Nordfyns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nordfyns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023a Ty B - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Gunvor Lisbeth Kofod
Hold
2023a Ty B (
1a Ty B
,
2a Ty B
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Jungsein
Titel 2
Krimi
Titel 3
Das Dritte Reich
Titel 4
Berlin
Titel 5
Märchen
Titel 6
Landeskunde
Titel 7
Schule und Arbeit
Titel 8
Rammstein
Titel 9
Cirkellæsning og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Jungsein
Materiale svarende til ca. 35 ns.
Fokus på:
- at introducere basale analyseredskaber
- at træne tekstforståelse, præsentation og analyse
- at introducere forskellige genrer
Kernestof:
1)
Miniserien: „Erste Wege in Deutschland“ (1-3)
https://www.goethe.de/prj/mwd/zh/deu/deu/anl.html
Folge 1: Im Bus
Folge 2: Auf Arbeitssuche
Folge 3: Bei der Arbeit
Folge 4: Neue Freunde
Folge 5: Beim Atzt
Folge 6: Auf Wohnungssuche
Folge 7: Unterwegs auf der Straße
Folge 8: Der Handy-Vertrag
2) Følgende interviews fra "Junge Stimmen aus Deutschland" af Dan Albertsen m.fl. Lindhardt og Ringhof, 2016:
- "Jonas und Siri, Apenrade"
- "Behlül, Kassel"
- "Lukas, Berlin" (Gruppe 1)
- "Veronika, München" (Gruppe 2)
- "Sofhia, Hamburg" (Gruppe 3)
De tilhørende videoer:
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/jungestimmen/interview.html
3) Songtext: „Wahnsinn“ von Wolfgang Petry.
https://www.songtexte.com/songtext/wolfgang-petry/wahnsinn-73de525d.html
4) „In welcher Familie lebst du?“ - Norman, Thomas, Andreas, Julia.
Tekst fra „Wie man lebt - Mennschen unter einander“ af Grethe Nyholm Møller. Systime 2005
5) „Sonntag“ von Max Bolliger. Tekst fra „Wie man lebt - Mennschen unter einander“ af Grethe Nyholm Møller. Systime 2005
6) ”Steuselschnecke” von Julia Frank. Tekst fra „Ein neuer Anfang“ af Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove. L&R Uddannelse 2004.
Supplerende stof:
Video: „sich vorstellen“
https://www.youtube.com/watch?v=xphofcKx_mk
Musikvideo: ”Wahnsinn - Wolfgang Petry”
https://www.youtube.com/watch?v=Il0cIO5II-0
16 Bundesländer
https://www.youtube.com/watch?v=LTY0rr120os
Grammatik:
„Alles in allem - tysk øvelsesgrammatik“ af Lone Häckert og Birgit Lohse. Gyldendal 2018
Hallo Deutschland: „Wann stehst du am Morgen auf?“
https://www.youtube.com/watch?v=3wp3fQnj4h8
Hallo Deuschland: "Präpositionen - Dativ"
https://www.youtube.com/watch?v=MnrIPq5CNyE
Indhold
Kernestof:
Erste Wege in Deutschland - Mein Weg nach Deutschland - Goethe-Institut
Sehe Folge 1: "Im Bus" und Folge 2 "Auf Arbeitssuche" Erste Wege in Deutschland - Mein Weg nach Deutschland - Goethe-Institut. Lav også opgave 1, side 29 i "Alles in allem" (bøjningerne står på side 28).
Se Folge 4 "Neue Freunde" und Folge 5 "Beim Arzt". Og lav de tilhørende ineraktive øvelser. Klik: Erste Wege in Deutschland - Mein Weg nach Deutschland - Goethe-Institut
Karakteriser NEVIN som beskrevet i de 8 videoer, samt tilhørende øvelser. Link: Erste Wege in Deutschland - Mein Weg nach Deutschland - Goethe-Institut. Mundtlig fremlæggelse af jeres personkarakteristik for GK i mindre grupper. Kun KOPI m. EGNE NOTE
Øv bøjningen af den bestemte og ubestemte artikel side 18-19 i "Alles in allem". Og lav: Opgave 3 - side 21 - Lückentext.docx
"Die 16 Bundesländer" - se video. Læs også side 32-35 og lav opgave 1-3, side 35-36 i "Alles in allem".
Link som I skal arbejde med i modulet: interview.html
Genhør interviewet med Jonas und Siri (på tysk). Link: interview.html Og arbejd med følgende opgave: Jonas und Siri.docx
Personlige pronominer. Læs side 52, og lav opgave 1, side 54 i "Alles in allem". Lav også opgave 3,1, side 20 i "Junge Stimmen aus Deutschland".
Gense interviewet med JONAS UND SIRI. Link: interview.html Læs side 52, og lav opgave 1, side 54 i "Alles in allem". Opgave nederst side 20 i "Junge Stimmen aus Deutschland".
Læs side 39-41, og lav opgave 1, side 41 i "Alles in allem". Medbring "Alles in allem" og "Junge Stimmen aus Deutschland".
Lav opgave 2, side 42-43 i "Alles in allem". Øv højtlæsning af teksten om BEHLÜL, side 56-57 i "Junge Stimmen aus Deutschland".
Gense interview.html Forbered et mundtligt oplæg om BEHLÜL side 55-56, som handler om Behlül, hans familie, samt om "Integration in Kassel". Fremlæggelse (i grupper) for GK. Skriv stikord op (på tysk) og øv fri tale, så du kan indgå i en dialog.
Gense interview.html med Behlül, og læs side 57-58 om Behlül - øv højtlæsning.
Læs og se interview. Forbered en mundtlig præsentation om enten Sophia fra side 24, Lukas fra side 116 eller Veronika fra side 84. Link: interview.html Medbring pakke til 10 kr.
Se vedhæftede video og beskriv (på tysk), hvad der sker. Medbring "Junge Stimmen aus Deutschland" og "Alles in allem".
Lav opgaverne på side 1-2 (kopi). Læs også side 18-19 i Alles in allem", og øv bøjningen af den bestemte og ubestemte artikel, så du kan dem udenad. Medbring grammatikbogen, samt de udleverede kopier med "Repetition".
Øv højtlæsning og oversæt (mundtligt) følgende tekst (som I også har i kopi): Steuselschnecke - TEXT.docx Medbring kopierne "Repetition" (grammatik og tekst) samt "Alles in allem".
Præpositioner - Opgave 1 - 2 - 3.docx
Genlæs teksten og karakteriser de to personer i: Steuselschnecke - TEXT.docx Se også video:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Junge Stimmen aus Deutschland
07-12-2023
Genaflevering - Jonas und Siri
11-12-2023
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Krimi
Materiale svarende til ca. 40 ns.
Introduktion af krimi-genren og analyse af forskellige krimi-historier.
Fokus på:
1) Die Personen
2) Die Handlung
3) Die Komposition / der Aufbau
4) Die Sprache / der Ton
5) Die Erzählperspektive
6) Feste Komponenten des Krimis (der Täter, das Opfer, das Verbrechen, das Motiv, der Fokus, die Atmosphäre und die Aufklärung)
Kernestof
1)
"Das Risiko trägt immer der Mörder" af Ferry Hirschmann. Side 197-200 i "Meiner Meinung nach II". Red. af Karsten Anker-Møller, Leif Frederiksen og Hans Henrik Jacobsen. Gyldendal 1990.
2)
"Mord im Hotel" side 183-186 i "Meiner Meinung nach I" Gyldendal 1989.
Samt fra i-bogen "Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog" af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt
3)
"Der Krimi - einige Informationen". Fra i-bogen "Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog" af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt
https://dd.systime.dk/?id=121
4)
"Mein zweiter Mord" von Milena Moser. Fra "Reise, Tod und Träume" af Nanna Bjargum m.fl, Tyskforlaget 2002
Supplerende stof
Fernsehserie ”Tatort KI”. Første udgivelse 2018
https://www.ardmediathek.de/
Tutorial Filmgenre: Was ist ein Krimi?
https://www.youtube.com/watch?v=cw-eBhviMzs
Deutsch lernen - Bob - der kriminelle Polizist! - Wortschatz und wichtige Verben
https://www.youtube.com/watch?v=RT2W9T98i2Q&t=34s
Grammatik:
„Alles in allem - tysk øvelsesgrammatik“ af Lone Häckert og Birgit Lohse. Gyldendal 2018
Indhold
Kernestof:
Thema: Krimi. Was ist ein Krimi? Se og forstå vedhæftede video, og beskriv krimigenren (med mindst 5 sætninger på tysk). Medbring "Alles in allem".
Link (til modulet) Wortschatz
Øv disse gloser på Quizlet - link: Mord im Hotel . Genlæs og oversæt den første side af: Der Krimi - Einige Informationen.docx
Læs og forstå: Mord im Hotel.pdf Fra midt side 184 til midt side 186.
Mord im Hotel - D - Fuldend sætninger.docx
Øv højtlæsning, idet du genlæser "Mord im Hotel". Øv også gloserne til højre for teksten Mord im Hotel.pdf
"Alles in allem", side 108-109, øv oversættelse af småordene så du kan dem udenad. Læs og oversæt halvdelen af side 197: Das Risiko trägt immer der Mörder - TEKST.pdf (læs ned til ordene: "Sie hat es sofort bereut, ...").
Læs og forstå resten af krimien: Das Risiko trägt immer der Mörder - TEKST.pdf Husk at medbringe kopier (tekst og opgaver), samt "Alles in allem".
ORDFORRÅD Das Risiko trägt immer der Mörder.docx
Arbejd med vedhæftede opgaver ORDFORRÅD Das Risiko trägt immer der Mörder.docx
Se videoen: "Bob der kriminelle Polizist"
Wortschatz GK - Bob der kriminelle Polizist.docx
Læs teksten om krimifilmen "Tatort KI", og find ud af hvilke personer, der er med i filmen. Link: Inhalt der Tatort KI- TEXT.pdf
Beskriv personerne i "Tatort KI" (så udførligt som muligt) ud fra vedhæftede tekst og ud fra første halvdel af krimifilmen "Tatort KI". Link: Tatort: KI | ARD Mediathek Inhalt der Tatort KI- TEXT.pdf
Karakteriser PERSONERNE i krimifilmen: "Tatort KI". Mundtlige fremlæggelse af jeres personkarakteristik. ALLE skal have set filmen inden modulet. Link: Tatort: KI | ARD Mediathek Inhalt der Tatort KI- TEXT.pdf
Øv de 45 gloser (kopi), så du kan oversætte dem fra dansk til tysk. Se fil: Krimi-Wortschatz - 45 gloser.docx Øv også genfortælling af "Tatort KI" (link er sendt til jer på Lectio).
Afsnit
Læs og forstå side 48, 49 og 50: " Mein zweiter Mord - TEXT.pdf Øv højtlæsning. Medbring "Alles in allem".
Læs og forstå resten af krimien: Mein zweiter Mord - TEXT.pdf Karakteriser personerne i teksten (die Tochter, die Mutter, der Vater).
Besvar spørgsmålene (under punkt 3) til "Mein zweiter Mord". Medbring "Alles in allem, samt alle kopier fra forløbet med krimier.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 3
Das Dritte Reich
Materiale svarende til ca. 40 ns.
Forløb om Tyskland 1933-1945 med fokus på udbredelsen af den nationalsocialistiske ideologi og virkningen af den set fra børns synsvinkel.
Derudover bustur til Flensborg - Filmprojektet ”Flensborg set med en teenagers øjne”, samt besøg på Flensborg Avis (karrierelæring).
Kernestof
1)
„Die Nationalsozialistische Diktatur (1933-1945)“. Fra „Deutschland - Geschichte, Gographie, Gesellschaft“ af Hans-Otto Rosenbohm, Håkon Kiil, Hans Henrik Jacobsen. Gyldendal Undervisning 5. udgave, 1. oplag 1998, side 50-59.
2)
"Der Giftpilz" - oprindelse ukendt (Nürnberg, Stürmer-Verlag, 1938). Fra „Niederschläge“ red. af Hans-Günter Buch og Britta Neumann. Modtryk 1999, side 24-28.
3)
Drejebogen „Napola“, side 6-18.
Red. af Mikael Busch og Kirsten Blume. Tyskforlaget 2006.
4)
Die Miniserie: ”Der Krieg und ich”.
Folge 1-8. https://www.planet-schule.de/wissenspool/der-krieg-und-ich/
Folge 1: Anton und die Hitlerjugend
Folge 2: Fritjof gegen die Besatzer
Folge 3: Sadrine hilft Geflüchteten
Folge 4: Calum erlebt den Bombenkrieg
Folge 5: Romek flieht aus dem Ghetto
Folge 6: Vera muss aus ihrer Heimat flüchten
Folge 7: Justus kämpft als Soldat
Folge 8: Eva überlebt das Konzentrationslager
Supplerende materiale
Filmen: Napola, 2005. Regisseur Dennis Gans.
Videoen: ”Die Stolpersteine sind mein Lebenswerk“
https://www.youtube.com/watch?v=YyvSXA07PMA
Grammatik:
„Alles in allem - tysk øvelsesgrammatik“ af Lone Häckert og Birgit Lohse. Gyldendal 2018
Indhold
Kernestof:
Læs og forstå side 24 og 25: Der Giftpilz.pdf - øv højtlæsning.
Læs og forstå resten af Der Giftpilz.pdf . ALLE skal have læst og forstået hele teksten.
"Alles in allem" - læs side 44-45 og lav opgave 1-3, side 49, der også er vedhæftet her: Præpositioner - Opgave 1 - 2 - 3.docx
Læs og forstå side 6-9 øverst (scene 1-5). Øv højtlæsning. Link: Napola - BOGWEB - Scene 1-22.pdf
Læs og forstå side 9-11 (Scene 6-8). Link: Napola - BOGWEB - Scene 1-22.pdf Læs også side 11-14 i "Alles in allem".
Læs og forstå side 12-16 (scene 9-15). Link: Napola - BOGWEB - Scene 1-22.pdf
Læs og forstå side 12-16 (scene 9-22). Link: Napola - BOGWEB - Scene 1-22.pdf
Medbring alle kopier til filmen "Napola". Og genlæs side 99-101 i "Alles in allem". Omlagt skriftligt arbejde.
Skriv halvdelen af den skriftlige opgave "Friedrich Weimar II". Omlagt skriftligt arbejde i modulet med aflevering af opgaven i slutningen af modulet. Medbring alle kopier til filmen "Napola" og "Alles in allem".
Medbring kopierne om busturen til Flensborg. Som forberedelse til turen skal grupperne:
Flensborg program - 23 april 2024 - 1a ty B - SH 22 elever.docx
Se og forstå denne video:
Medbring "Alles in allem", samt alle fotos mm. fra turen til Flensburg.
Færdiggør jeres film fra Flensborg, og forbered en mundtlig introduktion (fri tale i 2 min.). Medbring "Alles in allem".
Personlige pronominer. Læs side 52-53, og lav opgave 1, side 54 i "Alles in allem". Medbring grammatikbogen. Se også denne video om livet på Duborg Skolen:
Læs og forstå - øv højtlæsning af afsnit 2, 3, 4 og 5: Die nationalsozialistische Diktatur (1933-1h945).pdf Medbring kopien af teksten, samt "Alles in allem".
Se og forstå én af filmene med tyske undertekster (Folge 1-8). Link: Der Krieg und ich
Se grupper:
Se og forstå én af filmene med tyske undertekster (Folge 1-8). Link: Der Krieg und ich Forbered mundtligt oplæg til den pågældende film.
Se grupper: Folge 1: "Anton" (Cecilia, Laura, Mascha)
Der Krieg und ich
Grupper
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Projektarbejde
Titel 4
Berlin
Materiale svarende til ca. 40 ns
Forløbet om Berlin har fokus på følgende:
- De to bydele Zehlendorf og Neukölln.
- Berlin efter 1946 og frem til murens fald 1989.
- Muren imellem Østberlin og Vestberlin 1961
Kernestof:
1)
Der Songtext ”Berlin“. Side 42-43 i "Berlin von Wort zu Ort", red. af Ove Rimi Andersen og Poul Husum. Gyldendal 2007
2)
Die Novelle ”3000 Kilometer weit weg”. Side 20-31 i "Berlin von Wort zu Ort", red. af Ove Rimi Andersen og Poul Husum. Gyldendal 2007
3)
Der Songtext ”Mein Berlin”. Link:
https://genius.com/Reinhard-mey-mein-berlin-lyrics
4)
Das Drehbuch ”Der Tunnel” (side 9-19), red. af af Morten A. Olsen og Susanne. Vestergaard. Tyskforlaget 2004
Supplerende stof:
Das Video: ”Berlin”
https://www.youtube.com/watch?v=PvFxEjAoUGg
Das Video: ”Mein Berlin“
https://www.youtube.com/watch?v=ProxZARJdfs
Das Video: Als wieder sowjetische Panzer durch Berlin rollten: Volksaufstand 1953“
https://www.youtube.com/watch?v=w73tyvhQUUI
Dokumentet "Hvad skete der med Tyskland efter 2. Verdenskrig?" med udvalgte oplysninger.
Der Film: Der Tunnel (2001). Instruktør: Roland Suso Richter
Indhold
Kernestof:
Die Prinzen Berlin
"3000 Kilometer weit weg" - læs og oversæt (med egne ord) side 20-22, linje 28. Slå ord op, som du ikke forstår og skriv dem op. Medbring "Berlin von Wort zu Ort" og "Alles in allem".
"3000 Kilometer weit weg" - Øv højtlæsning og oversæt (med egne ord) fra side 22 (linje 28) til side 26. Slå ord op, som du ikke forstår og skriv dem op. Medbring "Berlin von Wort zu Ort" og "Alles in allem".
"3000 Kilometer weit weg", Lyt til oplæsningen (vedhæftede link) og øv selv højtlæsning fra side 26, linje 18 til side 31. Læs og forstå. Medbring "Berlin von Wort zu Ort" og "Alles in allem".
Udfyld vedhæftede skema: ORD - Michaels Leben in Neukölln.docx Forbered dig til skriftlig TEST (60 min.), hvor du skal fortælle alt om Michaels liv. Medbring 30 gloser til teksten: "3000 Kilometer weit weg" (side 20-31).
Læs sangteksten og lyt til sangen "Mein Berlin: Mein Berlin - Text.docx Medbring "Alles in allem".
Læs"Mein Berlin" (kopi) og læs: HISTORIE - Tyskland efter 1945.docx Se også videoen: Medbring "Alles in allem" og kopien af teksten: Mein Berlin - Text.docx
Se vedhæftede video, og skriv 15 sætninger (på tysk) om modstanden juni 1953 i Østberlin. Medbring "Alles in allem".
Se filmen "Der Tunnel" fra 38.00 frem til 1.05.30 (med undertekster) på mitcfu.dk (brug Uni-login). Og øv bøjningen af den bestemte og ubestemte artikel side 18-19 i "Alles in allem".
Drejebogen til filmen: "Der Tunnel" - læs og forstå scene 1-3 (side 9-14). Øv de tilhørende gloser.
Drejebogen til filmen: "Der Tunnel" scene 4-8 (side 14-19) - øv højtlæsning og oversættelse (med egne ord). Øv de tilhørende gloser. Medbring kopien og "Alles in allem".
Udvalgte gloser Quia - Der Tunnel - Vokabeln
Drejebogen til filmen "Der Tunnel" - genlæs og skriv en genfortælling af handlingen scene 4 (side 14-16). Beskriv også de forskellige fotos side 14-15. Øv bøjningen af de possessive prononimer, side 56 "Alles in allem".
Der Tunnel. Forbered mundtlig fremlæggelse på 5 min. (for GK), hvor I primært skal tale om scene 1, scene 2 og scene 4. Få dermed overført det skriftlige tysk til mundtligt tysk. Medbring kopien (siderne fra drejebogen) og "Alles in allem".
Der Tunnel - øv højtlæsning af side 19-23 (se vedhæftede fil), og oversæt (med egne ord). Medbring kopierne og "Alles in allem".
Der Tunnel - Das Drehbuch Seite 19-23.pdf
Besvar spørgsmål 1-15 (kopi - eller fil på Teams) til filmen "Der Tunnel". Se vedhæftede tekster fra drejebogen: Der Tunnel- Leseprobe.pdf Der Tunnel - Das Drehbuch Seite 19-23.pdf Øv fri tale, når I svarer på spørgsmålene. Medbring alle udleverede k
Alle skal have set sidste del af filmen "Der Tunnel", dvs. fra 02.01.25 og resten af filmen. www.mitcfu.dk (Uni login). Medbring "Alles in allem", samt ALLE kopier fra forløbet med Berlin.
Verbernes bøjning.docx
Forbered en mundtlig præsentation (for GK) om emnet "Berlin". Thema Berlin - UVB.docx Skriv relevante stikord op, som du kan støtte dig til. Og bøj 10 af de verber, som du vil bruge i din mundtlige fremlæggelse. Medbring "Alles in allem", samt alle k
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Märchen
Materiale svarende til ca. 40 ns.
Indholdsmæssigt fokus på Brüder Grimm’s eventyr. Derudover beskrivelse af brødrene Grimm og de klassiske eventyrtræk. Analyse af eventyr herunder en gennemgang af aktantmodellen.
Kernestof:
Følgende eventyr fra „Deutsche Märchen” af Erik Wikkelsø Pedersen. Systime 1993
1) „Der Teufel mit den drei goldenen Haaren“, Seite 11-19
2) „Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich“, Seite 20-25
3) „Die sechs Schwäne“, Seite 52-58
Interview: ”Die Welt der Märchen”, side 6-9, „Brennpunkt Deutsch“. Juli 1/2023.
Supplerende stof:
Hörbuch
Der Teufel mit den drei goldenen Haaren / KHM 029 - (Hörbuch deutsch) Märchen der Brüder Grimm. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=2YzzqbcGA8s
Hörbuch
Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich (Märchen der Gebrüder Grimm - Hörbuch) KHM - 001. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=cPaXXNc7oZc
Film
”Der Froschkönig”
https://www.ardmediathek.de/video/maerchen-in-der-ard/der-froschkoenig/das-erste/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzE5NTQwODM?isChildContent
Hörbuch
Die sechs Schwäne - Grimm Märchen - Hörbuch. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=BF0bKLnveu8
Videos:
Was sind die Merkmale eines klassischen Märchens?
https://www.youtube.com/watch?v=1FIaZqNGDJQ
Volksmaerchen vs. Kunstmärchen
https://www.youtube.com/watch?v=1WT8ytvIdyw
Podcast:
„Die Gebrüder Grimm“
https://slowgerman.com/2016/04/04/sg-118-die-gebrueder-grimm/
Tekst:
Aktantmodellen
https://web.toerring-gym.dk/tysk/belletristik/Maerchen/aktantmodell.htm
Indhold
Kernestof:
"Der Teufel mit den drei goldenen Haaren" - Lyt til oplæsningen og øv højtlæsning oversættelse (med egne ord) af side 11-13, linje 22.
Afsnit
"Der Teufel mit den drei goldenen Haaren" - læs og forstå side 11-15, linje 13. Øv disse gloser: WORTSCHATZ.doc og slå ord op, som du ikke forstår.
Læs og forstå "Der Teufel mit den drei goldenen Haaren" fra side 15, linje 14 til side 18, linje 4. Øv højtlæsning og vedhæftede gloser: Wortschatz - Seite 15-18 .docx . Medbring "Deutsche Märchen". de udleverede kopier (med illustrationer) og "Alles
Forbered dig til TEST (opgaven skrives i hånden). "Der Teufel mit den drei goldenen Haaren". Einleitung, Nacherzählung (medbring 30 gloser), Personencharakteristik (se vedhæftede ark). Personencharakteristik - Der Teufel mit den drei goldenen Haare.d
MÄRCHENMERKMALE". Se video og beskriv (på tysk) de typiske eventyrtræk. Medbring "Alles in allem" og "Deutsche Märchen".
Husk genaflevering af "Der Teufel mit den drei goldenen Haaren" (Einleitung, Nacherzählung, Personencharakteristik). Medbring kopien af: Die Welt der Märchen.pdf (side 6-9), som du skal have læst og forstået. Medbring også "Alles in allem", samt den
Læs om sætningsanalyse, side 14-18 i "Alles in allem".
Læs og forstå side 20-24, "Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich". Medbring "Deutsche Märchen" og "Alles in allem". ALLE skal have set filmen: Der Froschkönig - hier anschauen
Øv svarene på følgende spørgsmål: FRAGEN. Udfyld også dette skema: GRIMM-MÄRCHEN und FILM - Der Froschkönig.docx Link til filmen: Märchen in der ARD: Der Froschkönig - hier anschauen
Se video og læs om PRÆPOSITIONER side 44-48 i "Alles in allem" og lav opgave 4 og 5 på side 50. Medbring grammatikarket (A3), "Alles in allem" og "Deutsche Märchen".
"Die sechs Schwäne" - læs og forstå side 52-54, linje 7. Øv de tilhørende gloser - se: Die sechs Schwäne - FOTOS und VOKABELN - Seite 52-58.docx Medbring grammatikarket (A3), "Alles in allem" og "Deutsche Märchen".
"Die sechs Schwäne". Lyt til video (de første 9 min. med tyske undertekster). Og øv højtlæsning af side 52-55, linje 22. Medbring grammatikarket (A3), "Alles in allem" og "Deutsche Märchen".
Lyt, forstå og øv højtlæsning, "Die sechs Schwäne", side 55-57. Gloser: Die sechs Schwäne - FOTOS und VOKABELN - Seite 52-58.docx
Lyt til oplæsning (video) og øv højtlæsning af teksten: Gebrüder Grimm.pdf - Medbring alle kopier fra arbejdet med emnet "Märchen", samt "Alles in allem" og "Deutsche Märchen".
Forbered individuel mundtlig fremlæggelse i MATRIXGRUPPER (fri tale i 7 min). Lyt til højtlæsning, og øv din fremlæggelse med et stopur kun ud fra stikord og billeder. Medbring "Deutsche Märchen" og "Alles in allem".
Der Teufel mit den drei goldenen Haaren / KHM 029 - (Hörbuch deutsch) Märchen der Brüder Grimm
Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich (Märchen der Gebrüder Grimm - Hörbuch) KHM - 001
Die sechs Schwäne - Grimm Märchen - Hörbuch
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aufgabe 4 - Der Teufel mit den drei goldenen Haare
31-10-2024
Genaflevering - Der Teufel mit den drei ...
06-11-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 6
Landeskunde
Forløb om udvalgte tyske kultur- og samfundsforhold.
Repetition af tysk grammatik.
Kernestof:
Teste deine Kenntnisse über Deutschland! I Landeskunde, Deutsch
https://www.youtube.com/watch?v=s2-65bWdCp8
Berlin in 5 Minuten
https://www.youtube.com/watch?v=GzwUv1Zdm-0
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt
Fra i-bogen „Dein Deutschland”
Grammatik und Redemittel
1)
De afsluttende opgaver i "Alles in allem", side 111-113
2)
Tysk ordstilling
https://www.youtube.com/watch?v=_gQiQJSnoC8
3)
Die Zahlen 1-1000
https://www.youtube.com/watch?v=NduUquZYAAI
Indhold
Kernestof:
Læs side 26-28 i "Alles in allem", og lav opgaverne med sein, haben, werden - se kopi eller link: Øvelse 1-6 Sein haben werden PRÆSENS PRÆTERTUM PERFEKTUM.docx . Se også denne video:
"Berlin ist eine große Stadt". Arbejd med følgende opgaver: Link: Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Husk at medbringe "Alles in allem" samt: Øvelse 1-6 Sein haben werden PRÆSENS PRÆTERTUM PERFEKTUM.docx
"Alles in allem" - læs om GENITIV, side 22-23, og lav opgave 1, 2 og 3, side 24. Se også denne video:
Husk at medbringe "Alles in allem" samt: Øvelse 1-6 Sein haben werden PRÆSENS PRÆTERITUM PERFEKTUM.
Se vedhæftede video om TYSK ORDSTILLING. Og arbejd med oversættelsen "1864!", side 113 i "Alles in allem". Husk at medbringe "Alles in allem".
Se vedhæftede videoer. Husk at medbringe pakke til 20 kr.
Deutschland von oben 1945 – 5 Städte | Terra X
Zahlen von 1 bis 100 auf Deutsch - schnell
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aufgabe 5 - Grammatik I
10-12-2024
Genaflevering af oversættelse 1 og 2
15-12-2024
Aufgabe 6 - Grammatik II
16-12-2024
Genaflevering - Oversættelsen 1864!
19-12-2024
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Schule und Arbeit
Materiale svarende til ca. 40 ns
Forløb med fokus på skole og arbejde i Tyskland, herunder en sammenligning med skole og arbejde i Danmark. Materialet omfatter tekster om generelle forhold i Tyskland, interviews, ”Kurzgeschichte”, film og videoer.
Eksamensorientering om mundtlig eksamen i Tysk B.
Kernestof:
Tekster og interviews fra afsnittet ” Landeskunde”, fra i-bogen ”Dein Deutschland”.
- Fakten über Deutschland
- Typisch dänisch, typisch deutsch
- Siezen und Duzen
- Das deutsche Schulsystem
Herunder følgende:
Interview 1 - Jost Schlägel
Interview 2 - Christiane Kosik
Interview 3 - Line Küpper
Interview 4 - Christian Jensen
Interview 5 - Jakob Nehls
Interview 6 - Ulrich Müller
Teksten: „Potsdamer Straße“ von Anja Tuckerman (eksamensteksten fra „Det grønne bord”).
Filmen: „Ein Mann seiner Klasse“ - 89 min.
Link: https://www.ardmediathek.de/video/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzIxMTk1NTg
Supplerende stof:
Das Video: Erklärfilm: Schulen in Deutschland - welche Schule passt zu meinem Kind?
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=0QIjymtipQA
Der Text: "Ländervergleich - Dänemark vs. Deutschland in Zahlen"
Link:
https://heimathafen-daenemark.dk/auswandern-alltag/landervergleich-deutschland-danemark/
Das Video: In Armut aufgewachsen: Wie geht es ihnen jetzt? | stern TV - 10 min.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=LrXOUOYMcqI
Eksamensvideoerne fra “Det grønne bord”.
Indhold
Kernestof:
Læs, lyt og arbejd med de tilhørende opgaver. Was ist deutsch? Was ist dänisch? Links: Interviews | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Interview: Jost Schlegel | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Interview: Christiane Kosik | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Lyt til vedhæftede interviews, og arbejd med de tilhørende spørgsmål. Øv også bøjningen af de stærke verber (se link). Medbring "Alles in allem" og arket med de 50 verber.
Interview: Line Küpper | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Interview: Christian Jensen | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
50 verber - FORØVELSE.docx
Lyt, forstå og arbejd med de tilhørende opgaver. Link 1: Siezen und Duzen | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Link 2: Das deutsche Schulsystem | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Link 3: Interview: Jakob Nehls | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Link 4: Interview: Ulrich Müller | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Se og forstå vedhæftede Youtube-video. Gense også videoerne med Jakob Nehls og Ulrich Müller. Lav også de tilhørende opgaver.
Erklärfilm: Schulen in Deutschland - welche Schule passt zu meinem Kind?
Interview: Jakob Nehls | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Interview: Ulrich Müller | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Medbring "Alles in allem".
Øv højtlæsning og oversættelse af eksamensteksten "Potsdamer Straße" af Anja Tuckermann (husk at medbringe kopien). Forbered også spørgsmål til de seks elever fra Tyskland. Link: Besuch - Montag den 3 Februar 2025 .docx
Afsnit
Tidsangivelser. Læs side 85-88 og lave opgave 1 og 2, side 88-89.
Forbered dig til TEST (skrevet i hånden, 60 min.) ud fra de forskellige interviews med Jost Schlägel, Christiane Kosik, Line Küpper, Christian Jensen, Jakob Nehls, Ulrich Müller. Link: Typisch dänisch - typisch deutsch | Dein Deutschland - tysk forts
Lyt, øv højtlæsning og øv mundtlig oversættelse: Teil 1-3. Link: Typisch dänisch - typisch deutsch | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog Medbring "Alles in allem".
PRONOMINER i "Alles in allem", læs side 52-53, og lav opgave 3, side 54. Læs også fra midt side 55-57, og lav opgave 1, side 57.
Gense de første 15 minutter af filmen (med tyske undertekster) og se musikvideoen. Læs og oversæt også vedhæftede sætninger og ord. Links: Ein Mann seiner Klasse - hier anschauen
Rio Reiser - König von Deutschland (Official Video 1994)
Ein Mann seiner Klasse - FILM - Neu.docx
Medbring kopier fra sidste modul, samt "Alles in allem".
Se slutningen af filmen:
Ein Mann seiner Klasse - hier anschauen
Øv oversættelse af vedhæftede sætninger og ord, og find selv yderligere 30 gloser, som beskriver personerne i filmen: Ein Mann seiner Klasse - FILM - Neu.docx
Læs vedhæftede tekst: Christian - Kapitelmærkning.pdf og medbring 30 gloser, som du skal bruge i en genfortælling af filmen. Link til filmen: Ein Mann seiner Klasse - hier anschauen
Og medbring kopier fra sidste modul, samt "Alles in allem".
Læs side 79-80 i "Alles in allem", og arbejd med følgende opgaver: Relative pronominer - Opgave 1.doc . Medbring alle kopier, noter mm., der handler om filmen "Ein Mann seiner Klasse", samt "Alles in allem".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Das deutsche Schulsystem
27-01-2025
Potsdamer Strasse af Anja Tuckermann
20-02-2025
Genaflevering - Das deutsche Schulsystem
24-02-2025
TEST - skrevet i hånden (+genaflevering)
07-03-2025
Ein Mann seiner Klasse - Teil 1
13-03-2025
Ein Mann seiner Klasse - Teil 2
14-03-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 8
Rammstein
Indhold
Kernestof:
Modalverber - se vedhæftede video. Læs derefter side 59-61, og lav opgave 1, 2 og 3 (side 61-62).
Tyske modalverber
Oplæg om Rammstein. Læs følgende om: Rammstein
Og lyt til podcasten: Episode 2: Rammstein og MeToo i Tyskland. (Gæst: Alexander Hemstedt)
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Cirkellæsning og repetition
Der er alt 6 emner til mundtlig eksamen i tysk B.
Enkelte tekster blev genlæst af alle.
Resten blev repeteret og bearbejdet af følgende grupper:
Thema: Jungsein (Mads Louise, Cecilia)
Thema: Krimi (Merle, Amanda, Laura)
Thema: Das Dritte Reich (Sofie, Anna, Leander)
Thema: Berlin (Karoline, Dagmar, Lucas)
Thema: Märchen (David, Mikkel, Johannes)
Thema: Schule und Arbeit (Mascha, Tilde, Maja)
Hver gruppe udarbejder et dokument om deres emne, som deles med de andre elever på holdet.
Indhold
Kernestof:
Se video og lav opgave 4, 5 og 6 (side 62-63) i "Alles in allem".
Deutsch lernen mit Dialogen / Lektion 27 / Präpositionen immer mit Akkusativ / Wortschatz Krankheit
Læs om Norman, Thomas, Andreas (side 1-3): In welcher Familie lebst du - TEXT.docx Medbring "Alles in allem".
Derudover repeterer Louise, Mads videoerne om Nevin. Mascha og Caroline repeterer teksten "Jonas und Siri". Tilde og Maja repeterer teksten "Behlül".
Læs og forstå (øv højtlæsning og slå ord op, som du ikke forstår), og arbejd med opgaverne til teksten "Sonntag". Link: Max Bolliger - Sonntag - Text und Aufgaben.docx Mascha og Karoline: mundtlig fremlæggelse om "Jonas und Siri". Medbring "Alles in
Arbejd med dit emne, som du selv har valgt. Husk at medbringe ALLE noter, samt "Alles in allem".
Grupper:
Forbered skriftlig TEST (skrives i hånden - 60 min) om det emne, som du selv har valgt.
Arbejd videre med jeres THEMA. Forbered også mundtlig fremlæggelse af jeres emne (for GK).
Rækkefølge (hver gruppe 10 min.):
Medbring "Alles in allem".
Læs og forstå denne tekst, der har samme længde og sværhedsgrad om en EKSAMENSTEKST. Link: Julia Franck: Streuselschnecke | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog Mundtlig fremlæggelse af "Thema: Krimi" (Laura, Amanda, Merle).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skr. opgave om ét af de 6 emner
05-05-2025
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685554761", "T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685554761", "H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685554761" }