Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Mette Fihl
|
Hold
|
2023 Ty B/1 (1g Ty B/1, 2g Ty B/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
KRIMINALITÂT
KRIMINALITÂT
Et introduktionsforløb med fokus på mundtlighed, fælles sprog i faget tysk, både et grammaatisk og et tematisk.
Krimi som både tekst, genre og det tyske fænomen TATORT.
Tekster: Das Stengramm
Mord im Hotel
Das Risiko trägt immer der Mörder
TATORT: Was Bleibt, en Hamburger Tatort mit Falke (1.1.2024)
Ekstra lidt om tyske julerier også..
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DDR UND BRD
DDR UND BRD
Et forløb, hvor vi taler om de to Tysklande mellem 1945-1990.
Tekster: Berlin, Geiltes Stadt: Detlef Matthes (p. 59-75)
Regina Zywietz (p. 7-21)
Auferstanden aus Ruinen
Film: Das schweigende Klassenzimmer ( med arbejdsspørgsmål fra Goeteh-instituttet)
Lidt om tyske påsketraditioner, bare for sjov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
MÄRCHEN
MÂRCHEN
Forskelle mellem kunst-og folke-eventyr, kendetegn, særligt den tyske folkeeventyrstradition med Brødrene Grimm. Der har desuden været egen research på tysk Grimm eventyr, sening af film valgfri og øvelse af mundtlighed. Herunder også faste vendinger i anvendtt praksis.
EXTRA-TYSK: Vi har set forskellige film og serier , til brug for samtale mellem lærer-elev.
Desuden en kort endagstur til Schleswig med Schnitzel-Jagd og besøg på AP Møller skolen.
Tekster: Die sechs Schwäne
Das Märchen vom Glück
FILM: Valgfri filmatisering af Grimm eventyr
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
TÄTER UND OPFER
(( 21./5. UDDYBNING))
Et forløb, der tager udgangspunkt i efterkrigstiden med Nuernbergprocesserne og de børn og børnebørn, der er efterkommere af nazister. Vergangenheitsbewaeltigung og generationsspørgsmålet har været i fokus.
MATERIALE:
Peter Sichrovsky: Täter und Opfer, Gyldendal
Text:
Stefanie
Rudolph
Rainer und Brigitte
Film: Im Schweigen des Labyrinths
Stella
Lied: Eins zu Eins Gespräch af Johannes Oerding
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lyd studietur
|
14-09-2024
|
Ny opgave
|
11-10-2024
|
Ny opgave (2)
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
HATICE AKYÜN
((21./5. UDDYBNING))
Deutsch-Türken, oder Tükisch-Deutschen, vi ser på Multi-Kulti i Tyskland ud fra et individuelt perspektiv. Vi følger en enkelt kvinde med mange kasketter og leger med det mediale tekstbegreb, karrierelæring og perspektivering HELT frem til i dag, 2025. Vi følger en person, både via en komedie, autobiografi, kronikker, priser og interviews og oplæsninger fra youtube.
Materiale(r):
Text: Der Buecherbus
Mokkaglaeser mit Goldrand
Stark ist das neue Huebsch
Raus aus der Manege
Film: Einmal Hans in scharfer SoBe
Links:
Websider:
Karrierelæring: tysk cv udformet som personkarakteristik af hovedpersonen. Hatice
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
ÖKOLOGIE; KLIMA UND NACHHALTIGKEIT
((21./5. UDDYBNING))
UNOS 17 verdensmål på tysk via podcast og præsentationer, samt research og forklaring på, hvordan og hvorfor man kan købe og handle bæredygtigt og klimavenligt. Desuden fokus på sagprosatekster. Særligt lyttefokus og fremlæggelsesfokus. Yderligere diskussion om udviklingen inden for teamet, og om der er nationale forskelle. Desuden privat indkøbsliste af produkter, der enten er bæredygtige eller klimabevidste og fra tyske hjemmesider. samtaletræning.
Artikel fra FOCUS 41/2020 side 40-43, FOCUS Innercircle über Nachhaltigkeit
Ökowahn fra Greif Zu, Gyldendal, Kbh , 2014 side 42-44, 131-132
Arbejde med det multimediale begreb ligeledes.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave (4)
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
POLITIK UND NEONAZISMUS
((21./5. UDDYBNING))
Tysk valg 2025 med forståelse af Zweitstimme, valgkredse, Tyskland som kulturland og to fædrelandssange fra hhv DDR og BRD. Yderligere har vi talt om politisk terror i form af RAF. Og slutteligt set filmen Die Kriegerin, der viser nynazistiske tendenser i det moderne Tyskland.
Film: Die Kriegerin
Tekster: Wir sind Wir, Gyldendal, 2010, p. 49-54 ( Das deutsche Wahlsystem)
Greif Zu: Gyldendal, 104-106 ( Das Parlamentsgebäude)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
REPETETION ZIRKELLESUNG
((21./5. UDDYBNING ))
Vi har repeteret fra 1.g både Eventyr og DDR samt begyndelsen af 2.g med Multi-Kulti. samt Ôkologie, Klima und Nachhaltigkeit. Desuden øvet eksamensteknik, og faste vendinger
Jens Sparschuh: Dornröschen (1997) eventyr, Gorm Christensen & Sten Rasmussen: Wie war´s. Ein Jahrhundert wird besichtigt. Gads Forlag .
Kirsten Blume og Mette Hermann: ANGEKOMMEN; Rede zur Verleihung der Goldenen Integration an Miroslav Klose, Seite 51-60
Alverde August 2024, p. 76-77: Superbäume für die Stadt/ Grüner Bunker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685569415",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685569415",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685569415"
}