Holdet 2024 1gf bk C/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Penelope Louise Kristiansen
Hold 2024 1gf bk C/1 (1gf bk C/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget Kunst og Kommunikation
Titel 2 Ekskusion til Odense

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget Kunst og Kommunikation

Introduktion til faget, praktiske og teoretiske sider med fokus på at lære eleverne de grundlæggende begreber til formalanalysen af billeder på flade. Begreberne læres gennem en vekslen mellem teoretisk gennemgang og praktiske øvelser.

Lærerproduceret PowerPoint. Kunst og kommunikation:  "Green plaktat https://pngtree.com/freepng/public-environmental-protection-poster_419993.html, Mel Bochner : ‘Blah, Blah, Blah,’ 2011-2012,  Kong Narmers palet 3200-3000 BC, Børsen København, Doron Silberberg "Fake News"(2019), ,OneThird - Klaus Pichler (Østrig) – ”One Third” Projekt- Strawberries,Slinkachu: Branded (2012) https://slinkachu.com/work, Banksy, BIQ algehus Hamburg, Jens Galschiøt "Unbearable"(2015) .
Materialer:
Impressionisme, ekspressionisme i "Billedernes fortælling",Gyldendal

Strategier: ekspressiv og impressiv
Powerpoint: Monet- The Japanese Bridge 1899, Paul Gaugin "Vejen til Rouens" 1885)

Powerpoint:  Ekspressiv: Ernst Ludwig Kirchner:
Berlin i 1913, Emil Nolde: Nadveren (1909), og Palmer ved Havet (1914), Edvard Munch: Skriget(1893).
Formalanalyse af et værk i grupper.

Praktisk del af forløbet:1.  eleverne tager komposition og rum billeder på skolen, 2. fotografiøvelser (ordbilleder), 3.  Akvarel maleri  - sommer dag ( farver) 4. landskabsmalerier akvarel & akryl (fokus på komposition, farver  & strategier) ,  non-figurativ skulpturopgave ( abstrakte substantiver som non-figurative skulptur) ca. 25s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ekskusion til Odense

Ekskursion til Odense : At give eleverne en oplevelse af kunst og arkitektur (ink. stiktræk /form og funktion) - opnå en diskussion om kunst og kunstens rolle.

Brandts : udstillinger: Samling, Lundstrøms Evighedsblå, Jules Fischer Vanitas & Nål og Tråd.
Street art, skulptur i det offentlige rum (eleverne har arbejdet med "attack og interaktion")   
Arkitektur delen - Stibro mellem by og havn, Odense teatre, Fyn kunstmuseum, St Knuds Kirke, Gråbrødre kloster.

Perioder: Gotikken, Renæssancen, Modernisme, Nymodernisme

Formalanalytiske spørgsmål (i kompendium) baseret på Lise Marks "Billedanalyse"
Formalanalytiske spørgsmål til installation  (i kompendium)  baseret på "Formalanalytisk synsvinkel" i "For øjeblikket 1 - samtidskunst", L & R Uddannelse:  (i kompendium)
Arkitektur- & skulptur analyse (spørgsmål i kompendium) baseret på  Billedkunst, metode, kronologi, tema, Scheel Andersen, Henrik: Systime.

Praktisk øvelse:  Odense plakat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer