Holdet 2023 Ty B/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Tea Dolic
Hold 2023 Ty B/3 (1g Ty B/3, 2g Ty B/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Anderssein
Titel 2 Märchen
Titel 3 Judenverfolgung
Titel 4 DDR, BRD und die Wende
Titel 5 Krimi und Kriminalität (Krimis)
Titel 6 Multikulturelles Deutschland + Karrierelæring
Titel 7 REPETITION

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Anderssein

Anderssein

Forløbet "Anderssein" er et forløb om mennesker (børn/unge/voksne) der på en eller anden måde adskiller sig fra mængden dvs. er "anderledes".
Målet med forløbet er, at eleverne udvikler evnen til at læse og forstå nyere tysksprogede tekster. Desuden skal eleverne øve sig på at redegøre på et simpelt tysk. De bliver derudover introduceret for analysemodeller til fiktion, da vi her arbejder med noveller og film. Fokus i dette forløb er også på udvidelse af  ordforråd/ sprogbrug og kommunikation. Der arbejdes med intonation og udtale.
Grammatik indgår i forløbet.
I forløbet er forskellige arbejdsformer inkluderet - klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde og individuelt arbejde.

1) Forskellige billeder/fotografier  (forskellige billeder om mennesker der er anderledes på hver deres måde)

2) Peter Härtling: Der gelbe Junge (Novelle)
Fra: Peter Härtling: Zum laut und leise Lachen: Geschichten und Gedichte für Kinder, Reinbek, 1978.

3) Caroline Link: Jenseits der Stille, 1996 (Film)  

4) Michael der Punk (Novelle - Kopi)

5)Lone Häckert & Birgit Lohse: Alles in allem, Gyldendal, 2011

  


Opgivet sidetal for dette forløb inkluderer de læste tekster, film, arbejdsark, analysemodeller og grammatik: Cirka 35 sider





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Märchen

Formålet med forløbet "Märchen" er, at eleverne skal opnår evnen til at læse, forstå, analysere og fortolke ældre tysksprogede tekster dvs. tekster fra før 1945.
I forløbet er der fokus på genrekendskab - hvad kendetegner et folkeeventyr og hvad kendetegner et kunsteventyr. Der arbejdes desuden med ordforåd, udtale og intonation.
Grammatik indgår også i forløbet.
Der anvendes forskellige arbejdsformer i forløbet: individuelt arbejde,  par -og gruppearbejde samt er der gennemgang/ opsamling/diskussion i plenum.  

1) Informationssøgning i grupper om folkeeventyr (eleverne læser nyere tekster/artikler i deres søgen efter informationer)

2) Materiale om folkeeventyr og kunsteventyr (lærerproduceret materiale - analysemodel)

3) Interview: Die Welt der Märchen (Artikel - kopi)
Fra: Bernhard Lauer, Brennpunkt Deutsch.

4) Brüder Grimm: Frau Holle (Film + tekst )
Fra: https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/frau_holle
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=LAMJuVJZq2Y&t=1s (youtube film)

4) Brüder Grimm: Hänsel und Gretel (Film + tekst)
-https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/hansel_und_gretel (tekst)
- https://www.youtube.com/watch?v=0Ah4y8gCA-Q (film)

5)Erich Kästner: Das Märchen vom Glück (Kunsteventyr - tekst)  
Fra: Erik Wikkelsø Pedersen, Deutsche Märchen, Systime, 1987

6) Lone Häckert og Birgit Lohse: Alles in allem, Gyldendal, 2008.

Opgivet sidetal for dette forløb inkluderer de læste tekster, arbejdsark, analysemodeller og grammatik: Cirka 25 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufgabe 3 Grammatikopgave 19-02-2024
Aufgabe 4 Märchen (Hjemmeopgave) OS 18-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Judenverfolgung

Formålet med forløbet "Judenverfolgung" er, at eleverne skal opnå viden om perioden 1933-1945. De skal kunne redegør for historiske og samfundsmæssige forhold i denne periode. Fokus ligger især på forfølgelsen af jøder. Eleverne lærer om de forskellige faser af forfølgelsen. Desuden er der fokus på analyse af film, talt tysk og tilegnelse af ordforråd samt arbejde med udtale og intonation.
Grammatik indgår i forløbet.
Der er variation i arbejdsformer - der er undervisning på klassen, eleverne arbejder individuelt, i par og i grupper.  

1)Baggrundsstof om det tredje Rige (Lærerproduceret materiale)   

2)Berholt Brecht: Ballade von der Judenhure Marie Sanders, 1935  (Digt)
https://lyricstranslate.com/en/bertolt-brecht-ballade-von-der-judenhure-marie-sanders-lyrics.html

3) Kate Kühl: Ballade von der Judenhure Marie Sanders (Sang)
https://www.youtube.com/watch?v=DkiUzpPHX1k

4)Jo Baier: Nicht alle waren Mörder, 2006 (Film)

5) Klip fra "Hitlerjunge Salomon"
Fra :https://www.youtube.com/watch?v=WNiMbHFH-hM

6) Lone Häckert og Birgit Lohse, Alles in allem, Gyldendal, 2008

Opgivet sidetal for dette forløb inkluderer de læste tekster, film/klip, arbejdsark, analysemodeller og grammatik. I alt ca. 40 sider.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DDR, BRD und die Wende

Formålet med forløbet "DDR/BRD und Die Wende" er, at eleverne får indsigt i Tysklands deling (DDR og BRD), levevilkår i disse to dele, samt tyskernes oplevelse af  murens fald - die Wende. Forståelse af talt tysk er også en af fokuspunkterne, derfor arbejder vi med to film i forløbet.
For at få indsigt i emnet arbejder eleverne både med fiktivt og ikke fiktivt materiale - de lærer at man analyserer fiktion og non- fiktion forskelligt.
Informationssøgning er også et fokuspunkt i forløbet.
Grammatik indgår i forløbet.

Kernestof:

1) Research i grupper på nettet (tyske hjemmesider og nyere tyske tekster/ artikler) om bl.a. følgende punkter:
- Situationen i Tyskland efter 2. Verdenskrig (hvorfor blev muren bygget)
- DDR (hvad kendetegner DDR)/ BRD (hvad kendetegner BRD)
- Die Wende (Hvorfor faldt muren?)

2) Die Berliner Mauer
https://thewallmuseum.com/ueber-die-mauer/

3) Wolfgang Becker, Good bye Lenin, 2003 (Film)

4) Christian Petzold, Barbara, 2012 (Film)

5) Hjalmer Jess:  Als die Mauer fiel, war ich 13 Jahre alt, Berennpunkt Deutsch, 1/2019

6) Supplerende stof
Gruppearbejde + fremlæggelse om forskellige aspekter af DDR fra følgende hjemmesider:

Gruppe 1: Das Leben in der DDR
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/ddr/ddr-der-alltag-100.html

Gruppe 2: Die Stasi
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/ddr/ddr-die-stasi-100.html

Gruppe 3: Berliner Mauer
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/die_berliner_mauer/index.html

Gruppe 4:Nachrichtensendungen in Ost und West
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/ddr/ddr-nachrichtensendungen-in-ost-und-west-100.html


Omfang for forløbet inkluderer film, de læste tekster, arbejdsark, analysemodeller og grammatik: Ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 12-09-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Krimi und Kriminalität (Krimis)

Formålet med forløbet "Krimi und Kriminalität" er, at eleverne analyserer forskellige krimi -historier og kommer, blandt andet, frem til, hvad der ligger bag den kriminelle handling i de forskellige historier. Desuden skal de forsøge at afgøre hvilken undergenre af krimi f.eks. Detektiverzählung, Thriller, Femikrimi ect. teksten er.
Eleverne skal derudover tilegne sig det ordforråd der er knyttet til emnet. De skriver også deres egen krimihistorie og/eller laver en profil af en gerningsmand/kvinde.


Grammatik indgår i forløbet.

Der er variation i arbejdsformer - gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde og klasseundervisning.


1) Krimminalität - Baggrundsstof om årsager til kriminalitet (Lærerproduceret materiale)

2) Teori om krimi-genre (Lærerproduceret materiale)

3) Analysemodel for Krimi (Lærerproduceret materiale)   

4) Anonym: "Mord im Hotel" (Novelle)
Fra: Dein Deutschland: Tysk fortsættergrundbog, Systime iBognonym: Mord im Hotel

5) Hans Peter Block: "Kommissar Krause - Eine wahre Geschichte"  
Fra Kommissar Krause: drei Kurzkrimis, Munksgaard, 19914)

6) Milena Moser: Letzte Pizza  (Novelle)
Fra: Angela Homann - Erik Wikkelsø Pedersen, Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget, 20054)

7) Lone Häckert - Birgit Lohse: Alles in Allem, Gyldendal, 2008

Supplerende materiale:
8) Krimihistorie - Hörspiel:
https://www.ardaudiothek.de/sammlung/kinder-krimis-spannung-garantiert/39456013/

9) Kommissar Rex "Tanz auf dem Vulkan" ( S01E05)
https://www.youtube.com/watch?v=IlXcOiawk80

Opgivet sidetal for dette forløb inkluderer de læste tekster, arbejdsark, analysemodeller og grammatik.
I alt ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2 OS DDR/BRD und die Wende 31-10-2024
Opgave 3 OS Kreativ opgave 29-11-2024
Opgave 4 Kommissar Krause 27-12-2024
Opgave 5: Letzte Pizza disposition 15-01-2025
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Multikulturelles Deutschland + Karrierelæring

Formålet med forløbet "Multikulturelles Deutschland" er at belyse Tyskland i en global sammenhæng.
Eleverne lærer om Tyskland - hvordan er Tyskland blevet et multi- kulti - land dvs. hvornår har vi de store indvandringsbølger i Tyskland, hvilken befolkningsgrupper kommer til Tyskland og hvorfor de gør det.  Det at leve i to kulturer/ kultursammenstød kommer herved i fokus. Vi arbejder altså med kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem den tyske og især tyrkiske kultur- og samfundsforhold.
Eleverne arbejder med non - fiction og analyser heraf. Desuden er der fokus på forståelse af talt tysk.
Vi arbejder med Karriererlæring i forlængelse af dette forløb.
Grammatik indgår i forløbet.
Der er variation i arbejdsformer - klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde.


1) Multikulturelles Deutschland (Hvordan Tyskland er blevet et multi- kulti land - bølger af indvandring til Tyskland gennem årtier) (Artikel -Kopi)

2) Anno Saul: Kebab Connection, 2004 (Spillefilm)

3) Unsere Heimat ist Deutschland (Artikel - kopi)
Fra: Brennpunkt Deutsch , 2/2003

4) Klaus Bellstedt, Özil und Sahin: Spielerische Integration, Stern, 7.10.2010 (Artikel)
https://www.stern.de/sport/fussball/em-qualifikationsspiel-gegen-die-tuerkei-oezil-und-sahin--spielerische-integration-3528492.html

5) Gert Monheim (WDR): Sie hat sich benommen wie eine Deutsche (Dokumentar i 5 dele fra Youtube)
Teil 1: https://www.youtube.com/watch?v=y-hlbTCWKqA
Teil 2:https://www.youtube.com/watch?v=dTystZwDIpc
Teil 3:https://www.youtube.com/watch?v=58eD0gpVvJU
Teil 4:https://www.youtube.com/watch?v=8ENY6pJwcC8
Teil 5: https://www.youtube.com/watch?v=S5siSyUOmwo

6)Ferda Atman: Sorgerecht: Die verlorenen Kinder, Zeit, 2009 (Artikel)
http://www.zeit.de/gesellschaft/2009-12/sorgerecht-streit


7) Lone Häckert og Birgit Lohse "Alles in allem", Gyldendal, 2008.


Karrierelæring:

1) Warum Deutch lernen? 10 Gründe für Deutsch.
https://www.goethe.de/ins/dk/de/spr/wdl.html

2 Zehn überzeugende Gründe Deutsch zu lernen (inklusiv videoerne på siden)
https://www.deutschland.de/de/topic/wissen/zehn-ueberzeugende-gruende-deutsch-zu-lernen

3) Karrieremuligheder med tysk
https://studier.ku.dk/bachelor/tysk-sprog-og-kultur/karrieremuligheder/



Opgivet sidetal for dette forløb inkluderer de læste tekster, dokumentarfilm, arbejdsark, analysemodeller og grammatik.

I alt ca 60 sider.




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 6: Hattun - Multikulturelles Deutschland 09-04-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 REPETITION

Vi repeterer de emner som vi har arbejdet med de sidste to år.  
Formålet er at forberede eleverne til en eventuel eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer