Titel
11
|
11. Big Cities Different Times (eksamen)
Big cities - Different Times
Forløbets formål er:
• At analysere teamet ’storby’ med fokus på det kendte og det fremmed, samt relationer mellem mennesker i storbyen.
• At belyse, hvorledes storbyen har manifesteret sig som litterært emne med punktnedslag i litteraturhistorien: den victorianske periode, Modernisme (repetition) og Post Modernisme.
• Eleverne har læst digte, sang noveller, non-fiktion, romanuddrag og set en film.
“Coketown”, Charles Dickens
“Mrs Dalloway”, Virginia Wolf, excerpt chapter 1), (1925). https://gutenberg.net.au/ebooks02/0200991h.html.
"A VERY SHORT STORY",Ernest Hemingway, from IN OUR TIME, (1925)
"The Embankment", T.E. Hulme https://www.poetryfoundation.org/poems/44432/the-embankment
"In a Station of the Metro" , Ezra Pound (repetition) https://www.poetryfoundation.org/poetrymagazine/poems/12675/in-a-station-of-the-metro (1 s)
Langston Hughes, "I, too, sing" (1926) https://www.poetryfoundation.org/poems/47558/i-too
“Mr Jones” Truman Capote
'The Red Line' Charles Higson,(s. 62-73) i 'Now and Zen' af René Bühlmann (Systime, 2009)
Sang/Gruppearbejde
Eric Hoffer: "Nature and the City" (1968), Wider Contexts, Systime
Film: 'Dorian Gray' 2009
Modernism :Lærerproduceret PowerPoint baseret på: Through Literary Landscapes from The Romantic Age to Postmodernism, Pia Rørkær Sigh & Niels Randbo Back Systime (2020), pp. 189-196.
A Short History of Literature in English, GitteVest Barkholt & Jørgen Dossing Jepsen, Systime (2010 ), s. 58-61 & 63- 65.
Post Modernism :Lærerproduceret PowerPoint & handout baseret på A Short History of Literature in English: Systime 2010, s.78-93
I alt ca 50s
Kernestoffet
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer ̶
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|