Holdet 2022b id C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Charlotte Skov Agergaard, Jesper S. J. Nielsen
Hold 2022b id C (1b id C, 2b id C, 3b id C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytme, opvarmning og step
Titel 2 Pickleball
Titel 3 Lacrosse (ikke et helt forløb)
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Salsa (Rueda de Casino)
Titel 6 Rulleskøjter, træning og idrættens organisering.
Titel 7 Fodbold/badminton (ikke et helt forløb)
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Hip hop
Titel 10 Basket
Titel 11 Repetition, drejebøger, lancier og mayfair

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytme, opvarmning og step

Faglige mål:
• At eleven tilegner sig færdigheder i bevægelser til musik (bevægelseskvalitet og musik- og bevægelsesforståelse)  
• At eleverne introduceres for musiktælling (herunder musik- og rytmeforståelse) 
•  At eleven tilegner sig viden om værdien af opvarmning i relation til den fysiske præstationsevne samt forebyggelse af idrætsskader. 
• At eleven kan sammensætte et opvarmningsprogram efter en hensigtsmæssig progression og kunne anvende den rigtige musik hertil. 
• At eleven kan indgå i samarbejde med andre i planlægningen og fremvisningen af et opvarmningsprogram. 
• At eleven kan reflektere over egen indsats og udbyttet af heraf. 
• At eleven har lært basistrin og variationer i stepaerobic og kan udføre disse i takt til musikken, samt er i stand til at udføre en kortere koreografi på stepbænken.


Teori:
"Opvarmning" Idræt C, Claus Estrup m.fl. Systime 2008, s. 90-93
"Opvarmning til musik" Grundbog i Idræt C, Wolf, Troels mfl. Gyldendal. S. 12-13
"Gymnastikkens historie", Uddrag fra kapitel 3.1,3.2 og 3.3 i Engelbrecht, Jette mfl., Idræt c - teori i praksis, Systime (ibog) hentet 21.2 2020 https://idraetc.systime.dk/index.php?id=frontpage

I alt 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pickleball

Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske udvalgte spilrelevante slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier eller små spil der fremhæver specielle slag eller taktiske elementer.

Materialer:
- Diverse videoklip af slag og taktik
- Artikel: Undervisning i boldspil - net-vægspil, Charlotte Agergaard, Bjarne Andersen og Anders Halling, Focus idræt nr. 5, 1999
- Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde, Claus Estrup, Jette Engelbreth Holm, Ellen Sig og Jan Kahr Sørensen, Idræt C - teori i praksis, s.39-41
- Pickleball - Historie, regler og pointtælling, Anders Bergholdt, 2021

I alt 8 sider + videoklip

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lacrosse (ikke et helt forløb)


Der lægges fokus på
tekniske færdigheder: kaste og gribe (ret svært)
taktiske færdigheder: vi repeterer begreberne fra boldbasisforløbet, dvs. spilbarhed og kommunikation. vi stifter bekendtskab med at arbejde i faste teams.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate

Faglige mål for forløbet:
Forløbet er i genren "tekniske og taktiske færdigheder i boldspil". Der fokuseres på tekniske færdigheder ift. baghånd, forhånd, gribning, pivotering og cuts. Der fokuseres på taktiske færdigheder ift. basal forståelse for angrebssystemet ”Stack” og forsvarsspillet med fokus på personlig opdækning.
Der ses desuden på relevante fysiske parametre ift. ultimate og eleverne bedømmes  i forløbet på deres teoretiske kunnen (Kredsløbet, kondition og puls) og refleksionsevne ift. de lektier de får for.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Salsa (Rueda de Casino)


Faglige mål
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino. Du skal også kunne sætte en del af figurerne sammen efter eget ønske i en individuel dans.

• Grundtrin
• Directo
• Rapido
• Vuelta
• Dame (Dos)
• Fly (High, low, double)
• Ansjos
• Laprima
• Familia
• Sombrero

Eleverne skal kunne

Kropsbeherskelse, herunder:
• Følge takten 1-2-3-pause
• Træde på forfod
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
• Kunne style figurerne
• Bruge hofter og overkrop isoleret

Caller
• Ekeverne skal selvfølgelig kunne følge en caller
• Kunne fungere som caller

Flow og rytme
• Kunne bevæge sig i takt til musikken og holde et flow.  

Ialt 1,5 side og en del videoer af salsafigurerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Rulleskøjter, træning og idrættens organisering.

Forløbet er i kategorien "Nye og klassiske idrætter".

MÅL:
Rulleskøjteteknik: Grundstilling, afsæt og glidende og rytmiske bevægelser i løbet, bremseteknik (plov, T-brems og 180 graders turn/brems indendørs,  svinge med parallelle ben og med overkryds (cross-over).

Indsigt i principper for muskeltræning, afprøve og planlægge forskellige typer af muskeltræning. Kunne argumentere for hvilken type styrketræning/ grundtræning en rulleskøjteløber har gavn af og foreslå øvelser i denne kontekst.



19 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fodbold/badminton (ikke et helt forløb)

Forløbet består af 3 gange med fodbold og 3 gange med badminton.
Badmintonforløbet

Viden
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton

Taktiske elementer: Have en spilforståelse i den individuelle taktik , dvs. taktik  i singlespillet på halv bane)
Dvs. have en taktisk forståelse af boldens og egen placering på banen. Udnyttelse og benyttelse  af egen og modstanderens SC

Tekniske elementer:
Beherske grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinje. - (fokus singlespil)
Beherskelse af slagene: lang serv, kort baghåndsserv, netdrop (forhånd og baghånd),  og lob (forhånd)
Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget (kort/lang dimensionen)

Fodbold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt

- "udarbejde, gennemføre og evaluere  træningsprogramm og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori."
- "I 3.g gennemføres et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af mindst otte ugers varighed. Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
○ dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
○ koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
○ demonstrere korrekt brug af faglige termer."

Indholdet i træningsprojektet er: "Forskellige former for løb"
- Sprint (60 m )

- Hækkeløb - fokus på det tekniske, i form af rytme, afsætsben, svingben og overkrop under hækkeløbet.
Som test i løb gennemfører eleverne både en 60 meter og en 1500 meter før og efter forløbet.

Gennem forløbet får eleverne forskellige inputs til aerob og anaerobe træningsforslag, samt koordinationsøvelser i sprint og i hækkeløb.

Ialt 4 nye sider, 11side (gengangere) og lidt video
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hip hop

Hip hop
FORMÅL
Fra læreplanen skal I kunne:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale
begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre
færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke
samarbejdsrelationer

Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder indenfor
hiphop og Rudolf Labans bevægelsesprincipper. Det overordnede formål med forløbet er, at I opnår
den basale teknik, der skal til for at danse en lang hiphop koreografi, hvor I selv laver noget af
koreografien. For at opnå dette skal I:
- kunne udføre jacking og bounce og slide
- kunne udføre basale hiphop trin enkeltvis og i en sammenhæng samt sammen med andre.
- kunne redegøre for Labans fem bevægelsesprincipper og med udgangspunkt i dem kunne udvikle hiphop koreografi.

MATERIALE: Labans bevægelsesprincipper - skematisk oversigt.


Ialt 4 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Basket

Tekniske færdigheder: Beherske basale tekniske elementer som; Driblinger, afleveringer og modtagninger, pivotering, skud og lay-up

Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold, overlap/ løbemønstre/cuts. Være bevidst om fordelene og ulemperne ved henholdsvis mand-mand og zoneforsvar.

Teoretiske: Kendskab til de mest basale basketregler, samt kendskab til fokuspunkter ifbm. de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik).
Der er desuden arbejdet med teori om befolkningens idrætsvaner.

Teori: 10 Sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer