Holdet 2022d HI A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Regina Olsen
Hold 2022d HI A (1d HI A, 2d HI A, 3d HI A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GF - Vikingetid
Titel 2 GF - Familieliv
Titel 3 Forløb#1 Antikken og den europæiske middelalder
Titel 4 Forløb#2 Fra fattiggård til velfærd (DHO)
Titel 5 Forløb#3 Afrikas historie
Titel 6 Forløb#4 USA's historie
Titel 7 Forløb#5 Krig, krig, krig
Titel 8 Forløb#6 National identitet, Danmark i 1800-tallet
Titel 9 Forløb#7 Industrialiseringen
Titel 10 Forløb#8 Atomfrygt
Titel 11 Forløb#9 Sygdomshistorie
Titel 12 Forløb#10 Kronologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GF - Vikingetid

Introduktion til historiefaget og første forløb i grundforløbet. Perioden vikingetiden behandles med fokus på overblik over perioden (diakron) og synkrone nedslag med fokus på togterne til England og indsigt i kildesituationen fra perioden. Desuden arbejdes der med historiebrug.

50 ns

Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
Anvende metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag.
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Historiebrug og -formidling.

Materialer:
Christian Vollmond m.fl. (red.) "Vinkler på vikingetiden", Nationalmuseet, Skoletjenesten 2013; side 6-43, 71-78
Den angelsaksiske krønike 789-793 https://danmarkshistorien.lex.dk/Den_angelsaksiske_Kr%C3%B8nike_789-954
Historien om Danmark - afsnit 3 om Vikingetiden, DR 2017 https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_474373
Die Deutschen, ZDF 2008 - Intro: https://www.zdf.de/video/dokus/die-deutschen-140/otto-und-das-reich-100
"Vikings" sæson 1, afsnit 2 - The Wrath of the Northmen
HistorieLab, Peter Yding Brunbech: "Hvem ejer historien?" 6. juni 2017
https://www.youtube.com/watch?v=BkxUj-eLIuk&ab_channel=HistorieLab
Rådet for sikker trafik: "Hjelm har alle dage været en god ide", 7. juni 2021
https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc&ab_channel=R%C3%A5detforSikkerTrafik


Sekundært materiale:
Plakat - Nordfynsk Alsang i Glavendruplunden (eksempel på historiebrug)
"It's the Danes! And I'm afraid they've been practising penalties!" by cartoonist Matt  https://telegraph.co.uk/news/matt/
Uddrag af Alcuins brev til Highbald, biskop af Lindisfarne 793 - læst op i undervisningen.
https://danmarkshistorien.lex.dk/Alcuins_brev_til_Higbald,_biskop_af_Lindisfarne,_793
Harald Blåtand og bluetooth - https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/bluetooth-opkaldt-efter-dansk-konge-og-6-andre-fascinerende-facts-om

Teori og metode:
Christian Lund og Brian Dupont Larsen: "PÅ sporet af historien", Systime 2021, 18. Kildekritik og 12. Historiebrug. https://paasporetafhistorien.systime.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 GF - Familieliv

Overbliksforøb - familiens forandring gennem tiden. (Diakroni). Undervejs i forløbet stifter eleverne bekendtskab med udviklingen i familielivet fra middelalderen til moderne tid med fokus på Europa. Undervejs analyseres og diskuteres ændringer i levetid, antal børn, ægteskabets betydning, boformer og meget mere. Med udgangspunkt i elevernes egen familie arbejdes der med at skabe en fortælling ud fra en genstand. Genstandene udstilles og formidles til klassen.

50 ns

Faglige mål:
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Kernestof:
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

Materialer:
Madsen, Ryg Olsen og Ravn: "Dansk historie og litteratur. Fællesfagligt forløb om familie, ægteskab og seksualitet.", Systime 2010 side: 7, 13-14, 31-32 øv, 36-37, 57-58, 61-63, 79, 84-86.
"Landskabslovene, 1200-tallet" I: Madsen m.fl.: "Dansk historie og litteratur", Systime 2010 side 15-16
"Advarsel mod hor" I: Madsen m.fl.: "Dansk historie og litteratur", Systime 2010 side 40
Borgerligt familiemaleri. Vinhandler Christian Waagepetersen med hustru og to af deres tretten børn. maleri af Vilhelm Bendz, 1830. I: Madsen m.fl.: "Dansk historie og litteratur", Systime 2010 side 56
Govert Dircksz Camphuysen "Det indre af et bondehus" 1638-1672 https://open.smk.dk/artwork/image/KMSsp364
"Et Københavnsk arbejderhjem, omkr. 1900" I: : Madsen m.fl.: "Dansk historie og litteratur", Systime 2010 side 89-90
En arbejderfamilie, ca. 1935, fotograferet af Åge Fredslund Andersen til det århusianske dagblad Demokraten. i: : Madsen m.fl.: "Dansk historie og litteratur", Systime 2010 side 78
Familie ved middagsbordet. Vægmaleri af Erling Frederiksen, 1952, Arbejdermuseet.
"Så meget bestiller en gennemsnitshusmoder", Billedbladet 1951 i: : Madsen m.fl.: "Dansk historie og litteratur", Systime 2010 side 91-92
"Dom for utroskab", HistorieLab - https://historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/forbrydelse-og-straf/3-skraek-advarsel/dom-for-utroskab/

Familier og magt - afbilledet gennem tiderne: Rigskansler Jakob Ulfeldt (1567-1630) med hustru Birgitte Brockenhuss (1580-1656) og børn, Det nationalhistoriske museum, Frederiksborg slot. Foto hans Petersen. I: Madsen m.fl.: "Dansk historie og litteratur", Systime 2010 side 2
Ole Worm med familie, Maleri ca. 1647
Mediciportrætter https://www.metmuseum.org/exhibitions/listings/2021/medici-portraits-and-politics
Billeder af moderne familier med indflydelse og magt: Den danske kongefamilie, The Kardashians, The Carters (Beyonce/Jay-Z), Kennedy-familien, Familien Beha (Kløvedal), The Clintons

Teori og metode:
Lund og Larsen: "På sporet af historien", Systime 2021
18. Kildekritik https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=147
11. Historiebevidsthed (model) https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=140
3. Billedanalyse - https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=132
24. Periodisering - https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=153

Begreber:
Historiebevidsthed - fortid, nutid, fremtid
Kildekritik
Ophavssituation
Udtryk/tendens
Periodisering
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#1 Antikken og den europæiske middelalder

Forløbet fokuserer på karakteristiske træk ved den europæiske middelalder, herunder periodisering. Overblik over perioden med fokus på forholdet mellem kirke og kongemagt og nedslag i kirkens udvikling og korstog.
Eleverne skal tilegne sig periodiseringsprincipper , historiebevidsthed og arbejde med at udforme de første selvstændige problemstillinger.
I anden del af forløbet arbejdes der med antikkens historie med ærligt fokus på Romerriget og overgangen fra republik til kejserdømme. Her er der særligt fokus på kildelæsning.
40 ns.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag. forskellige styreformer og samfundsorganiseringer. kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie.

Materiale:
Ulrik Grubb m.fl.: Fra antikken til europæisk ekspansion 1 - ny udg. 2016 (hvid/grøn)., Gyldendal; sider: 11-15, 39-54, 111-116, 145-157, 161-165
Jesper Carlsen - Romerrigets historie, Systime 2015: Uddrag fra den tidlige republik 509-264 fvt, Mellemrepublikken 264-133 fvt og Senrepublikken 133-27 fvt.
https://lex.dk/Romerriget - kort over Romerrigets udvikling
Tacitus Annales - "Drabet på Pedanius Secondus" fra Grundbog til historie 1, Systime 2008 side
Fokus - kernestof i historie 1, Gyldendal 2016: Plinius den yngres breve: "Slaverne slår deres herre ihjel" https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=248
Appian: "Spartacusopstanden" I: Jesper Carlsen: Romerrigets historie, Systime 2015 side 38-40
Kalif Omars pagt med de kristne, I: Fokus 1 - kernestof i historie, Gyldendal 2016 https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=273


Supplerende:
Niels Overgaard - Stoisk filosofi
https://www.youtube.com/watch?v=3WyQzQMYQbQ&ab_channel=ForlagetPeople%27s
Det antikke græske symposium - https://www.youtube.com/watch?v=bIN3_dIvZlc&ab_channel=Nationalmuseet
Sparta og Athen i Assasins Creed Odussey - https://podcasts.apple.com/dk/podcast/11-sparta-og-athen-i-assassins-creed-odyssey/id1294980771?i=1000499219155
The Roman Empire. Or Republic. Or...Which Was It?: Crash Course World History #10
https://www.youtube.com/watch?v=oPf27gAup9U&ab_channel=CrashCourse
Roskilde Gymnasium Historie: Den feudale samfundspyramide - https://www.youtube.com/watchv=vvTonR8jyc&ab_channel=RoskildeGymnasiumHistorie
Faktalink om korstogene https://faktalink.dk/emner/korstogene#senere-korstog (Er anvendt som research-materiale i forbindelse med projektarbejde)
Sultanens palads i Granada: https://www.alhambra.info/en/alhambra-history.html
Trailer til Ridley Scotts: Kingdom of Heaven 2005: https://www.youtube.com/watch?v=KartNo8EDWY&t=2s&ab_channel=RottenTomatoesClassicTrailers (eksempel på historiebrug)
Saladin: https://lex.dk/Saladin (fokus på fremstillingen af Saladin i en europæisk kontekst)

Metode og teori:
Dupont og Larsen: "På sporet af historien" Systime 2021:  18. kildekritik og 1. Aktør og struktur - https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=130

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#2 Fra fattiggård til velfærd (DHO)

Forløb i forbindelse med Dansk-Historieopgaven om den danske velfærdsstat. Fokus er på velfærdsstatens udvikling fra 1800-tallet og frem til i dag med tre nedslag, der markerer forandringer.

60 ns.

Faglige mål:
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

Materiale:
Grubb m.fl. Fokus 2 - Kernestof i historie, Gyldendal 2016 side 295-308,
Maleri: Frants Henningsen - forladt, dog ej af venner i nøden, 1888 https://danmarkshistorien.lex.dk/Maleriet_'Forladt._Dog_ej_af_Venner_i_N%C3%B8den',_1888
Patientjournal for Peter Jensen indlagt på Kommune Hospitalet
Hornemann til sundhedskommissionen 4.11.1870.pdf - https://lex.dk/Emil_Hornemann
Maleri af Jacob Brostrup: "Folkets tid" - en serie på syv malerier, der nu hænger i socialdemokratiets gruppeværelse på Christiansborg (2018)
Socialdemokratiets partiprogram - Vejen frem, 1961 (uddrag) fra danmarkshistorien.dk - https://danmarkshistorien.lex.dk/Vejen_Frem_-_Socialdemokratiets_partiprogram_1961
Velfærdskommissionen: Fremtidens velfærd vores valg (2005) fra Fokus 2, Gyldendal 2016 https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=357

Supplerende:
Borgerforslag om dækning af tandlæge - https://www.ft.dk/samling/20211/beslutningsforslag/B15/BEH1-28/forhandling.htm
"jeg garanterer at vi bevarer velfærden" Satiretegning af Roald Als, Politiken 2012
Svend fik gebis i konfirmationsgave: Tabte tænderne, da han kastede op på flyrejse | TV MIDTVEST
Hver femte over 30 år har tandprotese: Det er blevet et enormt tabu | MinTandtekniker

Metode og teori:
Dupont og Larsen: "På sporet af historien", Systime 2021 - 3. Billedanalyse, 4. Brud og kontinuitet og 18. Kildekritik.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#3 Afrikas historie

Forløbet begynder med Pangea og skabelsen af det afrikanske kontinent. På den baggrund undersøges kontinentets udvikling med fokus på de første civilisationer. Dernæst arbejdes der med kolonisering og afkolonisering med fokus på Congo. Eleverne arbejder selvstændigt med to forskellige undersøgelser, hvor de skal opstille problemstillinger og forberede præsentationer - fx. en kort podcast. Metodisk er der fokus på tekstlæsning og brud og kontinuitet. Eleverne præsenteres for Braudels teori om forskellige tider fra "På sporet af historien" , Systime.

30 ns

Faglige mål: Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne. Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid, fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende. Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.

Kernestof i historie:
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdenshistorie. Stats- og nationsdannelser. Globalisering.

Materiale:
Munk - Afrikas historie - Mødet mellem sorte og hvide, Systime 2016 side 9-16, 69-81
Al-Bakris beskrivelse af Ghanariget, I: Afrikas historie, Systime 2016 - se også: https://afrikashistorie.systime.dk/?id=203
Selvstændighedsceremonien i Congo, Uddrag fra The Guardian, I: Afrikas historie, Systime 2016. se også: https://afrikashistorie.systime.dk/?id=217
Lumumbas tale ved Congos selvstændighedsceremoni. I: Afrikas historie, Systime 2016. https://afrikashistorie.systime.dk/?id=216
Casper Andersen - "Afrika: Koloniale grænsedragningers
konsekvenser", Udenrigs 2017 https://tidsskrift.dk/udenrigs/article/view/118139

Supplerende:
Faktalink om Imperialisme - anvendt i forbindelse med researchopgaver
https://faktalink.dk/emner/imperialisme
Kongerækken hos Politiken Historie - Kejsertyskland og kolonierne #2: Kapløbet om Afrika (podcast - brugt til baggrund)
Why humans run the world | Yuval Noah Harari | TED 2015 - https://www.youtube.com/watch?v=nzj7Wg4DAbs&ab_channel=TED
Opslag om den tidlige vestafrikanske historie:
Wolof - https://www.britannica.com/place/Wolof-empire
Mali - https://www.britannica.com/place/Mali-historical-empire-Africa
Songhai - https://www.britannica.com/place/Songhai-empire
Gao - https://www.britannica.com/place/Gao-Mali
Ghanariget - https://www.britannica.com/place/Ghana-historical-West-African-empire
Om Belgiens kolonihistorie - https://www.reuters.com/article/minneapolis-police-belgium-statue-idUSL4N2DP29Y/, https://www.theguardian.com/world/2022/feb/21/call-for-brussels-statue-to-be-melted-and-made-into-memorial-for-congo-victims (Historiebrug)

Metode og teori:
Dupont og Larsen: "På sporet af historien", Systime 2021 - 4. Brud og kontinuitet og 18. Kildekritik
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#4 USA's historie

Forløb om USAs historie med følgende nedslag: Opdagelsen af Amerika, kolonitiden og uafhængighed, slavetiden, borgerkrig, borgerrettighedsbevægelse og nutidens splittelse i det amerikanske samfund. Undervejs i forløbet er der et forstærket fokus på perspektiverne farve, køn, klasse og ikke mindst historiebrug. I forløbet er der særligt fokus på at analysere forskelligartet materiale fx raptekster og politiske film med særligt fokus på receptionen.

70 ns.

Faglige mål:
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof:
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer, Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
Politiske og sociale revolutioner

Materiale:
Allan Ahle: Den amerikanske borgerkrig, Systime 2001-2012 side 11-16 og "Borgerkrigens afslutning 1865.
History Channel: America - The Story of the US, afsnit 1. Rebels indtil 00.20.00
Den amerikanske uafhængighedserklæring 1776, Declaration of Independence: https://docs.house.gov/meetings/GO/GO00/20220929/115171/HHRG-117-GO00-20220929-SD010.pdf se også https://lex.dk/Uafh%C3%A6ngighedserkl%C3%A6ringen
Kort over USAs stater - Territorier og Kort over USAs stater med årstal fra Ahle: "Den amerikanske borgerkrig 2001-2012.
FL Olmsted om forholdene på en plantage i Syden, 1852
Reconstruction | lex.dk – Den Store Danske
Kendrick Lamar - The blacker the berry https://genius.com/Kendrick-lamar-the-blacker-the-berry-clean-lyrics
The Black Panther Party Ten-Point Program & Bulletin (1966) - https://www.blackpast.org/african-american-history/black-panther-party-ten-point-program-1966/
Faktalink - den amerikanske borgerretsbevægelse (afsnit om #BLM) - https://faktalink.dk/emner/den-amerikanske-borgerretsbevaegelse
Ava DuVernay: Selma (2013) film
https://www.jfklibrary.org/learn/about-jfk/the-kennedy-family/robert-f-kennedy/robert-f-kennedy-speeches/statement-on-assassination-of-martin-luther-king-jr-indianapolis-indiana-april-4-1968
Kendrick Lamars 2016 Grammy Performance kan ses på Vimeo (elever kan se videoen i OneNote)
#BLM How Can We Win? Kimberly Jones Powerful Speech Video Full Length Black Lives Matter #BLM 2020
George Floyd: Killer Mike Makes Emotional Speech About Protests | NowThis

Supplerende:
Malerier:
Jacob Lawrence - ... again the Rebels rushed furioshly on our men, 1954 (maleri).png
David Pulphus - High School student painting.png
Luca Bjørnsten - Sweet Liberty 2022.png
Hank William Thomas - Icarus, 2016 (maleri).png
Faktalink om den amerikanske uafhængighedskrig https://faktalink.dk/emner/den-amerikanske-uafhaengighedskrig (Til research)
USA før borgerkrigen : træk af det amerikanske samfunds udvikling ca. 1820-ca. 1870 - to tabeller om henholdsvis de enkelte staters andel af den samlede bomuldsproduktion og Bomuldsproduktion pr. indbygger.
Timelapse om transport af de slavegjorte - https://www.slavevoyages.org/voyage/database#timelapse
Freedman's Bureau - https://en.wikipedia.org/wiki/Freedmen%27s_Bureau
Om Jørn Brøndals Det sorte USA - https://litteratursiden.dk/anmeldelser/det-sorte-usa-af-jorn-brondal
Faktalink om Slaveriet i USA https://faktalink.dk/emner/slaveriet-i-usa (små uddrag præsenteret i undervisningen)
Om de økonomiske gevinster ved USAs slaveri: https://www.gilderlehrman.org/history-resources/teacher-resources/historical-context-was-slavery-engine-american-economic-growth
Om årsagerne til den amerikanske borgerkrig:
https://www.youtube.com/watch?v=FN2huQB-DmE&ab_channel=UNUMKenBurns
Robert Kennedy og Martin Luther King blev skudt på toppen af en bevægelse. I Information den 28. maj 2018 https://www.information.dk/udland/2018/05/robert-kennedy-luther-king-skudt-paa-toppen-bevaegelse-usas-venstrefloej-aldrig-kommet
Faktalink om den amerikanske borgerkrig (uddrag).pdf
Artikler om Black Panthers:
https://www.archives.gov/research/african-americans/black-power/black-panthers
https://www.latimes.com/opinion/story/2019-12-08/50-years-swat-black-panthers-militarized-policinglos-angeles
How a Standoff with the Black Panthers Fueled the Rise of SWAT | Retro Report
Nina Simone - Mississippi Goddam (1965) både tekst og video https://www.youtube.com/watch?v=LJ25-U3jNWM&ab_channel=AaronOverfield
Ta-Nehisi Coates has an incredibly clear explanation for why white people shouldn’t use the n-word
Run The Jewels - JUST https://genius.com/Run-the-jewels-ju-t-lyrics
Run The Jewels - JU$T [ft. Pharrell Williams and Zack de la Rocha] (Lyric Video)
Kendrick Lamar stops white fan rapping N-word, maj 2018 https://www.bbc.com/news/newsbeat-44209141
Black Lives Matter Organizer Explains Movement To Older White Americans Using Sailing Metaphors
Om nutidens stemmeret i USA:
https://obamawhitehouse.archives.gov/issues/civil-rights/voting-rights-act
https://www.theguardian.com/law/2013/jun/25/supreme-court-voting-rights-act-obama
Jacksonville.com: om undervisningen i den amerikanske borgerkrig: https://eu.jacksonville.com/story/news/nation-world/2017/08/22/how-civil-war-taught-school-depends-where-you-live/15766977007/ (Historiebrug)

Metode og teori:
Dupont og Larsen: "På sporet af historien" Systime 2021 - 11. Historiebevidsthed og
8. Filmanalyse
Line Kristensen: "Verdenshistorier - cases og metoder" Systime 2024. Om årsagssammenhænge https://verdenshistorier.systime.dk/?id=1974
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#5 Krig, krig, krig

Forløbet koncentrerer sig om første og anden verdenskrig som fortolkningsramme for den verden vi lever i i dag. Eleverne introduceres for periodiseringen: Det korte tyvende århundrede, og der arbejdes med synkrone nedslag, hvor der behandles problemstillinger om årsagsforklaringer og historiebrug. desuden er der særligt fokus på soldaterbreve under første verdenskrig og mindekulturen efter de to krige.

75 ns.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
historiebrug og -formidling

Materiale:
In Flanders Fields by John McCrae | Poetry Foundation https://www.poetryfoundation.org/poems/47380/in-flanders-fields
DRTV - Deadline: Krigen er tilbage. Tirsdag den 31. Oktober 2023 kl. 22:15 - kan ses på CFU
Michael Klos - Den 1. verdenskrig 1870-1930, side 9-13, 157-166+185
Attentat i Sarajevo, 28 juni 1914 - øjenvidneberetning fra Michael Klos - Den 1. verdenskrig 1870-1930 (se pdf)
Forside i den italienske avis Corriere della Serra 5.juli 1914 (Tegning)
Nils Arne Sørensen - Den store krig (2005), Vejen til krig side 21-24.
Den store krig 1914-1918 - om Schlieffenplanen (Webside) https://denstorekrig1914-1918.dk/leksikon/schlieffenplanen/
40 kort der forklarer 1. verdenskrig - https://www.vox.com/a/world-war-i-maps
Tomassen - 1. verdenskrig, Frydendal 2013 side 74-77, Første fase.
Thomas Dinesen - "No mans land" fra Grundbog til historie 2, Systime 2018.
Erich Maria Remarque - Intet nyt fra Vestfronten side 36 til 46. Gyldendal 2008
Trenchcoat - https://www.smithsonianmag.com/history/trench-coat-made-its-mark-world-war-i-180955397/ (Historiebrug)
Podcast, Kampen om Historie, DR - https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2022/krigen-paa-vestfronten-1914-1918-11032215452
Om krigsskadeerstatning efter 1. verdenskrig. https://www.dr.dk/nyheder/udland/foerste-verdenskrig-slutter-foerst-paa-soendag
Inge Adriansen m. fl.: Fra oplysningstid til Europæisk integration 2 - ny udg. 2016 (hvid/blå)., Gyldendal; sider: 233-250
Leni Riefenstahl - Viljens triumf (1935) - de første ti minutter https://archive.org/details/TriumphOfTheWillgermanTriumphDesWillens
"Hitler om racepolitik og 'livsrum'" fra Fokus 2, Gyldendal 2016, se også: https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=342
Jakob Sørensen og Niels Wium Olesen: "Anden Verdenskrig", Systime 2023 side 204-211
Den nazistiske raceideologi - https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nazistiske-raceideologi
Overlevendes beretning fra udryddelseslejren Treblinka" oversat til dansk fra: Documents on the Holocaust, Arad Yitzak 1999, University of Nebraska s. 353. https://folkedrab.dk/kilder/kilde-overlevendes-beretning-fra-udryddelseslejren-treblinka (eleverne har analyseret udvalgte beretninger)

Øvematerialesæt om Holocaust - se pdf.

Supplerende:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2018-11-09-spoergsmaal-og-svar-forstaa-foerste-verdenskrig-paa-faa-minutter
Første verdenskrig - kort fortalt. https://www.youtube.com/watch?v=xn9y0cdSDiY&ab_channel=JanN%C3%B8hrChristensen
Faktalink om 1. verdenskrig - anvendt som researchmateriale. https://faktalink.dk/emner/1-verdenskrig
Anders Bager Eriksen - historiske rejser https://historiskerejser.dk/attentatet-i-sarajevo/
Letters Live - oplæsning af brev fra WW1 Captain Reginald John Armes til hans kone https://www.youtube.com/watch?v=ZQgR1h2Rogg&ab_channel=LettersLive
Spielberg: "Saving Private Ryan" åbningsscenen (ca. 20 minutter)
Ulrich, Lise: 'Lever Steven Spielbergs 'Saving Private Ryan' op til sit ry som en af historiens bedste krigsfilm?, Soundvenue, 16. juli 2019
VE dag i London 1945 https://www.youtube.com/watch?v=NEavcsrMoMw&ab_channel=BritishMovietone
Auschwitzdagen markeret med lys, blomster og taler. https://www.dr.dk/nyheder/udland/auschwitzdagen-markeret-med-lys-blomster-og-taler
"Israel stævnet for folkedrab: Opsigtsvækkende lyder det fra tidligere dommer ved domstolen i Haag". https://www.dr.dk/nyheder/udland/israel-staevnet-folkedrab-opsigtsvaekkende-lyder-det-fra-tidligere-dommer-ved
Anders Puck Nielsen: Ukraine is losing the mediawar to Israel. https://www.youtube.com/watch?v=UluV9n2LtL4&ab_channel=AndersPuckNielsen

Metode og teori
Dupont og Larsen: "På sporet af historien", Systime 2021 - 7. erindringshistorie og 8. Filmanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#6 National identitet, Danmark i 1800-tallet

Forløb om national identitet i 1800-tallet og overgangen fra enevælde til konstitutionelt monarki. I forløbet er der fokus på Danmarks generelle deroute (1814, 1848, 1864) som diskuteres i sammenhæng med grundlovens vedtagelse i 1849.  Der arbejdes undervejs med nationalismens opblomstring i Europa med særligt fokus på Slesvig-Holsten og den danske helstat. forløbet slutter med 1864 og der trækkes tråde til genforeningen i 1920.
Der er fokus på overblik, forståelse for den historiske undersøgelse, generel kildekritik og ikke mindst erindringshistorie og historiebrug

60 ns.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Materialer:
Adriansen m.fl. Fokus 2, kernestof i historie, Gyldendal 2016 s. 101-120, 131-148
C.A. Lorentzen: "Dannebrogs Himmelfald" (1808) fra statens museum for kunst (maleri)
Oehlenschläger: Der er et yndigt land (1819) https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/d/der-er-et-yndigt-land/
https://danmarkshistorien.lex.dk/%22Der_er_et_Yndigt_Land%22_af_Adam_Oehlenschl%C3%A4ger,_1819

Perspektiver på forholdet mellem historieundervisning og national identitet:
Bekendtgørelse om uddannelsen til studentereksamen, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/776
https://emu.dk/grundskole/demokrati-og-faellesskaber/medborgerskab
https://www.coe.int/en/web/history-education/history-textbooks

Tabet af Norge: https://danmarkshistorien.lex.dk/Den_dansk-norske_skilsmisse_i_1814
Frederik den 6.s åbne brev om afståelsen af Norge til Sverige: https://danmarkshistorien.lex.dk/Frederik_6.s_aabne_brev_om_Norges_afst%C3%A5else_til_Sverige,_18._januar_1814
1848 første slesvigske krig: https://www.youtube.com/watch?v=zC1NwuDUHkQ&ab_channel=HistorieLab
NFS Grundtvig: Langt høiere bierge 1820 https://danmarkshistorien.lex.dk/N.F.S._Grundtvig_%22Langt_h%C3%B8iere_Bjerge%22,_1820
Perioden 1814-1914 - https://danmarkshistorien.lex.dk/Introduktion_til_perioden_'fra_enev%C3%A6ldig_helstat_til_nationalstat',_1814-1914
Istedløven 1858 - https://danmarkshistorien.lex.dk/Istedl%C3%B8ven,_1858-
Peter Faber: "Dengang jeg drog afsted" https://danmarkshistorien.lex.dk/Peter_Faber_Dengang_jeg_drog_afsted_(Den_tappre_Landsoldat),_1848
Otto Bache - Soldaternes hjemkomst til København ( 1894) https://dnm.dk/kunstvaerk/soldaternes-hjemkomst-til-koebenhavn-2/
Freden mellem Danmark og Preussen 1850
https://danmarkshistorien.lex.dk/Fredstraktat_mellem_Danmark_og_Preussen/Det_Tyske_Forbund,_2._juli_1850
Londontraktaten 1852 https://danmarkshistorien.lex.dk/Londontraktaten,_8._maj_1852
Orla Lehmann: "Danmark til Ejderen" 1842
Tom Buk-Swienty - Slagtebænk Dybbøl (uddrag).pdf
Øjenvidneberetning, Dybbøl 1864.pdf

Definitioner på nationalisme:
https://faktalink.dk/nationalisme>
https://lex.dk/nationalisme
https://da.wikipedia.org/wiki/Nationalisme

Supplerende:
Claus Møller Jørgensen: Forfatningskamp og massepolitik 1814-1914 https://auinstallation47.cs.au.dk/open-online-course/lektioner/lektion-6-fra-enevaeldig-helstat-til-nationalstat-1814-1914 og https://danmarkshistorien.lex.dk/Forfatningskamp_og_massepolitik,_1864-1914
Forestillede fællesskaber - en kort introduktion: https://baggrund.com/2016/02/07/forestillede-faellesskaber-en-meget-kort-introduktion-til-benedict-anderson/
https://artmatter.dk/journal/golden-days-hylder-historiens-heltinder-med-50-piedestaler-paa-dronningens-nytorv/
https://edithdekyndt.be/ (om belgisk national identitet)
Rene Magritte: Sommer 1932 (maleri)
Fra enevældig helstat til nationalstat, 1814-1914
National konflikt, krig og neutralitetspolitik
Søren Mørch : 12. fortælling, Borgerkrigen og Grundloven fra "Den sidste danmarkshistorie", Gyldendal 1996. https://www.kristeligt-dagblad.dk/mennesker/den-sidste-danmarkshistoriker
Nationalstatens konsolidering i verdenskrigens skygge
Novemberforfatningen 1863 - https://danmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=217
Grænseland afsnit 2 om tiden efter 1864 https://www.dr.dk/drtv/se/graenseland_-det-tabte-land_507477
Tema om 1864 - lex.dk https://danmarkshistorien.lex.dk/.theme/67 (baggrundsviden)
Genforeningen 1920 - historiepolitik og erindring – Danmarkshistorien | Lex https://danmarkshistorien.lex.dk/Genforeningen_1920

Om historiebøger i andre lande: https://www.theguardian.com/world/2023/aug/08/russia-releases-history-schoolbook-praising-ukraine-invasion

Metode og teori:
Dupont og Larsen: "På sporet af historien", Systime 2021. 7. Erindringshistorie og
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#7 Industrialiseringen

Først en kort introduktion til industrialisering i europæisk sammenhæng. Dernæst arbejdes der med industrialisering i et asiatisk perspektiv (Japan/Kina). Eleverne arbejder med forskellige nedslag i de to områders historie. Der er fokus på faglig skrivning i historie, hvor eleverne træner deres evne til at opstille problemstillinger og argumentere for de resultater de er kommet frem til og deres valg af materialer og metoder.

Faglige mål:
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
globalisering

Materiale:
Inge Adriansen m. fl.: Fra oplysningstid til Europæisk integration 2 - ny udg. 2016 (hvid/blå)., Gyldendal; sider: 163-169
Arnold Toynbee - Lectures on the Industruil Revolution in England (1884), Eric Hobsbawm - The Age of Revolution (1977) og John U. Nef - The Industrial Revolution Reconsidered (1943) fra: Helle Folkersen: "Industrialiseringen. Da verden blev moderne", Systime 2020
Husted - Globalisering 1850-1914 (2015) side 41-51
Meiji-reformerne: Japans modernisering; POV International https://pov.international/meiji-reformerne-japans-modernisering/
Amerika åbner Japan fra: Husted: Globalisering 1850-1914 - da verden blev moderne, Systime 2015 (i-bog) https://globalisering1850-1914.systime.dk/?id=445
Japans økonomiske udvikling efter 1952 fra "Det nye Japan", Gyldendal 1988 side 42-44
Akio Morita: Konkurrence. Drivkraften i japansk foretagsomhed. fra "Det nye Japan", Gyldendal 1988 side 61-62
Christian Nielsen, Lene Sønderby Bech, Signe Lang Holmgaard og Systime A/S. Første udgivelsesår 2022. Kina - temaer i moderne kinesisk historie side 179-189

Supplerende:
https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-22/
https://www.djoefbladet.dk/artikler/2015/01/japan-miraklet-der-gik-i-staa
Up side down world map. https://www.reddit.com/r/MapPorn/comments/80lpcr/upsidedown_map_of_the_world_an_alternative/?rdt=58728

Metode og teori:
Dupont og Larsen: På sporet af historien, Systime 2021
1. Aktør og struktur, 16. Historisk fortælling, 18. Kildekritik
Kasper Thomsen: Historiefaglig arbejdsbog, Systime 2018. Den historiske fremstilling. https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=253
Den lille hjælper til historie, forlaget Colombus 2023. Om redegørelse: https://xn--denlillehjlpertilhistorie-cgc.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#8 Atomfrygt

Den kolde krig og atomfrygt. Undervejs i forløbet arbejdes der med forskellige perspektiver på atomalderen 1945-?
Atomkraft og atomvåben gennem tiden. Der er desuden en stærk kobling til den nutidige situation. Atomkraft er igen til debat og krigen mod Ukraine øger bekymringen for anvendelse af Atomvåben. Desuden diskuteres oprustning også på den front. forløbet er metodisk centreret om diskursanalyse.

60 ns.

Faglige mål:
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden


kernestof:
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Materiale
Inge Adriansen m. fl.: Fra oplysningstid til Europæisk integration 2 - ny udg. 2016 (hvid/blå)., Gyldendal; sider: 244-250, 258-264, 333-337
Atomkraftpolitik i Danmark 1973-1985 https://danmarkshistorien.lex.dk/Atomkraft-politik_i_Danmark,_1973-1985 (atomkraft nej tak bevægelsen)
Manhattanprojektet - handouts.pdf se pdf herunder
Hvis krigen kommer, 1962 - https://danmarkshistorien.lex.dk/Pjecen_'Hvis_krigen_kommer'_fra_Statsministeriet,_1962
Beredskabsstyrelsen - forberedt på kriser 2024.pdf
Cubakrisen på randen af atomkrig. uddrag fra Den kolde krigs verden - Cubakrisen (2024-ibog)
Danmark i den kolde krig sæson 1, afsnit 1 DRTV 2000
https://www.dr.dk/drtv/se/danmark-i-den-kolde-krig_-cubakrisen_428301
DR dektektor: https://www.dr.dk/nyheder/viden/cubakrisen-myte-danmark-observerede-sovjetiske-missiler
Atomaftalerne smuldrer, men nedrustning er stadig nødvendig (DIIS 2022) https://www.diis.dk/publikationer/atomaftalerne-smuldrer-nedrustning-stadig-noedvendig
Uffe Elleman - Fodfejl, forord (2005) og artiklen "Nyt opgør om fodnote-periode": https://jyllands-posten.dk/indland/ECE3765789/Nyt-opg%C3%B8r-om-fodnote-periode/
Thomas Ohnesorge, Karsten Nikolajsen og Systime A/S 2022 - Den kolde krigs verden - Berlinmuren og Berlinmurens fald https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=137 og https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=138
Kilder og kildearbejde med: Ted Sorensen om krisebeslutningen i Det Hvide Hus (1963) Kort over de russiske missilers rækkevide fra Cuba, Khrusjtjovs erklæring om krisen (1962), Kennedys erklæring om krisen (1962) https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=165#c453 (Se OneNote)
Om fodnotepolitikken: https://danmarkshistorien.lex.dk/Fodnotepolitikken_og_det_alternative_sikkerhedspolitiske_flertal,_1982-1988
Rosanna Farbøl: Kampen om historien, fordnotepolitikken https://www.youtube.com/watch?v=4MAL3WnVRwQ&ab_channel=danmarkshistoriendk

Supplerende:
https://lex.dk/brinkmanship - begrebsafklaring
Verdens atomarsenal 2018 - https://www.sipri.org/yearbook/2018/06
ALEX WELLERSTEIN - The Challenges and Opportunities of Civil Defense Messaging Today (se pdf)
https://www.dr.dk/studie/fysik/niels-bohr-atommodellen
Duck and cover (1951) https://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60&ab_channel=NuclearVault
Peter prepper | Klar parat...prep! | DR LYD
Nena - 99 Luftballons (1983)
https://www.atomkraftnejtak.dk/ (til baggrund)
https://www.altinget.dk/artikel/i-50-aar-har-det-vaeret-utaenkeligt-nu-er-det-det-pludselig-blevet-okay-at-tale-om-atomkraft-i-danmark
https://www.altinget.dk/artikel/ny-maaling-mere-end-hver-anden-vaelger-er-aaben-for-atomkraft-i-danmark
Atomhuset i Odense - https://pastvu.com/p/380855
Budapest Memorandum 1994
Fodnotepolitikken viser sit gustne ansigt igen - debatindlæg JP, jan. 2024, https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE16745458/fodnotepolitikken-viser-sit-gustne-ansigt-igen/
Det grønlandske trumfkort - https://www.diis.dk/node/24842 (DIIS 21)
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/kvantefysiker-undrer-sig-hvad-blev-der-af-atombombens-moder-i-hollywood-succes

Metode og teori:
Dupont og Larsen, Systime 2021
6. Diskursanalyse | På sporet af historien
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#9 Sygdomshistorie

Sygdomshistorisk forløb i dansk kontekst fra kolera til sindets sygdomme. Forløbet er planlagt som et præsentationsforløb, hvor eleverne skiftevis arbejder med problemstillinger og vælger materiale og præsenterer resultater og fremgangsmåder for hinanden. Der er dermed lidt forskelligt materiale i spil. Nedenstående er det materiale alle skal være bekendt med.

Faglige mål:
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof:
historiebrug og -formidling
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

Materiale:

Død og diagnose - en dødsyg podcast afsnit om Kolera, HIV/Aids og sindets sygdomme. https://www.museion.ku.dk/en-dodsyg-podcast/
Om Miasmeteorien - Uddrag af Lys, luft og renlighed. Den moderne socialhygiejnes fødsel af Lars-Henrik Schmidt og Jens Erik Kristensen
Det Kjøbenhavn der Forsvinder - avisartikel fra Illustreret tidende marts 1873
DRTV - AIDS: De uhørte bånd afsnit 1 - uvidenhed https://www.dr.dk/drtv/se/aids_-de-uhoerte-baand_-uvidenhed_412932
Aids-epidemien i Danmark, ca. 1981-1996 https://danmarkshistorien.lex.dk/Aids-epidemien_i_Danmark,_ca._1981-1996
Ebola | Faktalink om det nye udbrud i 2014
Ebola: Why the deadly outbreak in Congo is spreading so quickly (kort youtube video)
Bjarke Skærlund Risager - om LSD.pdf fra stofbladet
Det sindssyge eksperiment ( Afsnit 1 ) om LSD Mirakelkuren - afsnit 1. https://play.tv2.dk/serie/det-sindssyge-eksperiment-tv2/1/mirakelkuren-d473e54e-9c41-4809-9921-d403be6a061a (kan ses på CFU)
Prøvesæt, Sygdomshistorie (Til undervisning).pdf
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#10 Kronologi

Kronologiforløb med relevante nedslag i de gennemgåede forløb. Særligt Afrikas historie, Antikken med fokus på romerriget og National identitet.
desuden fokus på overblik i form af synkroni og diakroni samt udarbejdelse af skema over de gennemgåede forløb.
Som det sidste kort repetition af de anvendte metoder og teorier i det treårige forløb: Kildekritk, Aktør og struktur, Brud og kontinuitet, Erindringshistorie og historiebrug, historiebevidsthed, diskursanalyse og historisk fortælling. Alle med udgangspunkt i Dupont og Larsen "På sporet af historien", Systime 2021.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer