Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Penelope Louise Kristiansen
|
Hold
|
2024 1gf bk C/1 (1gf bk C/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget Kunst og Kommunikation
Introduktion til faget, praktiske og teoretiske sider med fokus på at lære eleverne de grundlæggende begreber til formalanalysen af billeder på flade. Begreberne læres gennem en vekslen mellem teoretisk gennemgang og praktiske øvelser.
Lærerproduceret PowerPoint. Kunst og kommunikation: "Green plaktat https://pngtree.com/freepng/public-environmental-protection-poster_419993.html, Mel Bochner : ‘Blah, Blah, Blah,’ 2011-2012, Kong Narmers palet 3200-3000 BC, Børsen København, Doron Silberberg "Fake News"(2019), ,OneThird - Klaus Pichler (Østrig) – ”One Third” Projekt- Strawberries,Slinkachu: Branded (2012) https://slinkachu.com/work, Banksy, BIQ algehus Hamburg, Jens Galschiøt "Unbearable"(2015) .
Materialer:
Impressionisme, ekspressionisme i "Billedernes fortælling",Gyldendal
Strategier: ekspressiv og impressiv
Powerpoint: Monet- The Japanese Bridge 1899, Paul Gaugin "Vejen til Rouens" 1885)
Powerpoint: Ekspressiv: Ernst Ludwig Kirchner:
Berlin i 1913, Emil Nolde: Nadveren (1909), og Palmer ved Havet (1914), Edvard Munch: Skriget(1893).
Formalanalyse af et værk i grupper.
Praktisk del af forløbet:1. eleverne tager komposition og rum billeder på skolen, 2. fotografiøvelser (ordbilleder), 3. Akvarel maleri - sommer dag ( farver) 4. landskabsmalerier akvarel & akryl (fokus på komposition, farver & strategier) , non-figurativ skulpturopgave ( abstrakte substantiver som non-figurative skulptur) ca. 25s.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opdater jeres OneNote med jeres noter og billeder (vores OneNote -TEAMS) :)
-
Opdater jeres OneNote (portfolio)- husk, alle noter og billeder :)
-
Medbring nogle "små" ting (genbrug) I har derhjemme - ting I kan genbruge til en skulptur - fx. små plastik låg, køkkenruller, ispind, vatpind, korkprop, knapper, stofrester, garnrester, pallietter osv...
-
Program oktober 2024 PK..docx
-
Arkitekturhistorie PK Odense.pdf
-
Love, Lust and Freedom | Kunstmuseum Brandts
-
Jules Fischer - Vanitas | Kunstmuseum Brandts
-
Lundstrøms evighedsblå | Kunstmuseum Brandts
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ekskusion til Odense
Ekskursion til Odense : At give eleverne en oplevelse af kunst og arkitektur (ink. stiktræk /form og funktion) - opnå en diskussion om kunst og kunstens rolle.
Brandts : udstillinger: Samling, Lundstrøms Evighedsblå, Jules Fischer Vanitas & Nål og Tråd.
Street art, skulptur i det offentlige rum (eleverne har arbejdet med "attack og interaktion")
Arkitektur delen - Stibro mellem by og havn, Odense teatre, Fyn kunstmuseum, St Knuds Kirke, Gråbrødre kloster.
Perioder: Gotikken, Renæssancen, Modernisme, Nymodernisme
Formalanalytiske spørgsmål (i kompendium) baseret på Lise Marks "Billedanalyse"
Formalanalytiske spørgsmål til installation (i kompendium) baseret på "Formalanalytisk synsvinkel" i "For øjeblikket 1 - samtidskunst", L & R Uddannelse: (i kompendium)
Arkitektur- & skulptur analyse (spørgsmål i kompendium) baseret på Billedkunst, metode, kronologi, tema, Scheel Andersen, Henrik: Systime.
Praktisk øvelse: Odense plakat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63989466086",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63989466086",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63989466086"
}