Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Mette Fihl
|
Hold
|
2022e HI A (1e HI A, 2e HI A, 3e HI A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
GRUNDFORLØB VIKINGETID og OVERSIGTSFORLØB
M. Blom m.fl.: "Vinkler på vikingetiden", Nationalmuseet (2013,pdf), s. 6-14 + 15-17 + 22-28 + 29-37 + 38-43 + 71-77 + 89-90.
Upublicerede dokumenter:
Skema til kildekritik
Historiebrug 1g grundforløb
DVD: "Vikings" (2013), afsnit 2.
Dokumentar: "Historien om Danmark", afsnit 3, (DR, 2017).
Dokumentar: "Vikingerne - kort fortalt", (www.ribevikingecenter.dk).
Uddrag fra "Den angelsaksiske krønike 789-954":
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/den-angelsaksiske-kroenike-787-954/
Uddrag fra "Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922":
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/
Oversigtsforløb:
E. Madsen m.fl.: ”Dansk historie og litteratur”, (2010): s. 2 + 7 + 13-14 + 15-16 + 31 + 36-37 + 40 + 57 + 61-63 + 79 + 84-86 + 89-90 + 91-92.
Kilder:
s. 15-16 (Kilde: ”Landskabslovene, 1200-tallet”).
s. 40 (Kilde: ”Advarsel mod hor, slutningen af 1500-tallet”).
s. 2 (Maleri: ”Rigskansler Jacob Ulfeldt med hustru Birgitte Brockenhuus og børn”).
s. 89-90 (Kilde: ”Et københavnsk arbejderhjem, omkr. 1900”).
s. 62 (Maleri: ”Gårdejer Rasmus Jørgensen med familie og tjenestefolk”).
s. 91-92 (Kilde: ”Så meget bestiller en gennemsnitshusmoder, Billedbladet 1951”).
s. 85 (Maleri: ”Familie ved middagsbordet”).
Maleri: "Det indre af et bondehus"
https://www.europeana.eu/da/item/2020903/KMSsp364
K. Danielsen m.fl.: ”En bedre verden”: s. 66-67 (Illustration: ”En ridder knæler foran sin elskede”).
H. Larsen og T. Smitt: ”Introduktion til historie”: s. 68-69
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
ANTIKKEN
ANTIKKEN
Præsenttion af faget, notetagning og arbejdsmetoder indgår.
Ægypten, som et eksempel på overgang fra flodkultur til civilisation
Græeknland, demokratiets vugge og verdenssyn/menneskesyn
Romerriget, som et eksempel på udbredelsen af de klassiske ideer, militærstat
Et forløb, hvor vi har hft fokus på særligt verdens inddeling, oplevelse af et dem og os, samt meget læseteknink og notetgning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO
DHO: Oprøret mod institutionerne, ungdomsoprør og 1968erne.
Samspillet mellem de to humanistiske fag, dansk og historie. Tre problemstillinger
Materialer:
Baggrundsmateriale:
Vores Danmarkshistorie, Columbus, 1.udg, 2. oplag, 2022 ved Anders Hassing. Pagina 248-265
Film: Værtshushistorier, Drop Inn, Thylejren. Dr.dk (https://www.dr.dk/drtv/episode/vaertshushistorier_-drop-inn_223145)
Boligformer:
Forskellen mellem boligformer: Kollektivet og Typehuset
Tekst: Boligforliget 1973 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/boligforliget-1973
: Kollektivet Maos Lyst http://maoslyst.dk/?cat=5
:Parcelhusboomet https://www.arbejdermuseet.dk/viden-samlinger/arbejderhistorien/plads-til-os-alle/baggaard-beton-boligbevaegelsen/parcelhusboomet/
Film: HANSENS TYPEHUS, Tørk Haxthausen, Danmark, 1964, 7 minutter, Fiktion, oplysningsfilm
Perspektiverende tekst: Farlige Vinde fra Thy (avisartikel)
https://www.arkivthy.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=661&Itemid=466
Kønsroller:
Bruddet med det traditionelle familiemønster
Film: Det danske Filminstitut: FEMA 1971, Vibeke Pedersen, 37 minutter, Dokumentarfilm
Tekst: Fra et rødstrømpeseminar om basisgrupper. FRA KRIG TIL KRISE, 1. udg, 2. oplag 1984, pagina 110-113
Protestbevægelser:
Protestbevægelser og Vietnamkrig
Tekst: Focus på Vietnam af Knud Østergård (1966)
Vietnamkrigens Lære af Ebbe Kløvedal-Reich (1968)
Fra NÅR lyset bryder Frem, 1981, Systime, Anne Okkels. Pagina (60-63)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
MIDDELALDER
MIDDELALDER
Midelalderens to dele, lavmiddelalder og højmiddelalder
Feudalsamfundet
Kampen mellem konge og kirke
Korstoge
Pesten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
OMVÆLTNINGER
OMVÆLTNINGER
Omvæltinger repræsenterende:
Renaissance
Opdagelser
Reformation
Merkantalisme
Enevælde og Absolutisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
REVOLUTIONER INKL STUDIETUR
REVOLUTIONER
Revolutioner
Den britiske engelske revolution
Den amerikanske uafhængighedskrig
Den franske borgerlige, individuelle, revolution
Yderligere en forståelse for filosofien bag, altså hele oplysningstanken, politiske filosoffer og økonomiske ideer.
Lidt påbegyndt ideologi-arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
NATIONALISME OG IMPERIALISME
IMPERIALISME OG NATIONALISME
Et forløb, hvor sammenhængen mellem imperialisme og nationalisme var i fokus
Koloniseringskapløb mellem primært England og Frankrig
Nationalismebevægelser i Tyskland, Italien og ikke mindst USA
Going West og koloniseringen af det amerikanske kontinent fra øst til vest
Skriftlig dimension også, et partsindlæg om Matabeleland og Lobengula
Tyskland, Japan og Kina som sene deltagere i koloniseringskapløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
KRIG OG KRISE
KRIG OG KRISE
Et forløb, der dækker over to verdenskrige og krisen i mellemkrigstiden
ww1, med egne særtemaer
Mellemkrigstiden med særligt vægt på krisen i Dabnmark via massivt kildearbejde
Forskellen mellem italiensk fascisme og tysk nazisme
ww2 , med særligt fokus på Holocaust
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
FRA KRIG TIL KRISE
Fra 1945 til 1973
Fra Krig til Krise
Efterkrigstid
Kold Krig, ideologiernes kamp
Jalta versus Potsdam, krigsskadeerstatninger
Trumanndoktrin, Marshallhjælp
Berliner Blokade, de to Tysklande som symbol på den røde og blå verden
Red Scare, Korea-krig (stedfortræderkrig), FN, Macarthyism,
Afkolonisering, inddæminigsteorier, dominoeffekt,
Cubakrise, optøning i Øst, Berliner Muren,
Kina i 1970erne inkl kulturrevolution, Det store Spring fremad, Mao
Krustjov, og hans efterfølgere, Vietnam
Borgerrettighedsbevægelser
Danmark i efterkrigstid og velfærdsstaten, inklusive genbesøg af DHO med kønspolitisk, boligpolitisk oprør mod institutionerne
EF til EU,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
FRA KRISE TIL TERROR
FRA 1973-2001
Fra Krise til Terror
Mellemøstenkonflikt, dokumentarfilm: No other Land, og fællesfagligt med samfundsfag
1980ernes krise og konservatisme og Ny Kold Krig,
Murens Fald, Østblokkens Sammenbrud ( Polen inkl. Solidaritet), Ungarn, DDR, Rumænien og Tjekkoslovakiet)
Våbenkapløb
Gorbatjov, Glasnost og Perestrojka
Danmark, Jordskredsvalget 1973,
Vestens Sejr, eller efter Murens Fald,
Globalisering,
EU genbesøgt, 1992 og 1993 (Maastricht og Edinburgh)
Balkankrige og Eksjugoslavien efter Murens Fald
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
FRA TERROR TIL Krig
FRA TERROR TIL KRIG
Årene 2001-2025
Historiefilosofi: Said, Huntington, Fukuyama, Wen, Runciman
Krigen mod Terror
Danmarks rolle som krigsførende nation
Det arabiske Forår
Krigen i Syrien
Ukraine fra 24. februar 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
REPETETION KINA
REPETETION
De tre områder fra hvert år med en komparativ på Kina
Søge kilder, forstå og forklare forskelle og ligheder samt finde kilder selv, der viser og understøtter.
Genbesøge metoder og begreber samt indsamle viden og lukke huller, samt opnå forståelse.
Faglige mål og eksamensvideo,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307945123",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307945123",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307945123"
}