Holdet 2023a Ty B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Gunvor Lisbeth Kofod
Hold 2023a Ty B (1a Ty B, 2a Ty B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jungsein
Titel 2 Krimi
Titel 3 Das Dritte Reich
Titel 4 Berlin
Titel 5 Märchen
Titel 6 Landeskunde
Titel 7 Schule und Arbeit
Titel 8 Rammstein
Titel 9 Cirkellæsning og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jungsein

Materiale svarende til ca. 35 ns.
Fokus på:
- at introducere basale analyseredskaber
- at træne tekstforståelse, præsentation og analyse
- at introducere forskellige genrer

Kernestof:
1)
Miniserien: „Erste Wege in Deutschland“ (1-3)
https://www.goethe.de/prj/mwd/zh/deu/deu/anl.html
Folge 1: Im Bus
Folge 2: Auf Arbeitssuche
Folge 3: Bei der Arbeit
Folge 4: Neue Freunde
Folge 5: Beim Atzt
Folge 6: Auf Wohnungssuche
Folge 7: Unterwegs auf der Straße
Folge 8: Der Handy-Vertrag

2) Følgende interviews fra "Junge Stimmen aus Deutschland" af Dan Albertsen m.fl. Lindhardt og Ringhof, 2016:
- "Jonas und Siri, Apenrade"
- "Behlül, Kassel"
-  "Lukas, Berlin" (Gruppe 1)
- "Veronika, München" (Gruppe 2)
- "Sofhia, Hamburg" (Gruppe 3)
De tilhørende videoer: https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/jungestimmen/interview.html   

3) Songtext: „Wahnsinn“ von Wolfgang Petry. https://www.songtexte.com/songtext/wolfgang-petry/wahnsinn-73de525d.html

4) „In welcher Familie lebst du?“ - Norman, Thomas, Andreas, Julia.
Tekst fra „Wie man lebt - Mennschen unter einander“ af Grethe Nyholm Møller. Systime 2005

5) „Sonntag“ von Max Bolliger. Tekst fra „Wie man lebt - Mennschen unter einander“ af Grethe Nyholm Møller. Systime 2005

6) ”Steuselschnecke” von Julia Frank. Tekst fra „Ein neuer Anfang“ af Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove. L&R Uddannelse 2004.


Supplerende stof:
Video: „sich vorstellen“ https://www.youtube.com/watch?v=xphofcKx_mk  
Musikvideo: ”Wahnsinn - Wolfgang Petry” https://www.youtube.com/watch?v=Il0cIO5II-0
16 Bundesländer  https://www.youtube.com/watch?v=LTY0rr120os

Grammatik:
„Alles in allem - tysk øvelsesgrammatik“ af Lone Häckert og Birgit Lohse. Gyldendal 2018
Hallo Deutschland: „Wann stehst du am Morgen auf?“ https://www.youtube.com/watch?v=3wp3fQnj4h8
Hallo Deuschland: "Präpositionen - Dativ" https://www.youtube.com/watch?v=MnrIPq5CNyE
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Junge Stimmen aus Deutschland 07-12-2023
Genaflevering - Jonas und Siri 11-12-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Krimi

Materiale svarende til ca. 40 ns.
Introduktion af krimi-genren og analyse af forskellige krimi-historier.
Fokus på:
1) Die Personen
2) Die Handlung
3) Die Komposition / der Aufbau
4) Die Sprache / der Ton
5) Die Erzählperspektive
6) Feste Komponenten des Krimis (der Täter, das Opfer, das Verbrechen, das Motiv, der Fokus, die Atmosphäre und die Aufklärung)

Kernestof
1)
"Das Risiko trägt immer der Mörder" af Ferry Hirschmann. Side 197-200 i "Meiner Meinung nach II". Red. af Karsten Anker-Møller, Leif Frederiksen og Hans Henrik Jacobsen. Gyldendal 1990.
2)
"Mord im Hotel" side 183-186 i "Meiner Meinung nach I" Gyldendal 1989.
Samt fra i-bogen "Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog" af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt
3)
"Der Krimi - einige Informationen". Fra i-bogen "Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog" af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt  https://dd.systime.dk/?id=121
4)
"Mein zweiter Mord" von Milena Moser. Fra "Reise, Tod und Träume" af Nanna Bjargum m.fl, Tyskforlaget 2002


Supplerende stof
Fernsehserie ”Tatort KI”. Første udgivelse 2018
https://www.ardmediathek.de/

Tutorial Filmgenre: Was ist ein Krimi?  https://www.youtube.com/watch?v=cw-eBhviMzs

Deutsch lernen - Bob - der kriminelle Polizist! - Wortschatz und wichtige Verben https://www.youtube.com/watch?v=RT2W9T98i2Q&t=34s


Grammatik:
„Alles in allem - tysk øvelsesgrammatik“ af Lone Häckert og Birgit Lohse. Gyldendal 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Das Dritte Reich

Materiale svarende til ca. 40 ns.
Forløb om Tyskland 1933-1945 med fokus på udbredelsen af den nationalsocialistiske ideologi og virkningen af den set fra børns synsvinkel.
Derudover bustur til Flensborg - Filmprojektet ”Flensborg set med en teenagers øjne”, samt besøg på Flensborg Avis (karrierelæring).


Kernestof
1)
„Die Nationalsozialistische Diktatur (1933-1945)“. Fra „Deutschland - Geschichte, Gographie, Gesellschaft“ af Hans-Otto Rosenbohm, Håkon Kiil, Hans Henrik Jacobsen. Gyldendal Undervisning 5. udgave, 1. oplag 1998, side 50-59.
2)
"Der Giftpilz" - oprindelse ukendt (Nürnberg, Stürmer-Verlag, 1938). Fra „Niederschläge“ red. af Hans-Günter Buch og Britta Neumann. Modtryk 1999, side 24-28.
3)
Drejebogen „Napola“, side 6-18.
Red. af Mikael Busch og Kirsten Blume. Tyskforlaget 2006.

4)
Die Miniserie: ”Der Krieg und ich”.
Folge 1-8. https://www.planet-schule.de/wissenspool/der-krieg-und-ich/
Folge 1: Anton und die Hitlerjugend
Folge 2: Fritjof gegen die Besatzer
Folge 3: Sadrine hilft Geflüchteten
Folge 4: Calum erlebt den Bombenkrieg
Folge 5: Romek flieht aus dem Ghetto
Folge 6: Vera muss aus ihrer Heimat flüchten
Folge 7: Justus kämpft als Soldat
Folge 8: Eva überlebt das Konzentrationslager


Supplerende materiale
Filmen: Napola, 2005. Regisseur Dennis Gans.
Videoen: ”Die Stolpersteine sind mein Lebenswerk“ https://www.youtube.com/watch?v=YyvSXA07PMA


Grammatik:
„Alles in allem - tysk øvelsesgrammatik“ af Lone Häckert og Birgit Lohse. Gyldendal 2018

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Berlin

Materiale svarende til ca. 40 ns

Forløbet om Berlin har fokus på følgende:
- De to bydele Zehlendorf og Neukölln.
- Berlin efter 1946 og frem til murens fald 1989.
- Muren imellem Østberlin og Vestberlin 1961

Kernestof:
1)
Der Songtext ”Berlin“. Side 42-43 i "Berlin von Wort zu Ort", red. af Ove Rimi Andersen og Poul Husum. Gyldendal 2007
2)
Die Novelle ”3000 Kilometer weit weg”. Side 20-31 i "Berlin von Wort zu Ort", red. af Ove Rimi Andersen og Poul Husum. Gyldendal 2007
3)
Der Songtext ”Mein Berlin”. Link: https://genius.com/Reinhard-mey-mein-berlin-lyrics
4)
Das Drehbuch ”Der Tunnel” (side 9-19), red. af af Morten A. Olsen og Susanne. Vestergaard. Tyskforlaget 2004

Supplerende stof:
Das Video: ”Berlin” https://www.youtube.com/watch?v=PvFxEjAoUGg
Das Video: ”Mein Berlin“ https://www.youtube.com/watch?v=ProxZARJdfs
Das Video: Als wieder sowjetische Panzer durch Berlin rollten: Volksaufstand 1953“
https://www.youtube.com/watch?v=w73tyvhQUUI
Dokumentet "Hvad skete der med Tyskland efter 2. Verdenskrig?" med udvalgte oplysninger.

Der Film: Der Tunnel (2001). Instruktør: Roland Suso Richter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Märchen

Materiale svarende til ca. 40 ns.

Indholdsmæssigt fokus på Brüder Grimm’s eventyr. Derudover beskrivelse af brødrene Grimm og de klassiske eventyrtræk. Analyse af eventyr herunder en gennemgang af aktantmodellen.

Kernestof:

Følgende eventyr fra „Deutsche Märchen” af Erik Wikkelsø Pedersen. Systime 1993
1) „Der Teufel mit den drei goldenen Haaren“, Seite 11-19
2) „Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich“, Seite 20-25
3) „Die sechs Schwäne“, Seite 52-58

Interview: ”Die Welt der Märchen”, side 6-9, „Brennpunkt Deutsch“. Juli 1/2023.


Supplerende stof:

Hörbuch
Der Teufel mit den drei goldenen Haaren / KHM 029 - (Hörbuch deutsch) Märchen der Brüder Grimm. Link: https://www.youtube.com/watch?v=2YzzqbcGA8s

Hörbuch
Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich (Märchen der Gebrüder Grimm - Hörbuch) KHM - 001. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=cPaXXNc7oZc

Film
”Der Froschkönig”
https://www.ardmediathek.de/video/maerchen-in-der-ard/der-froschkoenig/das-erste/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzE5NTQwODM?isChildContent

Hörbuch
Die sechs Schwäne - Grimm Märchen - Hörbuch. Link: https://www.youtube.com/watch?v=BF0bKLnveu8

Videos:
Was sind die Merkmale eines klassischen Märchens? https://www.youtube.com/watch?v=1FIaZqNGDJQ  
Volksmaerchen vs. Kunstmärchen
https://www.youtube.com/watch?v=1WT8ytvIdyw

Podcast:
„Die Gebrüder Grimm“ https://slowgerman.com/2016/04/04/sg-118-die-gebrueder-grimm/

Tekst:
Aktantmodellen https://web.toerring-gym.dk/tysk/belletristik/Maerchen/aktantmodell.htm
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufgabe 4 - Der Teufel mit den drei goldenen Haare 31-10-2024
Genaflevering - Der Teufel mit den drei ... 06-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Landeskunde

Forløb om udvalgte tyske kultur- og samfundsforhold.
Repetition af tysk grammatik.


Kernestof:

Teste deine Kenntnisse über Deutschland! I Landeskunde, Deutsch
https://www.youtube.com/watch?v=s2-65bWdCp8

Berlin in 5 Minuten
https://www.youtube.com/watch?v=GzwUv1Zdm-0

Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt
Fra i-bogen „Dein Deutschland”



Grammatik und Redemittel
1)
De afsluttende opgaver i "Alles in allem", side 111-113
2)
Tysk ordstilling
https://www.youtube.com/watch?v=_gQiQJSnoC8
3)
Die Zahlen 1-1000
https://www.youtube.com/watch?v=NduUquZYAAI
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufgabe 5 - Grammatik I 10-12-2024
Genaflevering af oversættelse 1 og 2 15-12-2024
Aufgabe 6 - Grammatik II 16-12-2024
Genaflevering - Oversættelsen 1864! 19-12-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Schule und Arbeit

Materiale svarende til ca. 40 ns

Forløb med fokus på skole og arbejde i Tyskland, herunder en sammenligning med skole og arbejde i Danmark. Materialet omfatter tekster om generelle forhold i Tyskland, interviews, ”Kurzgeschichte”, film og videoer.
Eksamensorientering om mundtlig eksamen i Tysk B.

Kernestof:
Tekster og interviews fra afsnittet ” Landeskunde”, fra i-bogen ”Dein Deutschland”.
- Fakten über Deutschland
- Typisch dänisch, typisch deutsch
- Siezen und Duzen
- Das deutsche Schulsystem
Herunder følgende:
Interview 1 - Jost Schlägel
Interview 2 - Christiane Kosik
Interview 3 - Line Küpper
Interview 4 - Christian Jensen
Interview 5 - Jakob Nehls
Interview 6 - Ulrich Müller

Teksten: „Potsdamer Straße“ von Anja Tuckerman (eksamensteksten fra „Det grønne bord”).
Filmen: „Ein Mann seiner Klasse“ - 89 min.
Link: https://www.ardmediathek.de/video/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzIxMTk1NTg

Supplerende stof:
Das Video: Erklärfilm: Schulen in Deutschland - welche Schule passt zu meinem Kind?
Link: https://www.youtube.com/watch?v=0QIjymtipQA
Der Text: "Ländervergleich - Dänemark vs. Deutschland in Zahlen"
Link: https://heimathafen-daenemark.dk/auswandern-alltag/landervergleich-deutschland-danemark/
Das Video: In Armut aufgewachsen: Wie geht es ihnen jetzt? | stern TV - 10 min.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=LrXOUOYMcqI

Eksamensvideoerne fra “Det grønne bord”.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Das deutsche Schulsystem 27-01-2025
Potsdamer Strasse af Anja Tuckermann 20-02-2025
Genaflevering - Das deutsche Schulsystem 24-02-2025
TEST - skrevet i hånden (+genaflevering) 07-03-2025
Ein Mann seiner Klasse - Teil 1 13-03-2025
Ein Mann seiner Klasse - Teil 2 14-03-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Cirkellæsning og repetition

Der er alt 6 emner til mundtlig eksamen i tysk B.
Enkelte tekster blev genlæst af alle.
Resten blev repeteret og bearbejdet af følgende grupper:

Thema: Jungsein (Mads Louise, Cecilia)

Thema: Krimi (Merle, Amanda, Laura)

Thema: Das Dritte Reich (Sofie, Anna, Leander)

Thema: Berlin (Karoline, Dagmar, Lucas)

Thema: Märchen (David, Mikkel, Johannes)

Thema: Schule und Arbeit (Mascha, Tilde, Maja)

Hver gruppe udarbejder et dokument om deres emne, som deles med de andre elever på holdet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skr. opgave om ét af de 6 emner 05-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer