Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Mette Fihl
|
Hold
|
2022a HI A (1a HI A, 2a HI A, 3a HI A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
ANTIKKEN
ANTIKKEN
Præsenttion af faget, notetagning og arbejdsmetoder indgår.
Ægypten, som et eksempel på overgang fra flodkultur til civilisation
Græeknland, demokratiets vugge og verdenssyn/menneskesyn
Romerriget, som et eksempel på udbredelsen af de klassiske ideer, militærstat
Et forløb, hvor vi har hft fokus på særligt verdens inddeling, oplevelse af et dem og os, samt meget læseteknink og notetgning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO
DHO: Oprøret mod institutionerne, ungdomsoprør og 1968erne.
Samspillet mellem de to humanistiske fag, dansk og historie. Tre problemstillinger
Materialer:
Baggrundsmateriale:
Vores Danmarkshistorie, Columbus, 1.udg, 2. oplag, 2022 ved Anders Hassing. Pagina 248-265
Film: Værtshushistorier, Drop Inn, Thylejren. Dr.dk (https://www.dr.dk/drtv/episode/vaertshushistorier_-drop-inn_223145)
Boligformer:
Forskellen mellem boligformer: Kollektivet og Typehuset
Tekst: Boligforliget 1973 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/boligforliget-1973
: Kollektivet Maos Lyst http://maoslyst.dk/?cat=5
:Parcelhusboomet https://www.arbejdermuseet.dk/viden-samlinger/arbejderhistorien/plads-til-os-alle/baggaard-beton-boligbevaegelsen/parcelhusboomet/
Film: HANSENS TYPEHUS, Tørk Haxthausen, Danmark, 1964, 7 minutter, Fiktion, oplysningsfilm
Perspektiverende tekst: Farlige Vinde fra Thy (avisartikel)
https://www.arkivthy.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=661&Itemid=466
Kønsroller:
Bruddet med det traditionelle familiemønster
Film: Det danske Filminstitut: FEMA 1971, Vibeke Pedersen, 37 minutter, Dokumentarfilm
Tekst: Fra et rødstrømpeseminar om basisgrupper. FRA KRIG TIL KRISE, 1. udg, 2. oplag 1984, pagina 110-113
Protestbevægelser:
Protestbevægelser og Vietnamkrig
Tekst: Focus på Vietnam af Knud Østergård (1966)
Vietnamkrigens Lære af Ebbe Kløvedal-Reich (1968)
Fra NÅR lyset bryder Frem, 1981, Systime, Anne Okkels. Pagina (60-63)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
MIDDELALDER
Midelalderens to dele, lavmiddelalder og højmiddelalder
Feudalsamfundet
Kampen mellem konge og kirke
Korstoge
Pesten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
OMVÆLTNINGER
Omvæltinger repræsenterende:
Renaissance
Opdagelser
Reformation
Merkantalisme
Enevælde og Absolutisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
REVOLUTIONER
Revolutioner
Den britiske engelske revolution
Den amerikanske uafhængighedskrig
Den franske borgerlige, individuelle, revolution
Yderligere en forståelse for filosofien bag, altså hele oplysningstanken, politiske filosoffer og økonomiske ideer.
Lidt påbegyndt ideologi-arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
VORES HISTORIE
Vore Historie
Et samarbejde med SDU om et city-science projekt, der omhandler velfærdsstaten med særligt henblik på kvinders rolle og indtræden på arbejdsmarkedet.
Egne interviews og øvelse af pitch, plakatfremstilling, dataindsamling og bearbejdelse samt videreformidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
IMPERIALISME OG NATIONALISME
Et forløb, hvor sammenhængen mellem imperialisme og nationalisme var i fokus
Koloniseringskapløb mellem primært England og Frankrig
Nationalismebevægelser i Tyskland, Italien og ikke mindst USA
Going West og koloniseringen af det amerikanske kontinent fra øst til vest
Skriftlig dimension også, et partsindlæg om Matabeleland og Lobengula
Tyskland, Japan og Kina som sene deltagere i koloniseringskapløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
KRIG OG KRISE
Et forløb, der dækker over to verdenskrige og krisen i mellemkrigstiden
ww1, med egne særtemaer
Mellemkrigstiden med særligt vægt på krisen i Dabnmark via massivt kildearbejde
Forskellen mellem italiensk fascisme og tysk nazisme
ww2 , med særligt fokus på Holocaust
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
FRA KRIG TIL KRISE
Et forløb, der løber fra 1945 til 1973
Den Kolde Krig med ideologiernes kamp, BLÅ kontra RØD verden
Velfærdsstaten i DK, herunder inkluderes forløb fra 1.g med VORES HISTORIE
Ungdomsoprør, globalt og nationalt, herunder inkluderet DHO
Nationale, regionale og globale samarbejdsrelationer, ex: NATO vs Warzawapagten
Kold Krihg, red Scare og MaCarthyism,
Cubakrise
Guerilliakrig i Vitnam, men også afkolonisering i nye statsdannelser
Afkolonisering og stedfortræderkrige
Dansk velfærdssamfund, samt DK i efterkrigstiden,
Ungdomsoprør med fokus på kvinder, protester og boligfomer
Energikrisen i 1973
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
FRA KRISE TIL TERROR
Fra 1945 til 1973
Fra Krig til Krise
Efterkrigstid
Kold Krig, ideologiernes kamp
Jalta versus Potsdam, krigsskadeerstatninger
Trumanndoktrin, Marshallhjælp
Berliner Blokade, de to Tysklande som symbol på den røde og blå verden
Red Scare, Korea-krig (stedfortræderkrig), FN, Macarthyism,
Afkolonisering, inddæminigsteorier, dominoeffekt,
Cubakrise, optøning i Øst, Berliner Muren,
Kina i 1970erne inkl kulturrevolution, Det store Spring fremad, Mao
Krustjov, og hans efterfølgere, Vietnam
Borgerrettighedsbevægelser
Danmark i efterkrigstid og velfærdsstaten, inklusive genbesøg af DHO med kønspolitisk, boligpolitisk oprør mod institutionerne
EF til EU,
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Knud Ryg Olsen og Olaf Søndberg: Grundbog til historie - fra kold krig til globalisering (sort - 3g bog)., systime; sider: 74-84, 94-111, 126-139, 162-171, 180-194, 202-213, 216-232, 241-244
-
Free and Printable Storyboard Templates - Customize Online
-
Did Khrushchev bang his shoe at the UN?
-
"Ich bin ein Berliner"
-
Kina har skrevet massakren på Den Himmelske Freds Plads ud af historiebøgerne
-
FN
-
Historical Documents - Office of the Historian
-
Read Martin Luther King Jr.'s 'I Have a Dream' speech in its entirety
-
In History: How Tommie Smith and John Carlos's protest at the 1968 Mexico City Olympics shook the world
-
Watergate Scandal - explained in 3 minutes - mini history - 3 minute history for dummies
-
Carl Johan Bryld: Danmark fra oldtid til nutid - 2. udgave (1. udgave er kasseret)., Munksgaard; sider: 225-262
-
Introduktion til efterkrigstiden, 1945-1973
-
diskursanalyse.html
-
historisk billedanalyse.html
-
aktoslashr struktur.html
-
Funktionelle Kildebegreb 10.11.22 (2).pdf
-
Opsamling på det flerfaglige forløb i dansk og historie
-
I 1989 rejste jeg gennem et sitrende Europa uden at vide, at verdenshistorien udspillede sig
-
Se billederne fra dengang jerntæppet gik i opløsning
-
vesttysk ambassade i ungarn 1989 ambassade youtube - Google-søgning
-
EU
-
Jugoslaviens sammenbrud – Balkan-krigene 1991-2001
-
Søgning
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
FRA TERROR TIL KRIG
FRA TERROR TIL KRIG
Årene 2001- 2025
Krigen mod Terror
Historiefilosofi: Said, Huntington, Fukuyama, Wen, Runciman
Krigen mod Terror
Danmarks rolle som krigsførende nation
Det arabiske Forår
Krigen i Syrien
Ukraine fra 24. februar 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
REPETETION
REPETETION
De tre områder fra hvert år med en komparativ på Kina
Søge kilder, forstå og forklare forskelle og ligheder samt finde kilder selv, der viser og understøtter.
Desuden faglige mål og opsamling på begreber og manglende noter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307926890",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307926890",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307926890"
}