Holdet 2022f EN A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Penelope Louise Kristiansen
Hold 2022f EN A (1f EN A, 2f EN A, 3f EN A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Grundforløb: Growing up
Titel 2 2. Political Communication
Titel 3 3. Marginalisation (eksamen)
Titel 4 4. Travelling
Titel 5 5. Crime and Punishment (eksamen)
Titel 6 6. Inequality and Social Mobility (SRO)
Titel 7 7. Aspects of Australia (eksamen)
Titel 8 8. Choices: Euthanasia (eksamen)
Titel 9 9. Important (eksamen)
Titel 10 10. Shakespeare Past  & Present (eksamen)
Titel 11 11. Big Cities Different Times (eksamen)
Titel 12 Online ordbøger brugt i undervisning & ENGRAM

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Grundforløb: Growing up

Fokuspunkter i forløbet :
* Belysning af forskellige aspekter af temaet ”Growing Up”.
* Fokus på relevant ordforråd i forbindelse med tekstarbejde.
* fokus på grammatik og synliggør linket mellem AP og engelsk.
* At eleverne skal opnå evne til begyndende redegørelse, analyse og fortolkning af forskellige engelskfaglige tekster.

Reading List:

”Butterflies”,  Patricia Grace

Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf (red. Jonna Engberg-Pedersen et al), Gyldendal 2004:
Growing Up- vocabulary and tasks ,s. 9-11.

“Burger King`s bullying website video”

https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=mnKPEsbTo9s

Texting- 1st year fiction , Kirsten Egebjerg, Clara Ehrenreich og Mogens Frølund, Systime, 2005.
“The New Girl”, Marc Mitchell (2000), s. 21-27.
“Son of Satan”, Charles Bukowski, s. 38-45
“Why young people don’t vote” http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2014/10/economist-explains-24

“What My Kids Learned When They Weren’t in School” https://www.theatlantic.com/family/archive/2020/07/kids-time-away-school-hasnt-been-wasted/614482/

Sanganalyse: selvvalgt
Kortfilm - Noah: https://vimeo.com/65935223
I alt ca. 30s.

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
  ̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
  ̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Political Communication

Forløbet er en kort introduktion til den amerikanske midtvejsvalg  og retorik.
Forløbet introducerer eleverne til non-fiction analyse, retoriske virkemidler, og forskellige medier inkl. plakater, Twitter, kampagne videoer, taler og debat.
”The American Promise” , Barak Obama, 2008, i “Worlds of English”, Systime Anne Mette Finderup & Agnete Fog
Valg plakater fra George W Busk 2004, Barack Obama 2008, Hillary Clinton 20016 og Donald Trump  2016.
Joe Biden Victory speech  8th of Nov 2020:   https://www.abc.net.au/news/2020-11-08/us-president-elect-joe-biden-victory-speech-full-transcript/12861698
To selvalgte Tweets
Selvvalgte  3 midvejskampagnevideoer
Campaign videos :
Joe Biden: Keep up https://www.youtube.com/watch?v=C3UsWMbUpF4&app=desktop
Donald Trump: Win at any cost? https://www.youtube.com/watch?v=OXiPAI-_gyE&t=40s&app=desktop (only the actual ad, not the discussion afterwards)
Joe Biden: Laughed at https://www.youtube.com/watch?v=yUSdf-_xmJg
Donald Trump: Meet Joe Biden’s Supporters https://www.youtube.com/watch?v=JmXj613HPN8
Joe Biden: Be Not Afraid https://www.youtube.com/watch?v=LgHXJ3rdOn0
Joe Biden: Joe Biden’s Message to Workers https://www.youtube.com/watch?v=k8U82Nn2hM0
Donald Trump: Our America https://www.youtube.com/watch?v=jF99NNcKuBg

Double speak (Trump) : https://www.youtube.com/watch?v=_aFo_BV-Uz
Statement by President Joe Biden and First Lady Jill Biden on Christmas : https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2021/12/25/statement-by-president-joe-biden-and-first-lady-jill-biden-on-christmas/

I alt ca. 30 s.

̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer ̶
  ̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
  ̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Marginalisation (eksamen)

Eleverne introduceres til emnet, med  fokus på
- udvidelse af ordforråd i forbindelse med emnet
- gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
- analysere og fortolke forskellige teksttyper samt mediestof, med anvendelse af faglig terminologi
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- at belyse væsentlige historiske, samfundsmæssige og kulturelle forhold i det britiske og amerikanske samfund og perspektivering af aktuelle forhold .


"Stone Cold" roman Robert Swindells  Heinemann (1993)
‘Poetry touched the still alive part of me’ http://www.bbc.com/news/av/magazine-41852073/poetry-touched-the-still-alive-part-of-me
Sanganalyse i grupper :  Get up Stand up Bob Marley (1975), If that were Me Mel C (1999), Another Day in Paradise Phil Collins (1989) &  Kendrick Lamar Alright (2015)
Pararbejde med  en "real life story" fra http://www.mungos.org/homelessness
http://www.humansofnewyork.com/  
“Loose Change”, Andrea Levy, 2005
. “Governments housed the homeless in hotels during lockdowns — but now many are back sleeping rough” Mary Lloyd & Norman Hermant 2022 (uddrag)https://www.abc.net.au/news/2022-06-26/covid-homelessness-returning/101171720
Thomas Bennett documentary:  https://www.shortoftheweek.com/2014/07/03/thomas-bennett/
I alt ca. 1550s.

Kernestoffet er:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Travelling

Forløbet belyser "travelling" fra forskellige vinkler, inklusive hvorfor vi rejser. Andre fokuspunkter i forløbet er:
- at udvikle elevernes bevidsthed om det engelske sprog og sprogbrug
- at undersøge kommunikation, sproglige/retoriske virkemidler og sprogbrug i forskellige teksttyper
- en introduktion til fonetik, og det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- at perspektivere teksterne samfundsmæssigt og historisk.
* Studietur til Edinburgh indgår som en del af forløbet *
Presentations for Edinburgh castle

Student research on “The Empire”
“Blood River: A Journey to Africa’s Broken Heart”,Tim Butcher, 2009 (uddrag)
“Blood”, Urvashi Butalia, 1997(uddrag)  
“Wanderlust”, Don George , from Wanderlust, a collection of travel writing, MacMillan Publishers, 2000
“Why I travel”, Mark Moxon, https://www.moxon.net/about_me/why_i_travel.html  ½s
“On the Island, Scottish short story 1992. (essay)
“New 'eco-tourism' guide to Scotland suggests visitors give Edinburgh Castle a miss" https://www.scotsman.com/whats-on/arts-and-entertainment/new-eco-tourism-guide-to-scotland-suggests-visitors-give-edinburgh-castle-a-miss-2057588
“I Was The Face Of Disaster Tourism In Post-Katrina New Orleans”, Isabelle Cossart  , Aug 25, 2015 (essay)
https://www.buzzfeednews.com/article/isabellecossart/i-was-the-face-of-disaster-tourism-in-post-katrina-new-orlea
The Unexpected beauty of travelling solo : https://www.youtube.com/watch?v=fDMu9BXMR-U
Film:"Harry Potter and the Philosopher's Stone"
Ted Talk: What makes a hero?
The British Empire /History: https://www.youtube.com/watch?v=Qm9NlYfjqXw
https://www.the-map-as-history.com/European-colonization-19th-20th-centuries/British-Empire-construction
https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s


Scottish history: https://www.youtube.com/watch?v=wd0Vzk6OBQk
GAELIC LANGUAGE & HISTORY: https://www.visitscotland.com/about/uniquely-scottish/gaelic/
Scottish Elevator - Voice Recognition: https://www.youtube.com/watch?v=NMS2VnDveP8
American English", Worlds of English, Systime, s.22-24
"English as a Lingua Franca" , i Worlds of English, Systime, s. 26-30
I alt ca 50s.

Kernestoffet  
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer ̶
  ̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
  ̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

















Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Crime and Punishment (eksamen)

Emnet ’Crime + Punishment’ belyses med fokus på  USA og UK, og forløbet bestod af nogle underemner ”mass shootings og våbenlov”, "riots", og "the death penalty"

Bowling for Columbine - A brief history of the United States of America:https://www.youtube.com/watch?v=7Nus9BZlAfQ

The Simpsons - Gun Shop: https://www.youtube.com/watch?v=xIpLd0WQKCY

President Obama Answers a Question on Gun Violence During a Tumblr Q&A
: https://www.youtube.com/watch?v=NDVFs2l6-fo

Parkland Student Activists Talk Gun Control:https://www.youtube.com/watch?v=_bzQ6sMFUb0

The Second Amendment

Death Penalty web quest
http://pbs.org/wgbh/pages/frontline/angel/timeline.html (Chronology of Capital Punishment)
http://www.deathpenaltyinfo.org (Death Penalty Fact Sheet) – PDF
http://www.dc.state.fl.us/activeinmates/deathrowroster.asp
Web-quest: presentation of an inmate on death row.

"Are Mass shootings preventable”, http://edition.cnn.com/2015/10/02/world/can-legislation-prevent-mass-shootings/

"Should you carry a gun" Romesh Ratnesar, Time Magazine, 1998
"Why I picked a gun", Tiffany Hyatt, 2003,  ifeminists.com

Riots: https://en.wikipedia.org/wiki/Ferguson_unrest (uddrag)
https://en.wikipedia.org/wiki/2011_England_riots (uddrag)
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Floyd_protests (uddrag)

Documentary: Guns Found Here
https://www.shortoftheweek.com/2018/02/16/guns-found-here/
Documentary: Revolving Doors
https://www.shortoftheweek.com/2018/03/29/revolving-doors/

The Role of Jury - 2 Cases - Lesly Gosch og Kenneth Junior French

“Tell Me”, Zoë Sharp, Crime in Fiction, Barkholt &Jepsen, Systime, 2008, p .39-43

I alt ca. 35 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Inequality and Social Mobility (SRO)


Inequality and social mobility

Et forløb om ulighed og social mobilitet i England. Fokus i forløbet er på uddannelse - har alle lige mulighed for en god uddannelse/skole i England og hvad er betydning af dette?. I forløbet arbejder vi med analyse af både fiktion og non- fiktion. Eleverne skriver SRO- opgave i dette forløb.

Dokumentarfilm: ”Too poor for posh school”, David Nath (2010)
https://www.youtube.com/watch?v=MWYaoWPdUOI&fbclid=IwAR0Zt_xYXO_V3vTSbDltLZgmhV3WQfcBnfg5R6z3T0i0K5Bw4Mo0zPFwDt0

"My social mobility journey feels more like an exhausting, endless quest", Poppy Noor,  2016 (article)
https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/nov/16/social-mobility-working-class-graduate-britain?fbclid=IwAR1GQhXlw8mrcGhmWpA_asfio4C7a5zAFCqBwd_uuZBrLERU_fzLYLiwwRE

Penelope Lively: The Happiest Days of Your Life’, in Finderup og Fog: Worlds of English, Systime, 2010  (Short story)

Marcus Rashford brev (2020) : https://www.independent.co.uk/sport/football/premier-league/marcus-rashford-letter-government-manchester-united-free-school-meal-vouchers-a9565801.html

Dokumentarfilm: "How to Crack the Class Ceiling" parts 1 & 2 ,Amol Rajan, (2022) https://www.youtube.com/watch?v=JvtIzgRBOjU
https://www.youtube.com/watch?v=gTWpwP_AUkU

Majority of schools see surge in inequality among pupils as cost of living pressures hit, Lizzy Buchan,(2023) (article)
https://www.mirror.co.uk/news/politics/majority-schools-see-surge-inequality-31193327
"The Riot Club", Lone Scherfig,(2014)


I alt ca. 45 sider

Kernestof:
-  det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Aspects of Australia (eksamen)

Fokuspunkter: Australian identity - culture, society and the people, the past and the present.
Fokus på tekstanalyse. Udvidelse af ordforråd i forbindelse med emnet.

Elevoplæg:
1. A brief history
2. Australia Day/National Sorry Day
3. The States and Territories (facts and figures)  and The Rabbit Proof Fence (not the film)
4. The Aboriginals and the Dreamtime
5. The Stolen Generation and the Moore River Settlement
6. Australians and World War One: ANZAC Day, diggers and mateship
7. The National Anthem: Analysis and History and Waltzing Mathilda

"When celebrating Captain Cook, let's remember the advice he ignored" : https://www.theguardian.com/australia-news/postcolonial-blog/2018/jul/23/when-celebrating-captain-cook-lets-remember-the-advice-he-ignored

"The Rainbow Serpent"  http://www.didjshop.com/stories/rainbow.html
https://www.youtube.com/watch?v=qxPFx4z3184&list=UUtwQUNGy7Ko4UnmL231GAxw&index=9
Fake news : This Woman Is Convinced That Australia Doesn’t https://www.hit.com.au/story/this-woman-is-convinced-that-australia-doesn-t-even-exist-she-has-evidence-19841

Henry Lawson , "The Drover's Wife",  Stig Lægdsgaard m.fl.: Impressions of Australia, Systime1986, s. 76-82
"Wandering Girl", Glenyse Ward,  Targets,s. 37  
Australian Census (article)  https://www.theguardian.com/australia-news/2017/jun/27/australian-census-religious-affiliation-falls-as-population-changes-rapidly
Dan Sultan video clip, Guardian 2017,
https://www.theguardian.com/australia-news/2017/aug/29/qa-dan-sultan-says-australia-day-is-racist-as-he-calls-for-date-to-be-changed?CMP=soc_567

Billeder:   Frederick McCubbin - 'The Pioneer'  1904.

Film: "Rabbit-proof Fence" (2002) Phillip Noyce

"Last of Rabbit-Proof Fence girls, whose trek home was made into
famous film, dies",Sonia Feng ABC News , 2018 https://www.abc.net.au/news/2018-05-30/last-sister-from-rabbit-proof-fence-dies-in-jigalong/9815386
“Australian Local Hero” https://www.youtube.com/watch?v=EkqyY3cH6Rg

"Aussie mateship: Tracing the history of a defining cultural term" : http://www.abc.net.au/local/stories/2015/01/23/4167572.htm
"Dreading footy season? You’re not alone – 20% of Australians are self-described sport haters",  March 4, 2024, (uddrag) https://theconversation.com/dreading-footy-season-youre-not-alone-20-of-australians-are-self-described-sport-haters-223733

Sang analyse i grupper :
1. Baker Boy ft Yirrmal : Marryuna : https://www.youtube.com/watch?v=afQcYH2nwoM&fbclid=IwAR09mzymkzArBT-NiAljE1ttRtv6LLGrrhHTRRF8TYroXSwAt-GTNcs0kFM&app=desktop
2. A.B. Original: January 26 : https://www.youtube.com/watch?v=tZ9qeX4gUeo&fbclid=IwAR3EiEOUlz3_8-PQa4HqO8q4-svw2KpvvpkKayN0H8cEJ8UHCOEfWKOO1wQ&app=desktop
3. Redgum: "Only 19", "I Was Only 19" or "A Walk in the Light Green": https://www.youtube.com/watch?v=Urtiyp-G6jY
4. Goanna : Solid Rock : https://www.youtube.com/watch?v=tSNxFGW09Mo
5. Midnight Oil: Beds Are Burning: https://www.youtube.com/watch?v=_2I9QNU_u_k
6. Jimmy Barnes: Working Class Man : https://www.youtube.com/watch?v=erSJGrpfnOI
7. 7. Men at Work: "Down Under" https://www.youtube.com/watch?v=XfR9iY5y94s
  
Oodgeroo Noonuccal, "All One Race" (poem) https://maja-aboriginalprotestpoetry.weebly.com/all-one-race.html

I alt ca. 55 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Choices: Euthanasia (eksamen)


Fokuspunkter:  
-fokus på problemstillinger omkring aktiv dødshjælp – i et moderne og fortidigt perspektiv.
- at arbejde med drama som genre, samt diskutere et etisk svært emne.

Værk: Brian Clark, Whose Life is it Anyway? (London: Samuel French, 1978) – drama


- https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/euthanasia
- "Assisted dying law change backed by 'citizens' jury'"
( 2024) , Nick Triggle https://www.bbc.com/news/articles/c5ydzxyx7xxo
- Video only (2 min 47sec) : https://news.sky.com/video/whats-the-difference-between-assisted-dying-assisted-suicide-and-euthanasia-13078441
- Web quest: http://www.dignityindying.org.uk/ , http://www.deathwithdignity.org/ ,           http://notdeadyetnewscommentary.blogspot.com/,  http://www.starcourse.org/euthanasia.htm, & http://en.wikipedia.org/wiki/Euthanasia
- The debate about euthanasia, https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zhbqf4j/revision/7
-  Arguments for and against euthanasia, https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zhbqf4j/revision/8

- "Personal stories: Heather McQueen", https://www.dignityindying.org.uk/story/heather-mcqueen/
- "Opposing views shared on assisted dying proposals", (2024), https://www.bbc.com/news/articles/cw4y7y8ddl0o
- "What's the difference between assisted dying, assisted suicide and euthanasia?", (2024), https://news.sky.com/video/whats-the-difference-between-assisted-dying-assisted-suicide-and-euthanasia-13078441
- ABC Adelaide Zoo Facebook opslag (2024) (euthanised lions)
-  "The Tail End What we lose when we lose a pet", Sloane Crosley (2024) https://www.newyorker.com/magazine/2024/08/12/the-tail-end
- Film: Million Dollar Baby, (2004) Clint Eastwood.
I alt ca. 75 s

Kernestoffet  
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer ̶
  ̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.










Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Important (eksamen)

Emnet fokuserer på samtidsrelevante/vigtige emner med særlig fokus på kommunikation og sprog.

Fokuspunkter:
-  at udvikle elevernes bevidsthed om det engelske sprog og sprogbrug
-  at undersøge kommunikation, sproglige virkemidler og sprogbrug i forskellige teksttyper, bl.a. ordklasser, retoriske virkemidler
-  en introduktion til fonetik
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- at perspektivere teksterne samfundsmæssigt og historisk.

Texts:
Elizabeth I, Tilbury Speech, Timeless Themes, 2003, s. 137-138
Emmeline Pankhurst "Freedom or Death", Timeless Themes, 2003, s. 165-166
Shirley Chisholm, "Speech on Equal Rights", Timeless Themes, 2003, s.167
“Me Talk Pretty One Day”, David Sedaris (essay)
”A Horse and Two Goats” R.K.Narayan (short story) Worlds of English, Systime.

"Global English", Worlds of English, Systime, s. 22-23.
Youtube video: The History of English in 10 min"
https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s

"What the F*ck?’ Is Right" , Bridget Read, https://www.thecut.com/2019/08/beto-orourke-responds-to-mass-shootings-what-the-fuck.html

“First, Joseph”, Trish Veltman, 2021(short story)
https://verveview.com/2021/03/23/first-joseph/

How to Avoid Expensive Misunderstandings with Business English Skills

https://www.babbelforbusiness.com/blogs/en/business-english-misunderstandings
"Six ways English skills can impact your business", British Council: https://www.britishcouncil.org/sites/default/files/english-skills-impact-business-british-council-aptis-ebook.pdf

Nature is speaking (kort films) : https://www.conservation.org/nature-is-speaking

Introduktion til det amerikanske valg (powerpoint)
"How Republicans and Democrats see key issues differently in presidential race",
Craig Nigrelli , Brock Koller & Kaleb Gillespie (2024) https://san.com/cc/how-republicans-and-democrats-see-key-issues-differently-in-presidential-race/
Video: https://san.com/cc/most-americans-believe-democracy-is-at-risk-in-2024-presidential-election-poll/
Media bias chart : https://adfontesmedia.com/interactive-media-bias-chart/

Campaign Speech at The Ellipse, Washington DC,  Kamala Harris, October 29, 2024
https://www.youtube.com/watch?v=uws_qcBnidk



ca. 50s.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10. Shakespeare Past & Present (eksamen)

Eleverne introduceres til rennæsancens livssyn gennem læsning af baggrundsviden og digte fra perioden.
De læser uddrag af Shakespeares Macbeth. Sprog, Shakespeares indflydelse, og relevans i nutiden bliver dermed diskuteret

Shakespeare: Introduktion til Shakespeare, Renæssancen og 'the Elizabethan World Picture', s. 25-29.  
Shakespeares sonnet 146 og 18
"Shakespearean Tragedy" i Romeo and Juliet by Shakespeare, Bo Høpfner Clausen, 2017. s. 46-47

Macbeth: William Shakespeare ed.: Ole Juul Lund,Gyldendal 1993
Act I sc 1, 2 (summary),3,4,5 ,7
Act II sc 1,2 (8) Act III, sc. 2. (4)

Tedtalk: TEDxAldeburgh - Akala - Hip-Hop & Shakespeare? : https://ed.ted.com/on/kg3xD9lP
History of English video : https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
“How Shakespeare Changed the Way We Speak English” https://time.com/4304578/shakespeare-englishlangugae-400th-anniversary-death/  
Shakespeare's world : https://www.youtube.com/watch?v=9P1IJqNDYjQ   
Shakespeare: Original pronunciation (The Open University) https://www.youtube.com/watch?v=gPlpphT7n9s
Film: Macbeth, Justin Kurzel, 2015
Macbeth & Romeo & Juliet BBC  Animated Tales
Romeo og Juliet: Sparknotes summary
Romeo og Juliet :  prologue + 2 uddrage fra Wider Contexts - Act 1, sc. 5 & Act 2, sc. 1 (s. 88-91)
Quoting Shakespeare Poster
I alt ca. 60 sider.

Kernestoffet
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
-tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11. Big Cities Different Times (eksamen)

Big cities - Different Times
Forløbets formål er:
• At analysere teamet ’storby’ med fokus på det kendte og det fremmed, samt relationer mellem mennesker i storbyen.
• At belyse, hvorledes storbyen har manifesteret sig som litterært emne med punktnedslag i litteraturhistorien:  den victorianske periode, Modernisme (repetition)  og Post Modernisme.
• Eleverne har læst digte, sang noveller, non-fiktion, romanuddrag og set en film.

“Coketown”, Charles Dickens
“Mrs Dalloway”, Virginia Wolf, excerpt chapter 1), (1925). https://gutenberg.net.au/ebooks02/0200991h.html.
"A VERY SHORT STORY",Ernest Hemingway,  from IN OUR TIME, (1925)
"The Embankment", T.E. Hulme https://www.poetryfoundation.org/poems/44432/the-embankment
"In a Station of the Metro" , Ezra Pound (repetition) https://www.poetryfoundation.org/poetrymagazine/poems/12675/in-a-station-of-the-metro (1 s)
Langston Hughes, "I, too, sing" (1926) https://www.poetryfoundation.org/poems/47558/i-too
“Mr Jones” Truman Capote  
'The Red Line' Charles Higson,(s. 62-73) i 'Now and Zen' af René Bühlmann (Systime, 2009)
Sang/Gruppearbejde
Eric Hoffer: "Nature and the City" (1968), Wider Contexts, Systime
Film: 'Dorian Gray' 2009
Modernism :Lærerproduceret PowerPoint baseret på: Through Literary Landscapes from The Romantic Age to Postmodernism, Pia Rørkær Sigh & Niels Randbo Back Systime (2020), pp. 189-196.
A Short History of Literature in English, GitteVest Barkholt & Jørgen Dossing Jepsen, Systime (2010 ), s. 58-61 & 63- 65.

Post Modernism :Lærerproduceret PowerPoint & handout baseret på A Short History of Literature in English:  Systime 2010, s.78-93
I alt ca 50s
Kernestoffet
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer ̶
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Online ordbøger brugt i undervisning & ENGRAM

Online ordbøger brugt i undervisning & ENGRAM grammar
Online dictionaries & grammar

www.ordbogen.com
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.thesaurus.com/

Grammar: ENGRAM  https://minlaering.dk/dashboard
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer