Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Sidsel Høite Fabricius
|
Hold
|
2022f DA A (1f DA A, 2f DA A, 3f DA A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløb i dansk med skriftlighedsforløb og øvelser i analyse og fortolkning af primært litterære tekster. Følgende specifikke begreber introduceres:
- Ciceros pentagram
- afsender, tekst og modtager
- stil
- genre
- motiv(er)
- konflikt(er)
- tid
- miljø
- personkarakteristik
- forholdet mellem personer
- fortællertyper og synsvinkler
- fremstillingsformer
- billedsprog
- stilleje
- stilfigurer
- komposition
Materiale:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier" i-bog, Systime
Tekster:
Jens Blendstrup: "Luskefisefortællinger" 2014 (uddrag om erindring)
Camilla Friis Aaquist: "Børn og unge skal læse mere og skærmforbruge mindre" (forkortet) in Kristeligt Dagblad d. 20. februar 2020
Kinski: "Verdensborger" (2009)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
Tove Ditlevsen: "Nattens dronning" (1952)
Naja Maria Aidt: "For at være ærlig" (2006)
Maria Aubert: "Fantastisk dejlig kvinde" (2016)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værklæsning: Det forsømte forår
I dette forløb har eleverne læst Det forsømte forår (1940) af Hans Scherfig. Værket er læst løbende, og vi har fra gang til gang haft fokus på personkarakteristik, miljøkarakteristik, tema og perspektivering.
Som afslutning på forløbet har klassen set filmatiseringen af Peter Schrøder fra 1993.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO
I dette DHO-forløb har fokus været på 1800-tallet, og i danskfaget har vi arbejdet med tekster af nationalromantisk karakter samt en enkelt dokumentarfilm og en musikvideo.
Tekster:
Juliane Marie Jessen: Dannemark, Dannemark, Hellige Lyd (1819)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Klaus Birch: Slagtebænk Dybbøl (2014)
Nik & Jay: Vi Vandt I Dag (2012)
Baggrundstekster:
Klaus Rothstein: Nationalsangen ingen ville have i Weekendavisen d. 10. maj 2019
Uddrag fra Håndbog til dansk (litteraturhistorie) om nation og folkeånd
Litteraturens veje: Nationalromantikken (s. 146-149)
Uddrag fra Håndbog til dansk (2. Litterær analyse af digte)
Uddrag fra Håndbog til dansk (11. Medieanalyse af dokumentarfilm)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fremstillinger af virkeligheden
I dette forløb har vi arbejdet med fremstillinger af virkeligheden ud fra et mediemæssigt perspektiv.
Eleverne har arbejdet med dokumentarfilm, reality og kort om podcasts.
Fokus har været på dokumentarfilm, hvor eleverne har set anslaget til følgende film:
Brødrene Lumière: L’arrivée d’un train en gare de la ciotat (1895)
Robert J. Flaherty: Nanook (1922)
Finanskrisen forfra - business as usual. Afsnit 1. DR1, 12. januar 2015. Produceret af DR - Danmarks Radio
Janus Metz: Armadillo (2010)
Michael Moore: Bowling for Columbine (2002)
Mads Brügger: Ambassadøren (2011)
Jørgen Leth: 66 scener fra Amerika (1982)
Joshua Oppenheimer: The act of killing (2012)
Som værk har eleverne arbejdet med Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (2011)
Eleverne har analyseret Det levende bevis afsnit 1 (DR: 2022)
Som baggrundstekst har klassen læst kapitel 5.2 "Dokumentarfilm og Mockumentary" samt 5.8 "Podcasts" i Håndbog til dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skotland kalder!
Som optakt til klassen studietur til Edinburgh har eleverne arbejdet med forskellige tekster, som alle er knyttet til Skotland.
Eleverne har arbejdet med følgende:
Outlander (afsnit 1, sæson 1)
Robert Burns: Auld Lang Syne (1788)/Jeppe Aakjær: Skuld gammel venskab rejn forgo (1927)
Tartan noir og Ian Rankin: Blodbrødre (1987), s. 9-92
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nyhedsmedier og mediacamp
I dette forløb har eleverne arbejdet med avisjournalistik og samtidig selv produceret tekster i forbindelse med projektet Mediecamp, som SDU tilbyder.
Med udgangspunkt i kapitel 5.1 Avisjournalistik fra Håndbog til dansk på Systime har eleverne arbejdet med:
Hvad er en avis?
Avistyper
Stofområder
Samfundsområder
De fem nyhedskriterier
Ydre komposition (layout)
Kilder
Vinkling
Avisens genrer
Nyhedsjournalistik
Meningsjournalistik
Fortællende nyhedsjournalistik
Servicejournalistik
Indre komposition
Det journalistiske sprog
Fake news, clickbait og satire
Eleverne har arbejdet grundigt med følgende to reportager:
Gunnar Willum: Barnegråd i bombekælderen (2022)
Poul Høi: Og hele månen blev som blod (2001) - escape room
Klassen klarede sig godt i konkurrencen og gik videre til finalen, hvor de vandt en pris for bedste nyhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriftlighedsforløb: Den debatterende artikel
I dette forløb har eleverne arbejdet med den debatterende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Argumentation og retorik
I dette forløb har eleverne arbejdet med argumentation og retorik med udgangspunkt i kapitel 4.9 og 4.10 i Håndbog til dansk.
Eleverne har arbejdet med følgende taler:
Tessas nytårstale
Dronningens nytårstale
Statsministerens nytårstale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Poetry slam og digtanalyse
I dette forløb har eleverne både arbejdet med digtanalyse samt produktion af egne poetry slams i samarbejde med PS Fyn.
I forløbet er følgende tekster læst:
Tove Ditlevsen: Angst (1939)
Glenn Bech: uden titel (uddrag fra Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet)
Jacob Knudsen: Se, nu stiger solen af havets skød (1891)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fra oplysning til romantik
Dette forløb har været et litteraturhistorisk forløb, hvor vi har arbejdet fra oplysningstiden frem til romantikken.
Følgende tekster er læst:
Ludvig Holberg: Epistel 390 (1749)
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723)
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1802) - eleverne har lyttet til Poul Reumerts oplæsning, men de har ikke selv analyseret teksten.
Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805)
Schack von Staffelt: Indvielsen (1803)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
Natasja Saad: I Danmark er jeg født (2007)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838)
Steen Steensen Blicher: Sildig opvågnen (1828)
Baggrundstekster:
DR: Historien om Danmark: Oplysning og enevælde (2017)
Nikolaj Arcel: En kongelig affære (2012)
DR: 1800-tallet på vrangen - Guld, hor og romantik 1:8 (2007)
Platon: Staten (Hulelignelsen)
DR: 1800-tallet på vrangen - Gud, konge og politistat 2:8 (2007)
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje s. 108 ("Oplysning og følsomhed"), s. 116-123 ("Oplysningen", "Klassicismen", "Ludvig Holberg", "Holbergs komedier", "Den grovkornede karnevalisme", "Den sofistikerede humor", "Essays og epistler"), s. 137-152 ("Romantikken", "Romantikkens filosofi", "Steffens' forelæsninger", "Universalromantikken", "Nyplatonisme", "Nationalromantikken" og "De levendes land"), s. 158-168 ("Steen Steensen Blicher", "Den blicherske novelle", "Romantismen", "Emil Aarestrup")
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs opgaveformuleringen igennem (inklusive tekst til den opgave, du vælger)
-
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje s. 108 (Oplysning og følsomhed), s. 116 (Oplysningen), s. 117-118 (Ludvig Holberg) og s. 122 (Essays og epistel)
-
Ludvig Holberg_Epistel 390.pdf
-
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, s. 118-122 ("Holbergs komedier", "Den grovkornede karnevalisme" og "Den sofistikerede humor")
-
Erasmus Montanus eller Rasmus Berg "0"
-
Romantikken_Litteraturens veje s. 137-142.docx
-
Litteraturens veje, s. 137-144 ("Romantikken", "Romantikkens filosofi", "Steffens' forelæsninger", "Universalromantikken")
-
Oehlenschlager Adam_ Morgen-Vandring_1805.docx
-
Oehlenschläger, Adam_Morgen-Vandring_arbejdsark.docx
-
Schack von Staffeldt_Indvielsen_1804.pdf
-
Schack von Staffeldt_Indvielsen_1804_arbejdsspørgsmål.docx
-
Schack von Staffeldt.pptx
-
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, s. 144-146 ("Nyplatonisme")
-
Fædrelandskærlighed_Natasja og HCA.docx
-
Emil Aarestrup_Paa Sneen (1838).docx
-
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, s. 162-168 ("Romantismen" og "Emil Aarestrup")
-
Schack von Staffeldt: Indvielsen
-
Litteraturens veje, s. 158-161 ("Steen Steensen Blicher" og "Den blicherske novelle")
-
Sildig opvaagnen
-
Steen Steensen Blicher_Sildig Opvaagnen (1828).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skriftlighedsforløb: Den reflekterende artikel
I dette forløb har eleverne arbejdet med den debatterende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Det moderne gennembrud
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
Herman Bang: Irene Holm (1890)
Herman Bang: En lille Replik (1890)
Amalie Skram: Karens Jul (1885)
Victoria Benedictsson: Penge (1885)
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1879)
J.P. Jacobsen: Et Skud i Taagen (genlæst) (1882)
Henrik Ibsen: Gengangere (1881). Opsætning på Odense Teater (Iscenesættelse og bearbejdelse: Liv Helm)
Baggrundstekster:
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, s. 194-208 ("Fra biedermeieridyl til industrisamfund", "Kampen for demokratiet", "En litterær revolution", "Romantisk efterklang" samt "Brandes og det europæiske perspektiv", "Æstetisk naturalisme: J. P. Jacobsen"), s. 210-216 ("Billeder fra den danske provins: Herman Bang"'), s. 218-224 ("Fra social indignation til eksistensproblemer: Henrik Pontoppidan", "Kvinderne og det moderne gennembrud", "Sædelighedsfejden", "Sammenbrudslitteratur")
Bille August: Lykke-Per (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, s. 194-201 ("Fra biedermeieridyl til industrisamfund", "Kampen for demokratiet", "En litterær revolution", "Romantisk efterklang" samt "Brandes og det europæiske perspektiv")
-
Medbring en mappe til jeres dansktekster
-
mitcfu.dk
-
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, s. 221-223 ("Kvinderne og det moderne gennembrud" og "Sædelighedsfejden")
-
AK og Sophie fremlægger om Henrik Pontoppidan
-
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette
-
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, s. 218-221 ("Fra social indignation til eksistensproblemer: Henrik Pontoppidan")
-
Henrik Pontoppidan_Ane-Mette.pdf
-
Caroline og Signe fremlægger om Herman Bang
-
Øgendahl og de store forfattere, Sæson II Henrik Pontoppidan
-
Husk jeres mappe!
-
Lykke-Per
-
Irene Holm
-
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, s. 210-216 ("Billeder fra den danske provins: Herman Bang")
-
Bang, Herman_Irene Holm_1890.pdf
-
Herman Bang_Impressionisme En lille replik.docx
-
Cecilie D. og Sebastian fremlægger om J. P. Jacobsen
-
J. P. Jacobsen: Et skud i tågen
-
Cecilie J. og Sara fremlægger om Amalie Skram
-
Fibiger og Lütken: Litteraturens veje, s. 223-224 ("Sammenbrudslitteratur")
-
Amalie Skram: Karens jul
-
Evelina og Noah W. fremlægger om Henrik Ibsen
-
Henrik Ibsen_Et Dukkehjem (1879).pdf
-
Henrik Ibsen: af Et Dukkehjem (1879)
-
Freja Lærke og Noah Ladager fremlægger om Victoria Benedictsson
-
Victoria Benedictsson: Penge
-
Analyserende og debatterende artikel om det moderne gennembrud.pdf
-
Henrik Pontoppidan_Naadsensbrød(1887).docx
-
Henrik Ibsen_Gengangere (1881).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Undergangsfortællinger
I dette forløb har eleverne arbejdet tematisk med undergangsfortællinger.
Fokus har været på Efter Solen (2018) af Jonas Eika, men der er ligeledes arbejdet med tekster fra de to andre hovedområder.
Tekster:
Jonas Eika: Efter Solen (2018) (novellerne Alvin, Bad Mexican Dog og Mig, Rory og Aurora)
U.P. Overby: Snart dages det (1871)
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1905)
Margarat Atwood/Bruce Miller: The Handmaid's Tale (2017) (første afsnit)
Baggrundsmateriale:
DRTV - Deadline: Er Margaret Atwoods abort-dystopi blevet til virkelighed?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Sprogforløb
I dette forløb har vi haft fokus på den sproglige dimension af danskfaget.
Eleverne har bl.a. arbejdet med følgende:
Kommunikationssituation
Turtagning
Gambitter
Sproghandlinger (også de indirekte)
Samarbejdsprincippet
Høflighedsprincippet
Undervisningen har taget udgangspunkt i Håndbog til dansk, kapitel 4.12 (Kommunikationsanalyse)
Eleverne har analyseret følgende tekster:
Helle Helle: Mere kaffe? (2000)
Helle Helle: En stol for lidt (1996)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Modernisme og realisme i 1900-tallet
Et litteraturhistorisk forløb med nedslag i modernistiske samt realistiske tekster fra tidlig modernisme til konfrontationsmodernisme.
Tekster:
Martin Andersen-Nexø: Lønningsdag (en Idyl) (1900)
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
Rudolf Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen (1922)
Martin A. Hansen: Paradisæblerne (1953)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (1958) (film samt uddrag)
Baggrundtekster:
Søren Vrist Christensen: Det folkelige gennembrud og Jeppe Aakjær - Dansk litteratur
( https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w )
Litteraturens Veje, s. 250-256 ("Vandringen mod lyset - proletarens kamp", "Johannes V. Jensen - fra spleen til sundhed"), s. 277-283 ("Fribytter og hærværksmand: Tom Kristensen", "Et par vrede unge mænd: Bønnelycke og Broby-Johansen"), s. 326-332 ("To prosaister: Martin A. Hansen og Tage Skou-Hansen"), s. 342-352 ("Peter Seeberg - Fra Babel til Ribe", "Klaus Rifbjerg - Under vejr med moderniteten")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Metoder i dansk
I dette korte forløb har eleverne arbejdet gruppevis med forskellige læsemetoder, som de slutteligt har fremlagt for resten af klassen.
Alle grupper har læst Karen Blixens Ringen (1958), og eleverne har haft følgende læsemetode:
Gruppe 1: En psykoanalytisk tolkning
• Cecilie Dalgaard Hansen
• Maja Victoria Lemming
• Niels Abuan Winther Andersen
• Signe Hauge Hansen
• Sebastian Spangsberg
• Noah Munk Ladager Jensen
Gruppe 2: I lyset af folkeeventyret
• Sara Lysemose Andersen
• Magnus Dethlefsen-Pedersen
• Freja Sophie Eichmeier Hansen
• Merle Marie Gitz
• Evelina Kaziukonyte
Gruppe 3: En feministisk analyse
• Anna-Katrine Broughall Damgaard
• Noah Williams Johansen
• Micklas Elling Kjær
• Lærke Kranker Jensen
• Caroline Storgaard Lind Jensen
Gruppe 4: Som kristen syndefaldsmyte
• Sophie Angelbo Thomsen
• Gustav Bædkel Kjærgaard
• Johannes Nielson Gemal
• Cecilie Johansen
• Frida Skjellerup Slot
Gruppe 5: En marxistisk tolkning
• Hannah Kortbek
• Freja Lærke Hansen
• Nanna Lægaard Sørensen
• Freya Bechsgaard Hintze Jensen
• Johanne Harboe Larsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689803839",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689803839",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689803839"
}