Nordfyns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nordfyns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty B/3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Tea Dolic
Hold
2023 Ty B/3 (
1g Ty B/3
,
2g Ty B/3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Anderssein
Titel 2
Märchen
Titel 3
Judenverfolgung
Titel 4
DDR, BRD und die Wende
Titel 5
Krimi und Kriminalität (Krimis)
Titel 6
Multikulturelles Deutschland + Karrierelæring
Titel 7
REPETITION
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Anderssein
Anderssein
Forløbet "Anderssein" er et forløb om mennesker (børn/unge/voksne) der på en eller anden måde adskiller sig fra mængden dvs. er "anderledes".
Målet med forløbet er, at eleverne udvikler evnen til at læse og forstå nyere tysksprogede tekster. Desuden skal eleverne øve sig på at redegøre på et simpelt tysk. De bliver derudover introduceret for analysemodeller til fiktion, da vi her arbejder med noveller og film. Fokus i dette forløb er også på udvidelse af ordforråd/ sprogbrug og kommunikation. Der arbejdes med intonation og udtale.
Grammatik indgår i forløbet.
I forløbet er forskellige arbejdsformer inkluderet - klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde og individuelt arbejde.
1) Forskellige billeder/fotografier (forskellige billeder om mennesker der er anderledes på hver deres måde)
2) Peter Härtling: Der gelbe Junge (Novelle)
Fra: Peter Härtling: Zum laut und leise Lachen: Geschichten und Gedichte für Kinder, Reinbek, 1978.
3) Caroline Link: Jenseits der Stille, 1996 (Film)
4) Michael der Punk (Novelle - Kopi)
5)Lone Häckert & Birgit Lohse: Alles in allem, Gyldendal, 2011
Opgivet sidetal for dette forløb inkluderer de læste tekster, film, arbejdsark, analysemodeller og grammatik: Cirka 35 sider
Indhold
Kernestof:
Hej :)Jeg glæder mig til at møde jer :) Vi starter langsomt op med jeres første emne i tysk, som bliver "Anderssein" altså det at være anderledes. I har ikke lektie for til modulet.
1) Beskriv billederne på TYSK - hvem er de mennesker I kan se på billederne og hvorfor er de anderledes. (et par sætninger til hvert billede)
Der gelbe Junge.pdf
1) Alles in allem: Side 15, opgave 3 (1-6)2) Der gelbe Junge: a) Svar på spørgsmålene (1-9) til del 1 af teksten på arbejdsarket. I får ca. 15 min i grupper til at snakke om spørgsmålene før gennemgang på klassen. b) Læs side 2 af teksten "Der gelbe
1) Alles in allem: Side 16, opgave 5 (1-10) + opgave 6 (1-6)I behøver ikke at finde alle led i sætningerne - det er OK kun at finde dem I bliver spurgt om. 2) Der gelbe Junge: Svar på spørgsmålene (1-5) til del 2 på arbejdsarket. I får tid til kort a
1) Alles in allem:a) Side 17, opgave 10 - find ALLE led i sætningen. b) Læs side 18 - 20 om den bestemte og ubestemte artikel. 2) Der gelbe Junge: Læse resten af teksten.
Da jeg er i Tyskland skal I arbejde selv i den første del af modulet. I skal gå ind på hjemmesiden: www.sproglinks.dk
1)Alles in allem: Side 20 - 21, opgave 1 (4-11) + opgave 2 (3-12)2) OMLAGT SKRIFTLIGHED: I får tid til at arbejde mere med jeres opgave
1) Alles in allem: Side 21, opgave 3 (1-20) 2) Jenseits der Stille: Lav et resume på tysk over det I har set indtil nu - fortæl det I kan. 3) De elever der ikke var til time skal se filmen "Jenseits der Stille" på youtube. Vi er nået til minut: 32:00
1) Alles in allem: Side 21, opgave 4 oversæt sætningerne. 2) Vi fortsætter med at se filmen "Jeseits der Stille" Vi er nået til 1:32 minutter
Vi arbejder med fremlæggelsen af "Jenseits der Stille" i grupper. Grupperne er: 1) Dagmar, Tetyana2)Jasmin, Lærke, Nicoline H3) Mathias, Igor, Daniel, Lukas4) Tobias, Johannes, Jacob 5) Sofie, Paprika, Julie 6) Klara, Ida, Ulrikke 7 Freja, Nicoline J
1) Alles in allem: Side 22, opgave 6 (3 - 8)2) Jenseits der stille: I skal lave videre på jeres fremlæggelser hjemme. I modulet får I 30 min til at øve i grupper før vi skal hører dem.HUSK at bruge analysemodellen (vedhæftet her men også i mappen i j
1) Vi fortsætter med fremlæggelser af filmen "Jenseits der Stille" 2) Michael der Punk: Læs side 1 - 2 indtil linje 14 "Man sieht's ja wieder..." på side 2.(Teksten er vedhæftet neders her på Lectio)3) GAMMEL LEKTIE: Vi gennemgår opgaven i Alles in a
Micahel, der Punk Text.pdf
1) Alles in allem: Læs side 22 - 24 om Genitiv 2) Michael, der Punk: Læs side 2 + slår ord op som I ikke kender.Micahel, der Punk Text.pdf 3) Vi gennemgår spørgsmålene til "Michael der Punk" del 1 i timen. I skal forsøge at snakke i gennemgangen på -
1) Michael der Punk: Lav en lille personkarakteristik af Michael (ca. 100 ord). I gennemgangen skal I snakke ikke læse op af notater. 2) Alles in allem: Side 24, opgave 1 (1-5)
1) Alles in allem: Side 24, opgave 3 (1-11) Oversæt sætningerne til dansk. Husk at oversætte genitiv med s på dansk. F.eks. Die Tasche der Mutter --> Moderens taske2) Michael der Punk: Læs resten af teksten. Micahel, der Punk Text.pdf
1) Alles in allem: Side 26 - 28. Forsøg også at kigge på bøjningerne og forsøg at øve bøjningerne af verberne "sein", "haben" og "werden" i tid. I timen fortsætter vi med at løse opgaver om "Michael der Punk" - dette er IKKE Lektie :)
1) I skal google "Brüder Grimm" og finde ud af følgende: - Hvem var de? - Hvornår levede de? Hvad hedder den periode, som de levede i? -Hvorfor er disse brødre vigtige? 2) I skal finde ud af hvilken elementer et folkeeventyr (Volksmärchen) indeholder
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Märchen
Formålet med forløbet "Märchen" er, at eleverne skal opnår evnen til at læse, forstå, analysere og fortolke ældre tysksprogede tekster dvs. tekster fra før 1945.
I forløbet er der fokus på genrekendskab - hvad kendetegner et folkeeventyr og hvad kendetegner et kunsteventyr. Der arbejdes desuden med ordforåd, udtale og intonation.
Grammatik indgår også i forløbet.
Der anvendes forskellige arbejdsformer i forløbet: individuelt arbejde, par -og gruppearbejde samt er der gennemgang/ opsamling/diskussion i plenum.
1) Informationssøgning i grupper om folkeeventyr (eleverne læser nyere tekster/artikler i deres søgen efter informationer)
2) Materiale om folkeeventyr og kunsteventyr (lærerproduceret materiale - analysemodel)
3) Interview: Die Welt der Märchen (Artikel - kopi)
Fra: Bernhard Lauer, Brennpunkt Deutsch.
4) Brüder Grimm: Frau Holle (Film + tekst )
Fra:
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/frau_holle
Fra:
https://www.youtube.com/watch?v=LAMJuVJZq2Y&t=1s
(youtube film)
4) Brüder Grimm: Hänsel und Gretel (Film + tekst)
-https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/hansel_und_gretel (tekst)
-
https://www.youtube.com/watch?v=0Ah4y8gCA-Q
(film)
5)Erich Kästner: Das Märchen vom Glück (Kunsteventyr - tekst)
Fra: Erik Wikkelsø Pedersen, Deutsche Märchen, Systime, 1987
6) Lone Häckert og Birgit Lohse: Alles in allem, Gyldendal, 2008.
Opgivet sidetal for dette forløb inkluderer de læste tekster, arbejdsark, analysemodeller og grammatik: Cirka 25 sider
Indhold
Kernestof:
1) I skal google "Brüder Grimm" og finde ud af følgende: - Hvem var de? - Hvornår levede de? Hvad hedder den periode, som de levede i? -Hvorfor er disse brødre vigtige? 2) I skal finde ud af hvilken elementer et folkeeventyr (Volksmärchen) indeholder
1) Alles in allem: Side 30, opgave 2 (1-10). 2) Die Welt der Märchen: Læs side 1 (6) - 3 (8) hvor der står "...Erwachsenen erfreuen kann" Die Welt der Märchen.pdf
1) Alles in allem: Side 30, opgave 3 (Analyser og oversæt sætingerne til tysk)2) Die Welt der Märchen: Lav spørgsmålene færdigt - vi gennemgår dem i timen. (I får 10 min i grupper til at snakke spørgsmålene før gennemgang på klassen)Die Welt der Märc
1) Alles in allem: Side 31, opgave 5 (1-10)2) Læs analysemodellen for folkeeventyr Folkeeventyr analyse.docx https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/hansel_und_gretel
1) Alles in allem: Side 31, opgave 6 Oversæt sætningerne til tysk. 2)
1) Hansel und Gretel: I skal lave punkterne på analysearket færdigt. I timen får I 10 minutter til at kigge på det sidste i grupper før gennemgang. De elever der har været på tur når så meget de kan hjemme og følger godt med i gennemgangen af teksten
1) Frau Holle: I skal læse teksten indtil hvor der står: "Kikeriki,Unsere goldene Jungfrau ist wieder hie."//www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/frau_holle2) Alles in allem: Side 36, opgave 2 Kombinerer det rigtige subjekt med den rigtige sætning.
1) Frau Holle: I skal læse teksten indtil hvor der står: "Kikeriki,Unsere goldene Jungfrau ist wieder hie"
1) I skal læse eventyret Frau Holle færdigt.https://www.grimmstories.com/language.php?grimm=024&l=da&r=de2)Plan for modul 1g tysk B3 .docx
1) GAMMEL LEKTIE: Alles in allem: Side 36, opgave 2 Kombinerer det rigtige subjekt med den rigtige sætning.
1) Alles in allem: Side 36: lav opgave 3 (1-7) + opgave 4 (her skal I lave verberne i opgave 1 på side 35 om til datid)2) OMLAGT SKRIFTLIGHED: FRAU HOLLE
Folkeeventyr analyse.docx
1) I skal arbejde videre med jeres aflevering om Frau Holle hjemme. I timen får I også OMLAGT SKRIFTLIGHED hvor I skal arbejde videre og kan spørge hvis I er i tvivl om noget. 2) Alles in allem: Side 36, opgave 5 (1-10)
1) Alles in allem: Side 37, opgave 6 "Oversæt sætningerne" + opgave 7 (1-12)I timen kommer vi til at tale om kunsteventyr + vi begynder at arbejde med vores sidste eventyr i dette emne, som bliver et kunsteventyr.
Das_Märchen_vom_Glück.pdf
1) Alles in allem: Side 37, opgave 8 (1-10)2) Das Märchen vom Glück: Læs side 1 indtil hvor der står "Ich weiss nicht, ob Sie sich in meine Lage..." Teksten er svær så forsøg at slå ord op som I ikke kender. Das_Märchen_vom_Glück.pdf
1) Alles in allem: Side 37- 38, opgave 9 (1-10) 2) Das Märchen vom Glück: Læs eventyret færdigt og slå ord op du ikke kender. Das_Märchen_vom_Glück.pdf
1) Alles in allem: Side 38, opgave 102) Vi starter på emnet "Judenverfolgung". Hjemme skal I Google 2. Verdenskrig og Jødeforføgelse og lave en brainstorm på tysk om det I finder. I modulet laver vi en fælles brainstorm på tavlen. I MODULET: Vi samle
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aufgabe 3 Grammatikopgave
19-02-2024
Aufgabe 4 Märchen (Hjemmeopgave) OS
18-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Judenverfolgung
Formålet med forløbet "Judenverfolgung" er, at eleverne skal opnå viden om perioden 1933-1945. De skal kunne redegør for historiske og samfundsmæssige forhold i denne periode. Fokus ligger især på forfølgelsen af jøder. Eleverne lærer om de forskellige faser af forfølgelsen. Desuden er der fokus på analyse af film, talt tysk og tilegnelse af ordforråd samt arbejde med udtale og intonation.
Grammatik indgår i forløbet.
Der er variation i arbejdsformer - der er undervisning på klassen, eleverne arbejder individuelt, i par og i grupper.
1)Baggrundsstof om det tredje Rige (Lærerproduceret materiale)
2)Berholt Brecht: Ballade von der Judenhure Marie Sanders, 1935 (Digt)
https://lyricstranslate.com/en/bertolt-brecht-ballade-von-der-judenhure-marie-sanders-lyrics.html
3) Kate Kühl: Ballade von der Judenhure Marie Sanders (Sang)
https://www.youtube.com/watch?v=DkiUzpPHX1k
4)Jo Baier: Nicht alle waren Mörder, 2006 (Film)
5) Klip fra "Hitlerjunge Salomon"
Fra :https://www.youtube.com/watch?v=WNiMbHFH-hM
6) Lone Häckert og Birgit Lohse, Alles in allem, Gyldendal, 2008
Opgivet sidetal for dette forløb inkluderer de læste tekster, film/klip, arbejdsark, analysemodeller og grammatik. I alt ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
1) Alles in allem: Læs om hoved-og ledsætninger på side 39 - 412) Das Dritte Reich - Fragebogen (Quiz): Skal laves færdigt hjemme. Vi gennemgår på tysk i modulet. (Quiz er udleveret i timen, men er også vedhæftet her som PDF) Das Dritte Reich - Frage
1) Alles in allem: Side 41 -42, opgave 1 (3 - 7)2) Vi begynder på arbejdet med filmen "Nicht alle waren Mörder" i modulet.Turen til Tyskland .doc
1) Alles in allem: Side 42 - 43: Opgave 2. Lav ledsætninger ud af ALLE sætningerne. 2) Nicht alle waren Mörder: I skal øve gloser til del I
1) Alles in allem: Side 43, opgave 3 (1-10)2) Nicht alle waren Mörder: I skal besvare spørgsmålene 1 - 9 på arbejdsarket til del 1.
1) Alles in allem:a) Side 49 - 50, opgave 3 (1-10)b) I skal lære de præpositioner der styrer akkusativ og de der styrer dativ udenad (side 44 - 45). Jeg tjekker op i modulet :)
PROGRAM FOR TUREN + GRUPPER ER VEDHÆFTET HER: Turen til Tyskland .doc
Vi skriver opgaver i timen om vores tur til Schlesvig. De elever der ikke er til timen får en ny opgave.
1) Alles in allem: Side 46 + 47 skal læses grundigt. 2) I skal besvare spørgsmålene til del II af filmen "Nicht alle waren Mörder" De af jer der ikke har set filmen, kan finde den på nettet f.eks. Filmstriben og skal forsøge at indhente til næste gan
1) Alles in allem: Side 50, opgave 4 (1-10)2) Nicht alle waren Mörder: Del III I skal øve gloser til denne del - jeg tjekker jer op på det i modulet før vi ser del 3 af filmen :)
De elever der ikke var til timen sidste gang skal skrive opgave, mens I andre skal arbejde med grammatik.
Vi skriver den sidste opgave i timen.
1) GAMMEL LEKTIE: Nicht alle waren Mörder: Besvar spørgsmålene til del 3 af filmen. De elever der ikke var til modulet skal huske at se filmen (f.eks.) på Filmstriben. Vi er nået til 1. time og 4 min. I skal desuden forsøge at svare på spørgsmålene s
1) Nicht alle waren Mörder: a) I skal øve gloser til den sidste del af filmen b) I skal besvare spørgsmålene til den sidste del af filmen (arbejdsark er udleveret i modulet)2) Jeg viser jer eksamensvideoen til B- niveau i tysk så I får en fornemmelse
1) Alles in allem: Læs side 48 + repeterer de præpositioner som I har lært indtil nu.
1) Alles in allem: Side 50, opgave 6 (1-10)2) HITLERJUGEND SOLOMON:
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DDR, BRD und die Wende
Formålet med forløbet "DDR/BRD und Die Wende" er, at eleverne får indsigt i Tysklands deling (DDR og BRD), levevilkår i disse to dele, samt tyskernes oplevelse af murens fald - die Wende. Forståelse af talt tysk er også en af fokuspunkterne, derfor arbejder vi med to film i forløbet.
For at få indsigt i emnet arbejder eleverne både med fiktivt og ikke fiktivt materiale - de lærer at man analyserer fiktion og non- fiktion forskelligt.
Informationssøgning er også et fokuspunkt i forløbet.
Grammatik indgår i forløbet.
Kernestof:
1) Research i grupper på nettet (tyske hjemmesider og nyere tyske tekster/ artikler) om bl.a. følgende punkter:
- Situationen i Tyskland efter 2. Verdenskrig (hvorfor blev muren bygget)
- DDR (hvad kendetegner DDR)/ BRD (hvad kendetegner BRD)
- Die Wende (Hvorfor faldt muren?)
2) Die Berliner Mauer
https://thewallmuseum.com/ueber-die-mauer/
3) Wolfgang Becker, Good bye Lenin, 2003 (Film)
4) Christian Petzold, Barbara, 2012 (Film)
5) Hjalmer Jess: Als die Mauer fiel, war ich 13 Jahre alt, Berennpunkt Deutsch, 1/2019
6) Supplerende stof
Gruppearbejde + fremlæggelse om forskellige aspekter af DDR fra følgende hjemmesider:
Gruppe 1: Das Leben in der DDR
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/ddr/ddr-der-alltag-100.html
Gruppe 2: Die Stasi
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/ddr/ddr-die-stasi-100.html
Gruppe 3: Berliner Mauer
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/die_berliner_mauer/index.html
Gruppe 4:Nachrichtensendungen in Ost und West
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/ddr/ddr-nachrichtensendungen-in-ost-und-west-100.html
Omfang for forløbet inkluderer film, de læste tekster, arbejdsark, analysemodeller og grammatik: Ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferien:) Vi begynder skoleåret med emnet DDR/ BRD und die Wende som handler om livet i det delte Tyskland hvilket var en følge af 2. Verdenskrig som vi arbejdede med før ferien. Husk at medbringe Alles in Allem.
1) I skal læse om filmen "Goodbye Lenin" på nettet og finde ud af hvad den handler om. I skal kunne fortælle mig om det I har fundet på tysk når timen starter. 2) Alles in allem: Side 82, opgave 1 (1-12)
1) Alles in allem: Side 83, opgave 3 (1-12)Vi fortsætter med at se filmen "GoodBye Lenin"
1) Alles in allem: Side 83, opgave 3 (1-12)GAMMEL LEKTIE 2) Goodbye Lenin: I skal vælge en af personerne fra filmen og lave en personkarakteristik af personen på tysk. Minimum omfang 250 ord.
Good Bye Lenin pdf.pdf
1) I skal lave spørgsmålene til filmen "Good Bye Lenin" færdigt. Good Bye Lenin pdf.pdf I timen får I 10 min til lige at gennemgå dem i grupper før vi snakker om filmen. Husk at medbringe Alles in allem
Gruppe 1: Das Leben in der DDR https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/ddr/ddr-der-alltag-100.htmlJohannes, Tobias, Sofie, Nicoline J Ida, Klara, Elsa, Ulrikke
1) I får 20 - 30 min til at færdiggøre jeres fremlæggelser om de forskellige aspekter af DDR før vi hører dem i gruppen. I skal tale frit dvs. ingen computer.
1) Fremlæggelser i matrix - grupper om jeres underemner i forbindelse med emnet DDR/BRD und Die Wende 2) HUsk at medbringe Alles in allem.
1) Fremlæggelser i matrix - grupper om jeres underemner i forbindelse med emnet DDR/BRD und Die Wende dvs. I fremlægger for hinanden IKKE på klassen. Husk at lægge jeres notater ind i mappen på Lectio. 2) HUsk at medbringe Alles in allem.
1) I skal læse den vedhæftede artikelAls die Mauer fiel, war ich 13 Jahre alt.pdf HUSK at medbringe Alles in allem - vi går videre med relative pronominer.
1) Alles in allem: Side 82, opgave 2 2) Hjemme skal I arbejde videre med analysen af artiklen "Als die Mauer fiel, war ich 13 Jahre alt" I timen får I yderligere 30 min før vi høre nogle fremlæggelser. I må meget gerne fremlægge to sammen.
1) Vi fortsætter med fremlæggelser af artiklen - vi trak lod om grupper. Se i noten hvem der fremlægger i dette modul.
1) Vi ser filmen Barbara færdigt. 2) Spørgsmål til filmen Barbara:Barbara Fragen.docx
HejPga. sygdom skal I arbejde selv i dette modul. I skal arbejde med følgende. 1) Se resten af filmen Barbara - Jeppe/ Kurt/ Sige kommer og sætter filmen i gang for jer. 2) I skal besvare spørgsmålene vedhæftet her på skemaet. Jeres besvarelser af s
1) Barbara: Vi gennemgår spørgsmålene til Barbara som I arbejdede med i sidste modul. HUSK AT MEDBRINGE ALLES IN ALLEM.
1) I skal læse de vedhæftede ark om kriminalitet. For hvert afsnit skal I på tysk skrive et par linjer om afsnittet dvs. årsagen for kriminalitet.I skal også lave opgave A + B på den første side (de fleste har nået dette i timen)Arkene er udleveret i
1) I skal læse de udleverede ark om Krimi - genre (også vedhæftet her på skema) + lave quizzen. Krimi - Genre.pdf HUSK at medbringe Alles in allem.
MORD IM HOTEL TEXT.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1
12-09-2024
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvtillid
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Krimi und Kriminalität (Krimis)
Formålet med forløbet "Krimi und Kriminalität" er, at eleverne analyserer forskellige krimi -historier og kommer, blandt andet, frem til, hvad der ligger bag den kriminelle handling i de forskellige historier. Desuden skal de forsøge at afgøre hvilken undergenre af krimi f.eks. Detektiverzählung, Thriller, Femikrimi ect. teksten er.
Eleverne skal derudover tilegne sig det ordforråd der er knyttet til emnet. De skriver også deres egen krimihistorie og/eller laver en profil af en gerningsmand/kvinde.
Grammatik indgår i forløbet.
Der er variation i arbejdsformer - gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde og klasseundervisning.
1) Krimminalität - Baggrundsstof om årsager til kriminalitet (Lærerproduceret materiale)
2) Teori om krimi-genre (Lærerproduceret materiale)
3) Analysemodel for Krimi (Lærerproduceret materiale)
4) Anonym: "Mord im Hotel" (Novelle)
Fra: Dein Deutschland: Tysk fortsættergrundbog, Systime iBognonym: Mord im Hotel
5) Hans Peter Block: "Kommissar Krause - Eine wahre Geschichte"
Fra Kommissar Krause: drei Kurzkrimis, Munksgaard, 19914)
6) Milena Moser: Letzte Pizza (Novelle)
Fra: Angela Homann - Erik Wikkelsø Pedersen, Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget, 20054)
7) Lone Häckert - Birgit Lohse: Alles in Allem, Gyldendal, 2008
Supplerende materiale:
8) Krimihistorie - Hörspiel:
https://www.ardaudiothek.de/sammlung/kinder-krimis-spannung-garantiert/39456013/
9) Kommissar Rex "Tanz auf dem Vulkan" ( S01E05)
https://www.youtube.com/watch?v=IlXcOiawk80
Opgivet sidetal for dette forløb inkluderer de læste tekster, arbejdsark, analysemodeller og grammatik.
I alt ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
1) I skal læse de udleverede ark om Krimi - genre (også vedhæftet her på skema) + lave quizzen. Krimi - Genre.pdf HUSK at medbringe Alles in allem.
MORD IM HOTEL TEXT.docx
1) Mord im Hotel: I skal læse teksten + lave opgave 1 "Tekstforståelse" på arbejdsarket. MORD IM HOTEL TEXT.docx MORD IM HOTEL kun opgaver.docx
Husk at medbringe Alles in allem
1) Mord im Hotel: I skal lave opgave 3 - I skal vælge en af disse opgaver og besvare den. I timen skal I fremlægge jeres opgave - I må ikke læse op. Wähle eine der 3 Aufgaben (Umfang 70 Wörter)1)Mach ein Profil des Mörders.
1) Kommissar Krause: a) Læs del 1 dvs. side 7 - 9, linje 51b) Lav opgaverne op arbejdsarket til del 1
Kommissar Krause PDF med opgaver.pdf
Gammel lektie: Vi gennemgår i starten af modulet. 1) Kommissar Krause: a) Læs del 1 dvs. side 7 - 9, linje 51b) Lav opgaverne op arbejdsarket til del 1NYT LEKTIE: Kommissar Krause del II a) Læs del 2 (side 9, linje 52 til og med side 12, linje 156)b)
1) Kommissar Krause del III: a) Øve gloserne b) Læse del 3 fra side 12, linje 158 - side 15, linje 244
1) Kommissar Krause del IIII skal besvare spørgsmålene 1- 5 til denne del af teksten.
1) Kommissar Krause: Læs del 5 dvs. side 17, linje 286 til og med side 19, linje 3572) HUSK AT MEDBRINGE ALLES IN ALLEM.
1) GAMMEL LEKTIE: Kommissar Krause: I skal læse del 5 2) NYT LEKTIE: Alles in allem: Side 88 - 89, opgave 1 (1-7) + opgave 2 (1-7)
1) Kommissar Krause: Lav opgaverne til del V (5). I skal oversætte gloserne - finde dem i teksten + besvare spørgsmålene til teksten (1 - 6) Husk at medbringe Alles in allem.
1) I skal læse del 6 af Kommissar Krause + kigge igen på gloserne til del 6. Husk at medbringe Alles in allem.
1) I skal øve gloser til sidste del (del 6) af Kommissar Krause 2) I skal svare på spørgsmål til teksten til sidste del (del 6) af Kommissar Krause. Efter gennemgang af dette får I tid til at begynde på jeres aflevering af Kommissar Krause som står
1) Kommissar Krause: I skal læse slutningen af historien dvs. del 7 + gloseøvelsen til del 7 på arbejdsarket.
1) Omlagt skriftlighed: I modulet får I 15 min til at stille de sidste spørgsmål i forbindelse Kommissar Krause. 2) Hjemme skal I arbejde videre med jeres spil/ skuespil eller Hörspiel. I modulet får I 45 min til at arbejde videre og herefter kommer
Julehygge: Vi ser skuespil, hører en genfortælling af en krimi og spiller jeres spil. I må gerne medbringe lidt sødt, hvis I har lyst til det :)
1) Letzte Pizza: I skal læse side 84 til og med 85 af teksten (dvs. de to første sider.(Teksten er udleveret i timen OG vedhæftet her på skema) Letzte Pizza tekst.pdf
1)I får modulet til at lave jeres fremlæggelse af teksten "Letzte Pizza"
1) Fremlæggelse af teksten "Letzte Pizza" i grupper og kun for mig. Husk at medbringe grammatikken Alles in allem. 2) I får opgave tilbage.
Plan for modul:Mens jeg hører fremlæggelserne skal I lave følgende og i den rækkeføle som er skrevet nedenunder:1) Rette jeres opgave med rødt og genaflevere den på Lectio (Individuelt).2) Sproglinks ca. 20 min (Individuelt) 3) Se afsnit af kommissa
1) Husk at medbringe alles in allem.
1) FREMLÆGGELSE:De af jer der mangler at fremlægge skal fremlægge i modulet for mig.
1) Multikulturelles Deutschland: I skal læse det udleverede teori og udfylde det skema som vi tegnede på tavlen dvs. skrive hvad der skete med indvandringen i de forskellige årtier fra 1950 - 1990 og hvorfor. Vi fortsætter med fremlæggelserne.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 2 OS DDR/BRD und die Wende
31-10-2024
Opgave 3 OS Kreativ opgave
29-11-2024
Opgave 4 Kommissar Krause
27-12-2024
Opgave 5: Letzte Pizza disposition
15-01-2025
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Multikulturelles Deutschland + Karrierelæring
Formålet med forløbet "Multikulturelles Deutschland" er at belyse Tyskland i en global sammenhæng.
Eleverne lærer om Tyskland - hvordan er Tyskland blevet et multi- kulti - land dvs. hvornår har vi de store indvandringsbølger i Tyskland, hvilken befolkningsgrupper kommer til Tyskland og hvorfor de gør det. Det at leve i to kulturer/ kultursammenstød kommer herved i fokus. Vi arbejder altså med kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem den tyske og især tyrkiske kultur- og samfundsforhold.
Eleverne arbejder med non - fiction og analyser heraf. Desuden er der fokus på forståelse af talt tysk.
Vi arbejder med Karriererlæring i forlængelse af dette forløb.
Grammatik indgår i forløbet.
Der er variation i arbejdsformer - klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde.
1) Multikulturelles Deutschland (Hvordan Tyskland er blevet et multi- kulti land - bølger af indvandring til Tyskland gennem årtier) (Artikel -Kopi)
2) Anno Saul: Kebab Connection, 2004 (Spillefilm)
3) Unsere Heimat ist Deutschland (Artikel - kopi)
Fra: Brennpunkt Deutsch , 2/2003
4) Klaus Bellstedt, Özil und Sahin: Spielerische Integration, Stern, 7.10.2010 (Artikel)
https://www.stern.de/sport/fussball/em-qualifikationsspiel-gegen-die-tuerkei-oezil-und-sahin--spielerische-integration-3528492.html
5) Gert Monheim (WDR): Sie hat sich benommen wie eine Deutsche (Dokumentar i 5 dele fra Youtube)
Teil 1:
https://www.youtube.com/watch?v=y-hlbTCWKqA
Teil 2:https://www.youtube.com/watch?v=dTystZwDIpc
Teil 3:https://www.youtube.com/watch?v=58eD0gpVvJU
Teil 4:https://www.youtube.com/watch?v=8ENY6pJwcC8
Teil 5:
https://www.youtube.com/watch?v=S5siSyUOmwo
6)Ferda Atman: Sorgerecht: Die verlorenen Kinder, Zeit, 2009 (Artikel)
http://www.zeit.de/gesellschaft/2009-12/sorgerecht-streit
7) Lone Häckert og Birgit Lohse "Alles in allem", Gyldendal, 2008.
Karrierelæring:
1) Warum Deutch lernen? 10 Gründe für Deutsch.
https://www.goethe.de/ins/dk/de/spr/wdl.html
2 Zehn überzeugende Gründe Deutsch zu lernen (inklusiv videoerne på siden)
https://www.deutschland.de/de/topic/wissen/zehn-ueberzeugende-gruende-deutsch-zu-lernen
3) Karrieremuligheder med tysk
https://studier.ku.dk/bachelor/tysk-sprog-og-kultur/karrieremuligheder/
Opgivet sidetal for dette forløb inkluderer de læste tekster, dokumentarfilm, arbejdsark, analysemodeller og grammatik.
I alt ca 60 sider.
Indhold
Kernestof:
1) Multikulturelles Deutschland: I skal læse det udleverede teori og udfylde det skema som vi tegnede på tavlen dvs. skrive hvad der skete med indvandringen i de forskellige årtier fra 1950 - 1990 og hvorfor. Vi fortsætter med fremlæggelserne.
Vi fortsætter med fremlæggelserne mens I der har fremlagt ser film. Husk det udleverede kompendium KEBAB CONNECTION.
Opgaver .docx
1) Kebab Connection: I skal lave grammatikopgave 1+ 2 på side 2 i kompendiet, samt gloseopgaven på side 5 i kompendiet. Kompendiet er udleveret i timen men er også vedhæftet her på på Lectio.Kebab Connection kompendium.pdf I får opgave tilbage.
1) Kebab Connection: I skal lave opgave 5 og 6 i kompendiet (vedhæftet her på lectio) Kebab Connection kompendium.pdf Husk at medbringe Alles in allem
1) Alles in allem: Side 98, opgave 2. Husk at I skal kunne forklare bøjningen. 2) Kebab Connection: I skal lave opgaverne 7 til og med 9 i kompendiet Kebab Connection kompendium.pdf
1) Unsere Heimat ist Deutschland: I skal læse den vedhæftede artikel hjemme. Slå de ord op som I ikke kender mens I læser. Unsere Heimat ist Deutschland.pdf
1) Unsere Heimat ist Deutschland: I får 20 min til at færdiggøre analysepunkterne til artiklen, som I arbejde med i sidste modul, i grupper før vi snakker om dem på klassen. Unsere Heimat ist Deutschland.pdf
1) Forberedelse til foredrag om Rammstein:I skal søge information om Rammstein bandet på nettet. I kan f.eks. undersøge følgende:- Hvem er de?- Hvilken emner behandler de i deres musik? - Hvorfor er de så populær i Tyskland (men også andre steder)osv
1) I skal høre podcasten om Rammstein hjemme. I skal høre de første 45 min af den. I modulet får I tid til at høre den færdigt før vi fortsætter med vores emne Multikulturelles Deutschland.
Klaus Bellstedt, Özil und Sahin: Spielerische Integration, Stern, 7.10.2010 (Artikel)https://www.stern.de/sport/fussball/em-qualifikationsspiel-gegen-die-tuerkei-oezil-und-sahin--spielerische-integration-3528492.html
Özil und Sahin skriftlig opgave på klassen.docx
Mundtlig øvelse Hashtag BINGO .docx
1) I skal lave spørgsmålene til Özil und Sahin artiklen færdigt og være klar til at snakke om dette i timen på tysk:) . Özil und Sahin skriftlig opgave på klassen.docx
I har ikke lektie for. I timen begynder vi at se dokumentarfilmen "Sie hat sich benommen wie eine Deutsche"
1) Sie hat sich wie eine Deutsche benommen DEL 1: a) I skal øve gloserne b) I skal besvare spørgsmålene (1-3) grundigt.
OPLÆG
1) Sie hat sich benommen wie eine Deutsche: DEL 2 a) I skal øve gloserne til del 2 b) I skal lave et referat af del 2 ved at inddrage gloser fra gloselisten. Referatet skal I være forberedt på at læse op på klassen i modulet.
1) Sie hat sich benommen wie eine Deutsche. a) Øve gloser til del 3b) Svare på spørgsmål til del 3
Vi skriver opgave.
VI GENNEMGÅR GAMMEL LEKTIE FRA SIDSTE MODUL (fordi vi skrev opgave i sidste modul)1) Sie hat sich benommen wie eine Deutsche. a) Øve gloser del 4 b) Besvare spørgsmål del 4
1) Sie hat sich benommen wie eine Deutsche del 5: a) I skal øve gloser b) I skal besvare spørgsmålene til del 5 c) GOOGLE - Det er 20 år side at Hattun blev dræbt. I skal finde ud af hvem hvis nogen er blevet dømt for hendes drab og om personen/perso
LINK om Hattun - https://rsw.beck.de/aktuell/daily/meldung/detail/femizid-mord-gedenken-hatun-sueruecue- https://taz.de/20-Jahre-nach-Mord-an-Hatun-Sueruecue/!6063984/- https://www.radiodrei.de/programm/schema/sendungen/radio3_am_nachmittag/archiv/20
1) I skal læse artiklen som I skal lave oplæg om i grupper. I får hele modulet til at arbejde med dette, men det er VIGTIGT at alle er forberedt til gruppearbejdet - derfor husk at læse artiklen. Gruppen skal aflevere en video. Ferda Atman: Sorgerech
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 6: Hattun - Multikulturelles Deutschland
09-04-2025
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
REPETITION
Vi repeterer de emner som vi har arbejdet med de sidste to år.
Formålet er at forberede eleverne til en eventuel eksamen.
Indhold
Kernestof:
Repetition: Märchen + Judenverfolgunga) I skal tjekke om I har alle tekster til disse emner b) I skal læse studeplanen på Lectio så I ved hvilket fokus vi har i emnerne c) I skal læse jeres notater til teksterne så vi kan snakke om hvad teksterne han
I skal repetere emnerne DDR/BRD und die Wende samt Krimi und Kriminalitäta) Læs studieplanen b) Tjek om I har alt materiale c) Gennemlæs jeres notater så vi kan snakke om de tekster som vi har arbejdet med
Noter til emnet DDR BRD und die Wende .docx
1) I skal repetere emnerne Krimi und Kriminalität samt Multikulti emnet. a) Læs studieplanen b) Tjek om I har alle teksterne c) Læs notaterne til emnet + kig på analysearket for Krimi som ligger på lectio under dokumenter
1) Repetition af emnet Multikulturelles Deutschlanda) Læs studieplanen b) Tjek om I har alt materiale c) Gennemlæs jeres notater til de forskellige materialer så vi sammen kan snakke om hvad der har været fokus i dem.
Karrierelæring:I grupper i timen skal I læse jeres tekst og forberede jer på at fortælle os andre hvad den handler om. Herefter snakker vi om det på klassen. Vælg hjemmefra hvilken tekst I har lyst til at arbejde med. 1) Warum Deutch lernen? 10 Gründ
Karrierelæring:I skal læse jeres artikel/ se nogle videoer + vær klar til at snakke om det som I har set. 1) Warum Deutch lernen? 10 Gründe für Deutsch. https://www.goethe.de/ins/dk/de/spr/wdl.html2 Zehn überzeugende Gründe Deutsch zu lernen (inklusi
Spørgsmål som vi kommer til at arbejde med? - Hvad indebærer/ indeholder et sprog? Når man lærer et sprog hvad får man indsigt i? - Hvad siger et sprog om integration (tænk på emnet Multikulturelles Deutschland)- Hvorfor skal vi som danskere lære tys
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60271025351", "T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60271025351", "H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60271025351" }