Holdet 2022c BT A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e) Katja Malene Thornhøj
Hold 2022c BT A (1c BT A, 2c BT A, 3c BT A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1.2 Cellernes biologi og kemi
Titel 2 1.3 Proteiner og enzymer
Titel 3 1.4 Se på DNA
Titel 4 1.5 Mikrobiel vækst og produktion af bioethanol
Titel 5 1.6 Probiotika og produktion af yoghurt
Titel 6 1.7 Genetik
Titel 7 2.1 - Spektrofotometri, måling vha lys
Titel 8 2.2 - Redox, fældning og forbrænding
Titel 9 2.5 - DNA-teknologi
Titel 10 2.3 - Ligevægte i biologiske systemer
Titel 11 2.6 - Organiske kemi og SRO
Titel 12 2.x - Oganisk Isomeri
Titel 13 2.9 - Lægemiddelfremstilling
Titel 14 2.4 - Syrer og baser i biologiske systemer
Titel 15 Spis din broccoli
Titel 16 2.10 Fødevareproduktion
Titel 17 3.6+3.7 Immunforsvaret + Antibiotika og resistens
Titel 18 3.9 Enzymer og kulhydraternes intermediære stofski
Titel 19 3.10 Enzymkinetik
Titel 20 3.8 Carbohydrater og fotosyntese
Titel 21 3.1 - Anvendt bioinformatik
Titel 22 3.2 - Oprensning og analyse af proteiner
Titel 23 3.3+3.4 - Hormoner og forplantning
Titel 24 2.8 - Nervesystemet
Titel 25 3.11 Stamceller, genregulering og kræft
Titel 26 2.7  - Lipider
Titel 27 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1.2 Cellernes biologi og kemi

Kapitel 1 + 2

Naturvidenskabelig metode, sikkerhed i laboratoriet
Prokaryote og Eukaryote celler
Cellernes kemi - Periodisk system, simple og sammensatte ioner, navngivning, molekyler, elektronparbinding, polaritet og polaritet i cellen. Cellemembranen, membranproteiner, samt transport over cellemembranen, herunder osmose og diffussion.

Cellevækst og celledeling:
Faserne i cellecyklus, mitose, ukontrollerede celledelinger.
Meiotisk celledeling

Eksperimentelt arbejde:
Gæring i alginatkugler
Osmoseforsøg i vandpest og kartofler
Mikroskopi af rodcellehår
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1.3 Proteiner og enzymer

Proteiner og aminosyrer, proteiners strukturniveauer (rummelig struktur - alphahelix, betafoldeblad og stilads). Enzymer  og deres virkemåde, pH-optimum og temperaturoptimum. Laktoseintolerans.
Eleverne designer selv forsøg til at teste enzymet lactase. Der undersøges pH-optimum, temperatur-optimum, samt betydningen af substrat koncentration og enzymkoncentration.

Kondensation nævnes i forbindelse med dannelse af peptidbindinger imellem aminosyrer og hydrolyse nævnes under nedbrydning af sukrose til glukose og fruktose.


Ekstra materiale  - artikel fra Aktuel Naturvidenskab "Svampen på toiletbrættet"

Eksperimentelt arbejde:
Laktose i mælk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1.4 Se på DNA

DNAs opbygning og organisering i et kromosom hos prokaryoter og eukaryoter. Replikation af DNA.
Undersøgelser af DNA (Isolering af DNA, PCR og gelelektroferese)
Det centrale dogme, fra DNA til protein. Transkription, translation. RNA og dets struktur, modifikation af RNA. Ribosomet, rRNA og tRNA.

Eksperimentelt arbejde:
Oprensning af DNA fra Kiwi vha. industrielt fremstillet protease.
Oprensning af DNA fra jordbær vha protease fra annanas.
Oprensning af DNA fra kindskrab
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DNA fra Kiwi eller jordbær 11-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 1.5 Mikrobiel vækst og produktion af bioethanol

Mikrobielvækst (binær fission og knopskydning) beskrives. Eksponentiel vækst og logistisk vækst forklares og der regnes på generationstiden vha eksempler fra opgaver og forsøget "Dyrkning og vurdering af antallet af mikroorganismer i et flydende vækstmedie vha OD".
Der arbejdes med vækst i en cellekultur og de forskellige faser af vækstkurven. Der arbejdes med spektrofotometri som mål for vækst i en cellekultur.
Produktion af bioethanol (første og anden generation diskuteres) og eleverne producerer selv bioethanol udfra selvvalgt sukkerkilde (sukrose, glukose). Mængdeberegning (masse, stofmængde og molarmasse) bruges der en del tid på samt beregning af teoretisk og praktisk udbytte. Densitet og volumen gennemgås også.
Destillation af gærringsprodukt gennemføres og destillatet antændes som kvalitativt evidens for at der er dannet ethanol.

Eksperimentelt arbejde:
-Demo - Dyrkning og vurdering af antallet af
mikroorganismer i et flydende vækstmedie vha OD

-Produktion af bioethanol og destillation.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Produktion af ethanol 15-04-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 1.6 Probiotika og produktion af yoghurt

Forløbet præsenterer fordøjelsessystemet hos mennesker med fokus på de mikroøkosystemer der findes i mundhule, mavesæk, tyndtarm, tyk- og endetarm. Der arbejdes overvejende med med syrer og baser, definitionen af en syre og baser, syrers styrke, syrebasepar. Forløbet indeholder også en forklaring af vands ionprodukt og pH-begrebet. Forløbet afsluttes med fokus på hvordan man kan producere sin egen yoghurt vha forskellige mælkesyrebakterier.

Eksperimentelt:
-Produktion af yoghurt
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 1.7 Genetik

Vi har arbejdet med genetikkens grundbegreber;
Autosomer, kønskromosomer, homologe kromosomer, heterologe kromosomer, karyotype, non-disjunction, kromosomtalsanomali, trisomi, mutation, fænotype, genotype, gen, allel, locus, dominant, recessiv,
codominans, ufuldstændig dominans, homozygot, heterozygot, selvbestøvning, P-generation, F1-generation, krydsningsskema, rentavlende og analysekrydsning.

Mendels 1 og 2 lov er gennemgået, og der er lavet krydsningskemaer og stamtræesanalyser på autosomale og kønsbundne egenskaber. Desuden har vi læst om epistasi og koblede gener.

Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper

Supplerende stof:
- Epistasi og koblede gener

Eksperimentelt arbejde:
PTC-smagertest
Blodtypebestemmelse
To-gensnedarvning - Majsforsøg (1:3:3:9)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 2.1 - Spektrofotometri, måling vha lys

Introduktion til spektrofotometri som en metode til at analysere og måle farvede forbindelser. Der måles på betanin i rødbede, løses opgaver med mangan i te og carminsyre i bolcher (eksempel fra bogen)

Lys og farvede forbindelser er gennemgået. Delokaliserede elektroner og deres exitation er i fokus. Måling af absorbans, absorptionsspektrum, Lambert-Beers lov og dennes anvendelse er behandlet. Måling i UV området er omtalt.

Eksperimentelt arbejde:
Måling af betanin i rødbeder
Bestemmelse af farvestoffer i cubaabrikos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 2.2 - Redox, fældning og forbrænding

Forløbet omhandler Fuldstændige og ufuldstændige forbrændingsreaktioner, redoxreaktioner, tildeling af oxidationstal og bestemmelse af hvad der oxideres og reduceres. Fældningsreaktioner inddrages også i forløbet.
Mængdeberegninger og koncentrationsberegninger repeteres, samt udbytte% og begrænsende reaktant.
Diskussion af fejlkilder og udbytte.
Aktuel og formel koncentration.

Øvelser:
-Den kemiske kamæleon
-Oxidation af kobber med sølv(I)nitrat
-Fremstilling af jern(II)sulfat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 2.5 - DNA-teknologi

I dette forløb har vi repeteret det centrale dogme samt PCR og gelelektroforese. Derudover har vi arbejdet teoretisk med genmodificering af bakterier og menneskeceller samt kloning. Herunder er følgende begreber centrale:

Donor/værts-organisme
Restriktionsenzymer
Vektor: rekombinante plasmider med markørgener, virus, lipidbaseret reagens
Transformation: midlertidig/permanent
Selektion

Kernestof:
- Molekylærbiologi: replikation, proteinsyntese, genregulering og genteknologi

Eksperimentelle metoder:
- Rekombinant DNA-teknik.
- RNA-interferens: dsRNA eller shDNA
- CRISPR-Cas9
- Kloning: somatisk eller terapeutisk

Anvendelsesmuligheder:
- Syntese af proteinbaserede lægemidler i bakterier/eukaryoter afhængigt af størrelse og modificeringsbehov
- Knockin og knockout
- Kloning: stamcelleterapi

Eksperimentelt arbejde:
- pGLO: transformation af E. coli

Senere PCR og gelelektroferese på SDU
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PCR/pGlo 18-12-2023
Outbreak 18-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 2.3 - Ligevægte i biologiske systemer

Kernestof:
Homogene kemiske ligevægte, herunder:
- Opskrivning af reaktionsbrøken for kemiske reaktioner
- Betydningen af ændringer i: stofmængdekoncentrationer, temperatur og volumen ved forskellige kemiske ligevægte
- Forudsige forskydning af kemiske ligevægte på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag ved anvendelse af ligevægtsloven og/eller Le Charteliers Princip


Øvelser:
- Indgreb i et ligevægtssystem: jern(+3) og thiocyanat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 2.6 - Organiske kemi og SRO

Kernestof:
- Redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal. I dette forløb har vi arbejdet med oxidation af alkoholer samt tildeling af oxidationstal til organiske forbindelser og herigennem identifikation af redoxreaktioner hvor organiske molekyler indgår.
- Organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse samt brug af ligevægtspile fremfor reaktionspile
- Kemiske bindingstyper (inter-/intramolekylære bindinger), opløselighedsforhold (hydrofil/hydrofob) samt struktur- og stereoisomeri.
- Organisk kemi: stofkendskab, herunder navngivning, opbygning, egenskaber og isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og relevante egenskaber for stofklasserne carbonhydrider, aldehyder, ketoner, aminer, amider og aminosyrer

Supplerende stof:
- Arbejde med farvestofferne E102 og E122, som er organiske levnesmiddelfarvestoffer. Vi har set på opbygningen af stofferne samt lavet en spektrofotometsik bestemmelse af indholdet af de to farvestoffer i vodkadrikken Cuba Abrikos.

Eksperimentelle metoder:
Spektrofotometri: E102 og E122 i Cuba Abrikos
Chromatografi: Farvestoffer i M&M's

Udførte øvelser:
-Oxidation af alkoholer
- Cuba Abrikos
- Estersyntese: dufte
- Farvestoffer i M&M's: vandopløselighed af farvestofferne
- Reaktioner med carbonhydrider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indgreb i en kemisk ligevægt 14-01-2024
oxidation af alkoholer 04-02-2024
M&M's polaritet 04-02-2024
Reaktion med carbonhydrider 03-03-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 2.x - Oganisk Isomeri

Strukturisomeri:
- Kædeisomeri
- stillingsisomeri
- Funktionsisomeri

Stereoisomeri:
- Geometrisk isomeri: cis/trans samt E/Z isomeri omkring dobbeltbindinger
- Spejlbilledisomeri/Optisk isomeri omkring chirale centre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 2.9 - Lægemiddelfremstilling

Kernestof:
- Homogene kemiske ligevægte og fordelingsligevægte, herunder forskydning af disse på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag. Herunder begreberne reaktionsbrøk, ligevægtsloven og Le Charteliers Princip. Desuden brug af fordelingskonstanten P og fordelingsforholdet D ved diskussion af fx stoffers passage af membraner i levende organismer.

- Organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
I dette forløb har vi været på SDU og lave en kondensation i forbindelse med organisk syntese af et lægemiddel (kaldet Salenvir).

- Organisk kemi: isomeri (i dette forløb optisk isomeri/spejlbilledisomeri)

- Makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af transportproteiner og receptorer. Herunder begreberne agonist og antagonist.

- Eksperimentelle metoder der er udført/læst om: organisk syntese (her kondensationsreaktion), separation, chromatografi (TLC), omkrystalisation og smeltpunkts bestemmelse.


Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin, herunder udvikling af medicin, fremstilling og virkemåde. Relevante begreber:
- Sygdom: infektionssygdom, arvelig sygdom eller livsstilssygdom
- Udvikling af lægemidler: opdeling i kemiske og biofarmaceutiske lægemidler samt prækliniske og kliniske forsøg
- Farmakokinetik og farmakodynamik
- Toksikologisk effekt
- Lipinskis regler: antal hydrogenbindingsdonorer, antal hydrogenbindingsacceptorer, molekylets molarmasse samt str af logD
- Ny forskning og nye bioteknologiske metoder vedrørende biofarmaceutisk medicin. Side 270-282 i  Bind 2 samt AU-foredrag om fremtidens RNA-medicin.

Øvelser:

- Fremstilling af Salenvir: kondensationsreaktion med TLC og smeltepunktsbestemmelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 2.4 - Syrer og baser i biologiske systemer

Kernestof:
Syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer, baser, blandinger af disse og puffersystemer samt bjerrumdiagrammer.

Eksperimentelle metoder:
Titrering

Øvelser:
-pH i pufferopløsning samt demineraliseret vand efter tilsætning af syre og base
- Bjerrumdiagram for syrebaseindikatoren Bromthymolblåt

Skriftligt arbejde:
- Opgaver i syre-basekemi
Rapporter over øvelserne:
- Bjerrumdiagram for syrebaseindikatoren Bromthymolblåt
- Titrering af lagereddike og HCl
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Spis din broccoli

Lille kort forløb som afslutter syre-base forløbet og som repeterer og udvider med mere organisk redoxtitrering. Eleverne opfordres til at styre og planlægge forløbet selv, de har dog fået udleveret materialer og øvelsesvejledninger.

Der arbejdes i forløbet med antioxidanter, ascorbinsyrer og med bestemmelsen af indholdet af ascorbinsyre i broccoli i hhv rå, kogt og udkogt broccoli.

Experimentelt arbejde:
Ascorbinsyre
Bestemmelse af vitamin C i broccoli ved redoxtitrering

Titrering af lagereddike
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 2.10 Fødevareproduktion

Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi - evolutionsmekanismer

- Økologiske grundbegreber: energistrømme og produktion, eksempler på samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, biodiversitet

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige aspekter af fødevareproduktion idet vi har arbejdet med to områder:

1) Mutationer og evolutionære mekanismer som drivkraft for forbedring af fødevareproduktion. Herunder er følgende begreber væsentlige:

Mutationer:
- Kromosommutationer: kromosomtalsanormali, deletion, dublikation, inversion og translokation
- Genmutationer: punktmutationer (missense,-mutation, tavs-mutation eller nonsens-mutation) eller indel-mutationer (ofte frameshift-mutationer)

Variation: som følge af kønnet formering og mutationer

Selektion: udvælgelse af de bedst egnede individer sker i naturen (naturlig selektion) eller ved at mennesker avler på dyr/planter og vælger individer (kunstig selektion) med ønskede karaktertræk (høj mælke/kød-produktion, mange/olieholdige frø osv.)

2) Grundlæggende økologi. Vigtige begreber:
- Økosystem
- Biotiske/abiotiske faktorer
- Intraspecifik/interspecifik konkurrence
- Den begrænsende faktor/minimumsloven
- Landbrugets optimering af planteproduktion vha. gødskning samt tiltag der formindsker udvaskningen af næringssalte fra markerne
- Fødekæder og fødekædeeffektivitet herunder brutto- og nettoproduktion
- Bæredygtighed og biodiversitet




Eksperimentelt arbejde:
- Fotosyntese i bladskiver
- Selektion med bønner
- Minimumsloven: eget forsøgsdesign + udførsel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 3.6+3.7 Immunforsvaret + Antibiotika og resistens

Kernestof:
Immunforsvarets opbygning og virkemåde
ELISA: direkte og indirekte
Opbygning af virus
Vaccination

Supplerende:
Antibiotika og antibiotikaresistens samt alternativer til antibiotika
Udvikling af test og modgift ved slangebid (jvf øvelse nedenfor)

Øvelser:
Fight the bite fra KU-Life:
- Undersøgelse af effekt af slangegifte på blod
- ELISA: indirekte (test af brugbare antistoffer) og indirekte (test af blodprøver for slangegift)
- Diskussion af udvikling af modgifte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 3.9 Enzymer og kulhydraternes intermediære stofski

Kernestof:
- enzymer: enzymatiske hovedklasser
- redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- biokemiske processer: respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
- økologiske grundbegreber: energistrømme og produktion, eksempler på samspil mellem arter og deres omgivende miljø og vækstfaktorer

Eksperimentelt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 3.10 Enzymkinetik

Kernestof:
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af proteiner, herunder enzymer
- enzymer: enzymkinetik herunder Michaelis Menten og omskrivning til lineære plots og bestemmelse af Km og Vmax. Samt identifikation af kompetetiv og nonkompetetiv inhibition

Øvelser:
- Nedbrydning af lactose med lactase
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 3.8 Carbohydrater og fotosyntese

Kernestof:

- biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser
- redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
- celler: opbygning af pro- og eukaryote celler, eukaryote celletyper, stamceller og membranprocesser
- økologiske grundbegreber: energistrømme og produktion, eksempler på samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, biodiversitet
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater

Øvelser:
- TLC på fotosyntesepigmenter
- Fehlings test, IIK og Benedicts reagens
- Smage på kulhydrater og sødestoffer: glukose, sukrose og sukralose (E955)
- Smage på mælk: alm/laktosefri mælk
- Undersøge fotosyntese/respiration vha KOH og Pyrogalol
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 3.1 - Anvendt bioinformatik

Kernestof:
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af nucleinsyrer og proteiner, herunder enzymer, transportproteiner og receptorer
- molekylærbiologi: proteinsyntese, genregulering, mutation, anvendt bioinformatik og evolutionsmekanismer

Vi har været med i et mindre undervisningsforløb om genetik og slægtsskab udarbejdet af Odense Zoo, som også inkluderede et besøg i besøg i Odense Zoo. Eleverne har fået viden om, hvordan/ hvorfor genetiske analyser har stor betydning i deres avlsarbejde. Der er bl.a. beregnet indavlskoefficienter og set på betydningen af flaskehals-effekt og founder-effekt.
Eleverne har desuden observeret forskellige fænotypiske og adfærdsmæssige træk hos løverne i Odense Zoo og sammenlignet med tandemrepeteret DNA (STR) for at bestemme slægtsskab mellem løverne. Til dette er der benyttet CODIS DNA test (CODIS = Combined DNA Index System).

Vi har også været på besøg på BMB på SDU, hvor eleverne har været med til at undersøge et fiktivt sygdomsudbrud (Outbreak). Eleverne har arbejdet praktisk med PCR og elektroforese og har lavet bioinformatiske analyser for at bestemme, hvilken bakterie der var årsag til sygdomsudbruddet.

Øvelser:
- BLASTN og BLASTP databasesøgninger
- Besøg i Odense Zoo: slægtskab hos løver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 3.2 - Oprensning og analyse af proteiner

Kernestof:
I forløbet repeteres makromolekylers opbygning, egenskaber og biologisk funktion, samt kort om proteiner, herunder enzymer, transportproteiner og receptorer
Opløselighedsforhold inddrages i valget af seperationsmetode


Øvelser:
DNA elektroferese
TLC
Uniprot øvelse på nettet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 3.3+3.4 - Hormoner og forplantning

Forløbet kan opdeles i tre dele.

I den indledende del arbejdes med en generel introduktion til hormonsystemet og forskellige hormoners virkemåder. Den efterfølgende del ses der nærmere på forplantning, herunder menstruationscyklus, samt fosterdiagnostik. Den sidste del af forløbet omhandler økotoksikologi, med fokus på pesticidet DDT, plus lidt ekstra materiale om PFOS,  samt om kønshormonforstyrrende stoffer.


Kernestof
Makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af transportproteiner og receptorer
Receptorer omfatter intracellulære og membranbundne receptorer, herunder ionkanalreceptorer og receptorer med koblet intracellulær virkemekanisme, samt begreberne agonist og antagonist.

Eksperimentelt arbejde:
- Ornesædcellers aktivitet
- Graviditetstest og ægløsningstest
-Test af egne produkter vha Kemiluppen
-YES/YAS assay
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 2.8 - Nervesystemet

Kernestof:
- Fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: nervesystem.
Herunder viden om:
Hvilemembranpotentialet, tærskelværdi, hypo-/hyper-/re-polarisering og aktionspotentiale
Synapser: præ-/post-synaptiske nerveceller, transmitterstoffer, ligand, agonist/antagonist

Supplerende stof:
- sundhed: herunder virkemåde af rusmidler (I valgte gruppevist hvilket rusmiddel I ville undersøge og præsentere for KTh)

Eksperimentelt arbejde:
- Små nerveforsøg
-Test af de to hjernehalvdele
-forsøg med promillebriller og udvikling af spillet "Promillefodbold"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 3.11 Stamceller, genregulering og kræft

Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: Genregulering og mutationer
- Stamceller

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin, herunder udvikling af medicin (med fokus på kræft, samt behandling med stamceller)
- Ny forskning og nye bioteknologiske metoder
- Bioetik
-Screening for BRACA gener
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer