Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Katja Malene Thornhøj
|
Hold
|
2023c Ke B (1c Ke B, 2c Ke B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomer + stoffers fysiske og kemiske egenskaber
Forløbet giver en introduktion til stoffer og deres fysiske og kemiske egenskaber samt til reaktionsskemaer og afstemning af disse. Der er en gennemgang af atomets opbygning, grundstoffer og det periodiske system.
Eksperimentelt arbejde:
Eksperimenter til fremstilling og påvisning af dioxygen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Molekyler - Når elektroner er fælles
Forløbet handler om molekyler og elektronparbindinger. Der gives adskillige eksempler på simple og uorganiske molekyler, deres navne, struktur samt polaritet. Der er flere typer af afbildninger af molekylerne så der kan opstå kendskab til forskellige repræsentationsformer.
Der er et tema om hydrofile og hydrofobe miljøer i kroppen.
Øvelser:
Ens opløser ens
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Organiske forbindelser og stofmængdeberegning
Forløbet omhandler organiske forbindelser og stofmængdeberegninger. Der gives eksempler på organiske forbindelser i naturen og i levende organismer. Alkanernes struktur og navngivning gennemgås, og den bruges til at introducere princippet i navngivning for andre udvalgte stofklasser (alkoholer, ketoner, aldehyder). Egenskaber som kogepunkter, opløselighed og evnen til at brænde (herunder sikkerhed) gennemgås med udgangspunkt i en sammenligning af alkaner og primære alkoholer. Der gives en grundig introduktion til mængdeberegning baseret på et praktisk eksempel med fremstilling af bioethanol (s. 122-125). Udover at indtroducere stofmængdebegrebet indeholder denne del også beregninger af udbytter, volumenprocent.
"I gang med Kemi" s. 87-110, 118-133
Øvelser og afleveringer i forløbet:
Navngivning af org. forbindelser.
Natron
Alkoholgæring - eget design
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ionforbindelser og koncentrationer
I forløbet arbejdes med ionforbindeler og koncentrationer. Først gennemgås ioner og ionforbindelsers egenskaber og navngivning, inden forskellige koncentrationsbegreber introduceres ned opløsninger af ionforbindelser som eksempler.
Opløselighed og udfældning gennemgås og der (gen)-introduceres til fældningstitrering.
"Igang med kemi" s. 135-156, 166-175, 184-186
Øvelser i forløbet er:
Opløselighed og udfældning af salte (med femkant)
Fældningstitrering "NaCl i havvand"
Kaliumnitratsopløselighed - Øvelse udført i NV
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Titrering af havvand
|
19-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Når elektroner flyttes (redox)
Forløbet omhandler redoxreaktioner. Oxidation og reduktion defineres og temaet ”Hvorædle er metallerne?” introducerer spændingsrækken. Tildeling af oxidationstal arbejdes der med både i organiske og uorganiske forbindelser. Forbrænding af alkohol i lever og som fuldstændig forbrænding arbejdes der kort med Temaet ”Forbrænding af alkohol”. Oxidation af alkohol gennemgås i et senere forløb, nemlig SRO - ølbrygning.
Afstemning af redoxreaktioner arbejdes der med både i tema og i øvelsen ”Titrering af ståluld”, hvor også mængdeberegning og koncentrationsberening repeteres.
Øvelser:
Titrering af ståluld
Demo - afbrænding af magnesiumbånd
Demo - kobbertråd i sølvnitrat
s. 231-254 + 262
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opløselighed og udfældning af salte
|
06-05-2024
|
Ståluld
|
27-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Når det er surt eller basisk
Forløbet indtroducerer syrer og baser, syrebasereaktioner, styrke af syrer og baser, samt pH-begrebet. Der gennemgås metoder til måling af pH samt syrebase-titrering. Som supplerende materiale gennemgås frugters indhold af syrer. Der arbejdes kort med fotosyntese og respiration idet der kobles til forsøg fra tidligere forløb "Atomer + stoffers fysiske og kemiske egenskaber" og eksperimenteltarbejde "eksperimenter til fremstilling og påvisning af dioxygen"
Eksperimentelt:
Titrering af afløbsrens
Rødkålsindikator - demo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Systemer i ligevægt
Indledningsvist fokuseres på homogene ligevægte og deres forskydning, både kvantitativt (vha ligevægtsloven) og kvalitativt (vha le chataliers princip). Der arbejdes især med begreberne reaktionsbrøk, ligevægtskonstant og ligevægtsloven. Øvelsen "Indgreb i kemisk ligevægt" underbygger denne viden.
Supplerende materiale er arbejdet med regulering af pH i puffersystemer og eleverne slutter af med en IBSE baseret øvelse hvor eleverne selv designer en øvelse for at eftervise et selvformuleret formål. Efterfølgende ønskede eleverne en øvelse som ikke var IBSE baseret, derfor udførtes øvelsen "Puffersystemer"
Øvelser:
Indgreb i kemisk ligevægt
Puffersystemer (IBSE)
Puffersystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mere om syrer og baser
Forløbet omhandler syre-basekemi og tilhørenede pH-beregninger for stærk syre, stærk base, samt ikke stærk syre og ikke stærk base. I forløbet benyttes den tillært viden om kemiske ligevægte og der bygges ligeledes ovenpå forløbet "Når det er surt eller basisk". Der arbejdes med Syre-basetitrering og der titreres på hhv afløbsrens og rødvinseddike, samt de efterfølgende beregninger der er nødvendige for af afgøre stofmængdekoncentrationen af den ukendte opløsning.
Puffersystem øvelse repeteres med fokus på de ligevægtsystemer der indgår her.
Potentiometrisk og kolometrisk titrering gennemgås.
Bjerrumdiagrammer gennemgås og eleverne udfører øvelse i laboratoriet og arbejder med konstruktion af Bjerrumdiagrammer.
Øvelser:
Titrering af ethansyrer i Rødvinseddike
Bjerrumdiagramøvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Udvalgte organiske forbindelser
Forløbet indledes med gennemgang af alkaner, alkener og alkyner, samt aromatiske forbindelser, alkoholer og carbonylforbindelser samt navngivning og deres kemiske/fysiske egenskaber. Der arbejdes med oxidation af alkoholer, primære, sekundære og tertiære. Organiske forbindelsers kemiske egenskaber, herunder reaktionstyper gennemgås og øvelsen "Reaktion med carbonhydrider" underbygger viden om forbrændingsreaktioner, addition og substitution.
Strukturisomeri og stereoisomeri gennemgås kort.
Eksperimentelt arbejde:
Tollens reagens - Sølvjulekugler
Primære, sekundære og tertiære alkoholer
Reaktioner med carbonhydrider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Adskillelse af stoffer (extractors)
Seperationsteknikkernes principer gennemgås vha TLC og papir-chromatografi. Vha viden fra stoffers opløseligehed arbejdes med ekstraktion og mulig optimering af extraction. Materialet fra LIFE benyttes til at eleverne udformer hypoteser og eksperimenter, først vha en simpelt te-sktraktion, sidenhen vha ekstraktion af carminsyre fra skjoldlus. Desuden adskilles farvestofferne fra M&M's vha papirchromotografi.
Materiale fra LIFE benyttes til at lave elevbaserede formål og eksperimenter til at efterprøve hypoteser. Eleverne arbejder med redox vha opgaver om mangan i te
Senere besøges SDU hvor eleverne i laboratoriet syntetisere et fiktivt lægemiddel og tester dette vha TLC og smeltepunktsbestemmelse. Syntesen er en kondensationsreaktion og ligevægtsbegrebet inddrages igen
Øvelser:
M&M's
Carminsyre i skjoldlus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Carboxylsyrer og estre (Lipider)
I dette forløb arbejdes især med opbygning af carboxylsyrer og estre. Der er fokus på navngivning, opbygning, egenskaber og der foretages estersynteser i laboratoriet. Generelt bruges forløbet også til repetition af organisk kemi, herunder isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og relevante egenskaber for stofklasserne carbonhydrider, aldehyder, ketoner.
Eksperimentelt
Estersyntese
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Farvede forbindelser
Introduktion til spektrofotometri som en metode til at analysere og måle farvede forbindelser. Eleverne ser på strukturen af farvestofferne i M&Ms og i smarties og vurderer om stofferne har farve baseret på deres opbygning af farveforstærkende og farvebærende grupper, samt tæller antal konjungerede dobbeltbindinger. Der måles på carminsyre i rød sodavand (virtuel øvelse)
Lys og farvede forbindelser er gennemgået. Delokaliserede elektroner og deres exitation er i fokus. Måling af absorbans, absorptionsspektrum, Lambert-Beers lov og dennes anvendelse er behandlet. Måling i UV området er omtalt.
Farvestofferne E102 og E122, to organiske levnesmiddelfarvestoffer benyttes i arbejdet til SRO. Vi har set på opbygningen af stofferne samt lavet en spektrofotometsik bestemmelse af indholdet af de to farvestoffer i vodkadrikken Cuba Abrikos.
Inden SRO-fremlæggelsen arbejdes en del med naturvidenskabelig metode og metoder i kemi vs. biologi.
Øvelser:
Chocenilleindhold i rød sodavand (virtuel)
Farvestoffer i Cuba Passion
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Reaktionshastighed
Reaktionshastighed gennemgås på et primært kvalitativt grundlag. Forskellige katalysatorer og deres betydning for reaktionshastigheden gennemgås. Energiprofiler med og uden katalysatorer beskrives og forskellige faktorer (aktuel stofmængdekoncentration, overfladeareal, temperatir og katalysatorer) forklares.
Øvelser:
Reaktion mellem thiosulfat og syre
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Link til evaluering
-
Lone Als Egebo og Hanne Wolff: Videre med kemi (blå/hvid), Nucleus; sider: 305-324
-
Reaktion mellem thiosulfat og syre.docx
-
Brug 30-45 min på at arbejde med efterbehandlingen til øvelsen vi udførte mandag d. 5. maj. I kan sagtens lave noget af efterbehandlingen, selvom I ikke nåede at blive helt færdig med øvelsen.
-
Forsøg nr.V(H2O)/mLV(HCl)/mLV(Na2S2O3)/mL∆t/sTemp/℃10101018,9123,12510535,5823,33551022,1023,2451057,3552,3
-
Der er prøve i dette modul. I skal have styr på Kapitel 8 (s. 305-319). Det er desuden godt at have styr på mængde og koncentrationsberegninger.
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685172948",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685172948",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685172948"
}