 5 og 7. Husk grammatikbog også.
Læs Buy the Big Issue s 9-11 i pdf om homelessness på lectio
Two People - Two Worlds - sagprosa analyse
S F man is homeless - by choice + sagprosa analyse læses hjemme + skrive øvelse
Læs Homeless in San Francisco Tony´s story + skriv øvelse b2 på side 28 i grammatikken
The-Tell-Tale Heart 1843 - fiction
Arbejde videre med The Tell Tale Heart. Hjemme bedes I besvare Over all questions under teksten.
Mr Kleinman´s Cat
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 4
Social Media (30s)
Fokus: at introducere non-fiction og opbygge analysefærdigheder ud fra et analyseskema.
Kernetekster:
Dave Eggers: “The Circle” /excerpt) 2013, novel (3,6)
FILM: "The Circle"
Bill Ratner”Cyber Manners”, Parentig for the Digital Age (excerpt), 2014 Memoir/ Parenting guide (1,9 ns)
“Now Teenagers think sharing naked selfies is “normal”, 2016 Article (0,6 ns), and “Megan´s story”, 2015, short film (0,6 ns)
Patrick Hess: "The Power Social Media Has Over Teen Lives", 07/14/2014 blog (4,3)
Fra: Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen: ”Foot Prints”, Gyldendal, 2017.
Supplerende materiale:
Open Wide, “Rhetorical devices”, pp. 46-48
Wider Contexts”Jonna Engberg-Pedersen, m.fl. Gyldendal, 2012: “How to read a novel and a short story”, pp. 319-324 og “How to read a non-fiction text”, pp. 329-331
English in Danish, “Instrukser i opgaveformulering”, pp. 128-135
modern dating horror story:
https://www.youtube.com/watch?v=gAawr32cVBM
Iris Apfel:
http://edition.cnn.com/videos/fashion/2017/09/25/iris-apfel.cnn
Indhold
Kernestof:
Afrunding på forløbet Marginalised - PRØVE- repeter de læste tekster og grammatik: kongruens, ordstilling, verbets tider, simpel og udvidet tid. Prøven er uden hjælpemidler.
Andrea, Fiona, Jonas, Elias og Liva: PRØVE. Nyt emne: Social Media. Læs den første tekst i kompendiet på lectio i mappen Social Media. Den hedder "The Circle".
The Circle gennemgang. I bedes have skrevet svarene til spørgsmålene på side 41 nr 2 og while reading questions side 46. I bedes desuden have set traileren til "The Circle". Find den på nettet.
Vi skal se filmen "The Circle". Husk i kælderen er det ikke tilladt at indtage mad og drikke.
Medbring jeres grammatik. Vi skal se filmen "The Circle" færdig og lave opgaver dertil.
Filmanalyse af "The Circle" skal være klar til fremlæggelse. Skriv desuden sætning 11-15 om udvidet tid i grammatikbogen side 35.
Medbring grammatik. Vi skal se de sidste præsentationer og skrive øvelser om udvidet tid.
Læs hjemme om passiv side 36 i grammtikken. Læs også teksten side 16 i compendiet: "Now young people...".
Megan's Story.flv
se videoen
Wickie Ellegaard Jørgensen NielsenElias Bach Petersen Gruppe 2
Se filmen: http://edition.cnn.com/videos/fashion/2017/09/25/iris-apfel.cnn
Man bedes være klar til at fremlægge gruppearbejde om "A Modern Dating Horror Story". Gruppearbejdet lægges på TEAMS i mappen af samme navn.
læs Tales of the Unexpected kompendium: The Way Up to Heaven side 28-31. Besvar spørgsmål på arbejdsark hjemme.the way up to heaven 2831.pdf
The Way Up to Heaven i det røde kompendium side 36-39 læses.Resten af novellen : )
Skriv hjemme en indledning og første afsnit af et 5 paragraph essay. "The Way Up to Heaven".Husk tragtindledning og 2. afsnit skal omhandle setting, point of view mm. Lægges i holdnotesbogen inden modulet. Lægges under klassenoter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Tales of the Unexpected (50 s)
Forløbet arbejder vi med fokus på analyse og fortolkning af en litterær tekst, her noveller. En analysemodel gennemgås og anvendes på de læste tekster.
Samtidig arbejdes der i i hvert modul med glosekort til teksterne for at indøve relevant ordforråd til tekstanalyse samt for at udvide det almene ordforråd. De indlærte gloser anvendes i efterfølgende samtale på klassen om analyse og fortolkning af teksterne, hvorved den mundtlige udtryksfærdighed styrkes.
Materialer
Roald Dahl: "The Way Up to Heaven" + film
fra: Andersen/Watts: "Novellas", Gyldendal, 1977
Roald Dahl: "Mrs Bixby and the Colonel´s Coat"+ film
Roald Dahl: "The Landlady" + film
Indhold
Kernestof:
læs Tales of the Unexpected kompendium: The Way Up to Heaven side 28-31. Besvar spørgsmål på arbejdsark hjemme.the way up to heaven 2831.pdf
The Way Up to Heaven i det røde kompendium side 36-39 læses.Resten af novellen : )
Skriv hjemme en indledning og første afsnit af et 5 paragraph essay. "The Way Up to Heaven".Husk tragtindledning og 2. afsnit skal omhandle setting, point of view mm. Lægges i holdnotesbogen inden modulet. Lægges under klassenoter.
Skriv afsnit 3 og 4 af essay om "The Way Up to Heaven".
20230331_091111.jpg
Mrs Bixby and the Colonel´s Coat pp.86-91 læses.
Daniella holder oplæg om Indien. I bedes læse resten af novellen "The Colonel´s Coat".
Worksheet on "Mrs Bixby" must be ready for presentation. Medbring jeres grammatik.
Grammatikark 1.docx
Skriv ark 1 og 2 hjemme Grammatikark 1.docx Grammatikark 2.rtf
Læs "The Landlady pp. 38-42. Medbring grammatikbog.
The Landlady 43-46 læses dvs resten. De første tre øvelser af arbejdsark 3 skal være skrevet hjemme. Husk grammatik.
Eksamensforberedelse: mundtlig årsprøve. Medbring grammatik.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 6
Manchester STUDIETUR-flerfagligt forløb-historie
Changes Manchester
Forløbsbeskrivelse: Eleverne introduceres til emnet 'Changes - Cities - Manchester' med fokus på - industrialisering, urbanisering og dermed ændringer i byerne samt relationer mellem mennesker i storbyer.
Inkl. 5 dage studietur til Manchester. Elevfremlæggerser om de literære perioder.
Perioder: Romantikken, den Victorianske Periode og Post Modernisme.
Fokus: Væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie.
Romanticism 1798-1832
Blake: The Echoing Green og London Fra Wider Contexts
Blake: The Chimney Sweeper/The Chimney Sweeper. s. 35 I “A Short History of Literature in English”
Victorianism 1837-1901
Charles Dickens "Hard Times" pp. 9-10 + "Coketown" p 13 fra Fields of Vision
Post-modernism late 20th century till today
'The Red Line' Charles Higson,(s. 62-73) i 'Now and Zen' af René Bühlmann (Systime, 2009)
"Tuesday" Bret Easton Ellis (s. 132-13 i 'New York City the making of the urban individual ', René Bühlmann, Systime, 2008.8),
Music
Oasis lyrics The Masterplan:
http://www.azlyrics.com/lyrics/oasis/themasterplan.html
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=dPPi2D6GK7A
Interview:
http://www.bbc.co.uk/manchester/content/articles/2006/10/18/181006_masterplan_video_interview_feature.shtml
https://uktravelmagazine.com/2018/09/11/10-great-places-to-visit-in-manchester-for-the-ultimate-oasis-fan/
De elever som ikke kan deltage i turen: Elizabeth Gaskell og 'North and South' (BBC 2004) episode 1, episode 2 del 2, episode 3 del 2, og episode 4 del1 og 2. Fremlæggelser efter turen til Manchester.
Indhold
Kernestof:
I bedes hjemme have læst "Everyone goes through something" non fiction teksten til første aflevering, som ligger under afleveringer på lectio. I bedes også have skrevet noter til en indledning og første afsnit af et essay. Husk det er non-fiction, så
skrive 1 side noter til resten af essay. Disse lægges på teams i mappen essays 2.g. før timen.
Nyt forløb om Manchester og byers udvikling gennem tiden. Læs "London" og "The Echoing Green" fra romantikken. De er side 25 og der omkring i kompendiet. Se under lectio studietur forløbsmateriale.
Inden du fortsætter til Google Søgning
The Victorian Period: Læs "Coketown".
Post modernism: "Tuesday" læses pp 132-134. Medbring grammatik.
Grammatikark 1.docx
Læs resten af "Tuesday". I modulet skal vi desuden gennemgå sammenhængen mellem bandet Oasis og maleren L. S. Lowry. Vi skal på studieturen se et museum med Lowrys kunst og I bedes hjemme forsøge at finde sammenhængen mellem de to.Tuesday.pdf
Oasis - MusicOasis lyrics The Masterplan:http://www.azlyrics.com/lyrics/oasis/themasterplan.htmlVideo:https://www.youtube.com/watch?
Oasis and L focus points.docx
I modulet skal vi arbejde med grammatik. Medbring grammatikbog.
Grammatikøvelse side 14 i Getting Started opg 7, hvor I skal finde fejl. Læs om verbets tider side 15 og skriv øvelsen side 16 opg 2. Medbring grammatikbogen.
Write your next hand-in "Tuesday". Ask another student to read it and comment on at least 5 things which can be improved. These pieces of advice must be written at the bottom of the essay. Please remember to write the name of the person who has given
Foredrag om New Zealand ved Kim Feldborg
www.google.dk
Fremlæggelse af Manchester film + Almas fremlæggelse
North and South (2004) - Episode 01 - video Dailymotion
Answer questions on Manchester. Manchester Quiz Questions.docx bring along grammarbook
Read "The Red Line" pp. 62-66 (You find it on p 55 in the manchester kompendium) + Grammarbook. Alma presents "North and South".
Read "The Red Line" pp 66-73. Make 2 cards at home. One card with an English word and the Danish translation. One card with a question and the answer to the question. Please write nicely so your classmates can read your cards.
Read The Making of an Urban Theory - Urbanism as a Way of Life. Remenber grammarbook.
Groupwork on romanticism, victorianism and post-modernism. Read about your literary period at home. Bring along grammarbook.
Skriv opgave 4 side 43 i grammatikbogen. Øvelsen er en skriv frit opgave om substantiver. Vær forberedt på at skulle læse den op.
Presentation of group work. romanticism, Victorianism, Post-modernism.
Medbring grammatik. Skriv hjemme opg 8 side 50 i grammatikken + læs om genitiv side 51 og skriv opg 3 side 53.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Identity and Gender Roles SRO (70s) VÆR (Eksamen)
SRO
Fokus:
Omfang: ca. 5 moduler pr. deltagende fag samt 15 timers fordybelsestid (tre skrivedage) (Her dækkes ca. 4 timer af de lovpligtige 20 timers basal videnskabsteori)
Mål Udbygning af kendskabet til begrebet opgaveformulering og besvarelsen af en sådan. Fortsat fokus på metode, teori og empiri, hvor det er relevant. Beherskelse af elementerne i en faglig/akademisk opgave, herunder udarbejdelse af dansksproget resume (udgangspunkt i skolens SRO-vejledning). Erfaring med at udarbejde et talepapir til den mundtlige evaluering.
Kernestof:
kazuo Ishiguro: "A Family Supper"
Jo Hughes: Running Away with the Hairdresser"
Raymond Carver: “They´re Not Your Husband”
Raymond Carver:”One More Thing”
Fra: Gregers Friisberg: Your Society – Check it out, kap. 4. Columbus
Fokus i forløbet: at arbejde med gloseindlæring, litterær analyse samt drama som genre. Desuden gennemgås filmanalyse.
Arbejdsformer: Par- og gruppearbejde
Kernestof:
Willy Russel: "Educating Rita"
E. M. Foster: "The Obelisk"
FILM "Educating Rita
https://idronline.org/article/gender/gender-attitudes-in-india-whats-changed-and-what-hasnt/
Indhold
Kernestof:
Educating Rita scene 1 act one skal læses hjemme. Medbring grammatik. De elever, som ikke har bogen, kan høre act 1 scene 1 her: https://archive.org/details/willy-russell-educating-rita. Lav hjemme en tegning af noget vigtigt fra denne scene. Du må i
Questions for Educating Rita scene 1 act 1 must be ready. Please read scene 2. Bring along grammar book.
Educating Rita scene 3 and 4 act 1.pdf. Make a card with a question and the answer - concerning today´s text. Make another card with an English word and the Danish translation. The cards are to be used in class.
Educating Rita scenes 5 + 6. Grammar: Please write exercises 9 and 10 on pages 68-69 in the grammarbok "Getting Started".
Your products must be ready for presentation. Bring along grammarbook and Educating Rita.
Read "Educating Rita" scenes 7 and 8. Bring along grammarbook.
At home please read "Educating Rita" act 2, scene 1. Bring along grammarbook.
Student presentation: Aleksandra. Bring along your grammar book. We go through delprøve 1 and Educating Rita act 2, scene 1.
Student presentation: Alma. Read the text: "Death by Civilization". 4.Kode 1010b. 2023. It is on prøveportalen. In the lesson we are going to start writing your hand-in and a part of it is to be written today and handed in. So make sure that you turn
ny-2stx211-ENG_A-31052021 (2) (5).zip
Student presentation: Andrea. Write an introduction to your essay and put it in the "holdnotesbog" on Teams. Arbejde med næste aflevering
Student presentation: Caroline. Educating Rita act 2, scenes 2 and 3. Bring along grammarbook.
Student presentation: Christina. Educating Rita act 2, scenes 4, 5 and 6. Look up: Mary Shelley´s "Frankenstein". Why does Frank mention it? Look up Virginia Wolf, Jane Austen, Emily Dickinson and Chalotte Bronte - What do they have to do with Educat
Student presentation: Daniella. Educating Rita act 2 scene 7
Film: Educating Rita. Bring along soft drinks, cake and sweets.
Student presentation: Elizabeth + Elias. Presentation of your groupwork last Wednesday. You must be ready when the lesson begins.
Student presentation: Fiona+Elias. Please analyse the text "The Meaning of Clouds" at home. You MUST be ready to present a disposition/plan for a 5-paragraph essay to the rest of the class. Please put your plan on lectio, elevfeedback before the less
ny-2stx211-ENG_A-31052021 (2) (7).zip
Student presentation: Frederik. "The Meaning of Clouds".
The Obelisk pp 7-13
Student presentation: Jonas+Janni. The Obelisk 13-18. Delprøve 1 fra fredag skal være skrevet og lagt på elevfeedback på lectio.
Student presentation: Kamilla. The Obelisk 18-24.
The Obelisk questions must be ready.
Student presentation: Klara. Read about Foster. The Obelisk + materiale om E M Forster.pdf pp. 20-23 in pdf. Bring along "Getting Started".
Student presentation: Kristine. Gennemgang af delprøve 1 og skrivning af essay - non fiction i timen. I bedes have læst Boris Johnson: First speech as PM in full".
Student presentation: Liva. Gennemgang af noter til non-fiction, alle grupper skal være klar med deres bidrag.
Student presentation: Lucas, Jonas. Læs SRO text: "A Family Supper".
Running away with the hairdresser A family supper (1).pdf
Student presentation: Maja, Lucas. Læs resten af novellen "Family Dinner". Medbring Getting Started.
Student presentation: Martha + Mathias. I modulet skriver I essay færdigt: afsnit om appelformer, sproglige virkemidler og konklusion.
Student presentation: Mia. Læs teksten "One More Thing" til SRO, som i finder på lectio under dokumenter og mappen sro.
Student presentation: Nanna Nørgaard. Læs They´re not Your Husband" til SRO.
Student presentation: Nanna Nielsen. Arbejde med "They are not Your Husband" til SRO.
Student presentation: Nanna Potoker+Mathias. Basal videnskabsteori til SRO gennemgåes i modulet.
Student presentation: Nete+Mathias. (Mathias giver flødeboller, hvis han glemmer det : ). Læs i Getting Started om interrogative pronominer side 100. Skriv opgave 1 og 2 side 101. Medbring grammatikbogen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Canada 70 s ( Eksamen)
Formål:
Fokus på: Canadisk identitet, og der læses tekster om forskellige Canadiske tema/emner bla. survival as a settler, survival of the native peoples og survival in big-city life..
Alden Nowlan: “The Bull Moose”(1962) poesi
Merete Bjørn: Canada Profile, Systime 1989
Sinclair Ross: “The Lamp at Noon”(1938) novelle
fra:
Tina L. Bundgaard: Inner and Outer Landscapes, Systime 1996
Margaret Laurence: “The Loons” (1970) novelle
Leona Gom: “Survival” (1984) poesi
Birthe Neckman: Northern Lights: A Constellation of Canadian Literature
Futurum 1988
Brian Fawcett: ""Getting Bonded" (1994) fra: Writing from Canada, ed. Jim Rice and Mike Hayhoe, Cambridge University Press, 1994
Canada today
Lori Fox: "The Moment You Are Most Alone" (2019) , The Guardian
fra: Dorthe Hjort Jensen mfl. "Compass", Systime, 2022
Indhold
Kernestof:
The Lamp at Noon pp46-52
The Lamp at Noon pp. 53-57
Afsnit
Grammar demonstrative pronouns p 104 , exercise 2 p 105 1-5 is to be written in class. Bring along grammar book.
I bedes medbringe en indledning og en disposition med noter til hele essayet inklusiv 3 citater. Dette lægges på elevfeedback på dette modul, før timens begyndelse. Please write and introduction and a disposition for your essay, including 3 quotation
The Loons pp. 49-53 page numbers from the original book
read aloud summarize
omlagt skriftlighed; The Lamp at Noon and The Moment You are most alone
Bring along your grammar book as you are to write delprøve number 3 and work with your essays. Moreover, at home you must write the introduction + paragraph 2 of your essays and put it on lectio, elevfeedback before the lesson.
Please print your essay (final version) and bring it along. Another student from your class is to correct it, before you hand it in. Read "The Loons" pp. 54-57
The Loons q. 9-15+1-2
I bedes have svaret på alle spørgsmålene til "The Loons" og i modulet læser vi sammen digtet "Survival". MEDBRING GRAMMATIKBOG.
Getting Bonded pp 78-82. Medbring grammatikbog.
Getting Bonded pp. 83-85. Bring along your material from last lesson. It must be ready.Bring along grammar book.
Delprøve 4 skrives i modulet. Fremlæggelse af spørgsmål fra torsdag og læs digtet Survival. Medbring grammatik.Survival text.pdf
Forberede eventuel årsprøve. Repeter emnet growing up, fokuser på "The New Girl". Læs alle noter til teksten og forbered en eksamensfremlæggelse hjemme. Medbring grammatik.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Words matter - Lingua Franca (70s) (Eksamen)
Words matter (Lingua Franca)
Formålet med forløbet er :
* at udvikle elevernes bevidsthed om det engelske sprog og sprogbrug.
* at fokusere på sprog, inkl. ord, ordklasser, grammatik, retoriske /sproglige virkemidler, introduktion til fonetik, dialekt og engelsk som lingua franca .
* undersøge hvordan forskellige forfattere bruger sprog i forskellige tekster ; fiktion & non-fiktion.
Kernestof:
"A Horse and Two Goats" ,R.K. Narayan Worlds of English, Systime, 2015
"Global English", Worlds of English, Systime, s. 22-23.
"The English Language" The Entrance, The Entrance, Systime, 1987-1995, s. 43-46.
s. 34-37 poems: Wayne Holloway Smith: "Poem in Which" (2012)
s. 156-161 RAP: RUN-DMC: "Proud to be Black" (1986)
Fra: Jacob Bækgaard m.f.: "Open Wide", Lindhardt og Ringhof, 2015.
https://www.aljazeera.com/news/2024/7/21/full-text-bidens-letter-announcing-withdrawal-from-presidential-race
https://d3i6fh83elv35t.cloudfront.net/static/2024/08/REMARKS-AS-PREPARED-FOR-DELIVERY-Vice-President-Harris-Acceptance-Speech.pdf
https://www.nbcnewyork.com/news/national-international/read-donald-trumps-full-rnc-speech-accepting-gop-nomination/5611642/?os=os&ref=app
Supplerende stof:
Foredrag om New Zealand ved Kim Feldborg. Karrierelæring, Lingua Franca.
Indhold
Kernestof:
I bedes læse de første to sider af teksten "A Horse and Two Goats". Find teksten i lectio mappen Words Matter.
Essayskrivning noter 24.pdf
Lektien består i at sørge for, at de første 2 afsnit til essay om "A Horse and Two Goats" er skrevet og lagt på elevfeedback på lectio. Her på dagens modul.
læs teksten "Global English", som findes under dokumenter på lectio. Medbring grammatikbog.
Alle essays skal være færdige og lagt på modulet. Læs "Poem in which" genrer.pdf pp 3-5 in pdf. Medbring grammatik.
I modulet arbejdes med at forbedre essays-indhold og sprog.
Proud to be black - sæt jer ind i rappen og brug ark til analyse "rap analysis guide" fra kompendiet s 41-43. Husk grammatikbog.
Arbejde med Trump tale. Afslutning på rhetorik-forløb.
https://d3i6fh83elv35t.cloudfront.net/static/2024/08/REMARKS-AS-PREPARED-FOR-DELIVERY-Vice-President-Harris-Acceptance-Speech.pdf Halvdelen læses hjemme
Læs om adjektiver og deres gradbøjning i grammatikbogen s. 22. Skriv opgave 2 side 23-24 spørgsmål 1-5. Læs desuden vedhæftede ark med gode afsnit om "how Kamala Harris engages her listeners".Kamala Harris-how does she engage her listeners.docx
Trump speechRead Donald Trump's full RNC speech accepting GOP nomination
New theme: Death and euthanasia. Read "Whose Life is it anyway" pp. 1-8
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Death and Euthanasia - 70s (eksamen)
Indhold: Væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie.
Fokus:
-genrer og formers karakteristika og udvikling, her som afspejlet i digte fra renaissancen til den viktorianske periode.
-Temaet Life and Death fra renaissancen og frem til nutiden
Supplerende stof:
Periodelæsning med udgangspunkt i: Gitte Vest Barkholt og Jørgen Døssing Jepsen: "A Short History og Literature in English", systime 2010:
s. 11-18 The Renaissance-early 16th century - early 17th century
s. 25-40 Romanticiam 1798-1832
s. 41-56 The Victorian Age 1837-1901
Kernestof:
The Renaissance Period 1500-1660: William Shakespeare: "Sonnet 146" (1609) John Donne: "Holy Sonnet 10", (1633)
The Romantic Period 1798-1832: William Blake: "The Fly" (1794) William Wordsworth: "Three Years She Grew" (1800), Keats: "When I Have Fears That I May Cease To Be" (1818)
Virginia Wolf: "The Death of the Moth" (essay published post-humously 1942) - læses sammen med William Blake "The Fly"
The Victorian Period 1832-1901: John Emily Dickinson: "I Heard a Fly Buzz when I Died" (1862)
Brian Clark: "Whose Life Is It Anyway?"
1978, Samuel French Ltd
Film
James Salter: "Last Night" (short story), November 2002
https://www.newyorker.com/magazine/2002/11/18/last-night
Indhold
Kernestof:
New theme: Death and euthanasia. Read "Whose Life is it anyway" pp. 1-8
Whose Life is it Anyway? 9-15. Husk grammatikbog
Whose Life is it Anyway? 15-22. Husk grammatik, da I skal skrive grammatik til aflevering i en del af modulet.
Whose Life is it Anyway? pp, 23-27.Husk grammatikbog.
Whose Life it is Anyway? pp 27-32. Fokuser på hvorfor Ken sammenligner "sculptors and doctors" on page 29. Husk grammatikbog og en blyant
Whose Life is it Anyway? pp. 32-39
Whose Life is it Anyway? pp. 39-46. Husk grammatik.
Grammar: præsens participium og perfektum participium opg 6 side 62+opg7 s 62
Afsnit
Husk grammatikbog og blyant. I skal skrive en grammatikopgave på papir. I må bruge ordbøger (bøger, som jeg deler ud) og jeres grammatikbøger: Getting Started og Engelsk grammatik med synonymer. I modulet skal I derefter lave gruppearbejde om Whose L
Film: "Whose Life is it Anyway?" You may bring along sweets and soft drinks.
Filmanalysis-film analysis worksheet.docx Husk grammatikbog
Vi skal tilbage til det 17. århundrede og læse om døden som fremstillet i digte. Læs digtet "Holy Sonnet" af John Donne side 20 og 21i pdf. Læs også om Renaissance poetry. Medbring grammatik.
Læs novellen "Last Night", som I skal skrive essay om til den 21. oktober. Skriv hjemme en indledning og disposition til essayet og læg dette på elevfeedback inden modulet. I modulet skal I ud i grupper og præsentere jeres foreløbige arbejde, som vil
Læs om genitiv s 42 i grammatikbog og skriv opg 1 og 2 side 43.
Analyser digtet: William Wordsworth: "Three Years She Grew" (1800) HUSK GRAMMATIKBØGER, OGSÅ ENGELSK GRAMMATIK MED SYNONYMER.
Three Years She Grew
To arbejdsark - "Three Years She Grew" skrives færdig hjemme.
Keats: "When I Have Fears That I May Cease To Be" (1818)When I have Fears.pdf
I bedes læse og analysere The Victorian Period 1832-1901: Emily Dickinson: "I Heard a Fly Buzz when I Died" (1924) og skriv opg 11 side 55. Bemærk hvem der har skrevet digtet: )
Virginia Wolf: "The Death of the Moth" (essay published post-humously 1942) - læses sammen med William Blake "The Fly"
Woolf_DeathoftheMoth.pdf
Nyt emne: Presidential Elections. Se videoerne og lav et kort til hver tale. På kortet kan være et citat, som skal forklares eller et spørgsmål. Husk at skrive det rigtige svar på kortet. Medbring grammatikbog.
Kamala Harris"s concession speech in full https://news.sky.com/story/kamala-harriss-concession-speech-in-full-13249686
Donald Trump's full victory speech
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Presidential elections 40 s - (eksamen)
Forløbet kombinerer aktuelle samfundsforhold med læsning af non-fiction. Efter en kort introduktion til det amerikanske valgsystem vil vi arbejde i dybden med analyse af diverse taler af Joe Biden, Kamala Harris og Donald Trump.
Kernestof:
Joseph Biden: "Bidens´s statement endorsing Harris" 21 July 2024
Rally Speech by Vice President Harris at a Political Event, 23. July 2024
Donald Trump rally in Wisconsin 9 September 2024
Kamala Harris 29 October 2024 "Campaign Speech at The Ellipse, Washington DC
https://www.inkshed.dk/2024/10/30/us-presidential-election-2024/?fbclid=IwY2xjawGq7XpleHRuA2FlbQIxMQABHfUb1G2Yy6bEvfReBAt43oUKLCTSMm6omxzEsQBPdWLlEtjqZtolL4m1HQ_aem_qs0OyfFsThniyS_E_xOpug
Kamala Harris´s concession speech, November 6 20243
https://news.sky.com/story/kamala-harriss-concession-speech-in-full-13249686
Donald Trump´s Victory Speech November 6 2024
https://www.timesofisrael.com/full-text-donald-trumps-victory-acceptance-speech/
George Bush Victory Speech 4 November 2004
https://www.theguardian.com/world/2004/nov/04/uselections2004.usa17
Barack Obama acceptance speech 28 August 2008
https://www.npr.org/2008/08/28/94087570/transcript-barack-obamas-acceptance-speech
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Presidential Elections. Se videoerne og lav et kort til hver tale. På kortet kan være et citat, som skal forklares eller et spørgsmål. Husk at skrive det rigtige svar på kortet. Medbring grammatikbog.
Kamala Harris"s concession speech in full https://news.sky.com/story/kamala-harriss-concession-speech-in-full-13249686
Donald Trump's full victory speech
Medbring de to taler af Trump og Harris fra sidste gang. I fik dem printet ud. Hand in compare speeches by Trump and Harris.docx Da jeg er på hyttetur skal I arbejde selv i modulet og efter modulet aflevere på elevfeedback.Gruppearbejde:
Kamala Harris"s concession speech in full
Medbring grammatikbog
Opsamling på grammatik fra torsdag og I bedes hjemme læse talen Joseph Biden: "Bidens´s statement endorsing Harris" 21 July 2024
Donald Trump rally in Wisconsin 9 September 2024 læses
Skriv opg 4 og 5 side 68 i grammatikbogen og læs side 1-2 af Kamala Harris tale - Kamala Harris " July 23 2024 fra kompendiet s 18
Læs om kongruens s 70, skriv opg 2 og 3 side 71
Gennemgang af eksamensopgave - grammatik fra sidste gang. Læs desuden tale.
Afsnit
Læs grundigt på talen (de første 4 sider) og analyser den hjemme. I modulet skal I fremstille en 10 min video med en eksamensfremlæggelse, hvori der skal være billede på og alle skal tale.Transcript: Barack Obama's Acceptance Speech
Grammatik: Læs om ligegrem og omvendt ordstilling side 75 og skriv opg 2 side 76.
Film: Joker
Film Joker alle bedes have set resten af Joker. Vi nåede til 1.20 sidste gang. I modulet skal vi repetere inden terminsprøven i næste uge. Medbring grammatikbog. Joker er lånt til jer på mitcfu den 10-12 december.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Shakespeare (50s) (Eksamen)
Indhold: at orientere sig i flere dramatiske værker og poetiske genrer med inddragelse af film. Teksterne sættes ind i en historisk sammenhæng.
Fokus: væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie, her the Elizabethan period og genrers og formers karakteristika her drama og sonette.
Supplerende stof:
Elizabethan England - and William Shakespeare (sagprosa)
The English Dramatic Tradition (sagprosa)
The Elizabethan World Picture (sagprosa)
Language and Style (sagprosa)
The Historical Macbeth (sagprosa)
Shakespeare's Source (sagprosa)
kernestof:
Ole Juul Lund: Macbeth, Gyldendal 1993:
Act 1, alle scener
Act 2, scene 1,2,
Act 3, scene 2
www.bbc.co.uk/apps/ifl/schools/gcsebitesize/english_literature/
BBC Shakespeare Animated Tales – Macbeth på youtube
cliffsnotes film
Film
https://www.youtube.com/watch?v=Lx_F6eoB_Lg
https://www.youtube.com/watch?v=r2cFwoFZ-1A
Sonnet 29
Sonnet 146
Sonnet 130
Romeo and Juliet
I uddrag: Act 2, scene 1 +act 5, scene 3
BBC bitesize
VIDEOER:
https://www.sparknotes.com/shakespeare/romeojuliet/video-summary/
Indhold
Kernestof:
Jeg er syg i dag, så I bedes gøre følgende:
Læs Macbeth act 1, scene 1+2
Macbeth scene 3 act 1. Medbring grammatikbog og en spidset blyant.
Alle spørgsmål til scene 3 fra være besvaret. Husk grammatikbog.
omlagt skriftlighed: The Noise. Læs grundigt på teksten hjemme. Det gør ikke noget, at I har skrevet afleveringen allerede : )) + arbejdsark til Macbeth act 1 scene 4
Macbeth act 1, scene 4 Macbeth Summary (Act 1 Scene 4) - Nerdstudy
Macbeth act 1 scene 4 skal være skrevet. Desuden skal I være forberedt på at skulle ud i grupper og præsentere/tale om fokuspunkterne i jeres essay "The Noise", naturligvis på engelsk.
Lektien er at skrive assignment 1 af grammatik. Skrive grammatikdelen færdig i modulet, medbring grammatik.
Macbeth scene 5-
Macbeth scene 6+7. Your drawings must be ready.
Omlagt skriftlighed: The Proverbial Glasshouse. I bedes have læst grundigt på teksten.
Fortsat arbejde med aflevering. Facebook profiler laves færdig.
I skal arbejde selv, fordi jeg er i Tyskland til et møde. Lektie er
I bedes gøre følgende:
Macbeth act 2 scene 2. I bedes have jeres grammatikdel fra tirsdag klar til gennemgang.
Macbeth act 3, scene 2
Lektien er at gøre gruppearbejde fra fredag færdigt og lægge det på one-note collaboration space, klar til fremlæggelse.
Sonnet 29 og 130 læses i modulet. Jeres hjemmeopgave er at lave jeres tegninger færdige og lægge det på One-note collaboration space med navn : )
Skrive essay i modulet. Forbered indledning og læg det på one-note ved dagens modul. Det er en 3 t aflevering og I skal lægge det skrevne i modulet ind som aflevering.
Sonnet 29, 130. 146 skal være læst. I bedes hjemme besvare opgaverne til sonnets 29 og 130 og lægge jeres besvarelser på one-note i jeres private mappe. I modulet får I gode råd til SRP-herunder artikel-søgning på infomedia, og I kan stille spørgsmå
Romeo and Juliet. Husk grammatikbog
Skrive essay til den 28/4, som ligger på prøveportalen. - I bedes have skrevet de første 2 afsnit og lagt dem på elevfeedback på dagens modul. (indledning og afsnittet efter) I kan selv vælge om det er fiction eller non fiction.
Repetition: Marginalised. Forberedelsen består I at læse alle noter til emnet og skrive et overbliksark med følgende til 2 tekster, som du selv vælger fra emnet: I modulet vil de væsentligste tekster blive gennemgået fra hvert emne fremover.
Repetition: Identity and Gender Roles. Forbered Educating Rita + the Obelisk -eksamensfremlæggelse-læg jeres noter på one-note privat rum
Repetition: Canada: læs grundigt på:
Hand in
Repetition: Words Matter: Læs grundigt på teksten "A Horse and Two Goats". I skal læse så godt på teksten, at I er klar til at lave et talepapir til mundtlig eksamen. Medbring en blyant og papir. Skriv hjemme opgave 1 af grammatikdelprøven til jeres
Repetition: Death and Euthanasia. Læs grundigt på "Whose Life is it Anyway?".
Repetition: Presidential Elections. Læs grundigt på talen ned til Vance taler.
Prøveeksamen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307454811", "T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307454811", "H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307454811" }