Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Charlotte Skov Agergaard, Jesper S. J. Nielsen
|
Hold
|
2022b id C (1b id C, 2b id C, 3b id C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytme, opvarmning og step
Faglige mål:
• At eleven tilegner sig færdigheder i bevægelser til musik (bevægelseskvalitet og musik- og bevægelsesforståelse)
• At eleverne introduceres for musiktælling (herunder musik- og rytmeforståelse)
• At eleven tilegner sig viden om værdien af opvarmning i relation til den fysiske præstationsevne samt forebyggelse af idrætsskader.
• At eleven kan sammensætte et opvarmningsprogram efter en hensigtsmæssig progression og kunne anvende den rigtige musik hertil.
• At eleven kan indgå i samarbejde med andre i planlægningen og fremvisningen af et opvarmningsprogram.
• At eleven kan reflektere over egen indsats og udbyttet af heraf.
• At eleven har lært basistrin og variationer i stepaerobic og kan udføre disse i takt til musikken, samt er i stand til at udføre en kortere koreografi på stepbænken.
Teori:
"Opvarmning" Idræt C, Claus Estrup m.fl. Systime 2008, s. 90-93
"Opvarmning til musik" Grundbog i Idræt C, Wolf, Troels mfl. Gyldendal. S. 12-13
"Gymnastikkens historie", Uddrag fra kapitel 3.1,3.2 og 3.3 i Engelbrecht, Jette mfl., Idræt c - teori i praksis, Systime (ibog) hentet 21.2 2020 https://idraetc.systime.dk/index.php?id=frontpage
I alt 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opvarmning, Idræt C s. 90-93.pdf
-
Opvarmning og musiktælling, Idræt C, Wolf, Kristensen og Elmelund Van EE, Gyldendal.pdf
-
Medbring 2 forskellige sving og vridøvelser (som du kan lave:). Hent evt. inspiration fra nedenstående links.
-
Idrætshistorie, gymnastik, kap 3.1 og 3.2, Engelbrecht, Jette mfl., Idræt c - teori i praksis, Systime (ibog) hentet 21.2 2020.docx
-
Medbring forslag til musik, som kan anvendes til hop og sving
-
Medbring forslag til musik som kan anvendes til styrke, løb og til indledende ledopvarmning eller en gangsekvens. Det betyder at I har al musik til jeres opvarmningsprogram.
-
Opvarmningskrav-skema og musikforslag, elever 2021 (1).docx
-
De første to grupper er på med opvarmning i dag:
-
Opvarmningsgrupper til gennemførsel i dag: Gruppe 5 (stor sal) : Olivia, Lucas, Signe, Laura, Mie & Gruppe 2(Lille sal): Julie, Karl, Sedra, Clara, Emma Ploug
-
Gennemførsel af opvarmningsprogrammer: Gruppe 1 (stor sal) Gustav, Caroline, Isabelle, Victor, Emma Lønquist & gruppe 3 (lille sal) Asbjørn, Celina, Emma Børner, Ida, Samira
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske udvalgte spilrelevante slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier eller små spil der fremhæver specielle slag eller taktiske elementer.
Materialer:
- Diverse videoklip af slag og taktik
- Artikel: Undervisning i boldspil - net-vægspil, Charlotte Agergaard, Bjarne Andersen og Anders Halling, Focus idræt nr. 5, 1999
- Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde, Claus Estrup, Jette Engelbreth Holm, Ellen Sig og Jan Kahr Sørensen, Idræt C - teori i praksis, s.39-41
- Pickleball - Historie, regler og pointtælling, Anders Bergholdt, 2021
I alt 8 sider + videoklip
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lacrosse (ikke et helt forløb)
Der lægges fokus på
tekniske færdigheder: kaste og gribe (ret svært)
taktiske færdigheder: vi repeterer begreberne fra boldbasisforløbet, dvs. spilbarhed og kommunikation. vi stifter bekendtskab med at arbejde i faste teams.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Faglige mål for forløbet:
Forløbet er i genren "tekniske og taktiske færdigheder i boldspil". Der fokuseres på tekniske færdigheder ift. baghånd, forhånd, gribning, pivotering og cuts. Der fokuseres på taktiske færdigheder ift. basal forståelse for angrebssystemet ”Stack” og forsvarsspillet med fokus på personlig opdækning.
Der ses desuden på relevante fysiske parametre ift. ultimate og eleverne bedømmes i forløbet på deres teoretiske kunnen (Kredsløbet, kondition og puls) og refleksionsevne ift. de lektier de får for.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Salsa (Rueda de Casino)
Faglige mål
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino. Du skal også kunne sætte en del af figurerne sammen efter eget ønske i en individuel dans.
• Grundtrin
• Directo
• Rapido
• Vuelta
• Dame (Dos)
• Fly (High, low, double)
• Ansjos
• Laprima
• Familia
• Sombrero
Eleverne skal kunne
Kropsbeherskelse, herunder:
• Følge takten 1-2-3-pause
• Træde på forfod
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
• Kunne style figurerne
• Bruge hofter og overkrop isoleret
Caller
• Ekeverne skal selvfølgelig kunne følge en caller
• Kunne fungere som caller
Flow og rytme
• Kunne bevæge sig i takt til musikken og holde et flow.
Ialt 1,5 side og en del videoer af salsafigurerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rulleskøjter, træning og idrættens organisering.
Forløbet er i kategorien "Nye og klassiske idrætter".
MÅL:
Rulleskøjteteknik: Grundstilling, afsæt og glidende og rytmiske bevægelser i løbet, bremseteknik (plov, T-brems og 180 graders turn/brems indendørs, svinge med parallelle ben og med overkryds (cross-over).
Indsigt i principper for muskeltræning, afprøve og planlægge forskellige typer af muskeltræning. Kunne argumentere for hvilken type styrketræning/ grundtræning en rulleskøjteløber har gavn af og foreslå øvelser i denne kontekst.
19 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fodbold/badminton (ikke et helt forløb)
Forløbet består af 3 gange med fodbold og 3 gange med badminton.
Badmintonforløbet
Viden
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
Taktiske elementer: Have en spilforståelse i den individuelle taktik , dvs. taktik i singlespillet på halv bane)
Dvs. have en taktisk forståelse af boldens og egen placering på banen. Udnyttelse og benyttelse af egen og modstanderens SC
Tekniske elementer:
Beherske grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinje. - (fokus singlespil)
Beherskelse af slagene: lang serv, kort baghåndsserv, netdrop (forhånd og baghånd), og lob (forhånd)
Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget (kort/lang dimensionen)
Fodbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
- "udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogramm og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori."
- "I 3.g gennemføres et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af mindst otte ugers varighed. Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
○ dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
○ koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
○ demonstrere korrekt brug af faglige termer."
Indholdet i træningsprojektet er: "Forskellige former for løb"
- Sprint (60 m )
- Hækkeløb - fokus på det tekniske, i form af rytme, afsætsben, svingben og overkrop under hækkeløbet.
Som test i løb gennemfører eleverne både en 60 meter og en 1500 meter før og efter forløbet.
Gennem forløbet får eleverne forskellige inputs til aerob og anaerobe træningsforslag, samt koordinationsøvelser i sprint og i hækkeløb.
Ialt 4 nye sider, 11side (gengangere) og lidt video
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hip hop
Hip hop
FORMÅL
Fra læreplanen skal I kunne:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale
begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre
færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke
samarbejdsrelationer
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder indenfor
hiphop og Rudolf Labans bevægelsesprincipper. Det overordnede formål med forløbet er, at I opnår
den basale teknik, der skal til for at danse en lang hiphop koreografi, hvor I selv laver noget af
koreografien. For at opnå dette skal I:
- kunne udføre jacking og bounce og slide
- kunne udføre basale hiphop trin enkeltvis og i en sammenhæng samt sammen med andre.
- kunne redegøre for Labans fem bevægelsesprincipper og med udgangspunkt i dem kunne udvikle hiphop koreografi.
MATERIALE: Labans bevægelsesprincipper - skematisk oversigt.
Ialt 4 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basket
Tekniske færdigheder: Beherske basale tekniske elementer som; Driblinger, afleveringer og modtagninger, pivotering, skud og lay-up
Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold, overlap/ løbemønstre/cuts. Være bevidst om fordelene og ulemperne ved henholdsvis mand-mand og zoneforsvar.
Teoretiske: Kendskab til de mest basale basketregler, samt kendskab til fokuspunkter ifbm. de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik).
Der er desuden arbejdet med teori om befolkningens idrætsvaner.
Teori: 10 Sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307954809",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307954809",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50307954809"
}