Holdet 2022f DA A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Sidsel Høite Fabricius
Hold 2022f DA A (1f DA A, 2f DA A, 3f DA A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Værklæsning: Det forsømte forår
Titel 3 DHO
Titel 4 Fremstillinger af virkeligheden
Titel 5 Skotland kalder!
Titel 6 Nyhedsmedier og mediacamp
Titel 7 Skriftlighedsforløb: Den debatterende artikel
Titel 8 Argumentation og retorik
Titel 9 Poetry slam og digtanalyse
Titel 10 Fra oplysning til romantik
Titel 11 Skriftlighedsforløb: Den reflekterende artikel
Titel 12 Det moderne gennembrud
Titel 13 Undergangsfortællinger
Titel 14 Sprogforløb
Titel 15 Modernisme og realisme i 1900-tallet
Titel 16 Metoder i dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb i dansk med skriftlighedsforløb og øvelser i analyse og fortolkning af primært litterære tekster. Følgende specifikke begreber introduceres:
- Ciceros pentagram
- afsender, tekst og modtager
- stil
- genre
- motiv(er)
- konflikt(er)
- tid
- miljø
- personkarakteristik
- forholdet mellem personer
- fortællertyper og synsvinkler
- fremstillingsformer
- billedsprog
- stilleje
- stilfigurer
- komposition

Materiale:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier" i-bog, Systime

Tekster:
Jens Blendstrup: "Luskefisefortællinger" 2014 (uddrag om erindring)
Camilla Friis Aaquist: "Børn og unge skal læse mere og skærmforbruge mindre" (forkortet) in Kristeligt Dagblad d. 20. februar 2020
Kinski: "Verdensborger" (2009)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
Tove Ditlevsen: "Nattens dronning" (1952)
Naja Maria Aidt: "For at være ærlig" (2006)
Maria Aubert: "Fantastisk dejlig kvinde" (2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO

I dette DHO-forløb har fokus været på 1800-tallet, og i danskfaget har vi arbejdet med tekster af nationalromantisk karakter samt en enkelt dokumentarfilm og en musikvideo.

Tekster:
Juliane Marie Jessen: Dannemark, Dannemark, Hellige Lyd (1819)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Klaus Birch: Slagtebænk Dybbøl (2014)
Nik & Jay: Vi Vandt I Dag (2012)

Baggrundstekster:
Klaus Rothstein: Nationalsangen ingen ville have i Weekendavisen d. 10. maj 2019

Uddrag fra Håndbog til dansk (litteraturhistorie) om nation og folkeånd

Litteraturens veje: Nationalromantikken (s. 146-149)

Uddrag fra Håndbog til dansk (2. Litterær analyse af digte)

Uddrag fra Håndbog til dansk (11. Medieanalyse af dokumentarfilm)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fremstillinger af virkeligheden

I dette forløb har vi arbejdet med fremstillinger af virkeligheden ud fra et mediemæssigt perspektiv.
Eleverne har arbejdet med dokumentarfilm, reality og kort om podcasts.
Fokus har været på dokumentarfilm, hvor eleverne har set anslaget til følgende film:
Brødrene Lumière: L’arrivée d’un train en gare de la ciotat (1895)
Robert J. Flaherty: Nanook (1922)
Finanskrisen forfra - business as usual. Afsnit 1. DR1, 12. januar 2015. Produceret af DR - Danmarks Radio
Janus Metz: Armadillo (2010)
Michael Moore: Bowling for Columbine (2002)
Mads Brügger: Ambassadøren (2011)
Jørgen Leth: 66 scener fra Amerika (1982)
Joshua Oppenheimer: The act of killing (2012)

Som værk har eleverne arbejdet med Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (2011)

Eleverne har analyseret Det levende bevis afsnit 1 (DR: 2022)

Som baggrundstekst har klassen læst kapitel 5.2 "Dokumentarfilm og Mockumentary" samt 5.8 "Podcasts" i Håndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skotland kalder!

Som optakt til klassen studietur til Edinburgh har eleverne arbejdet med forskellige tekster, som alle er knyttet til Skotland.

Eleverne har arbejdet med følgende:
Outlander (afsnit 1, sæson 1)
Robert Burns: Auld Lang Syne (1788)/Jeppe Aakjær: Skuld gammel venskab rejn forgo (1927)
Tartan noir og Ian Rankin: Blodbrødre (1987), s. 9-92
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyhedsmedier og mediacamp

I dette forløb har eleverne arbejdet med avisjournalistik og samtidig selv produceret tekster i forbindelse med projektet Mediecamp, som SDU tilbyder.

Med udgangspunkt i kapitel 5.1 Avisjournalistik fra Håndbog til dansk på Systime har eleverne arbejdet med:

Hvad er en avis?
Avistyper
Stofområder
Samfundsområder
De fem nyhedskriterier
Ydre komposition (layout)
Kilder
Vinkling
Avisens genrer
Nyhedsjournalistik
Meningsjournalistik
Fortællende nyhedsjournalistik
Servicejournalistik
Indre komposition
Det journalistiske sprog
Fake news, clickbait og satire

Eleverne har arbejdet grundigt med følgende to reportager:
Gunnar Willum: Barnegråd i bombekælderen (2022)
Poul Høi: Og hele månen blev som blod (2001) - escape room

Klassen klarede sig godt i konkurrencen og gik videre til finalen, hvor de vandt en pris for bedste nyhed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Skriftlighedsforløb: Den debatterende artikel

I dette forløb har eleverne arbejdet med den debatterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Argumentation og retorik

I dette forløb har eleverne arbejdet med argumentation og retorik med udgangspunkt i kapitel 4.9 og 4.10 i Håndbog til dansk.

Eleverne har arbejdet med følgende taler:

Tessas nytårstale
Dronningens nytårstale
Statsministerens nytårstale

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Fra oplysning til romantik

Dette forløb har været et litteraturhistorisk forløb, hvor vi har arbejdet fra oplysningstiden frem til romantikken.

Følgende tekster er læst:

Ludvig Holberg: Epistel 390 (1749)
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723)
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1802) - eleverne har lyttet til Poul Reumerts oplæsning, men de har ikke selv analyseret teksten.
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805)
Schack von Staffelt: Indvielsen (1803)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
Natasja Saad: I Danmark er jeg født (2007)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838)
Steen Steensen Blicher: Sildig opvågnen (1828)

Baggrundstekster:
DR: Historien om Danmark: Oplysning og enevælde (2017)
Nikolaj Arcel: En kongelig affære (2012)
DR: 1800-tallet på vrangen - Guld, hor og romantik 1:8 (2007)
Platon: Staten (Hulelignelsen)
DR: 1800-tallet på vrangen - Gud, konge og politistat 2:8 (2007)
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje s. 108 ("Oplysning og følsomhed"), s. 116-123 ("Oplysningen", "Klassicismen", "Ludvig Holberg", "Holbergs komedier", "Den grovkornede karnevalisme", "Den sofistikerede humor", "Essays og epistler"), s. 137-152 ("Romantikken", "Romantikkens filosofi", "Steffens' forelæsninger", "Universalromantikken", "Nyplatonisme", "Nationalromantikken" og "De levendes land"), s. 158-168 ("Steen Steensen Blicher", "Den blicherske novelle", "Romantismen", "Emil Aarestrup")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Skriftlighedsforløb: Den reflekterende artikel

I dette forløb har eleverne arbejdet med den debatterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne gennembrud

Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
Herman Bang: Irene Holm (1890)
Herman Bang: En lille Replik (1890)
Amalie Skram: Karens Jul (1885)
Victoria Benedictsson: Penge (1885)
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1879)
J.P. Jacobsen: Et Skud i Taagen (genlæst) (1882)
Henrik Ibsen: Gengangere (1881). Opsætning på Odense Teater (Iscenesættelse og bearbejdelse: Liv Helm)

Baggrundstekster:

Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, s. 194-208 ("Fra biedermeieridyl til industrisamfund", "Kampen for demokratiet", "En litterær revolution", "Romantisk efterklang" samt "Brandes og det europæiske perspektiv", "Æstetisk naturalisme: J. P. Jacobsen"), s. 210-216 ("Billeder fra den danske provins: Herman Bang"'), s. 218-224 ("Fra social indignation til eksistensproblemer: Henrik Pontoppidan", "Kvinderne og det moderne gennembrud",  "Sædelighedsfejden", "Sammenbrudslitteratur")

Bille August: Lykke-Per (2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Undergangsfortællinger

I dette forløb har eleverne arbejdet tematisk med undergangsfortællinger.

Fokus har været på Efter Solen (2018) af Jonas Eika, men der er ligeledes arbejdet med tekster fra de to andre hovedområder.

Tekster:
Jonas Eika: Efter Solen (2018) (novellerne Alvin, Bad Mexican Dog og Mig, Rory og Aurora)
U.P. Overby: Snart dages det (1871)
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1905)
Margarat Atwood/Bruce Miller: The Handmaid's Tale (2017) (første afsnit)

Baggrundsmateriale:
DRTV - Deadline: Er Margaret Atwoods abort-dystopi blevet til virkelighed?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Sprogforløb

I dette forløb har vi haft fokus på den sproglige dimension af danskfaget.
Eleverne har bl.a. arbejdet med følgende:

Kommunikationssituation
Turtagning
Gambitter
Sproghandlinger (også de indirekte)
Samarbejdsprincippet
Høflighedsprincippet

Undervisningen har taget udgangspunkt i Håndbog til dansk, kapitel 4.12 (Kommunikationsanalyse)

Eleverne har analyseret følgende tekster:

Helle Helle: Mere kaffe? (2000)
Helle Helle: En stol for lidt (1996)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Modernisme og realisme i 1900-tallet

Et litteraturhistorisk forløb med nedslag i modernistiske samt realistiske tekster fra tidlig modernisme til konfrontationsmodernisme.

Tekster:
Martin Andersen-Nexø: Lønningsdag (en Idyl) (1900)
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
Rudolf Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen (1922)
Martin A. Hansen: Paradisæblerne (1953)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (1958) (film samt uddrag)

Baggrundtekster:
Søren Vrist Christensen: Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær - Dansk litteratur
( https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w )

Litteraturens Veje, s. 250-256 ("Vandringen mod lyset - proletarens kamp", "Johannes V. Jensen - fra spleen til sundhed"), s. 277-283 ("Fribytter og hærværksmand: Tom Kristensen", "Et par vrede unge mænd: Bønnelycke og Broby-Johansen"), s. 326-332 ("To prosaister: Martin A. Hansen og Tage Skou-Hansen"), s. 342-352 ("Peter Seeberg - Fra Babel til Ribe", "Klaus Rifbjerg - Under vejr med moderniteten")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Metoder i dansk

I dette korte forløb har eleverne arbejdet gruppevis med forskellige læsemetoder, som de slutteligt har fremlagt for resten af klassen.

Alle grupper har læst Karen Blixens Ringen (1958), og eleverne har haft følgende læsemetode:

Gruppe 1: En psykoanalytisk tolkning
• Cecilie Dalgaard Hansen
• Maja Victoria Lemming
• Niels Abuan Winther Andersen
• Signe Hauge Hansen
• Sebastian Spangsberg
• Noah Munk Ladager Jensen

Gruppe 2: I lyset af folkeeventyret
• Sara Lysemose Andersen
• Magnus Dethlefsen-Pedersen
• Freja Sophie Eichmeier Hansen
• Merle Marie Gitz
• Evelina Kaziukonyte

Gruppe 3: En feministisk analyse
• Anna-Katrine Broughall Damgaard
• Noah Williams Johansen
• Micklas Elling Kjær
• Lærke Kranker Jensen
• Caroline Storgaard Lind Jensen

Gruppe 4: Som kristen syndefaldsmyte
• Sophie Angelbo Thomsen
• Gustav Bædkel Kjærgaard
• Johannes Nielson Gemal
• Cecilie Johansen
• Frida Skjellerup Slot

Gruppe 5: En marxistisk tolkning
• Hannah Kortbek
• Freja Lærke Hansen
• Nanna Lægaard Sørensen
• Freya Bechsgaard Hintze Jensen
• Johanne Harboe Larsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer