Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Tina Sølbek Schmidt
|
Hold
|
2024f bi C (1f bi C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi og vækst hos mikroorganismer
Formål:
Formålet med forløbet er, at du får viden om livets mindste enhed: cellen - og introduceres for biologifaget. Igennem en øvelse med mikroskopering, er det meningen at du skal opøves i brugen af mikroskopet og fremstillingen af præparater, samt almindelige retningslinjer i laboratoriet. Du skal også trænes i at notere iagttagelser, diskutere metodeovervejelser og introduceres til genren journal og rapport.
Du skal opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber gennem arbejdet med:
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser.
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration
- Vækst hos mikroorganismer
Vigtige begreber:
Cellekerne, kernemembran, DNA, kromosomer, mitokondrier, grønkorn/kloroplaster, ribosomer, ER, ER+ribosomer, vakuoler, plasmid, cellemembran, cellevæg, fotosyntese, respiration, fosfolipid, vandkanal, membranprotein, aktiv transport og passiv transport (simpel diffusion, osmose, faciliteret transport), nøle, eksponentiel, stationær og dødsfase.
Forsøg:
Mikroskopering af forskellige typer af celler
Osmose
Vækstforsøg med gærceller ved forskellige temperaturer
Pensum til eksamen:
s. 10-36 i Yubio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost, ernæring og fordøjelse
Kost, sundhed og fødevarer
Formål
Formålet med forløbet er, at du får viden om sammenhængen mellem din kost og dit helbred.
Du skal bruge din viden om energiforbrug, energifordeling, næringsindhold, næringsstoffernes opbygning, funktion og nedbrydning i fordøjelsen til at undersøge, hvor sund din kost er. Der sluttes af med en introduktion til blodsukkeret og dets regulering.
Mål for den enkelte elev
Du skal arbejde frem mod at:
- Kunne forklare hvad energibehov, energiindtag, energiforbrug er.
- Kunne forklare hvilke typer af næringsstoffer, der er i maden
- Kunne forklare kulhydraters opdeling og opbygning.
- Kunne forklare opdeling og opbygningen af mættede og umættede fedtsyrer.
- Kunne forklare opbygningen af protein.
- Kunne forklare opbygningen af fordøjelsessystemet
- Kunne forklare, hvordan de forskellige næringsstoffer nedbrydes i fordøjelsessystemet og påvirker kroppen ved indtagelse.
- Kunne gøre rede for kostrådene og inddrage viden fra biologi til at begrunde anbefalingerne.
-Kunne forklare hvordan blodsukkeret er reguleret og hvad der karakteriserer type 1-diabetes og type 2-diabetes.
Vigtige begreber:
Monosaccharid, disaccharider, polysaccharid (stivelse og cellulose) triglycerid, fedtsyrer, umættet og mættet, proteiner og aminosyrer, kilojoule, stofskifte, basalstofskifte/hvilestofskifte, fejl- og underernæring, enzymer, spiserør, mavesæk, bugspytkirtel, galdeblære, tarmsystemet, aktiv og passiv transport.
Forsøg:
Undersøgelse af aktiviteten af spytamylase
Pensum til eksamen:
s. 90-108, s. 110-118, s. 124-128 i Yubio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forplantning og sexologi
Forløbet er opbygget som følger:
Kønnet og ukønnet formering.
Sex-strategier og sex-signaler.
Seksuel stimulering. Seksuelle reaktioner.
Mandens kønshormoner og deres funktion.
Mandens negative feedback.
Opbygningen af mandens kønsorganer.
Opbygningen af kvindens kønsorganer.
De kvindelige kønshormoner og deres funktion.
Kvindens menstruationscyklus med negativ feedback i starten af cyklus, positiv feedback lige før ægløsning og negativ feedback efter ægløsning.
Prævention og SOS.
Forsøg:
Undersøgelse af ornesædceller
Pensum til eksamen:
Yubio side 183-207, 216-226.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA, gener og nedarvning
Forløbet er opbygget som følger:
Kromosomkort
DNAs opbygning
Genetiske grundbegreber og Mendels forsøg med et-gen nedarvning
Forskellige nedarvningsformer (autosomal recessiv og dominant) og stamtavler.
Forsøg:
Smager og ikke -smager
Isolering af DNA fra jordbær
Pensum til eksamen:
Yubio side 273-279, 312-321.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi, biodiversitet og evolution
Forløbet er opbygget som følger:
Opbygningen af et økosystem (abiotiske og biotiske faktorer)
Fotosyntese, respiration og vækst.
Primærproducenter og konsumenter.
Græsningsfødekæde.
Nedbryderfødekæde.
Energi og vækst.
Fotosyntese og respiration.
Vækst og begrænsende faktorer.
Energistrømme.
Kulstofkredsløbet.
Biodiversitet.
Saltholdighed.
Ilt og iltsvind.
Evolution:
Evolutionsteori
Artsbegrebet
Naturlig selektion
Forsøg:
Fotosyntese og respiration
Ekskursion til Gyldensteen Strand. Dissektion af musling.
Pensum til eksamen:
"Opdag havet" side 4-21, 23-27
Yubio side 39-44
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990011368",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990011368",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990011368"
}