Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Penelope Louise Kristiansen
|
Hold
|
2024 1g bk C/2 (1g bk C/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget Kunst og Kommunikation
Introduktion til faget, praktiske og teoretiske sider med fokus på at lære eleverne de grundlæggende begreber til formalanalysen af billeder på flade. Begreberne læres gennem en vekslen mellem teoretisk gennemgang og praktiske øvelser.
Lærerproduceret PowerPoint. Kunst og kommunikation: "Green plaktat https://pngtree.com/freepng/public-environmental-protection-poster_419993.html, Mel Bochner : ‘Blah, Blah, Blah,’ 2011-2012, Kong Narmers palet 3200-3000 BC, Børsen København, Doron Silberberg "Fake News"(2019), ,OneThird - Klaus Pichler (Østrig) – ”One Third” Projekt- Strawberries,Slinkachu: Branded (2012) https://slinkachu.com/work, Banksy, BIQ algehus Hamburg, Jens Galschiøt "Unbearable"(2015) .
Rum: Paul Cezanne, Mont Sainte-Victoire set fra Bibemus Stenbrud
1897. Henri Matisse, The Dessert: Harmony in Red, 1908. Edvard Munch, Skriget, 1893.
Materialer:
Bo Nielsen,Lars Tonnesen, Billedernes fortælling, Gyldendal, Ekspressionisme s. 156-159, Impressionisme s.144-146
Strategier: ekspressiv og impressiv
Powerpoint: Monet- The Japanese Bridge 1899, Paul Gaugin "Vejen til Rouens" 1885)
Powerpoint: Ekspressiv: Ernst Ludwig Kirchner:
Berlin i 1913, Emil Nolde: Nadveren (1909), og Palmer ved Havet (1914), Edvard Munch: Skriget(1893).
Formalanalyse af et værk i grupper.
Praktisk del af forløbet:1. eleverne tager komposition og rum billeder på skolen, 2. fotografiøvelser (ordbilleder), 3. Pastel landskabstegning (fokus på farve og komposition) 4. landskabsmalerier akvarel & akryl (fokus på komposition/rum, farver & strategier) , non-figurativ skulpturopgave ( abstrakte substantiver som non-figurative skulptur) ca. 25s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ekskusion til Odense
Ekskursion til Odense : At give eleverne en oplevelse af kunst og arkitektur (ink. stiktræk /form og funktion) - opnå en diskussion om kunst og kunstens rolle.
Brandts : udstillinger: Samling, Lundstrøms Evighedsblå, Jules Fischer Vanitas & Nål og Tråd.
Street art, skulptur i det offentlige rum (eleverne har arbejdet med "attack og interaktion")
Arkitektur delen - Stibro mellem by og havn, Odense teatre, Fyn kunstmuseum, St Knuds Kirke, Gråbrødre kloster.
Perioder: Gotikken, Renæssancen, Modernisme, Nymodernisme
Formalanalytiske spørgsmål (i kompendium) baseret på Lise Marks "Billedanalyse"
Formalanalytiske spørgsmål til installation (i kompendium) baseret på "Formalanalytisk synsvinkel" i "For øjeblikket 1 - samtidskunst", L & R Uddannelse: (i kompendium)
Arkitektur- & skulptur analyse (spørgsmål i kompendium) baseret på Billedkunst, metode, kronologi, tema, Scheel Andersen, Henrik: Systime.
Praktisk øvelse: Odense plakat
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur og Samtidskunst
Gennemgang af både figurativ og non-figurativ skulptur, samtidskunst inkl. videokunst og installationer.
Lærerproduceret Powerpoint:
Forskellige perioder i skulpturens historie, ink. Præhistorisk (Venus fra
Willendorf )- Arkaisk (Kouros ) - Tidlig klassisk (Kritios drengen, Spydbæreren)Højklassisk græsk kunst (Doryforos,
Zeus/Poseidon). Hellenisme (Laokoon) - Renæssance (David af Michelangelo) - Male Poro Figure (Pombia) Vest Afrika, Gående mand af Giacometti ,James Lee Byars’ Concave Figure (1994) , Dirty
White Trash 1998 Ron Mueck: Boy, 1999Robert Jacobsen Bylandskab 1988, Svend Wiig Hansen Oceania 1992, Ingvar Cronhammar, Camp Fire , 1994, Olafur Eliasson "Your atmospheric colour atlas (2009), Tim Nobel & Sue Webster. WILD MOOD SWINGS, 2009–10. Bernar Venet At Cliveden Installation View (2017), Troels Sandegård: Self-portrait, respiration and perspiration,(2014),Patricia Piccinini, Sanctuary, (2018).
Gennemgang af skulpturen, inklusiv gengivelse af menneskekroppen, i gennem historien.
Eleverne har undersøgt forskellige samtidskunstner.
For Øjeblikket 1,""Tendenser i Samtidskunst",L&R Uddannelse, 2009,p.11-19-
Gennemgangen indeholdt således elementer af formalanalyse og betydningsanalyse. I grupper, analyser eleverne en selvvalgt skulptur ved brug af værktøjskassen.
(Billedkunst. Metode, kronologi, tema, Scheel Andersen og Lauersen: Systime, 2011- skulpturanalyse: )
Video og Installationsanalyse fra For øjeblikket 1, L & R Uddannelse. Analysen af "Mere Phantoms " på klassen
Praktisk del af skulpturforløbet:1. en figurativ buste med fokus på ansigtsudtryk og proportioner (inspireret af Hellenisme) og skala (billedredigering)/ 2. eleverne har også tegnede nogle hurtige skitser af hinanden med fokus på stillingen og krops og ansigts- proportioner. 2. Non-figurativ skulptur brug af papir + videokunst (skulpturerne blev udstillet sammen som en installation til skolens kulturaften) . 3. skulptur af en bygning fra Fyn som bruges til en installation til skolens kulturaften inspireret af Mere Phantoms (fokus på lys/skygger og skala).
ca. 15s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
Analyse af og praktisk arbejde med arkitektur med fokus på arkitektens arbejdsproces, analyse og elevernes eget praktiskarbejde. Turen til Odense indgår som en del af forløbet: perioder fra turen- Gotikken, Renæssancen, Modernisme & Nymodernisme). Arkitekturanalyse af et selvvalgt bygning fra turen til Odense (i kompendium) baseret på "Billedkunst, metode, kronologi, tema", Scheel Andersen, Henrik: Systime: side 87 -88)
Vi gennemgå BIGs undervisningsmaterialet ’Yes is More’. Bjarke Ingels beskriver og illustrerer sine ideer om arkitektur og arkitektens innovativ & kreativprocess.http://www.dac.dk/da/dac-learning/undervisningsmaterialer/yes-is-more-undervisningstegneserie/ + opgaver på s. 12-15.
Zira Zero Island https://www.youtube.com/watch?v=yPGpsnQ9YzA&list=PL2E53654885FA4C45&index=5 fra 1.16
Bjerget https://www.youtube.com/watch?v=NOkklJfFKkw&index=3
Lærerproduceret PowerPoint.: Skt Knuds Odense domkirke, Børsen, Århus Universitet, Århus Rådhus (Modernisme), Aros, HF + VUC Fyn-Odense CEBRA A/S, Arkitekter maa, 2014 http://henry-jensen.dk/vuc-odense/, Tadao Ando: Hansol Museum Korea- 2013, https://www.youtube.com/watch?v=kitModetodU
Eleverne arbejder teoretisk i dette forløb med analyser og beskrivelser af Bjarke Ingels' parametre for arkitektur med fokus på arkitektens arbejdsproces / bruger, placering og stedets ånd.
Der arbejdes med arkitektens arbejdsproces, analyse og elevernes eget praktiskarbejde. Det praktiske arbejde består af en tegning, og en plantegning (evt. brug af computer feks. Google sketch-up) som viser deres forslag til et nyt vartegn til Odense - i grupper.
https://www.youtube.com/watch?v=yPGpsnQ9YzA&list=PL2E53654885FA4C45 fra 1:20- 12:32 (Aserbajdsjan)
https://www.youtube.com/watch?v=NOkklJfFKkw&index=3 (vm- bjerget I Ørestad)
I alt ca. 15 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Portræt og Iscenesættelse
Portrætter i teori og praksis. Portræt i kunsthistorie fra mønter til 'selfier' : (forskellige portrætter fx selv- /gruppe-portræt, fiktion og virkelighed, 2d, 3d, digital, og selfies: en face, profil, ¾)
Bo Nielsen,Lars Tonnesen, Billedernes fortælling, Gyldendal, Renæssancen s. 130-131, Popkunst s 178, side 152-153 kubisme.
Portræt og Iscenesættelse (Kapitel 3:) i "Figuration" Søren Elgaard og Jørgen Eriksen, Systime, s.29-40, 2009.
Gennemgang af lærerproduceret powerpoint (af forskellige portrætter ): Romerske mønter, Albrecht Dürer, Selvportræt ,1498/ Leonard da Vinci: Mona Lisa, c. 1503-4 / Vincent van Gogh: Selvportræt med forbundet øre,1889/ Henri Matisse: Madame Matisse, 1905 / Frances Hodgkins Still life selvportræt, 1935/ Edvard Munch, selvportræt, 1940
/ Andy Warhol, Marilyn Diptych, 1962/ Chuck Close, selvportræt,1967-68/ Bjørn Nørgaard- Portræt af Lene, 1975/ Picasso : Woman with Pears (1909) & Weeping Woman (1937)Tony Matelli: Double Meat Head, 2008. (Giuseppe Arcimboldo: Vertumnus, 1590/Frank Shepard Fairey Obama HOPE plakat/ 2008
/ Julie Nord, Youth no 4, 2016 / Peter Bøgelund "Taylor-made Beauty" , 2020, https://www.artgallery.nsw.gov.au/prizes/archibald/2024/
(eleverne valgte 2 portrætter og sammenlignede dem) /Matthew Mohr, "As We Are", selfie skulptur / Makoto Taniguchi, Untitled 2017 & 2019/Kronprincesse Mary https://www.bt.dk/royale/studerende-afsloerer-nyt-portraet-af-kronprinsesse-mary-det-er-altid-lidt/Mira Felicia Malhotra 2023 https://www.instagram.com/reel/Co6M_ChoKEJ/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading
Formalanalyse og betydningsanalyse blev anvendt i grupper, på værkerne udvalgt af de enkelte grupper.
Praktisk del af forløbet: gennemgang af ansigtsproportioner tegninger / fælles portræt + proportioner /serie komposition- pop kunst- selvportræt popkunst (fokus på strategi og komposition )/ portræt tegning , portræt (valør+ proportioner),selfie med fokus på de formelle virkemidler (selvvalgte) (redigeret på mobilen eller computer, "roll a picasso portræt"(kubisme), digital portræt ved brug af en app på mobilen - fokus på proportioner <</+ digital karikatur/ stilleben portræt/ / ca. 20s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Eleverne arbejdede ved emnet 'VAND' .
Materiale: lærerproduceret PowerPoints som inspiration. De arbejdede med både praktiske og teoretiske elementer af processen (f.eks. kunstner og periode - evt.strategi). Deres proces inkluderede research, valg og fravalg. Deres projekt blev udstillet på skolen.
Der blev stillet en tematisk ramme fra undervisers side og en problemstilling som eleverne lavede deres vinkling på emnet/ projektbeskrivelse ud fra. Derefter projektperioden. Afslutningsvis udstilling og endelig evaluering af eksamensprojektet og de blev de bedt om at reflektere over deres kreative proces. I alt ca. 5 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Repetition af de formelle virkemidler. Der er arbejdes med praktiske og teoretiske øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63989537563",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63989537563",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63989537563"
}