Holdet 2023d En B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Tea Dolic
Hold 2023d En B (1d En B, 2d En B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing up
Titel 2 The Death Penalty
Titel 3 Australia The Stolen Generations+Lingua Franca
Titel 4 Genetic Engineering TVÆRFAGLIGT FORLØB MED BIOLOGI
Titel 5 Autism VÆRKLÆSNING
Titel 6 Retorik:3 Presidents - Obama,Trump,Biden
Titel 7 The Zombie Apocalypse
Titel 8 Inequality and social mobility
Titel 9 Tales of the Unexpected
Titel 10 REPETITION

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing up

Forløbet "Growing up" er et forløb med fokus på overgangen fra barn til voksen og de udfordringer/problemer et barn kan møde i denne periode af livet.
Fokuspunkter i forløbet er bl.a. :
-Belysning af forskellige aspekter af temaet ”Growing Up”.
-Fokus på relevant ordforråd i forbindelse med tekstarbejde.
-At eleverne skal opnår evnen til begyndende redegørelse, analyse og fortolkning af forskellige engelskfaglige tekster og genrer.
Grammatik indgår i forløbet

Følgende tekster læses.

1) Patricia Grace "Butterflies"
Fra: https://chipbruce.net/wp-content/uploads/2008/11/butterflies.pdf

2)Growing Up- vocabulary and tasks.
Fra: Contexts. Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf (red. Jonna Engberg-Pedersen et al), Gyldendal 2004 (s. 9-11)

3)Burger King`s bullying add
Fra: http://time.com/4993403/burger-king-anti-bullying-psa/

4)Marc Mitchell, “The New Girl”, 2000
Fra: Texting- 1st year fiction , Kirsten Egebjerg, Clara Ehrenreich og Mogens Frølund, Systime, 2005. (s. 21- 27)

5)Sanganalyse: Selvvalgt i grupper

6)"Noah" (Kortfilm)
Fra: https://www.filmsforaction.org/watch/noah/

7) Frank Bures: "What my kids learned when they wern't in school"
Fra: https://www.theatlantic.com/family/archive/2020/07/kids-time-away-school-hasnt-been-wasted/614482/

8)Charles Bukowski: Son of Satan
Fra: https://alexcool3.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/02/son-of-satan.pdf

I alt ca. 20 sider

Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
  ̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The Death Penalty

Ved at arbejde med emnet The Death Penalty beskæftiger eleverne sig med noget, som er meget specifikt for Amerika, men samtidig er det umuligt at arbejde med dette emne uden at inkludere de danske forhold. Det vil sige, eleverne får indsigt i et amerikansk ”fænomen” og ved at diskutere, relatere/perspektivere dette til de danske forhold (for eksempel vægt på forebyggelse af kriminalitet og hjælp til de mennesker, som allerede er kriminelle til at blive bedre mennesker) udvikler de, samtidig forståelse for egen samfund og kultur – de prøver at forstå andres samfundsforhold og kultur, samtidig med at de indser/ afgrænser/forstår deres egen.

Forløbet bestod af nogle underemner som fx profilen af gerningsmænd, henrettelses metoder, kvinder på dødsgangen, oplevelsen af de ansætte på dødsgangen, juryens rolle m.m.

Desuden er der taget hensyn til det sociale mål i undervisningen og på almendannelse/ demokratisk dannelse. Dette emne giver en meget stor anledning til samarbejde, diskussion – meningsudveksling og argumentation. Ved at arbejde med emnet får eleverne, for eksempel, mulighed for at indse at en holdning/ mening/ stilling kræver argumentation.  

Ved at arbejde med emnet skal eleverne kunne forstå forholdsvis komplekst mundtligt (dokumentar) og skriftligt engelsk om emnet, beherske et varieret ordforråd, gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer af engelsksprogede tekster og mediestof (herunder også søgning af informationer på nettet).

Grammatik indgår også i forløbet (Fejlstøvsugeren + Enggram).


Kernestof:

1) Web-quest: The Death Penalty I
http://pbs.org/wgbh/pages/frontline/angel/timeline.html
http://www.deathpenaltyinfo.org
http://www.dc.state.fl.us/activeinmates/deathrowroster.asp

2) Web- quest: The Death Penalty II
http://www.prodeathpenalty.com
http://www.deathpenaltyinfo.org  

3) Kevin O´Sullivan:  My Sons on Death Row
Fra: Kai Alsing -Børgesen m.fl.: THE LIFT, Gyldendal, 1995

4) Når staten slår ihjel (Dokumentar film)

5) Joe Miceli: Taking leave (KOPI)

6) Is Teresa Lewis an unusual death row case? (Article)
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-11386347

7)Steve Earl: Ellis Unit One
https://www.youtube.com/watch?v=6Tc700Yi8KQ

8) The Role of Jury - 4 Cases (Læreproduceret materiale):
- Lesley Gosch
-Kenneth French
-Dennis Stockton
- Walter McMilian

9) Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard:  Fejlstøvsugeren, Musagetes, 1987  

Omfang: I alt ca. 30 sider.

Kernestof:
-  det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1: The Death Penalty OS 14-12-2023
Assignment 2: Grammatikopgave i skolen 02-02-2024
Assignment 3: Taking Leave OS 23-02-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Australia The Stolen Generations+Lingua Franca

Et emne om Australien med særligt fokus på "The Stolen Generations". Ved at arbejde med forskellige slags tekster - short story, sange og film skal eleverne opnår indsigt i en anden engelsksproget kultur udenfor USA og England.  Desuden lægges der fokus på variationer i det engelske sprog og i denne forbindelse kommer vi ind på Engelsk som  "Lingua Franca". Her forsøger eleverne bl.a. at finde svar på følgende: Hvorfor spiller det engelske sprog en så stor rolle i en globaliseret verden - Hvor tales engelsk egentlig? Hvad er den historiske baggrund? Hvordan lærer man engelsk bedst (læringsstrategier)? Hvorfor er engelsk blevet et globalt sprog? etc.

Materiale om Australien:

1) Webquest om Australien (Lærerproduceret materiale)

2)A guide to the Stolen Generations (Lærerproduceret materiale - baggrundstof)

3) Philip Noyce: The Rabbit Proof Fence, 2002 (Film)

4)Archie Roach: Took The Children Away
https://www.youtube.com/watch?v=IL_DBNkkcSE

5) Information om nutidige vilkår for "The Stolen Generations" i Australien (eleverne søger selv information og fremlægger på klassen).

6) Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard: Fejlstøvsugeren, Musagetes, 1987

Omfang: I alt ca 35 sider



Materiale om Lingua Franca

1)"Global English" (KOPI)
Fra: Worlds of English - Systime

2) The English Language (Kopi)
Fra: Worlds of English - Systime

3)The History of English in 10 minutes:
https://www.youtube.com/watch?v=SfKhlJIAhew

4)Where did English come from? Claire Bowern
https://www.youtube.com/watch?v=YEaSxhcns7Y

5)How English Became a Global Language
https://www.youtube.com/watch?v=-YDGxVNuxO0

6)Richard Nordquist: Why should we study the English language
https://www.thoughtco.com/why-should-we-study-the-english-language-1691039

7)Powerful Learning Strategies You MUST Share with Students
https://www.cultofpedagogy.com/learning-strategies/


Grammatik: Fejlstøvsugeren + Enggram

Omfang ca. 15 sider.

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Genetic Engineering TVÆRFAGLIGT FORLØB MED BIOLOGI

Tværfaglige forløb (forår 1g)

Emne: Genetic Engineering  
Fag: Engelsk og biologi

Omfang: ca. 4 moduler pr. fag (Her dækkes ca. 4 timer af de lovpligtige 20 timers basal videnskabsteori)

Mål:
- Kendskab til begreberne problemstilling og problemformulering.
- Elevbevidsthed om, at der i STX er forskellige hovedområder med særlige karakteristiska, og at fag fra disse kan angribe en problemstilling fra forskellige vinkler med forskellige metoder.
- Kendskab til Blooms taksonomi (fokus på det redegørende niveau).

Skriftlighed, mundtlighed & evaluering:
Skriftlig gruppeaflevering med redegørelse for flerfaglig problemstilling inden for det emne, der er arbejdet med i forløbet, og med udgangspunkt i denne en problemformulering ( eleverne udfylder problemformuleringsskabelonen)
Grupper holder desuden to minutters fremlæggelse, hvor de mundtlig præsenterer og begrunder problemformuleringen.
Eleverne får mundtlig feedback fra lærerne samlet på klassen.


Cloning:
1) Research i grupper om genmodificering - viden fra det tværfaglige samarbejde med biologi anvendes her også.  

2) Woolly Mammoth - the Autopsy  (Dokumentar)
https://www.youtube.com/watch?v=jcCZevhIbJY

3) Analysemodel for dokumentarfilm (Lærerproduceret materiale).
(Er vedhæftet på skema på Lectio)

4) Materiale om Humanvidenskab (Lærerproduceret materiale - vedhæftet i skema på Lectio)

5) Problemformuleringsskabelonen fra Lectio (standardskema som skolen anvender)
(Vedhæftet på Lectio)

I alt ca. 15 sider




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Autism VÆRKLÆSNING

Autisme - VÆRKLÆSNING

Forløbet omhandler Autismespektrumforstyrrelsen, som  er en gennemgribende udviklingsforstyrrelse, der er kendetegnet ved en anderledes og ofte forsinket udvikling på områderne socialt samspil, kommunikation samt mentalisering (sociale forestillingsevner) .
   I forløbet er der fokus på analyse og fortolkning af fiktion, herunder især romanen "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime" (ROMANLÆSNING), hvor hovedpersonen, Christoffer, antages at være autist.  
Udover romanen skal eleverne også arbejde med udvalgte afsnit fra kendte serier, hvor hovedpersonerne har autisme. I arbejdet med serier lægges der især fokus på filmtekniske virkemidler og hvordan de er med til at fremstille Autismen.

Grammatik indgår i forløbet (Fejlstøvsugeren + Enggram).   

Arbejdsformerne i forløbet varierer. Eleverne arbejder både individuelt, i par og i grupper. Desuden er der også diskussion og opsamling på klassen.

Materiale:

1) Research på internettet i grupper om Autisme  

2) Ethan Lisi  - Tedtalk about Autism
https://www.ted.com/talks/ethan_lisi_what_it_s_really_like_to_have_autism

3) Mark Haddon "The curious incident of the dog in the night-time", Vintage, 2003 (ROMANLÆSNING)

4) Serier om Autisme (Gruppearbejde - supplerende materiale)
David Shore "The Good Doctor" (Episode 1)
Robia Rashid "Atypical"  (Episode 1)
Chuck Lorre og Bill Prady "The Big Bang Theory" (Episode1)



Omfang i alt: 200 sider

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
  ̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker.
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Retorik:3 Presidents - Obama,Trump,Biden

Formål med forløbet "Retorik" er at eleverne får kendskab til analyse af taler. Retorisk analyse af politiske taler er i fokus. I forløbet arbejder eleverne med præsidenterne - Obama, Trump og Biden. Vi undersøger deres privatliv, politik og retorik og prøver at sammenligne dem i henhold til disse punkter.
Eleverne skal bl.a. også selv skrive en tale om et emne efter eget valg med fokus på anvendelse af retoriske virkemidler, appelformer og talens opbygning.

Supplerende materiale:
Eleverne har i grupper søgt informationer om de tre præsidenter på forskellige internetsider.

Grammatik indgår desuden i forløbet (Fejlstøvsugeren + Enggram).

1) Retorik - lærerproduceret materiale (Analysemodel for taler)

2) President Barack Obama's Inaugural Address, January 20th, 2009
https://www.aol.com/article/news/2017/01/19/president-barack-obamas-first-inauguration-speech-full-text/21657532/?guccounter=1

3)President Barack Obama's Speech against the Iraq War, 2002
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=99591469

4) The Obamas: Believe (Udsendelse)
https://www.youtube.com/watch?v=x20yJze6P-o

5) Donald Trump: Victory Speech, 2024
https://www.youtube.com/watch?v=XN2x2I8wQhY

6) Trumps brug af Tweets og Instagram: Eleverne analyser selvvalgte Tweets eller Instagramopslag af Trump (Supplerende materiale)

7) Joe Biden: Inaguration Speech
https://www.youtube.com/watch?v=j3a6n_1owPY (YOUTUBE CLIP)
Transcript: https://www.documentcloud.org/documents/20460435-biden-inaugural-speech  


Grammatik indgår i forløbet

I alt: ca. 35 sider

Kernestof:
-det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
  ̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke - fiktive tekster
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The Zombie Apocalypse

The Zombie Apocalypse  

Dette forløb er et forløb om Zombier. I den amerikanske pop - kultur findes Zombier overalt, de er det nyeste og mest spændende. Ved at arbejde med dette forløb bliver eleverne introduceret for noget, som er specifikt amerikansk. Gennem arbejde/analyse med/af fiktion og non-fiktion får eleverne blandt andet kendskab til de teorier, hvorfor vi i dag er så optaget af zombier.
Eleverne arbejder med den apokalyptiske verden - hvad kendetegner denne verden, hvad er en zombie, hvordan og hvorfor opstår de?. Herunder læser de blandt andet også teorier som påstår, at en zombie- apokalypse kunne ske i virkeligheden - det nye stof FLAKKA er f.eks. også et godt bevis/eksempel herfor.
Eleverne læser desuden om strategier til hvordan man kan overleve en sådan apokalypse og lærer at amerikanerne faktisk har en beredsskabsplan for en zombie - apokalypse og at de såkaldte "Preppers" i USA længe har forberedt sig til verdens undergang. Til sidst sættes emnet i relation til Coronavirus.

Ved at arbejde med forløbet opbygger eleverne et ordforråd som er specifikt knyttet til dette emne.

Grammatik indgår i forløbet (Fejlstøvsugeren + Enggram).  

Materiale:
1) Zombies Theory (Lærerproduceret materiale - supplerende - vedhæftet på Lectio)

2) How everything goes to hell during a zombie apocalypse (Graphic Noval)
https://theoatmeal.com/comics/zombie_how

3) Materiale til hvordan man analyser en Graphic Noval (Lærerproduceret materiale vedhæftet på Lectio i skema)

3)Marc Foster: "World War Z", 2013  (Spillefilm)

4) TE Sloth, David Wong "5 Scientific Reasons a Zombie Apocalypse Could Actually Happen", (Artikel)
Fra: Cracked. com, October 29, 2007
https://www.cracked.com/article_15643_5-scientific-reasons-zombie-apocalypse-could-actually-happen.html

5) Youtube clip om FLAKKA
https://www.youtube.com/watch?v=BMJMujPoa4Y
https://www.youtube.com/watch?v=dA0Qhgmuvrc
https://www.youtube.com/watch?v=mDuFu98O3Hk
https://www.youtube.com/watch?v=mtA6Nf9Mv5c

6)Ryan Herman "Ready for the apocalypse! One American family shows what it takes to prepare for the end of civilisation as we know it", Mail Online, 23 March 2013 (Artikel)
https://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-2296472/Apocalypse-ready-Are-families-stocking-end-civilisation-crackpots-simply-canny-survivors.html


7) Grammatik: Fejlstøvsugeren

I alt ca. 45 sider

Kernestof:
det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
  ̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Inequality and social mobility

Inequality and social mobility

Et forløb om ulighed og social mobilitet i England. Fokus i forløbet er på uddannelse - har alle lige mulighed for en god uddannelse/skole i England og hvad er betydning af dette?. I forløbet arbejder vi med analyse af både fiktion og non- fiktion. I forløbet er der også fokus på det talte sprog samt variationer i det engelske sprog.
(Forløbet er en del af SRO for nogle elever i klassen)


1) Internetsøgning i grupper om uddannelsessystemet i UK.
(supplerede materiale)

2)  Lone Scherfig "The Riot Club", 2014 (spillefilm)

3)Penelope Lively: The Happiest Days of Your Life’, in Finderup og Fog: Worlds of English, Systime, 2010  (Short story)

4) The Guardian: Class War (Artikel 1)
1) "I feel guilt and rage", 2003  https://www.theguardian.com/education/2003/jul/04/publicschools.schools  

5) The Guardian:  "Class War", 2003 (Artikel 2)
https://www.theguardian.com/education/2003/jul/09/schools.uk

6 )Too poor for posh school: (Dokumentarfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=MWYaoWPdUOI&fbclid=IwAR0Zt_xYXO_V3vTSbDltLZgmhV3WQfcBnfg5R6z3T0i0K5Bw4Mo0zPFwDt0

7) Supplerende materiale:
Poor Kids (dokumentaren)
https://www.youtube.com/watch?v=UvoV8BnIbhM


Grammatik indgår i forløbet.

I alt ca. 30 sider

Kernestof:
-  det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tales of the Unexpected

I forløbet "Tales of the Unexpected" er der særligt fokus på litterære analyseredskaber samt på hvorledes det lykkes fortælleren at manipulere med sin læser, så slutningen af noveller bliver uventet (fokus på såkaldte "clues" eller foreshadowing).

Grammatik indgår i forløbet - vi arbejde både med Enggram og Fejlstøvsugeren.

Arbejdsformer varierer - eleverne arbejder individuelt,  i par og i grupper. Der er diskussion/ opsamling i plenum.

1) Stephen King: Quitters Inc fra Nordfyns Gymnasium Kompendium (Novelle - kopi)

2) The Cat's Eye: Filmatisering af "Quitters Inc", 1985

3) Roald Dahl: The Landlady (novelle)
Fra: Florentsen: "Tonight at Noon", Gyldendal, 1979

4) Ronald Dahl: The Landlady - filmatisering:
https://www.youtube.com/watch?v=kpDb4EcSnLE

5)Shirley Jackson: The Lottery (filmatisering):
https://www.youtube.com/watch?v=RV03h3XWTDU

6) Ronald Dahl: Mrs. Bixby and the Colonel's Coat (Text)
Fra: https://literacyallnefl.org/wp-content/uploads/2020/09/Mrs-Bixby-and-the-Colonel-R-Dahl.pdf

7) Ronald Dahl:  Mrs. Bixby and the Colone's Coat (Filmatisering)
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=pEVrpeEwW0Y

8) Jens Bøgh & Jørgen Hovgaard, Fejlstøvsugeren, Musagetes New Materials, 1987

Omfang: I alt ca. 52 sider (inklusiv tekster, film, opgaveark og grammatik).

Kernestof:
det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng.
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 REPETITION

Vi repeterer de forløb som vi har været igennem de sidste 2 år.
Der arbejdes også videre med grammatikken både med Fejlstøvsugeren + Enggram.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer