Nordfyns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nordfyns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty B/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Gunvor Lisbeth Kofod
Hold
2023 Ty B/2 (
1g Ty B/2
,
2g Ty B/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Jungsein
Titel 2
Krimi
Titel 3
Das Dritte Reich
Titel 4
Berlin
Titel 5
Märchen
Titel 6
Schule und Arbeit
Titel 7
Cirkellæsning og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Jungsein
Materiale svarende til ca. 35 ns.
Fokus på:
- at introducere basale analyseredskaber
- at træne tekstforståelse, præsentation og analyse
- at introducere forskellige genrer: interview, novelle og lyrik
Kernestof:
1)
Miniserien: „Erste Wege in Deutschland“ (1-3)
https://www.goethe.de/prj/mwd/zh/deu/deu/anl.html
Folge 1: Im Bus
Folge 2: Auf Arbeitssuche
Folge 3: Bei der Arbeit
Folge 4: Neue Freunde
Folge 5: Beim Atzt
Folge 6: Auf Wohnungssuche
Folge 7: Unterwegs auf der Straße
Folge 8: Der Handy-Vertrag
2) Interview: "Jonas und Siri, Apenrade". Tekst fra "Junge Stimmen aus Deutschland" af Dan Albertsen m.fl. Lindhardt og Ringhof, 2016
3) Songtext: „Wahnsinn“ von Wolfgang Petry.
https://www.songtexte.com/songtext/wolfgang-petry/wahnsinn-73de525d.html
4) „In welcher Familie lebst du?“ - Norman, Thomas, Andreas, Julia.
Tekst fra „Wie man lebt - Mennschen unter einander“ af Grethe Nyholm Møller. Systime 2005
5) „Sonntag“ von Max Bolliger. Tekst fra „Wie man lebt - Mennschen unter einander“ af Grethe Nyholm Møller. Systime 2005
6) ”Steuselschnecke” von Julia Frank. Tekst fra „Ein neuer Anfang“ af Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove. L&R Uddannelse 2004.
Supplerende stof:
Video: „sich vorstellen“
https://www.youtube.com/watch?v=xphofcKx_mk
Musikvideo: ”Wahnsinn - Wolfgang Petry”
https://www.youtube.com/watch?v=Il0cIO5II-0
Video: „Jonas uns Siri“
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/jungestimmen/interview.html
Grammatik:
„Alles in allem - tysk øvelsesgrammatik“ af Lone Häckert og Birgit Lohse. Gyldendal 2018
Hallo Deutschland: „Wann stehst du am Morgen auf?“
https://www.youtube.com/watch?v=3wp3fQnj4h8
Indhold
Kernestof:
Se videoen Folge 1: "Im Bus" Erste Wege in Deutschland - Mein Weg nach Deutschland - Goethe-Institut
Se Folge 1 og 2, og lav de tilhørende øvelser. Link: Erste Wege in Deutschland - Mein Weg nach Deutschland - Goethe-Institut Medbring "Alles in allem".
Se Folge 5: "Beim Arzt" og Folge 6 "Auf Wohnungssuche" og lav de tilhørende interaktive øvelser: Erste Wege in Deutschland - Mein Weg nach Deutschland - Goethe-Institut Medbring "Alles in allem".
FORBERED dig på den skriftlige opgave om Nevin (Personencharakteristik udfra Folge 1-8 + Nacherzählung af én af videoerne). Skriv noter om Nevin (på udleveret kopi), og gense én af videoerne, og arbejd endnu engang med de tilhørende opgaver. Erste W
Øv bøjningen af den bestemte og ubestemte artikel side 18-19 i "Alles in allem", og arbejd med: Opgave 3 - side 21 - Lückentext.docx
Afsnit
interview.html Se video med JONAS UND SIRI. Læs også teksten. Husk at medbringe den korrigerede skriftlige opgave (som I arbejder videre med i modulet).
Gense: interview.html Skriv stikord (på tysk) om JONAS UND SIRI, og forbered derudfra et mundtligt oplæg med: Name, Alter, Vater, Mutter, Zukunftspläne, Erfahrungen mit der Zweisprachigkeit (se den udleverede kopi). Medbring "Alles in allem" og tekst
Mundtlige fremlæggelser for GK
Øv højtlæsning af side 30-32 (Norman og Thomas). Læs, forstå, og øv Gloser Udfyld noget om Norman og Thomas i vedhæftede skema. In welcher Familie lebst du OVERSIGT.docx
Læs og forstå side 33-34, øv gloser til: Andreas. Slå ord op, som du ikke forstår, og notér dem. Udfyld kolonnen med Andreas - se skema: In welcher Familie lebst du OVERSIGT.docx
duerfen muessen.ppsx
Læs teksten s. 35-36 om JULIA. Udfyld kolonnen med JULIA. Medbring "Wie man lebt" og "Alles in allem".
Læs om possessive pronominer side 55-57, og lav opgave 1, side 57. Medbring pakke til 10 kr. til BANKO og julehygge.
Se vedhæftede video og beskriv (på tysk), hvad der sker. Medbring "Wie man lebt" og "Alles in allem".
Gense vedhæftede video, og forbered mundtligt oplæg (i mindre grupper for GK), hvor du detaljeret skal beskrive, hvad der sker i hver scene i videoen. Læs også om løst sammensatte verber, side 74-75 i "Alles in allem". Medbring "Wie man lebt" og "All
Læs og forstå teksten: Max Bolliger - Sonntag - Text und Aufgaben.docx Og forbered mundtlig fremlæggelse, hvor I skal beskrive alle scenerne i videoen "Wahnsinn" af Wolfgang Petry.
Forbered mundtlig fremlæggelse, hvor I skal beskrive alle scenerne i videoen "Wahnsinn". Medbring "Wie man lebt" og "Alles in allem".
Læs om sammensatte verber side 74-76 i "Alles in allem", og lav opgave 1 (side 76-77). Se vedhæftede video, og notér også de løst sammensatte verber, der er nævnes i videoen:
Deutsch lernen / Wann stehst du am Morgen auf? / Lektion 10
Læs "Streuselschnecke" (A3 ark + vedhæftede fil) - øv højtlæsning og oversæt mundtligt teksten. Medbring teksten og "Alles in allem". Steuselschnecke - TEXT.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Erste Wege in Deutschland
28-11-2023
Genaflevering - NEVIN Folge 1-8
07-12-2023
Meine Familie - genaflevering
09-01-2024
Sonntag - Foreløbig version
10-01-2024
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Krimi
Materiale svarende til ca. 40 ns.
Introduktion af krimi-genren og analyse af forskellige krimi-historier.
Fokus på:
1) Die Personen
2) Die Handlung
3) Die Komposition / der Aufbau
4) Die Sprache / der Ton
5) Die Erzählperspektive
6) Feste Komponenten des Krimis (der Täter, das Opfer, das Verbrechen, das Motiv, der Fokus, die Atmosphäre und die Aufklärung)
Kernestof
1)
"Das Risiko trägt immer der Mörder" af Ferry Hirschmann. Side 197-200 i "Meiner Meinung nach II" Red. af Karsten Anker-Møller, Leif Frederiksen og Hans Henrik Jacobsen. Gyldendal 1990.
2)
"Mord im Hotel" side 183-186 i "Meiner Meinung nach I" Gyldendal 1989.
Samt fra i-bogen "Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog" af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt
3)
"Der Krimi - einige Informationen". Fra i-bogen "Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog" af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt
https://dd.systime.dk/?id=121
4)
"Mein zweiter Mord" von Milena Moser. Fra "Reise, Tod und Träume" af Nanna Bjargum m.fl, Tyskforlaget 2002
Supplerende stof
Fernsehserie ”Tatort KI”. Første udgivelse 2018
https://www.ardmediathek.de/
Tutorial Filmgenre: Was ist ein Krimi?
https://www.youtube.com/watch?v=cw-eBhviMzs
Deutsch lernen - Bob - der kriminelle Polizist! - Wortschatz und wichtige Verben
https://www.youtube.com/watch?v=RT2W9T98i2Q&t=34s
Grammatik:
„Alles in allem - tysk øvelsesgrammatik“ af Lone Häckert og Birgit Lohse. Gyldendal 2018
Indhold
Kernestof:
Thema: Krimi. Was ist ein Krimi? Se og forstå vedhæftede video, og beskriv krimigenren (med mindst 5 sætninger på tysk). Medbring "Alles in allem".
Link (til modulet) Wortschatz
Øv disse gloser: Mord im Hotel . Læs og forstå: Der Krimi - Einige Informationen.docx
Genlæs begyndelsen af krimien, og læs resten af teksten: Mord im Hotel.pdf Øv højtlæsning og genfortælling med egne ord.
Mord im Hotel.pdf - Genlæs og oversæt den sidste side. Øv også småordene (udtale og oversættelse) i "Alles in allem", side 108-109.
Arbejd med denne tekst i arbejd-selv-modulet. Das Risiko trägt immer der Mörder - TEKST.pdf ORDFORRÅD Das Risiko trägt immer der Mörder.docx Læs og oversæt med egne ord vedhæftede krimi. Arbejde også med vedhæftede opgaver.
Læs og oversæt med egne ord krimien: Das Risiko trägt immer der Mörder - TEKST.pdf Lav også disse opgaver: ORDFORRÅD Das Risiko trägt immer der Mörder.docx Husk at medbringe kopien med 50 småord, samt "Alles in allem".
Besvar spørgsmål 1-10 (side 200) Das Risiko trägt immer der Mörder - TEKST.pdf Medbring "Alles in allem" og kopien med 50 småord.
Se videoen: "Bob der kriminelle Polizist":
Wortschatz - Bob der kriminelle Polizist.docx
"Bob der kriminelle Polizist". Genfortæl handlingen af vedhæftede video og ud fra arket med gloserne.
Læs vedhæftede tekst, og formuler mindst 2 sætninger om hver af personerne i krimien "Tatort KI". Inhalt der Tatort KI- TEXT.pdf
Øv de 45 gloser, så du kan oversætte ordene fra dansk til tysk, og bøj verberne.
Krimi-Wortschatz - 45 gloser.docx
Karakteriser personer i krimifilmen: "Tatort KI". Mundtlige fremlæggelse af jeres personkarakteristik. Link: Tatort: KI | ARD Mediathek
Fokus på fri tale på tysk. Øv dig i genfortælling af krimien "Tatort KI" ud fra billederne på Powerpointen, som du finder på Lectio (besked fra GK). Medbring "Alles in allem".
Læs og forstå krimien: Mein zweiter Mord - TEXT.pdf
Besvar alle spørgsmålene (under punkt 3) til krimien: "Mein zweiter Mord". Link:
Øv oversættelsen af de 45 gloser, så du kan oversætte dem fra dansk til tysk. Krimi-Wortschatz - 45 gloser.docx Medbring "Alles in allem", samt alle kopier fra forløbet med krimier.
Læs side 18-20, øv bøjningen af den bestemte og ubestemte artikel (så du kan dem udenad), og lav opgave 1 og 2, side 20 i "Alles in allem". Medbring grammatikbog og alle kopier fra "Thema Krimi".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Sonntag - Endelige version
24-01-2024
Genaflevering - Sonntag
07-02-2024
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 3
Das Dritte Reich
Materiale svarende til ca. 40 ns.
Forløb om Tyskland 1933-1945 med fokus på udbredelsen af den nationalsocialistiske ideologi og virkningen af den set fra børns synsvinkel.
Derudover bustur til Flensborg - Filmprojektet ”Flensborg set med en teenagers øjne”, samt besøg på Flensborg Avis (karrierelæring).
Kernestof
1)
„Die Nationalsozialistische Diktatur (1933-1945)“. Fra „Deutschland - Geschichte, Gographie, Gesellschaft“ af Hans-Otto Rosenbohm, Håkon Kiil, Hans Henrik Jacobsen. Gyldendal Undervisning 5. udgave, 1. oplag 1998, side 50-59.
2)
"Der Giftpilz" - oprindelse ukendt (Nürnberg, Stürmer-Verlag, 1938). Fra „Niederschläge“ red. af Hans-Günter Buch og Britta Neumann. Modtryk 1999, side 24-28.
3)
Drejebogen „Napola“, side 6-18.
Red. af Mikael Busch og Kirsten Blume. Tyskforlaget 2006.
4)
Die Miniserie: ”Der Krieg und ich”.
Folge 1-8. https://www.planet-schule.de/wissenspool/der-krieg-und-ich/
Folge 1: Anton und die Hitlerjugend
Folge 2: Fritjof gegen die Besatzer
Folge 3: Sadrine hilft Geflüchteten
Folge 4: Calum erlebt den Bombenkrieg
Folge 5: Romek flieht aus dem Ghetto
Folge 6: Vera muss aus ihrer Heimat flüchten
Folge 7: Justus kämpft als Soldat
Folge 8: Eva überlebt das Konzentrationslager
Supplerende materiale
Filmen: Napola, 2005. Regisseur Dennis Gans.
Videoen: ”Die Stolpersteine sind mein Lebenswerk“
https://www.youtube.com/watch?v=YyvSXA07PMA
Grammatik:
„Alles in allem - tysk øvelsesgrammatik“ af Lone Häckert og Birgit Lohse. Gyldendal 2018
Indhold
Kernestof:
Læs og forstå side 24 og 25: Der Giftpilz.pdf - øv højtlæsning af teksten.
Læs og forstå resten af Der Giftpilz.pdf . Medbring kopien "Die nationalsozialistische Diktatur" og "Alles in allem".
Besvar spørgsmålene til "Der Giftpilz".
"Alles in allem" - læs side 44-45 og lav opgave 1-3, side 49, der også er vedhæftet her: Præpositioner - Opgave 1 - 2 - 3.docx
Læs og forstå side 6-9 øverst (scene 1-5). Øv højtlæsning. Link: Napola - BOGWEB - Scene 1-22.pdf
Læs og forstå side 9-11 (Scene 6-8). Link: Napola - BOGWEB - Scene 1-22.pdf Læs også side 11-14 i "Alles in allem".
Læs resten af siderne i drejebogen og forbered dig til at skrive en personkarakteristik af Friedrich. I modulet afholdes en TEST, der skal skrives i hånden (omlagt skriftligt arbejde i 60 min.). Link: Napola - BOGWEB - Scene 1-22.pdf
Medbring kopierne om busturen til Flensborg. Som forberedelse til turen skal grupperne:
Flensborg program - 23 april 2024 - 1a ty B - SH 22 elever.docx
Personlige pronominer. Læs side 52-53, og lav opgave 1, side 54 i "Alles in allem". Medbring grammatikbogen, samt alle fotos mm. fra turen til Flensburg.
Forbered fremvisning af jeres film fra Flensborg. Dertil hører også en introduktion på tysk (2 min.), hvor I skal kunne tale frit.
Præpositioner - læs side 46-47, og lav opgave 4 side 50 i "Alles in allem". Se også video:
Die nationalsozialistische Diktatur (1933-1945).pdf Læs og forstå afsnit 1-5. Øv højtlæsning.
Arbejd videre med din opgave. I modulet mere omlagt skriftligt arbejde. Die nationalsozialistische Diktatur (1933-1945).pdf Medbring kopi af teksten, samt "Alles in allem".
Se og forstå én af filmene med tyske undertekster (Folge 1-8). Link: Der Krieg und ich .
Se grupper:
Forbered mundtlig fremlæggelse. Se og forstå én af filmene med tyske undertekster (Folge 1-8). Link: Der Krieg und ich .
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Genaflevering - Thema Krimi
07-04-2024
Napola - Friedrich Weimar
15-04-2024
Genaflevering - Napola - Friedrich
29-04-2024
Aufgabe 6 - Napola
17-05-2024
Del 1 Die nationalsozialistische Diktatur
21-05-2024
Del 2 Die nationalsozialistische Diktatur
23-05-2024
Genaflevering - Napola - Bildbeschreibungen
23-05-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 4
Berlin
Materiale svarende til ca. 40 ns
Forløbet om Berlin har fokus på følgende:
- De to bydele Zehlendorf og Neukölln.
- Berlin efter 1946 og frem til murens fald 1989.
- Muren imellem Østberlin og Vestberlin 1961
Kernestof:
1)
Der Songtext ”Berlin“. Side 42-43 i "Berlin von Wort zu Ort", red. af Ove Rimi Andersen og Poul Husum. Gyldendal 2007
2)
Die Novelle ”3000 Kilometer weit weg”. Side 20-31 i "Berlin von Wort zu Ort", red. af Ove Rimi Andersen og Poul Husum. Gyldendal 2007
3)
Der Songtext ”Mein Berlin”. Link:
https://genius.com/Reinhard-mey-mein-berlin-lyrics
4)
Das Drehbuch ”Der Tunnel” (side 9-19), red. af af Morten A. Olsen og Susanne. Vestergaard. Tyskforlaget 2004
Supplerende stof:
Das Video: ”Berlin”
https://www.youtube.com/watch?v=PvFxEjAoUGg
Das Video: ”Mein Berlin“
https://www.youtube.com/watch?v=ProxZARJdfs
Das Video: Als wieder sowjetische Panzer durch Berlin rollten: Volksaufstand 1953“
https://www.youtube.com/watch?v=w73tyvhQUUI
Dokumentet "Hvad skete der med Tyskland efter 2. Verdenskrig?" med udvalgte oplysninger.
Der Film: Der Tunnel (2001). Instruktør: Roland Suso Richter
Indhold
Kernestof:
Die Prinzen Berlin
"3000 Kilometer weit weg" - læs og oversæt (med egne ord) side 20-22, linje 28. Slå ord op, som du ikke forstår og skriv dem op. Medbring "Berlin von Wort zu Ort" og "Alles in allem".
"3000 Kilometer weit weg" - Øv højtlæsning og oversæt (med egne ord) fra side 22 (linje 28) til side 26. Slå ord op, som du ikke forstår og skriv dem op. Medbring "Berlin von Wort zu Ort" og "Alles in allem".
"3000 Kilometer weit weg", Lyt til oplæsningen (vedhæftede link) og øv selv højtlæsning fra side 26, linje 18 til side 31. Læs og forstå. Medbring "Berlin von Wort zu Ort" og "Alles in allem".
Udfyld vedhæftede skema: ORD - Michaels Leben in Neukölln.docx Forbered dig til skriftlig TEST (60 min.), hvor du skal fortælle alt om Michaels liv. Medbring 30 gloser til teksten: "3000 Kilometer weit weg" (side 20-31).
Læs sangteksten og lyt til sangen "Mein Berlin": Mein Berlin - Text.docx Medbring "Alles in allem".
Læs: Mein Berlin - Text.docx og læs: HISTORIE - Tyskland efter 1945.docx Se også videoen: Medbring "Alles in allem".
Gense videoen: "Mein Berlin". Oversæt hele teksten, og forbered mundtligt oplæg (på tysk) om én af stroferne ud fra udleverede gloseliste, som I skal arbejde videre med. Se nedenstående liste.
Se videoen "Widerstand in der DDR" 1953. Øv højtlæsning og oversæt derefter vedhæftede tekst (fra videoen), og besvar de tilhørende 8 spørgsmål. Der Tunnel - INFO.docx
Drejebogen til filmen: "Der Tunnel" (kopi) - find alle bestemte og ubestemte artikler side 9. Læs og forstå scene 1-3 (side 9-14). Øv de tilhørende gloser.
Drejebogen til filmen: "Der Tunnel" scene 4-8 (side 14-19) - øv højtlæsning og oversættelse (med egne ord). Øv de tilhørende gloser. Se evt. filmen på mitcfu.dk Medbring kopien og "Alles in allem".
Der Tunnel - Genfortæl (mundtligt) teksten og de tilhørende fotos til scene 4 (side 14 til øverst side 16). Skriv stikord op, som du kan støtte dig til.
Der Tunnel - Das Drehbuch Seite 19-23.pdf
Der Tunnel- Leseprobe.pdf
Se filmen "Der Tunnel" fra 01.10.00 og frem til 01.50.00 Link: CFU-login
De svagt bøjede verber. Læs "Alles in allem" side 32-35, og lav opgave 1-5 (side 35-36). Øv de svage verbers bøjning her: 4. Verber (udsagnsord) - Sproglinks.dk
Medbring "Alles in allem", og alle kopier fra forløbet om BERLIN.
Forbered en mundtlig præsentation (video til GK) om emnet "Berlin". Thema Berlin - UVB.docx Skriv relevante stikord op (verber, substantiver og adjektiver), som du kan støtte dig til. Og bøj 10 af de verber, som du vil bruge i din mundtlige fremlægge
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
TEST (60 min.) - Michael Polischka
27-08-2024
Genaflevering - Michael Polischka
12-09-2024
Aufgabe 2 - Der Tunnel
24-09-2024
Genaflevering og tilføjelse - Der Tunnel
07-10-2024
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Märchen
Materiale svarende til ca. 40 ns.
Indholdsmæssigt fokus på Brüder Grimm’s eventyr. Derudover beskrivelse af brødrene Grimm og de klassiske eventyrtræk. Analyse af eventyr herunder en gennemgang af aktantmodellen.
Kernestof:
Følgende eventyr fra „Deutsche Märchen” af Erik Wikkelsø Pedersen. Systime 1993
1) „Der Teufel mit den drei goldenen Haaren“, Seite 11-19
2) „Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich“, Seite 20-25
3) „Die sechs Schwäne“, Seite 52-58
Interview: ”Die Welt der Märchen”, side 6-9, „Brennpunkt Deutsch“. Juli 1/2023.
Supplerende stof:
Hörbuch
Der Teufel mit den drei goldenen Haaren / KHM 029 - (Hörbuch deutsch) Märchen der Brüder Grimm. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=2YzzqbcGA8s
Hörbuch
Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich (Märchen der Gebrüder Grimm - Hörbuch) KHM - 001. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=cPaXXNc7oZc
Film
”Der Froschkönig”
https://www.ardmediathek.de/video/maerchen-in-der-ard/der-froschkoenig/das-erste/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzE5NTQwODM?isChildContent
Hörbuch
Die sechs Schwäne - Grimm Märchen - Hörbuch. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=BF0bKLnveu8
Videos:
Was sind die Merkmale eines klassischen Märchens?
https://www.youtube.com/watch?v=1FIaZqNGDJQ
Volksmaerchen vs. Kunstmärchen
https://www.youtube.com/watch?v=1WT8ytvIdyw
Podcast:
„Die Gebrüder Grimm“
https://slowgerman.com/2016/04/04/sg-118-die-gebrueder-grimm/
Tekst:
Aktantmodellen
https://web.toerring-gym.dk/tysk/belletristik/Maerchen/aktantmodell.htm
Indhold
Kernestof:
Stærke verber i "Alles in allem", læs side 65-67, og lav opgave 1-2 (side 70-71), samt denne interaktive opgave: staerke verber nutid.htm
"Der Teufel mit den drei goldenen Haaren" - Lyt til oplæsningen og øv højtlæsning, samt oversættelse (med egne ord) af side 11-13, linje 22. Gloser: WORTSCHATZ.doc
"Der Teufel mit den drei goldenen Haaren" - Læs og forstå side 13, linje 22 frem til tegningen side 16. Øv vedhæftede gloser og slå ord op, som du ikke forstår. WORTSCHATZ.doc Medbring "Deutsche Märchen" og "Alles in allem".
Relative pronominer i "Alles in allem" - læs side 79-80. Lyt også til oplæsningen af "Der Teufel mit den drei goldenen Haaren" (vedhæftede video), mens du følger med i teksten i "Deutsche Märchen"
MÄRCHENMERKMALE". Se video og beskriv (med mindst 15 sætninger på tysk) de typiske eventyrtræk i eventyret "Der Teufel mit den drei goldenen Haaren".
Læs "Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich", side 20-24 i "Deutsche Märchen". Medbring "Deutsche Märchen" og "Alles in allem".
Afsnit
Arbejd med gloser (kopi) - Link: Der Froschkönig - Falsch oder richtig - KLETT.pdf . Og sammenlign teksten: "Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich", side 20-25 med filmen: Märchen in der RD: Der Froschkönig - hier anschauen Hvad har Grimm-eventy
Se video og læs om PRÆPOSITIONER side 44-48 i "Alles in allem". Medbring "Alles in allem" og "Deutsche Märchen".
"Die Gebrüder Grimm" - se og forstå vedhæftede video (med tyske undertekster). Medbring grammatikarket (A3), "Alles in allem" og "Deutsche Märchen".
"Die sechs Schwäne" - lyt til oplæsning (se link) og øv selv højtlæsning side 52-55. Gloser - se vedhæftede fil. Medbring "Deutsche Märchen", grammatikarket (A3) samt "Alles in allem".
Die sechs Schwäne - FOTOS und VOKABELN - Seite 52-58.docx
Øv højtlæsning af følgene tekst: Die Welt der Märchen.pdf Øv også de tilhørende gloser (på sidste side). Medbring "Deutsche Märchen" og "Alles in allem".
Læs om aktantmodell.htm Og oversæt teksten fra tysk til dansk. Analyser derefter "Die sechs Schwäne" (side 52-57) ud fra Aktantmodellen. Medbring "Deutsche Märchen", "Alles in allem" og kopien med grammatikopgaver (bøjningen af sein, haben, werden).
Forbered individuel mundtlig fremlæggelse i MATRIXGRUPPER (fri tale i 7 min). Lyt til højtlæsning, og øv din fremlæggelse med et stopur kun ud fra stikord og billeder. Medbring "Deutsche Märchen" og "Alles in allem".
Der Teufel mit den drei goldenen Haaren / KHM 029 - (Hörbuch deutsch) Märchen der Brüder Grimm
Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich (Märchen der Gebrüder Grimm - Hörbuch) KHM - 001
Die sechs Schwäne - Grimm Märchen - Hörbuch
"Berlin ist eine große Stadt". Arbejd med følgende opgaver: Link: Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Der Froschkönig - Foreløbig aflevering
15-11-2024
Aufgabe 3 - Der Froschkönig
19-11-2024
Genaflevering - Der Froschkönig
04-12-2024
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 6
Schule und Arbeit
Materiale svarende til 40 ns
Forløb med fokus på skole og arbejde i Tyskland, herunder en sammenligning med skole og arbejde i Danmark. Materialet omfatter tekster om generelle forhold i Tyskland, interviews, ”Kurzgeschichte”, film og videoer.
Eksamensorientering om mundtlig eksamen i Tysk B.
Kernestof
Tekster og interviews fra afsnittet ” Landeskunde”, fra i-bogen ”Dein Deutschland”.
- Fakten über Deutschland
- Typisch dänisch, typisch deutsch
- Siezen und Duzen
- Das deutsche Schulsystem
Herunder følgende:
Interview 1 - Jost Schlägel Arzt
Interview 2 - Christiane Kosik Krankenschwester
Interview 3 - Line Küpper Hausfrau
Interview 4 - Christian Jensen Pilot
Interview 5 - Jakob Nehls Schüler
Interview 6 - Ulrich Müller Lehrer
Teksten: „Potsdamer Straße“ von Anja Tuckerman (eksamensteksten fra „Det grønne bord”).
Filmen: „Ein Mann seiner Klasse“ - 89 min.
Link: https://www.ardmediathek.de/video/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzIxMTk1NTg
Supplerende stof
Das Video: Erklärfilm: Schulen in Deutschland - welche Schule passt zu meinem Kind?
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=0QIjymtipQA
Der Text: Ländervergleich - Dänemark vs. Deutschland in Zahlen
Link:
https://heimathafen-daenemark.dk/auswandern-alltag/landervergleich-deutschland-danemark/
Das Video: In Armut aufgewachsen: Wie geht es ihnen jetzt? | stern TV - 10 min.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=LrXOUOYMcqI
Eksamensvideoerne fra “Det grønne bord”.
Indhold
Kernestof:
Læs, lyt og arbejd med de tilhørende opgaver. Was ist deutsch? Was ist dänisch? Links: Interviews | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
erview: Jost Schlegel | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Interview: Christiane Kosik | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Lyt til vedhæftede interviews, og arbejd med de tilhørende spørgsmål. Øv også bøjningen af de stærke verber (se link). Medbring "Alles in allem" og arket med de 50 verber.
Interview: Line Küpper | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Interview: Christian Jensen | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
50 verber - FORØVELSE.docx
Lyt og forstå, arbejd også med de tilhørende opgaver. Link 1: Siezen und Duzen | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Link 2: Das deutsche Schulsystem | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Link 3: Interview: Jakob Nehls | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Link 4: Interview: Ulrich Müller | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Medbring "Alles in allem".
Se og forstå vedhæftede Youtube-video. Gense også videoerne med Jakob Nehls og Ulrich Müller. Lav også de tilhørende opgaver.
Erklärfilm: Schulen in Deutschland - welche Schule passt zu meinem Kind?
Interview: Jakob Nehls | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Interview: Ulrich Müller | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Medbring "Alles in allem"
Genlæs "Potsdamer Straße" af Anja Tuckermann, arbejd med opgaverne (de tre første punkter) og øv en mundtlig præsentation. Link til:
Redemittel - Eins zwei drei.docx
Tidsangivelser. Læs side 85-88 og lav opgave 1 og 2, side 88-89.
Forbered dig til TEST (skrevet i hånden, 60 min.) ud fra de forskellige interviews med Jost Schlägel, Christiane Kosik, Line Küpper, Christian Jensen, Jakob Nehls, Ulrich Müller. Link: Typisch dänisch - typisch deutsch | Dein Deutschland - tysk forts
Læs og forstå: Teil 1-3. Link: Typisch dänisch - typisch deutsch | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Se og forstå vedhæftede video, og find 20 nye gloser, som I skal notere. TEST (for Emma-Jo, Laura W, Cecilie, Natasja) med overskriften "Typisch deutsch, typisch dänisch" tekster, samt de 6 interviews i i-bogen. Link: Klik her
PRONOMINER i "Alles in allem", læs side 52-53, og lav opgave 3, side 54. Læs også fra midt side 55-57, og lav opgave 1, side 57.
Lyt igen til "König von Deutschland. Gense de første 15 minutter af filmen (med tyske undertekster). Læs også den meget korte tekst om filmen. Links:
Ein Mann seiner Klasse - hier anschauen
Rio Reiser - König von Deutschland (Official Video 1994)
Ein Mann seiner Klasse - FILM.docx
Gense dele af filmen: Ein Mann seiner Klasse - hier anschauen Øv oversættelse af vedhæftede sætninger og ord, og find selv yderligere 30 gloser, som beskriver personerne i filmen:
Ein Mann seiner Klasse - FILM - Neu.docx
Medbring kopier fra sidste modul, samt "Alles in allem".
Læs om filmen - link: Christian - Kapitelmærkning.pdf og medbring 30 gloser, som du skal bruge i en genfortælling af filmen. Gense evt. dele af filmen: Ein Mann seiner Klasse - hier anschauen Find
Og medbring kopier fra sidste modul, samt "Alles in allem".
"Pesonencharakteristik" til filmen "Ein Mann seiner Klasse" - Arbejd med genaflevering af (suppler om nødvendigt, så du kan karakterisere alle personer). Husk at markere rettelser med FED. Øv også mundtlig fremlæggelse af din personkarakteristik.
Modalverber - se vedhæftede video. Læs derefter side 59-61, og lav opgave 1, 2 og 3 (side 61-62).
Tyske modalverber
Oplæg om Rammstein. Læs følgende Podcasts om Rammstein
Og lyt til podcasten: Episode 2: Rammstein og MeToo i Tyskland. (Gæst: Alexander Hemstedt)
Se video og lav opgave 4, 5 og 6 (side 62-63) i "Alles in allem".
Deutsch lernen mit Dialogen / Lektion 27 / Präpositionen immer mit Akkusativ / Wortschatz Krankheit
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Das deutsche Schulsystem
27-01-2025
Postdamer Strasse von Anja Tuckermann
16-02-2025
Genaflevering - Das deutsche Schulsystem
21-02-2025
Typisch dänisch, typisch deutsch
21-02-2025
Genaflevering - Typisch dänisch, typisch deutsch
05-03-2025
Ein Mann seiner Klasse - Teil 1
12-03-2025
Ein Mann seiner Klasse - Teil 2
14-03-2025
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
IT
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 7
Cirkellæsning og repetition
Der er alt 6 emner til mundtlig eksamen i tysk B.:
Thema: Jungsein
Thema: Krimi
Thema: Das Dritte Reich
Thema: Berlin
Thema: Märchen
Thema: Schule und Arbeit
Indhold
Kernestof:
Besvar SPØRGSMÅL 1-10 (side 24-25) på baggrund af teksten: "Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich", side 20-24 i "Deutsche Märchen". Medbring "Deutsche Märchen", kopier fra "Thema: Märchen" ,samt "Alles in allem".
Læs og oversæt Die nationalsozialistische Diktatur (1933-1945).pdf Lyt også til sangen "Unsere Fahne flattert uns voran":
Genlæs drejebogen "Napola - Elite für den Führer" (side 6-18). Link: napolabogweb.pdf
Forbered skriftlig TEST (skrives i hånden - 60 min) om emnet "Das dritte Reich" - se undervisningsbeskrivelsen. Medbring 30 gloser.
Afsnit
Genlæs og oversæt teksten "Sonntag". Besvar også de vedhæftede spørgsmål. Se vedhæftede fil. Max Bolliger - Sonntag - Text und Aufgaben.docx
Genlæs følgende krimi: Mord im Hotel.pdf Og medbring alle kopier fra forløbet om krimi, samt "Alles in allem".
Medbring "Alles in allem".
Lektie til de 6 elever, der skal til mundtlig eksamen i tysk B. Læs og forstå denne tekst, der har samme længde og sværhedsgrad om en EKSAMENSTEKST. Link: Streuselschnecke.pdf Slå ord op i ordbogen, og skriv dem op.
PROJEKT: Saml alt materialet til hvert emne i et dokument (noget om emnet som helhed, og noget om hver tekst/video/film + Wortschatz). Se liste:
Færdiggør alt om "Thema 1-6" og læg jeres dokumenter ind i den blå mappe på Teams.
Liste:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Thema "Das dritte Reich"
01-05-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685571727", "T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685571727", "H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57685571727" }