Holdet 2022f id C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anne Tune, Jesper S. J. Nielsen, Lisbeth Kjærgaard Møller, Maria Astrup-Hansen
Hold 2022f id C (1f id C, 2f id C, 3f id C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Five a side håndbold
Titel 2 Rytmisk opvarmning og step
Titel 3 Pickleball
Titel 4 Lacrosse
Titel 5 Ultimate
Titel 6 Salsa - Rueda de Casino
Titel 7 Rulleskøjter og grundtræning
Titel 8 Fodbold/Badminton (Ikke eksamensforløb)
Titel 9 Træningsprojekt og hækkeløb
Titel 10 Basket
Titel 11 Hiphop

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Five a side håndbold

I forløbet, som er grnnemført i grundforløbet, er der arbejdet med:

Afleveringer og gribninger
Samspil: kommunikation og spilbarhed
Angrebsspil: presspil, kontra og kryds

Derudover har eleverne gennemført en bip-test incl teori om konditionens betydning for sundhed og præstationsevne.

Teori:
Spilbarhed, Kommunikation
Stig Eiberg m.fl. Boldbasis, Hovedland,2000 s. 9-10, 104-105 (2 s)

2 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmning og step

Faglige mål:
• At eleven tilegner sig færdigheder i bevægelser til musik (bevægelseskvalitet og musik- og bevægelsesforståelse)  
• At eleverne introduceres for musiktælling (herunder musik- og rytmeforståelse)
•  At eleven tilegner sig viden om værdien af opvarmning i relation til den fysiske præstationsevne samt forebyggelse af idrætsskader.
• At eleven kan sammensætte et opvarmningsprogram efter en hensigtsmæssig progression og kunne anvende den rigtige musik hertil.
• At eleven kan indgå i samarbejde med andre i planlægningen og fremvisningen af et opvarmningsprogram.
• At eleven kan reflektere over egen indsats og udbyttet heraf.

Teori:
"Opvarmning" Idræt C, Claus Estrup m.fl. Systime 2008, s. 90-93 (læs i grundforløbet)
"Opvarmning til musik" Grundbog i Idræt C, Wolf, Troels mfl. Gyldendal. S. 12-13
"Gymnastikkens historie", Uddrag fra kapitel 3.1,3.2 og 3.3 i Engelbrecht, Jette mfl., Idræt c - teori i praksis, Systime (ibog) hentet 21.2 2020 https://idraetc.systime.dk/index.php?id=frontpage

9 Sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pickleball

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickle med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse(udvalg af) spilrelevante slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Materialer:
- Diverse videoklip af slag og taktik
- Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde, Claus Estrup, Jette Engelbreth Holm, Ellen Sig og Jan Kahr Sørensen, Idræt C - teori i praksis, s.39-41
- Pickleball - Historie, regler og pointtælling, Anders Bergholdt, 2021

I alt 5 sider + videoklip

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier eller små spil der fremhæver specielle slag eller taktiske elementer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lacrosse

Forløbet er ikke et "eksamensforløb", da det kun er 5 moduler.

Der lægges fokus på tekniske færdigheder: kaste og gribe (ret svært)
og taktiske færdigheder: vi repeterer begreberne fra boldbasisforløbet, dvs. spilbarhed og kommunikation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ultimate

Ultimate

Faglige mål for forløbet:
Forløbet er i genren "tekniske og taktiske færdigheder i boldspil". Der fokuseres på tekniske færdigheder ift. baghånd, forhånd, gribning, pivotering og cuts.
Der fokuseres på taktiske færdigheder ift. basal forståelse for angrebssystemet ”Stak” og forsvarsspillet med fokus på personlig opdækning.
Der ses desuden på relevante fysiske parametre ift. ultimate og eleverne bedømmes løbende i forløbet på deres teoretiske kunnen (Kredsløbet, kondition og puls) og refleksionsevne ift. de lektier de får for.

Materialer:
Claus Estrup m.fl.: Idræt C - teori i praksis, Systime 2008, s. 42-48 og 98-105
Ultimateregler, spirit of the game, angrebstaktikken stak. Materialer fra DFSU: https://dfsu.dk/ultimate-i-skolen/gymnasie/
Diverse video af forhåndskast, baghåndskast, spillet og regler og taktikken stack.

Sider i alt: 18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Salsa - Rueda de Casino

Salsa - Rueda De Casino

Faglige mål
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino.

Der er arbejdet med:
Kropsbeherskelse, herunder:
• Følge takten 1-2-3-pause
• Træde på forfod
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
• Kunne style figurerne
• Bruge hofter og overkrop isoleret

Caller
• Du skal kunne følge en caller
• Kunne fungere som caller for en gruppe

Flow og rytme
Kunne bevæge dig i takt til musikken og holde et flow.  

Der er arbejdet med følgende figurer:
- Directo
- Rapido
- Vuelta
- Dame
- Fly (+ high, low, double)
- Ansjos (Enchufla dile que no)
- Laprima
- Enchufla og enchufla double
- Familia
- Sombrero

Teoretisk er der arbejdet med hvilke fysiske, psykiske og sociale effekter dans kan have, samt hvordan medfødte og tillærte bevægelser kan have betydning for vores koordination.

Materialer:
Er nogle hjerner skabt til dans, Videnskab.dk 25.11.21
"Teknik, æstetik og funktionalitet", in Idræt C, Claus Estrup m.fl., Systime, 2008 s. 49-52
"Nervecellen", C-det er idræt, Troels Wolf m.fl, Gyldendal, 2008 s. 165-167
Videoer af alle figurer https://www.youtube.com/watch?v=lyxeVq6PnR4&list=PLcbd9nnoUdE7W6EZ7Z27Aeer_cNFVvSPx&index=2

I alt: 7 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Rulleskøjter og grundtræning

Rulleskøjter*

Grundtræning:
- Kendskab til forskellige styrketræningsformer
- Bevægelighedstræning
- Fysisk kapacitet i udførslen af cirkeltræning/stationstræning/ styrketræning/EMOM/AMRAP
- Kendskab til begrebet 1RM og hvordan det bruges i udarbejdelse af et styrketræningsprogram
- Udarbejdelse af eget træningsprogram (grupper)

Materialer:
- "Styrketræning og bevægelighedstræning", C-det er idræt, Troels Wolf m.fl., Gyldendal 2008, s. 48-61
- Diverse videoer med tekniks udførelse af bevægelser ifm. rulleskøjteforløb.

Teori: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt og hækkeløb

Træningsprojektet:

- Eleverne skal udarbejde, gennemføre og evaluere et træningsprogram og kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
- Der laves en start + sluttest i 1500 m løb
- Varighed på minimum 8 uger, så der er mulighed for progression
- Som afslutning skal der afleveres en individuel logbog, hvori eleven skal dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et træningsprogram samt koble teori og faglige termer til den praktiske del.
- Hækkeløbet er en teknisk disciplin med fokus på svingben, afsætsben, armenes bevægelse, tyngdepunktet og rytme i løbet. Der filmes til slut og laves analyse af eget hækkeløb.
- Ud over hækkeløb arbejdes med løbeteknik, løbestil og eksempler på intervalløb (10-20-30 og primært korte intervaller på 10 sek.-1 min)
- Elevernes fysiske kapacitet testes gennem 1500 m. løb

Materialer:
Træningsfysiologi, fra: Idrætsportalen, kapitel Arbejdsfysiologi og aerobt arbejde, Systime, redaktører Anders Bergholdt og Kasper Bøcher (8,5s)

Ilttransport. Konditionstræning. Claus Estrup m.fl.: Idræt C - teori i praksis, Systime 2008, s. 98-105 (7s)

Muskler og energiomsætning. Claus Estrup m.fl.: Idræt C - teori i praksis, Systime 2008, s. 42-48 (6s)

Hækkeløb - teknik. Typiske fejl. Mikkel Sørensen, Lærebog i atletik, 1995, 2.udgave, DHL’s forlag, s. 35-36 + 43-44 (3s)

Motivation og målsætning. https://www.bodybuilding.dk/artikler/diverse/diverse/motivation.html (2s)

Boost din form og forbrænding, Ny træningstrend: 10-20-30-intervaller - fit living - ALT.dk  (1s)
Beregning af kondital: Beregn dit kondital ud fra en vilkårlig løbedistance (motionsplan.dk) (½s)

I alt: 28 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Basket

Faglige mål:  

Tekniske færdigheder: Beherske basale tekniske elementer som; Driblinger, afleveringer og modtagninger, pivotering, skud og lay-up

Taktiske: Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold, overlap/ løbemønstre/cuts. Være bevidst om fordelene og ulemperne ved henholdsvis mand-mand og zoneforsvar.

Teoretiske: Kendskab til de mest basale basketregler, samt kendskab til fokuspunkter ifbm. de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik).
Der er desuden arbejdet med teori om befolkningens idrætsvaner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Hiphop

FORMÅL
Fra læreplanen skal I kunne:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale
begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre
færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke
samarbejdsrelationer

Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder indenfor hiphop og Rudolf Labans bevægelsesprincipper. Det overordnede formål med forløbet er, at I opnår den basale teknik, der skal til for at danse en lang hiphop koreografi, hvor I selv laver noget af koreografien. For at opnå dette skal I:
- kende til og kunne udføre basale teknikker som bounce, slide, bodyroll og pose.
- kunne udføre basale hiphop trin enkeltvis og i en sammenhæng samt sammen med andre.
- kunne redegøre for Labans fem bevægelsesprincipper og med udgangspunkt i dem kunne udvikle hiphop koreografi.

MATERIALE:
Labans bevægelseslære, Idræt C, Elmelund Van Ee m.fl, Gyldendal 2018, s. 15-21.pdf (5 sider)
Hiphopdansens historie og karakteristika, Grundbog i idræt C, 2019 i-bog. (1 side)

Ialt 6 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer