Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Gunvor Lisbeth Kofod
|
Hold
|
2024 1g de C/1 (1g de C/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet - grafisk design + arkitektur
DEL 1
Kort introduktion til faget "Design og arkitektur”: fagets tre genstandsfelter, fagets arbejdsmetoder og designcirklen fra FABLAB School.
Praktiske opgaver indenfor grafisk design:
a) Design skrevet med 6 forskellige fonte, hvor de manglende bogstaver D(majuskel) og g(minuskel) skal designes på lignende vis som de øvrige bogstaver i den pågældende font.
b) Kampagne efter eget valg (kun udført at nogle elever).
Materiale:
Tekst side 11-17 fra ”Design og arkitektur - grundbog til c-niveau” af Jesper Bek. Lindhardt og Ringhof, 2017.
Videoen: "Interview med Bo Linnemann from the exhibition Danish Design Now" https://www.youtube.com/watch?v=hgpbBmViQ8c
Designprocessen fra https://fablabatschool.dk/om/designprocesmodel/
Opgave, feltstudier, idegenerering, fabrikation, argumentation, refleksion
DEL 2
Projekt: Sommerbolig til bestemt målgruppe udført enten i 3D model eller digitalt på SketchUp.
Krav til sommerhus-projektet:
Beskrivelse af målgruppen (persona og behov).
Beskrivelse af bæredygtige løsninger.
Inspiration fundet på nettet.
Tegninger: skitser, målfaste tegninger af grundplan og facader.
Model: 3D-model i fast målestoksforhold
Fotos af 3D-modellen fra forskellige vinkler.
Farvelægning af den bæredygtige bolig med ideer til materialer, farver mm.
Mundtlig fremlæggelse af boligen, herunder gennemgang af designprocessen ud fra skitser, modeller mm., samt beskrivelser af bæredygtige løsninger, målgruppen og den gavnlige virkning for brugeren.
Materiale:
Én af følgende videoer:
Video 1: ”Fremtidens drømmeboliger: Mit åndehul i naturen” v. Sonja Stockmarr. https://www.dr.dk/drtv/episode/fremtidens-droemmeboliger_-mit-aandehul-i-naturen_56921
- Six Wall House v. Stockholm
- Hus nord for Aarhus
- Hus i de norske fjelde.
Video 2: "Mini Co2 Husene i Nyborg: hvad er Fremtidens parcelhus"
https://www.youtube.com/watch?v=ggb82c6Rnzk
- Upcycle House
- Det vedligeholdelsesfri hus - traditionelt
- Det vedligeholdelsesfri hus - fornyelse
- Det foranderlige hus
- Kvotehuset
- Mini CO2 typehuset
Tegninger af tagtyper og beskrivelse af målgrupper fra ”Design og arkitektur - grundbog til c-niveau” af Jesper Bek. Lindhardt og Ringhof, 2017, side 48 og side 74-76.
DEL 3:
Ekskursion til Kolding:
Besøg på Designskolen Kolding, hvor vi fik en omvisning af én af de studerende. Derudover så vi afgangsudstillingen 2024.
Besøg på Trapholt, hvor vi fik en omvisning i Dansk møbeldesign og sommerhuset ”Kubeflex” af Arne Jacobsen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Siddemøbler
Designbrief: ”Et siddemøbel til en kendt”
Foreningen Dansk Møbelindustri afholdt i 2002 en design-konkurrence under titlen "Et siddemøbel til kronprinsen". Fem danske designere deltog i konkurrencen: Tobias Jacobsen, Kasper Salto, Hans Sandgren Jakobsen, Louise Campbell og Christina Strand.
Eleverne vælger selv en kendt person, som de vil lave en stol til. Valg af form, materiale(r), farve(r), konstruktion, teknologi og stil skal være velovervejet i forhold til personen. Med andre ord skal siddemøblet have en klar identitet.
Materiale:
Møbler, side 33-39 i "Design og arkitektur" af Jesper Bek.
KRONPRINSENS STOL - Christina Strand & Eddie Michel i Go' Morgen Danmark [2002]
https://www.youtube.com/watch?v=nw-GR4Lmf-Y&t=12s
Produktkrav:
Præsentationsmappe
1. Moodboard
2. Brainstorming
3. Skitser
4. Materiale-research
5. Designprocessen
6. Færdig præsentation
7. Målgruppe ud fra Minervamodellen
3D modeller
Mundtlig fremlæggelse af stoledesign.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Julepynt på laserskæreren
Introduktion til Inkscape - et vektorbaseret design program.
Tegning af juletræspynt på Inkscape.
Vejledning i at bruge LigthBurn - et program, som styrer lasercutteren og fortæller den, hvordan lasercutteren skal arbejde.
Udskæring af juletræspynt på lasercutteren.
Evt. farvelægning af juletræspynten
Derefter pyntning af juletræet i kantinen på Nordfyns Gymnasium.
Designprocessen beskrives og dokumenteres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Design og arkitekturhistorie - praktisk del
Plakat der er et nedslag i en design- og arkitekturhistorisk periode
Beskrivelse af designprocessen
Formalanalyse af den færdige plakat
Designopgave
Design en plakat, der visualiserer et nedslag i en design- og arkitekturhistorisk periode.
Alle tre genstandsområder skal være repræsenteret.
På plakaten skal der være tekst - overskrift, slogan og stikord.
Feltarbejde
Research - i bøger og på nettet
Beskrivelse af den pågældende design- og arkitekturhistoriske periode.
Komposition - mundtlig opgave
Farver som beskrevet i grundbogen ”Design og arkitektur”
Tekst om billedets formelle virkemidler
Idégenerering
Brainstorm
Håndtegnede skitser - små og store
Farvelagt skitse
Fabrikation
Digital bearbejdning af fotos, tekst mm.
Anvendelse af ét eller flere programmer, f.eks. Inkscape, Canva, Gimp
Udprint i plakatstørrelse på stor farveprinter
Argumentation
Begrundelse for anvendte layout, font, fotos mm.
Refleksion
Stillingtagen til den færdige plakat
Forbedringsforslag mht. layout, tekst, fotos mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Plakat - research
-
Plakat - research. Medbring en håndtegnet skitse (postkortstørrelse).
-
Plakat - nedslag i design- og arkitekturhistorien. Medbring beskrivelse med egne ord (ca. en halv side eller en lille side) om jeres periode.
-
Opdatér din elektroniske portfolio på TEAMS, og sørg for at alt er placeret i din kasse og i din A3-mappe. I modulet: videre arbejde med din plakat.
-
Arbejd videre med din plakat.
-
Beskriv din designproces (de første trin). Arbejd videre med din plakat.
-
Læs om billedanalyse (kopi), der skal bruges til en analyse af din plakat. Link: Billedanalyse Lise Mark & Catrine Becher.docx
-
Forbered MUNDTLIG FREMLÆGGELSE af dit arbejde med din PLAKAT (design- og arkitekturhistorisk periode, din designproces, samt formalanalyse af din plakat.
-
Emilie, Isabella, Anne og Sara skal forberede MUNDTLIG FREMLÆGGELSE af jeres arbejde med PLAKAT (design- og arkitekturhistorisk periode, din designproces, samt formalanalyse af din plakat.
-
Læs læreplanen: "Design og arkitektur C" (kopi). Sara, Emilie og Isabella forbereder MUNDTLIG FREMLÆGGELSE af jeres arbejde med PLAKAT (design- og arkitekturhistorisk periode, din designproces, samt formalanalyse af din plakat.
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Udstilling
Færdiggørelse af elevernes projekter.
Opstilling af udstillingen med elevernes projekter.
Udarbejdelse af folder (8 sider) til "Kulturaftenen" på Nordfyns Gymnasium.
Info om mundtlig eksamen i "Design og arkitektur C", samt foreløbigt valg af eksamensemne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse
Arbejde med selvvalgt emne til eksamen.
Eleverne vælger et emne, som går på tværs af deres portfolio.
Arbejdet med det selvvalgte emne omfatter bl.a.
Research
Indsamling af relevant materiale.
Analyse af professionelt udført design.
Videre bearbejdning af egne projekter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990173513",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990173513",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990173513"
}