Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Torben Larsen
|
Hold
|
2022f HI A (1f HI A, 2f HI A, 3f HI A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vikingetiden og Oversigtsforløb
M. Blom m.fl.: "Vinkler på vikingetiden", Nationalmuseet (2013,pdf), s. 6-14 + 15-17 + 22-28 + 29-37 + 38-43 + 71-77 + 89-90.
Upublicerede dokumenter:
Skema til kildekritik
Historiebrug 1g grundforløb
DVD: "Vikings" (2013), afsnit 2.
Dokumentar: "Historien om Danmark", afsnit 3, (DR, 2017).
Dokumentar: "Vikingerne - kort fortalt", (www.ribevikingecenter.dk).
Uddrag fra "Den angelsaksiske krønike 789-954":
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/den-angelsaksiske-kroenike-787-954/
Uddrag fra "Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922":
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/
Oversigtsforløb:
E. Madsen m.fl.: ”Dansk historie og litteratur”, (2010): s. 2 + 7 + 13-14 + 15-16 + 31 + 36-37 + 40 + 57 + 61-63 + 79 + 84-86 + 89-90 + 91-92.
Kilder:
s. 15-16 (Kilde: ”Landskabslovene, 1200-tallet”).
s. 40 (Kilde: ”Advarsel mod hor, slutningen af 1500-tallet”).
s. 2 (Maleri: ”Rigskansler Jacob Ulfeldt med hustru Birgitte Brockenhuus og børn”).
s. 89-90 (Kilde: ”Et københavnsk arbejderhjem, omkr. 1900”).
s. 62 (Maleri: ”Gårdejer Rasmus Jørgensen med familie og tjenestefolk”).
s. 91-92 (Kilde: ”Så meget bestiller en gennemsnitshusmoder, Billedbladet 1951”).
s. 85 (Maleri: ”Familie ved middagsbordet”).
Maleri: "Det indre af et bondehus"
https://www.europeana.eu/da/item/2020903/KMSsp364
K. Danielsen m.fl.: ”En bedre verden”: s. 66-67 (Illustration: ”En ridder knæler foran sin elskede”).
H. Larsen og T. Smitt: ”Introduktion til historie”: s. 68-69
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden. Indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden. Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Antikkens Verden
P. Frederiksen, K.R. Olsen og O. Søndberg: Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældens samfund. (2. udg., 2009), s. 42-51, 74-87.
Sueton: Augustus efterlod en by af marmor. Augustus som regent (Divus Augustus).
J. Carlsen: Romerriget. (2001), s. 92-93, (tekst 29+30).
Historisk metode: Holdepunkter til kildeanalyse (kopi).
Film: "Spartacus", (1960), uddrag, DVD.
Film: "Gladiator", (2000), uddrag, DVD.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Middelalder, Reformation og Renæssance
P. Frederiksen, K.R. Olsen og O. Søndberg: Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældens samfund. (2. udg., 2009), s. 110-127, 160-182.
P. Frederiksen, K.R. Olsen og O. Søndberg: Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældens samfund. (2. udg., 2009), s. 198-202 (tekst 48), s. 207-210 (tekst 51), s. 213-215 (tekst 54).
Machiavelli: Det Gode og Virkeligheden, (kopi).
Film: "Apocalypto", (2006), uddrag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden. Indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden. Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Enevælde, oplysning, nat. identitet og demokrati
P. Frederiksen, K.R. Olsen og O. Søndberg: "Grundbog til historie - Fra oldtiden til enevældens samfund". (2. udg., 2009), s. 216-230 + s. 249-253 (tekst 64).
I. Adriansen m.fl.: "Fokus 2 - Fra oplysningstid til imperialisme". (1. udg., 2008), s. 34-47, 57-58, 88-95, 112-113.
C-J. Bryld: "Danmark fra oldtid til nutid". (2. udg., 2002), s. 130-131, 144-158, 169-189, 193-195.
Materialesamling: Oversigtsforløb med dansk og historie:
M. Bregnsbo: "Freden i Kiel 14. januar 1814". (www.danmarkshistorien.dk).
"Frederik 6.: Åbent brev om Norges afståelse til Sverige, 18. januar 1814". (www.danmarkshistorien.dk). (Kilde).
"Orla Lehmanns tale "Danmark til Ejderen", 28. maj 1842". (www.danmarkshistorien.dk). (Kilde).
O. Bache: "Soldaternes hjemkomst til København 1849". (Maleri).
I.C. Asmussen: "Vi måtte tilbage og hjælpe infanteristerne". (Kilde): https://1864.dk/arkivet/?obj_id=4241&breadcrumbs=YTozOntpOjA7czo0OiIxNzk0IjtpOjE7czo0OiIxOTAyIjtpOjI7czo0OiI0MjQxIjt9
TV-program: "Slaver og tropekolonier", (Danskernes Akademi, DR, 2010).
Fagligt samspil med dansk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Revolutioner og imperialisme
P. Frederiksen, K.R. Olsen og O. Søndberg: "Grundbog til historie - Fra de store revolutioner til 2. verdenskrig". (3. udg., 2010), s. 8-28, 60-90.
K.R. Olsen: "Den Industrielle Revolution". (1981), s. 32 (figur 20 + 21).
R. Kipling: "The White Man's Burden". (1899), www.systime.dk. (Kilde på originalsprog).
Indiens nyere historie (www.faktalink.dk)
Forløb med udgangspunkt i Indien.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Dokumentere viden om forskellige samfundsformer. Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
1. og 2. Verdenskrig
P. Frederiksen, K.R. Olsen og O. Søndberg: "Grundbog til historie - Fra de store revolutioner til 2. verdenskrig". (3. udg., 2010), s. 116-130, 162-177, 192-194 (kilde 53+54), 200-208, 228-244, 260-263 (kilde 72), 270-271 (kilde 75), 276-295, 308-309 (kilde 84), 323-327.
P. Smith: "Endlösung", (1994), s. 6-19.
www.historische-orte.de (billeder fra slagmarken ved Verdun).
www.wikipedia.org/trench warfare (billeder af skyttegrave).
"1917", (2019), DVD.
"Band of Brothers", afsnit 9, (2001).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Dokumentere viden om forskellige samfundsformer. Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Internationale forhold efter 1945
O.A. Abrahamsen, F. Schmidt og A. Aase: "Portal. Verdenshistorie - Bind 2: Verden efter 1914", (2006), s. 102-159.
K. R. Olsen og O. Søndberg: "Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering", (2010), s. 296-302.
B. Kledal, G. Kledal, P. Hasselbalch og J. Aarup-Kristensen (red.): "Trumandoktrin og Marshallplan", (1979), s. 14-16 + 29-31. (Trumans tale til Kongressens to kamre + A. Zjdanovs tale i Warszawa).
M. Gorbatjov: "Perestrojka. Nytænkning i russisk politik", (1987), s. 275-276.
E. Beukel: "Da brikkerne væltede", kronik i Fyens Stiftstidende 22.9 1992.
H. Branner: "Det ny Europa - international politik i forandring", (1. udg., 1991), s. 42.
"Muren faldt ved et tilfælde", Metroxpress 6.11 2009.
"Murens historie", Metroxpress 6.11 2009.
K. Amlod: "Hr. Gorbatjov - riv denne mur ned", Fyens Stiftstidende 8.11 2009.
"Milepæle", Fyens Stiftstidende 8.11 2009.
H.W. Mortensen og L.P.V. Hansen: "Verden - Det 20. og 21. Århundrede", (2014), s. 272-275.
Klip om Nordkorea på Youtube.
Klip om Vietnamkrigen på YouTube.
TV-interview med Francis Fukuyama, "Deadline" (DR2, 11.12.2018).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden. Formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Danmarks internationale placering efter 1864
L. Andersen, H. Branner, L. Feldstein, K. Hastrup, M. W. B. Nielsen, P. Roslyng-Jensen og M. Seidelin: "Fokus - kernestof i historie 3. Fra verdenskrig til velfærd", (2009), s. 107-121, 133-150, 158-159 (kilde 7), 161-162.
P. Frederiksen, K. R. Olsen og O. Søndberg: "Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens tidsalder", (2. udg., 2009), s. 255-260.
P. Frederiksen, K. R. Olsen og O. Søndberg: "Grundbog til historie. Fra de store revolutioner til 2. verdenskrig", (3. udg., 2008), s. 313-318.
K. R. Olsen og O. Søndberg: "Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering", (2010), s. 297-302.
Faktalink: "Besættelsen 1940-45": https://faktalink.dk/titelliste/besa?check_logged_in=1#anchor678
Nationalmuseet: "Flammen og Citronen" (2 minidokumentarer): https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/besaettelsestiden-1940-1945/flammen-og-citronen"
Dokumentar: "Min fars krig", afsnit 1 (DR, 2020).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid. Forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper. Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Dansk demokrati, velfærdsstat og periodisering
L. Andersen, H. Branner, L. Feldstein, K. Hastrup, M. W. B. Nielsen, P. Roslyng-Jensen og M. Seidelin: "Fokus - kernestof i historie 3. Fra verdenskrig til velfærd", (2009), s. 48-62 + 66-67 + 69 + 73-75 (kilde 4+6+9).
C-J. Bryld: "Danmark fra oldtid til nutid". (2. udg., 2002), s. 153-195.
K. B. Larsen og T Smitt: "Introduktion til historie", (2008), s. 44-56.
J. Aakjær: "Jens Vejmand" (1905).
Dokumentarserie: "Historien om Danmark", afsnit 9, (2017), DR.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien. Formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem. Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid. Forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper. Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689820451",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689820451",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689820451"
}