Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Charlotte Skov Agergaard, Lisbeth Kjærgaard Møller
|
Hold
|
2022a id C (1a id C, 2a id C, 3a id C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytme, opvarmning og step
Faglige mål:
• At eleven tilegner sig færdigheder i bevægelser til musik (bevægelseskvalitet og musik- og bevægelsesforståelse)
• At eleverne introduceres for musiktælling (herunder musik- og rytmeforståelse)
• At eleven tilegner sig viden om værdien af opvarmning i relation til den fysiske præstationsevne samt forebyggelse af idrætsskader.
• At eleven kan sammensætte et opvarmningsprogram efter en hensigtsmæssig progression og kunne anvende den rigtige musik hertil.
• At eleven kan indgå i samarbejde med andre i planlægningen og fremvisningen af et opvarmningsprogram.
• At eleven kan reflektere over egen indsats og udbyttet af heraf.
• At eleven har lært basistrin og variationer i stepaerobic og kan udføre disse i takt til musikken, samt er i stand til at udføre en kortere koreografi på stepbænken.
Materiale
"Opvarmning" Idræt C, Claus Estrup m.fl. Systime 2008, s. 90-93 (læs i grundforløbet)
"Musik" Idræt C, Claus Estrup m.fl. Systime 2008, s. 70-71 (læst i grundforløbet)
"Gymnastikkens historie", Uddrag fra kapitel 3.1,3.2 og 3.3 i Engelbrecht, Jette mfl., Idræt c - teori i praksis, Systime (ibog) hentet 21.2 2020 https://idraetc.systime.dk/index.php?id=frontpage
I alt 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nyt forløb: Rytmebasis og opvarmning
-
Læs om opvarmning
-
Opvarmning og musiktælling, Idræt C, Wolf, Kristensen og Elmelund Van EE, Gyldendal.pdf
-
Idrætshistorie, gymnastik, kap 3.1 og 3.2, Engelbrecht, Jette mfl., Idræt c - teori i praksis, Systime (ibog) hentet 21.2 2020.docx
-
Medbring 2 forskellige sving og vridøvelser (som du kan lave:). Hent evt. inspiration fra nedenstående links.
-
Medbring forslag til hoppe og svingmusik
-
Medbring forslag til den musik i vil bruge til alle sekvenser i jeres 15 minutter lange opvarmningsprogram
-
Fremvisning af opvarmningsprogram + step
-
Medbring to øvelser/trin til step, som kan bruges til at lave en ny sekvens med. Sørg for at du kan udføre dem. Få evt. inspiration på Youtube eller være selv kreativ og opfind dine egne.
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske udvalgte spilrelevante slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier eller små spil der fremhæver specielle slag eller taktiske elementer.
Materialer:
- Diverse videoklip af slag og taktik
- Artikel: Undervisning i boldspil - net-vægspil, Charlotte Agergaard, Bjarne Andersen og Anders Halling, Focus idræt nr. 5, 1999
- Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde, Claus Estrup, Jette Engelbreth Holm, Ellen Sig og Jan Kahr Sørensen, Idræt C - teori i praksis, s.39-41
- Pickleball - Historie, regler og pointtælling, Anders Bergholdt, 2021
I alt 8 sider + videoklip
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Akrobatik og grundtræning
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på at træne grundlæggende færdigheder som muskeludholdenhed, balance, koordination og samarbejde.
Der er arbejdet med:
- grundlæggende færdigheder som trille, rulle, kolbøtter, kropsspænding, hovedstand og håndstand (med modtagning)
- tillidsøvelser og balancer med makker/gruppe
- akrobatikfigurer i par/grupper
- Cirkeltræning med antalsmetoden og tidsmetoden
- Test af fysisk kapacitet (yubio-testen)
- Crossfit principper for træning EMOM og AMRAP
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Ultimate
Faglige mål for forløbet:
Forløbet er i genren "tekniske og taktiske færdigheder i boldspil". Der fokuseres på tekniske færdigheder ift. baghånd, forhånd, gribning, pivotering og cuts.
Der fokuseres på taktiske færdigheder ift. basal forståelse for angrebssystemet ”Stak” og forsvarsspillet med fokus på personlig opdækning.
Der ses desuden på relevante fysiske parametre ift. ultimate og eleverne bedømmes løbende i forløbet på deres teoretiske kunnen (Kredsløbet, kondition og puls) og refleksionsevne ift. de lektier de får for.
Materialer:
Claus Estrup m.fl.: Idræt C - teori i praksis, Systime 2008, s. 42-48 og 98-105
Ultimateregler, spirit of the game, angrebstaktikken stak. Materialer fra DFSU: https://dfsu.dk/ultimate-i-skolen/gymnasie/
Diverse video af forhåndskast, baghåndskast, spillet og regler og taktikken stack.
Sider i alt: 18
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Salsa - Rueda De Casino
Faglige mål
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino.
Der er arbejdet med:
Kropsbeherskelse, herunder:
• Følge takten 1-2-3-pause
• Træde på forfod
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
• Kunne style figurerne
• Bruge hofter og overkrop isoleret
Caller
• Du skal kunne følge en caller
• Kunne fungere som caller for en gruppe
Flow og rytme
Kunne bevæge dig i takt til musikken og holde et flow.
Der er arbejdet med følgende figurer:
- Directo
- Rapido
- Vuelta
- Dame
- Fly (+ high, low, double)
- Ansjos (Enchufla dile que no)
- Laprima
- Enchufla og enchufla double
- Familia
- Sombrero
Teoretisk er der arbejdet med hvilke fysiske, psykiske og sociale effekter dans kan have, samt hvordan medfødte og tillærte bevægelser kan have betydning for vores koordination.
Materialer:
Er nogle hjerner skabt til dans, Videnskab.dk 25.11.21
"Nervecellen", C-det er idræt, Troels Wolf m.fl, Gyldendal, 2008 s. 165-167
Videoer af alle figurer https://www.youtube.com/watch?v=lyxeVq6PnR4&list=PLcbd9nnoUdE7W6EZ7Z27Aeer_cNFVvSPx&index=2
I alt: 4 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Klatring og grundtræning
Forløbet har haft fokus på klatring som primære aktivitet. Derudover har grundtræning været inddraget som supplement til klatringen.
Klatring vil blive vurderet ud fra:
- tekniske færdigheder
- sværhedsgrad på problemer, der kan løses
- fysisk kapacitet
- refleksive kompetencer og peer-feedback
Der er arbejdet med følgende elementer:
Grundposition og åben hofte
Flyt tyngde for at frigøre arme/ben
Forskellige greb: jugs, pockets og pinch
Dyno
Balance
Fodskifte
Risiko
Styrke
Strategi og flow
I grundtræning arbejdes der ud fra et fokus på hvordan man fysisk kan træne sig til at blive en bedre klatrer.
Grundtræning vil blive vurderet ud fra:
- Kendskab til forskellige styrketræningsformer
- Bevægelighedstræning
- Fysisk kapacitet i udførslen af cirkeltræning/stationstræning/ styrketræning
- Kendskab til begrebet 1RM og hvordan det bruges i udarbejdelse af et styrketræningsprogram
- Udarbejdelse af eget træningsprogram (grupper)
Materialer:
"Styrketræning og bevægelighedstræning", C-det er idræt, Troels Wolf m.fl., Gyldendal 2008, s. 48-61
"Ekstremsport" Idrætsportalen, Systime, redaktører Anders Bergholdt og Kasper Bøcher (5 sider)
Diverse videoer med teknikker fra bouldering, https://kalk-klatretræning.dk/niveau-1-teknik/teknik-niveau-1-ovelse-1/
I alt: ca. 18 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt og hækkeløb
Træningsprojektet:
- Eleverne skal udarbejde, gennemføre og evaluere et træningsprogram og kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
- Der laves en start + sluttest i 1500 m løb
- Varighed på minimum 8 uger, så der er mulighed for progression
- Som afslutning skal der afleveres en individuel logbog, hvori eleven skal dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et træningsprogram samt koble teori og faglige termer til den praktiske del.
- Hækkeløbet er en teknisk disciplin med fokus på svingben, afsætsben, armenes bevægelse, tyngdepunktet og rytme i løbet. Der filmes til slut og laves analyse af eget hækkeløb.
- Ud over hækkeløb arbejdes med løbeteknik, løbestil og eksempler på intervalløb (10-20-30 og primært korte intervaller på 10 sek.-1 min)
- Elevernes fysiske kapacitet testes gennem 1500 m. løb
Materialer:
Træningsfysiologi, fra: Idrætsportalen, kapitel Arbejdsfysiologi og aerobt arbejde, Systime, redaktører Anders Bergholdt og Kasper Bøcher (8,5s)
Ilttransport. Konditionstræning. Claus Estrup m.fl.: Idræt C - teori i praksis, Systime 2008, s. 98-105 (7s)
Muskler og energiomsætning. Claus Estrup m.fl.: Idræt C - teori i praksis, Systime 2008, s. 42-48 (6s)
Hækkeløb - teknik. Typiske fejl. Mikkel Sørensen, Lærebog i atletik, 1995, 2.udgave, DHL’s forlag, s. 35-36 + 43-44 (3s)
Motivation og målsætning. https://www.bodybuilding.dk/artikler/diverse/diverse/motivation.html (2s)
Boost din form og forbrænding, Ny træningstrend: 10-20-30-intervaller - fit living - ALT.dk (1s)
Beregning af kondital: Beregn dit kondital ud fra en vilkårlig løbedistance (motionsplan.dk) (½s)
I alt: 28 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Basketball
Tekniske færdigheder: Beherske basale tekniske elementer som; Driblinger, afleveringer og modtagninger, pivotering, skud og lay-up
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold, overlap/ løbemønstre/cuts. Være bevidst om fordelene og ulemperne ved henholdsvis mand-mand og zoneforsvar.
Teoretiske: Kendskab til de mest basale basketregler, samt kendskab til fokuspunkter ifbm. de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik).
Der er desuden arbejdet med teori om befolkningens idrætsvaner.
Teori: 10 Sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hiphop
FORMÅL
Fra læreplanen skal I kunne:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale
begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre
færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke
samarbejdsrelationer
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder indenfor hiphop og Rudolf Labans bevægelsesprincipper. Det overordnede formål med forløbet er, at I opnår den basale teknik, der skal til for at danse en lang hiphop koreografi, hvor I selv laver noget af koreografien. For at opnå dette skal I:
- kende til og kunne udføre basale teknikker som bounce, slide, bodyroll og pose.
- kunne udføre basale hiphop trin enkeltvis og i en sammenhæng samt sammen med andre.
- kunne redegøre for Labans fem bevægelsesprincipper og med udgangspunkt i dem kunne udvikle hiphop koreografi.
MATERIALE:
Labans bevægelseslære, Idræt C, Elmelund Van Ee m.fl, Gyldendal 2018, s. 15-21.pdf (5 sider)
Hiphopdansens historie og karakteristika, Grundbog i idræt C, 2019 i-bog. (1 side)
Ialt 6 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307946966",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307946966",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307946966"
}