Holdet 2023c En B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Tea Dolic
Hold 2023c En B (1c En B, 2c En B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing up
Titel 2 The Death Penalty
Titel 3 Australia The Stolen Generations+Lingua Franca
Titel 4 Into the Wild  VÆRKLÆSNING
Titel 5 Retorik: Presidents - Obama,Trump, Biden
Titel 6 The Zombie Apocalypse
Titel 7 Tales of the Unexpected
Titel 8 Inequality and social mobility
Titel 9 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing up

Forløbet "Growing up" er et forløb med fokus på overgangen fra barn til voksen og de udfordringer/problemer et barn kan møde i denne periode af livet.
Fokuspunkter i forløbet er bl.a. :
-Belysning af forskellige aspekter af temaet ”Growing Up”.
-Fokus på relevant ordforråd i forbindelse med tekstarbejde.
-At eleverne skal opnår evnen til begyndende redegørelse, analyse og fortolkning af forskellige engelskfaglige tekster og genrer.
Grammatik indgår i forløbet

Følgende tekster læses.

1) Patricia Grace "Butterflies"
Fra: https://chipbruce.net/wp-content/uploads/2008/11/butterflies.pdf

2)Growing Up- vocabulary and tasks.
Fra: Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf (red. Jonna Engberg-Pedersen et al), Gyldendal 2004 (s. 9-11)

3)Burger King`s bullying add
Fra: http://time.com/4993403/burger-king-anti-bullying-psa/

4)Marc Mitchell, “The New Girl”, 2000
Fra: Texting- 1st year fiction , Kirsten Egebjerg, Clara Ehrenreich og Mogens Frølund, Systime, 2005. (s. 21- 27)

5)Sanganalyse: Selvvalgt i grupper

6)"Noah" (Kortfilm)
Fra:https://www.filmsforaction.org/watch/noah/

7) Frank Bures: "What my kids learned when they wern't in school"
Fra: https://www.theatlantic.com/family/archive/2020/07/kids-time-away-school-hasnt-been-wasted/614482/

8)Charles Bukowski: Son of Satan
Fra: https://alexcool3.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/02/son-of-satan.pdf

I alt ca. 20 sider

Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
  ̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The Death Penalty

Ved at arbejde med emnet The Death Penalty beskæftiger eleverne sig med noget, som er meget specifikt for Amerika, men samtidig er det umuligt at arbejde med dette emne uden at inkludere de danske forhold. Det vil sige, eleverne får indsigt i et amerikansk ”fænomen” og ved at diskutere, relatere/perspektivere dette til de danske forhold (for eksempel vægt på forebyggelse af kriminalitet og hjælp til de mennesker, som allerede er kriminelle til at blive bedre mennesker) udvikler de, samtidig forståelse for egen samfund og kultur – de prøver at forstå andres samfundsforhold og kultur, samtidig med at de indser/ afgrænser/forstår deres egen.

Forløbet bestod af nogle underemner som fx profilen af gerningsmænd, henrettelses metoder, kvinder på dødsgangen, oplevelsen af de ansætte på dødsgangen, juryens rolle m.m.

Desuden er der taget hensyn til det sociale mål i undervisningen og på almendannelse/ demokratisk dannelse. Dette emne giver en meget stor anledning til samarbejde, diskussion – meningsudveksling og argumentation. Ved at arbejde med emnet får eleverne, for eksempel, mulighed for at indse at en holdning/ mening/ stilling kræver argumentation.  

Ved at arbejde med emnet skal eleverne kunne forstå forholdsvis komplekst mundtligt (dokumentar) og skriftligt engelsk om emnet, beherske et varieret ordforråd, gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer af engelsksprogede tekster og mediestof (herunder også søgning af informationer på nettet).

Grammatik indgår også i forløbet (Fejlstøvsugeren + Enggram).


Kernestof:

1) Web-quest: The Death Penalty I
http://pbs.org/wgbh/pages/frontline/angel/timeline.html
http://www.deathpenaltyinfo.org
http://www.dc.state.fl.us/activeinmates/deathrowroster.asp

2) Web- quest: The Death Penalty II
http://www.prodeathpenalty.com
http://www.deathpenaltyinfo.org  

3) Kevin O´Sullivan:  My Sons on Death Row
Fra: Kai Alsing -Børgesen m.fl.: THE LIFT, Gyldendal, 1995

4) Jørgen Flindt Pedersen: Når staten slår ihjel, 1994 (Dokumentar film)
Fra Filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/naar-staten-slaar-ihjel

5) Joe Miceli: Taking leave (KOPI)

6) Is Teresa Lewis an unusual death row case? (Article)
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-11386347

7)Steve Earl: Ellis Unit One
https://www.youtube.com/watch?v=6Tc700Yi8KQ

8) The Role of Jury - 4 Cases (Læreproduceret materiale):
- Lesley Gosch
-Kenneth French
-Dennis Stockton
- Walter McMilian

9) Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard:  Fejlstøvsugeren, Musagetes, 1987  

Omfang: I alt ca 30 sider.

Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
-ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
-sproglærings- og kommunikationsstrategier
-principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
-standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling -tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
-væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1: The Death Penalty OS 14-12-2023
Assignment : Grammatik opgave i skolen 31-01-2024
Assignment 3 Taking Leave OS 29-02-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Australia The Stolen Generations+Lingua Franca

Et emne om Australien med særligt fokus på "The Stolen Generations". Ved at arbejde med forskellige slags tekster - short story, sange og film skal eleverne opnår indsigt i en anden engelsksproget kultur udenfor USA og England.  Desuden lægges der fokus på variationer i det engelske sprog og i denne forbindelse kommer vi ind på Engelsk som  "Lingua Franca". Her forsøger eleverne bl.a. at finde svar på følgende: Hvorfor spiller det engelske sprog en så stor rolle i en globaliseret verden - Hvor tales engelsk egentlig? Hvad er den historiske baggrund? Hvordan lærer man engelsk bedst (læringsstrategier)? Hvorfor er engelsk blevet et globalt sprog? etc.

Materiale om Australien:

1) Webquest om Australien (Lærerproduceret materiale  + informationsøgning)

2)A guide to the Stolen Generations (Lærerproduceret materiale - baggrundstof)

3) Philip Noyce: The Rabbit Proof Fence, 2002 (Film)
Fra: CFU

4)Archie Roach: Took The Children Away
http://lyrics.wikia.com/Archie_Roach:Took_The_Children_Away

5)Katharine Susannah Prichard: N'Goola (1959)
Fra: Dunn, B and Thorborg, Lene; A Look Down Under, Futurum, 1985

6) Supplerende stof:
Information om nutidige vilkår for  det oprindelige folk i Australien (eleverne søger selv information og fremlægger på klassen).

7) Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard: Fejlstøvsugeren, Musagetes, 1987

Omfang: I alt ca 35 sider


Materiale om Lingua Franca

1)"Global English" (KOPI)
Fra: Worlds of English - Systime

2) The English Language (Kopi)
Fra: Worlds of English - Systime

3)The History of English in 10 minutes:
https://www.youtube.com/watch?v=SfKhlJIAhew

4)Where did English come from? Claire Bowern
https://www.youtube.com/watch?v=YEaSxhcns7Y

5)How English Became a Global Language
https://www.youtube.com/watch?v=-YDGxVNuxO0

6)Richard Nordquist: Why should we study the English language
https://www.thoughtco.com/why-should-we-study-the-english-language-1691039

7)Powerful Learning Strategies You MUST Share with Students
https://www.cultofpedagogy.com/learning-strategies/

Grammatik (Fejlstøvsugeren + Enggram)

Omfang ca. 15 sider.

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Into the Wild VÆRKLÆSNING

”Into the Wild”

Forløbet "Into the Wild" er et  forløb om menneskets forhold til naturen med udgangspunkt i romanen "Into the Wild" som handler om den unge mand Christopher McCandless, der forlod alt for at finde sin identitet i naturen.
Nøgleord i forløbet er: ROMANTICISM, nature, solitude, meaning, beauty, loneliness, spiritual revolution.

Ca. 250 sider

Kernestof:
1) Wikipedia-artikel om Christopher McCandless
https://en.wikipedia.org/wiki/Chris_McCandless

2) Jon Krakauer  "Into the Wild", 1996 (Non- fiktion roman)

3) "Into The Wild  Documentary Return to the Wild The Chris McCandless Story"(Dokumentarfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=XIUxM2X6uZw

4)Sean Penn: "Into the Wild", 2007 (Spillefilm)

5) Grammatik: Fejlstøvsugeren + Enggram)






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Retorik: Presidents - Obama,Trump, Biden

Formål med forløbet "Retorik" er at eleverne får kendskab til analyse af taler. Retorisk analyse af politiske taler er i fokus. I forløbet arbejder eleverne med præsidenterne - Obama, Trump og Biden. Vi undersøger deres privatliv, politik og retorik og prøver at sammenligne dem i henhold til disse punkter.

Supplerende materiale:
Eleverne har i grupper søgt informationer om de tre præsidenter på forskellige internetsider.

Grammatik indgår desuden i forløbet (Fejlstøvsugeren + Enggram).

1) Retorik - lærerproduceret materiale (Analysemodel for taler)

2) President Barack Obama's Inaugural Address, January 20th, 2009
https://www.aol.com/article/news/2017/01/19/president-barack-obamas-first-inauguration-speech-full-text/21657532/?guccounter=1

3)President Barack Obama's Speech against the Iraq War, 2002
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=99591469

4) The Obamas: Believe (Udsendelse)
https://www.youtube.com/watch?v=x20yJze6P-o

5) Donald Trump: Inauguration speech
https://www.theguardian.com/world/2017/jan/20/donald-trump-inauguration-speech-full-te

6) Donald Trumps brug af Tweets og Instagram: Eleverne analyser selvvalgte Tweets eller Instagramopslag af Trump (Supplerende materiale)

7) Donald Trump: Victory Speech, 2024
https://www.youtube.com/watch?v=XN2x2I8wQhY


8) Joe Biden: Inaguration Speech
https://www.youtube.com/watch?v=j3a6n_1owPY (YOUTUBE CLIP)
Transcript: https://www.documentcloud.org/documents/20460435-biden-inaugural-speech  


Grammatik indgår i forløbet

I alt: ca. 35 sider

Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
  ̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke - fiktive tekster
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The Zombie Apocalypse

The Zombie Apocalypse  

Dette forløb er et forløb om Zombier. I den amerikanske pop - kultur findes Zombier overalt, de er det nyeste og mest spændende. Ved at arbejde med dette forløb bliver eleverne introduceret for noget, som er specifikt amerikansk. Gennem arbejde/analyse med/af fiktion og non-fiktion får eleverne blandt andet kendskab til de teorier, hvorfor vi i dag er så optaget af zombier.
Eleverne arbejder med den apokalyptiske verden - hvad kendetegner denne verden, hvad er en zombie, hvordan og hvorfor opstår de?. Herunder læser de blandt andet også teorier som påstår, at en zombie- apokalypse kunne ske i virkeligheden - det nye stof FLAKKA er f.eks. også et godt eksempel herfor.
Eleverne læser desuden om strategier til hvordan man kan overleve en sådan apokalypse og lærer at amerikanerne faktisk har en beredskabsplan for en zombie - apokalypse og at de såkaldte "Preppers" i USA længe har forberedt sig til verdens undergang. Til sidst sættes emnet i relation til Coronavirus.

Ved at arbejde med forløbet opbygger eleverne et ordforråd som er specifikt knyttet til dette emne.

Grammatik indgår i forløbet (Fejlstøvsugeren + Enggram).  

Materiale:
1) Zombies Theory (Lærerproduceret materiale - supplerende - vedhæftet på Lectio)

2) How everything goes to hell during a zombie apocalypse (Graphic Noval)
https://theoatmeal.com/comics/zombie_how

3) Materiale til hvordan man analyser en Graphic Noval (Lærerproduceret materiale vedhæftet på Lectio i skema)

4)Materiale til analyse af Graphic Noval - Pretzi:  https://prezi.com/hwzollmg9id-/analyzing-elements-of-graphic-novels/

5)Marc Foster: "World War Z", 2013  (Spillefilm)

6) TE Sloth, David Wong "5 Scientific Reasons a Zombie Apocalypse Could Actually Happen", (Artikel)
Fra: Cracked. com, October 29, 2007
https://www.cracked.com/article_15643_5-scientific-reasons-zombie-apocalypse-could-actually-happen.html

7) Youtube clip om FLAKKA
https://www.youtube.com/watch?v=BMJMujPoa4Y
https://www.youtube.com/watch?v=dA0Qhgmuvrc
https://www.youtube.com/watch?v=mDuFu98O3Hk
https://www.youtube.com/watch?v=mtA6Nf9Mv5c


8) Carina Storrs: What is Flakka (aka gravel) and why is it more dangerous than cocaine?, CNN, 2015
https://edition.cnn.com/2015/05/26/health/flakka-gravel-illegal-drugs/index.html

9)Ryan Herman "Ready for the apocalypse! One American family shows what it takes to prepare for the end of civilisation as we know it", Mail Online, 23 March 2013 (Artikel)
https://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-2296472/Apocalypse-ready-Are-families-stocking-end-civilisation-crackpots-simply-canny-survivors.html


10) Grammatik: Fejlstøvsugeren  + Enggram

I alt ca. 45 sider

Kernestof:
det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
  ̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tales of the Unexpected

I forløbet "Tales of the Unexpected" er der særligt fokus på litterære analyseredskaber samt på hvorledes det lykkes fortælleren at manipulere med sin læser, så slutningen af noveller bliver uventet (fokus på såkaldte "clues" eller foreshadowing).

Grammatik indgår i forløbet - vi arbejde både med Enggram og Fejlstøvsugeren.

Arbejdsformer varierer - eleverne arbejder individuelt,  i par og i grupper. Der er diskussion/ opsamling i plenum.

1) Stephen King: Quitters Inc fra Nordfyns Gymnasium Kompendium (Novelle - kopi)

2) The Cat's Eye: Filmatisering af "Quitters Inc", 1985

3) Roald Dahl: The Landlady (novelle)
Fra: Florentsen: "Tonight at Noon", Gyldendal, 1979

4) Ronald Dahl: The Landlady - filmatisering:
https://www.youtube.com/watch?v=kpDb4EcSnLE

5)Shirley Jackson: The Lottery (filmatisering):
https://www.youtube.com/watch?v=RV03h3XWTDU

6) Ronald Dahl: Mrs. Bixby and the Colonel's Coat (Text)
Fra: https://literacyallnefl.org/wp-content/uploads/2020/09/Mrs-Bixby-and-the-Colonel-R-Dahl.pdf


7) Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard, Fejlstøvsugeren, Musagetes New Materials, 1987

8) Enggram

Omfang: I alt ca. 50 sider  

Kernestof:
det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng.
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Peer- feedback - opgave 29-01-2025
Opgave 5: TERMINPRØVE 17-02-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Inequality and social mobility

Inequality and social mobility

Et forløb om ulighed og social mobilitet i England. Fokus i forløbet er på uddannelse - har alle lige mulighed for en god uddannelse/skole i England og hvad er betydning af dette?. I forløbet arbejder vi med analyse af både fiktion og non- fiktion. I forløbet er der også fokus på det talte sprog samt variationer i det engelske sprog.


1) Internetsøgning i grupper om uddannelsessystemet i UK.
(supplerede materiale)

2)  Lone Scherfig "The Riot Club", 2014 (spillefilm)

3)Penelope Lively: The Happiest Days of Your Life’, in Finderup og Fog: Worlds of English, Systime, 2010  (Short story)

4) The Guardian: Class War (Artikel 1)
1) "I feel guilt and rage", 2003  https://www.theguardian.com/education/2003/jul/04/publicschools.schools  

5) The Guardian:  "Class War", 2003 (Artikel 2)
https://www.theguardian.com/education/2003/jul/09/schools.uk

6 )Too poor for posh school: (Dokumentarfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=MWYaoWPdUOI&fbclid=IwAR0Zt_xYXO_V3vTSbDltLZgmhV3WQfcBnfg5R6z3T0i0K5Bw4Mo0zPFwDt0


Grammatik indgår i forløbet.

I alt ca. 30 sider

Kernestof:
-  det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition

Vi repeterer de emner, som vi har arbejdet med de sidste to år.
Formålet her er at forberede eleverne til eventuel eksamen.
Grammatik indgå i forløbet - vi arbejder både med Enggram og Fejlstøvsugeren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer