Holdet 2022e HI A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Mette Fihl
Hold 2022e HI A (1e HI A, 2e HI A, 3e HI A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 GRUNDFORLØB VIKINGETID og OVERSIGTSFORLØB
Titel 2 ANTIKKEN
Titel 3 DHO
Titel 4 MIDDELALDER
Titel 5 OMVÆLTNINGER
Titel 6 REVOLUTIONER INKL STUDIETUR
Titel 7 NATIONALISME OG IMPERIALISME
Titel 8 KRIG OG KRISE
Titel 9 FRA KRIG TIL KRISE
Titel 10 FRA KRISE TIL TERROR
Titel 11 FRA TERROR TIL Krig
Titel 12 REPETETION KINA

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 GRUNDFORLØB VIKINGETID og OVERSIGTSFORLØB



M. Blom m.fl.: "Vinkler på vikingetiden", Nationalmuseet (2013,pdf), s. 6-14 + 15-17 + 22-28 + 29-37 + 38-43 + 71-77 + 89-90.

Upublicerede dokumenter:
Skema til kildekritik
Historiebrug 1g grundforløb

DVD: "Vikings" (2013), afsnit 2.
Dokumentar: "Historien om Danmark", afsnit 3, (DR, 2017).
Dokumentar: "Vikingerne - kort fortalt", (www.ribevikingecenter.dk).

Uddrag fra "Den angelsaksiske krønike 789-954":
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/den-angelsaksiske-kroenike-787-954/

Uddrag fra "Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922":
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/


Oversigtsforløb:

E. Madsen m.fl.: ”Dansk historie og litteratur”, (2010): s. 2 + 7 + 13-14 + 15-16 + 31 + 36-37 + 40 + 57 + 61-63 + 79 + 84-86 + 89-90 + 91-92.

Kilder:
s. 15-16 (Kilde: ”Landskabslovene, 1200-tallet”).
s. 40 (Kilde: ”Advarsel mod hor, slutningen af 1500-tallet”).
s. 2 (Maleri: ”Rigskansler Jacob Ulfeldt med hustru Birgitte Brockenhuus og børn”).
s. 89-90 (Kilde: ”Et københavnsk arbejderhjem, omkr. 1900”).
s. 62 (Maleri: ”Gårdejer Rasmus Jørgensen med familie og tjenestefolk”).
s. 91-92 (Kilde: ”Så meget bestiller en gennemsnitshusmoder, Billedbladet 1951”).
s. 85 (Maleri: ”Familie ved middagsbordet”).  

Maleri: "Det indre af et bondehus"
https://www.europeana.eu/da/item/2020903/KMSsp364

K. Danielsen m.fl.: ”En bedre verden”:  s. 66-67 (Illustration: ”En ridder knæler foran sin elskede”).

H. Larsen og T. Smitt: ”Introduktion til historie”: s. 68-69
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 ANTIKKEN


ANTIKKEN

Præsenttion af faget, notetagning og arbejdsmetoder indgår.

Ægypten, som et eksempel på overgang fra flodkultur til civilisation

Græeknland, demokratiets vugge og verdenssyn/menneskesyn

Romerriget, som et eksempel på udbredelsen af de klassiske ideer, militærstat

Et forløb, hvor vi har hft fokus på særligt verdens inddeling, oplevelse af et dem og os, samt meget læseteknink og notetgning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO


DHO: Oprøret mod institutionerne, ungdomsoprør og 1968erne.
Samspillet mellem de to humanistiske fag, dansk og historie. Tre problemstillinger

Materialer:
Baggrundsmateriale:
Vores Danmarkshistorie, Columbus, 1.udg, 2. oplag, 2022 ved Anders Hassing. Pagina 248-265
Film: Værtshushistorier, Drop Inn, Thylejren. Dr.dk (https://www.dr.dk/drtv/episode/vaertshushistorier_-drop-inn_223145)

Boligformer:
Forskellen mellem boligformer: Kollektivet og Typehuset
Tekst: Boligforliget 1973 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/boligforliget-1973
         : Kollektivet Maos Lyst http://maoslyst.dk/?cat=5
         :Parcelhusboomet  https://www.arbejdermuseet.dk/viden-samlinger/arbejderhistorien/plads-til-os-alle/baggaard-beton-boligbevaegelsen/parcelhusboomet/
Film: HANSENS TYPEHUS, Tørk Haxthausen, Danmark, 1964, 7 minutter, Fiktion, oplysningsfilm
Perspektiverende tekst: Farlige Vinde fra Thy (avisartikel)
https://www.arkivthy.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=661&Itemid=466

Kønsroller:
Bruddet med det traditionelle familiemønster
Film: Det danske Filminstitut: FEMA 1971, Vibeke Pedersen, 37 minutter, Dokumentarfilm
Tekst: Fra et rødstrømpeseminar om basisgrupper. FRA KRIG TIL KRISE, 1. udg, 2. oplag 1984, pagina 110-113

Protestbevægelser:
Protestbevægelser og Vietnamkrig
Tekst: Focus på Vietnam af Knud Østergård (1966)
            Vietnamkrigens Lære af Ebbe Kløvedal-Reich (1968)
            Fra NÅR lyset bryder Frem, 1981, Systime, Anne Okkels. Pagina (60-63)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 MIDDELALDER

MIDDELALDER


Midelalderens to dele, lavmiddelalder og højmiddelalder

Feudalsamfundet

Kampen mellem konge og kirke

Korstoge

Pesten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 OMVÆLTNINGER



OMVÆLTNINGER


Omvæltinger repræsenterende:

Renaissance

Opdagelser

Reformation

Merkantalisme

Enevælde og Absolutisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 REVOLUTIONER INKL STUDIETUR


REVOLUTIONER

Revolutioner

Den britiske engelske revolution

Den amerikanske uafhængighedskrig

Den franske borgerlige, individuelle, revolution

Yderligere en forståelse for filosofien bag, altså hele oplysningstanken, politiske filosoffer og økonomiske ideer.

Lidt påbegyndt ideologi-arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 NATIONALISME OG IMPERIALISME


IMPERIALISME OG NATIONALISME

Et forløb, hvor sammenhængen mellem imperialisme og nationalisme var i fokus

Koloniseringskapløb mellem primært England og Frankrig

Nationalismebevægelser i Tyskland, Italien og ikke mindst USA

Going West og koloniseringen af det amerikanske kontinent fra øst til vest

Skriftlig dimension også, et partsindlæg om Matabeleland og Lobengula

Tyskland, Japan og Kina som sene deltagere i koloniseringskapløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 FRA KRIG TIL KRISE

Fra 1945 til 1973

Fra Krig til Krise

Efterkrigstid

Kold Krig, ideologiernes kamp

Jalta versus Potsdam, krigsskadeerstatninger

Trumanndoktrin, Marshallhjælp

Berliner Blokade,  de to Tysklande som symbol på den røde og blå verden

Red Scare, Korea-krig (stedfortræderkrig), FN, Macarthyism,

Afkolonisering, inddæminigsteorier, dominoeffekt,

Cubakrise, optøning i Øst, Berliner Muren,

Kina i 1970erne inkl kulturrevolution, Det store Spring fremad, Mao

Krustjov, og hans efterfølgere, Vietnam

Borgerrettighedsbevægelser

Danmark i efterkrigstid og velfærdsstaten, inklusive genbesøg af DHO med kønspolitisk, boligpolitisk oprør mod institutionerne

EF til EU,







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 FRA KRISE TIL TERROR


FRA 1973-2001

Fra Krise til Terror

Mellemøstenkonflikt, dokumentarfilm: No other Land,  og fællesfagligt med samfundsfag

1980ernes krise og konservatisme og Ny Kold Krig,

Murens Fald, Østblokkens Sammenbrud ( Polen inkl. Solidaritet), Ungarn, DDR, Rumænien og Tjekkoslovakiet)

Våbenkapløb

Gorbatjov, Glasnost og Perestrojka

Danmark, Jordskredsvalget 1973,  

Vestens Sejr, eller efter Murens Fald,

Globalisering,

EU genbesøgt, 1992 og 1993 (Maastricht og Edinburgh)

Balkankrige og Eksjugoslavien efter Murens Fald


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 FRA TERROR TIL Krig

FRA TERROR TIL KRIG

Årene 2001-2025

Historiefilosofi: Said, Huntington, Fukuyama, Wen, Runciman

Krigen mod Terror

Danmarks rolle som krigsførende nation

Det arabiske Forår

Krigen i Syrien

Ukraine  fra 24. februar 2022




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 REPETETION KINA


REPETETION

De tre områder fra hvert år med en komparativ på Kina

Søge kilder, forstå og forklare forskelle og ligheder samt finde kilder selv, der viser og understøtter.

Genbesøge metoder og begreber samt indsamle viden og lukke huller, samt opnå forståelse.

Faglige mål og eksamensvideo,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer