Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Morten Ræbild Fast
|
Hold
|
2022a MU A (1a MU A, 2a MU A, 3a MU A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmer og reggae
Der vil i forløbet være fokus på nodeværdier
Vi har et fokus på grooveanalysen og laver Grooveanalyse af Stir it up, Get up stand up og Waiting in vain. Fokus er belysning af Reggaetræk
Derudover laver vi rytmelege og kigger på groovet til Rytmerondo og diæt. Herunder en belysning af rondoformen og hvordan den adskiller sig fra standardformerne i populærmusikken
OBS enkelte filer til forløbet 'Rytmer, Toner og Reggae' findes under vores grundforløbshold
Kernestof:– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold
– kortere tekster med relation til kernestoffet.
̶ et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
̶ et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
̶ grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke
Faglige Mål identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
̶ opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Musikudøvelse
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nodelærer og sammenspil
Vi gennemgår den basale nodeteori i fohold til rytmer, toner mm. samt spiller en lang række sange fra ind og udland
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skriftlighed
Vi arbejder med musikfagets skriftlige disciplin. Vi har særligt fokus på M2, hvor vi arbejder med korarbejder og bas i et pop/rock arrangement
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktionsharmonisk analyse og Korstemmer
Vi arbejder med forskelligt popmusik og se på hvordan det harmonisk grundlag i nyere popmusik ofte er modal. Vi kigger på analyse af de forskellige kirketonearter - ligesom vi lave sound, melodisk og grooveanalyse.
Musikkundskab
̶ satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af
kulturer, herunder vestlig kunstmusik
̶ musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
̶ mindst to musikemner, hvoraf ét kan være et musikalsk produktionsprojekt
̶ musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
̶ musikalsk udsættelse og teoretisk og praktisk arbejde med arrangement
̶ tekster med relation til den udvalgte musik.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne følgende:
Musikkundskab
̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Popmusik og Modalharmonik
Vi kigger på moderne pop med fokus på modalharmonik. Forløbet vil ligeledes have et stort fokus på melodisk, groove og harmonisk analyse. Vi arbejder ud fra grundbogen Popmusik og Modalharmonik
Vi kigger særligt på dorisk, æolisk og mixolydisk modus
Kernestof:– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold
– kortere tekster med relation til kernestoffet.
̶ et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
̶ et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
̶ grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke
Faglige Mål identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
̶ opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Musikudøvelse
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skriftlighed, Kor og sammenspil
Vi arbejder med fagets skriftlige dimension med fokus på Pop/rock arrangement. Derudover øver vi kor med fokus på afholdelse af julekoncerter i Særslev og Søndersø Kirke
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne følgende:
Musikkundskab
̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ udfærdige en teoretisk konsistent, nodebaseret, skriftlig sats digitalt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Musikudøvelse
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af enog flerstemmige sange og satser
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Musikudøvelse
̶ musikalsk stilkendskab, fortolkning og indstudering med henblik på fremførelse
̶ et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
̶ et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og instrumentalsatser fra ind- og udland
̶ stemmedannelse og instrumentale teknikker
̶ indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke, solistisk og i gruppe
̶ teoretisk og praktisk arbejde med arrangement.
̶ musikalsk udsættelse og teoretisk og praktisk arbejde med arrangement
̶ tekster med relation til den udvalgte musik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Beyonce og Feminisme
Forløbet indgår i tværfagligt forløb med SRO. Vi arbejder med musikcentreret omkring Beyonce (Desterney Child). Vi undersøger hvordan Beyonce brunger sin stemme til at sætte fokus på feminisme og kønnet. I den forbindelse arbejder vi med interne musikalske analyser i en ekstern musikalsk sammenhæng. Vi kigger her også på hvordan musikken gennem tiden er blevet anvendt som talerør.
Praktisk spilles også enkelte af Beyonces sange
Kernestoffet er følgende:
Musikkundskab
̶ satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af
kulturer, herunder vestlig kunstmusik
̶ musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
̶ mindst to musikemner, hvoraf ét kan være et musikalsk produktionsprojekt
̶ musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
̶ tekster med relation til den udvalgte musik.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne følgende:
Musikkundskab
̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
̶
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Musikudøvelse
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af enog flerstemmige sange og satser
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Musikudøvelse
̶ musikalsk stilkendskab, fortolkning og indstudering med henblik på fremførelse
̶ et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
̶ et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og instrumentalsatser fra ind- og udland
̶ stemmedannelse og instrumentale teknikker
̶ indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke, solistisk og i gruppe
̶ teoretisk og praktisk arbejde med arrangement.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Samspil til Forårskoncert og Skriftlighed
Vi arbejder med fagets skriftlige dimension med fokus på Pop/rock arrangement. Derudover øver vi kor med fokus på afholdelse af julekoncerter i Særslev og Søndersø Kirke
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne følgende:
Musikkundskab
̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ udfærdige en teoretisk konsistent, nodebaseret, skriftlig sats digitalt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Musikudøvelse
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af enog flerstemmige sange og satser
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Musikudøvelse
̶ musikalsk stilkendskab, fortolkning og indstudering med henblik på fremførelse
̶ et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
̶ et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og instrumentalsatser fra ind- og udland
̶ stemmedannelse og instrumentale teknikker
̶ indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke, solistisk og i gruppe
̶ teoretisk og praktisk arbejde med arrangement.
̶ musikalsk udsættelse og teoretisk og praktisk arbejde med arrangement
̶ tekster med relation til den udvalgte musik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Soul
Forløbet har fokus på soulgenren. Herunder en differentiering af nord og sydstassoul og hvordan de på hver deres måde har bidraget til den sorte befolknings borgerrettighedskamp.
Vi kigger på typiske genretræk herunder hvordan soul trække på andre musikgenre som blues og gospel,
Kernestoffet er følgende:
Musikkundskab
̶ satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af
kulturer, herunder vestlig kunstmusik
̶ musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
̶ mindst to musikemner, hvoraf ét kan være et musikalsk produktionsprojekt
̶ musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
̶ tekster med relation til den udvalgte musik.
Faglige Mål: Eleven skal kunne følgende
Musikkundskab
̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det klasiske musikhistorier med fokus på Barokken
Vi arbejde med den vestlige kunstmusik med fokus på barokken. Der er særligt fokus på fuga-analysen, hvor vi gennemgår dux/comes, gennemføring, mellemspil, reel og tonalbesvarelse, tætføring, terasse dynamik.
Udover de musikinterne forhold kigger vi nærmere på hvordan musikeksterne forhold havde en betydning for musikken. Vi kigger her på rationalitetstanken, arkitektur, samt danske forhold for tiden og musikken
Vi snakker kort om barokken ift. til de musikalske perioder der går forud for og efterfølgerbarokken
Musikkundskab
̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
Musikkundskab
̶ satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af
kulturer, herunder vestlig kunstmusik
̶ musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
̶ musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
The Beatles
Vi arbejde med The Beatles og laver analyse af numre fra forskellige perioder af deres karriere. Vi undersøger her hvordan deres musik udvikler sig gennem deres karriere både ift. instrumentering, sound, korarrangement etc.
I forlængelse heraf undersøges det både hvordan The Beatles bliver præget af deres samtid, men også præger deres samtid.
Musikkundskab
̶ satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af
kulturer, herunder vestlig kunstmusik
̶ musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne, herunder danske
̶ musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
̶ tekster med relation til den udvalgte musik.
Faglige mål
Eleverne skal kunne følgende:
Musikkundskab
̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The Beatles / Dengsø; sider: 6-24, 31-36, 43-54, 64-96, 110-124
-
Øvelser i FUnktionsHArmonik
-
Ander Aare m.fl.: Rockmusik i tid og rum, Systime; sider: 30-43, 54-66, 69-73, 79, 82-91, 104-117, 134-145
-
Analyse skabelon The Beatles Midterste periode Love you to.docx
-
(161) The Long and Winding Road - The Beatles - Orchestra Score Transcription - YouTube
-
How to Read SCORES, Professional Conductor explains!
-
Italienske musikudtryk | Musikipedia
-
The Long and Winding Road med stryge arr..pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Opsamling
Vi repetere tidligere forløb og øver sammenspil frem imod eksamen
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50308029493",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50308029493",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50308029493"
}