Holdet 2024 1g de C/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Gunvor Lisbeth Kofod
Hold 2024 1g de C/1 (1g de C/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet - grafisk design + arkitektur
Titel 2 Siddemøbler
Titel 3 Julepynt på laserskæreren
Titel 4 Design og arkitekturhistorie - teoretisk del
Titel 5 Design og arkitekturhistorie - praktisk del
Titel 6 Udstilling
Titel 7 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet - grafisk design + arkitektur

DEL 1
Kort introduktion til faget "Design og arkitektur”: fagets tre genstandsfelter, fagets arbejdsmetoder og designcirklen fra FABLAB School.

Praktiske opgaver indenfor grafisk design:
a) Design skrevet med 6 forskellige fonte, hvor de manglende bogstaver D(majuskel) og g(minuskel) skal designes på lignende vis som de øvrige bogstaver i den pågældende font.
b) Kampagne efter eget valg (kun udført at nogle elever).
Materiale:
Tekst side 11-17 fra ”Design og arkitektur - grundbog til c-niveau” af Jesper Bek. Lindhardt og Ringhof, 2017.
Videoen: "Interview med Bo Linnemann from the exhibition Danish Design Now" https://www.youtube.com/watch?v=hgpbBmViQ8c
Designprocessen fra https://fablabatschool.dk/om/designprocesmodel/
Opgave, feltstudier, idegenerering, fabrikation, argumentation, refleksion


DEL 2
Projekt: Sommerbolig til bestemt målgruppe udført enten i 3D model eller digitalt på SketchUp.
Krav til sommerhus-projektet:
Beskrivelse af målgruppen (persona og behov).
Beskrivelse af bæredygtige løsninger.
Inspiration fundet på nettet.
Tegninger: skitser, målfaste tegninger af grundplan og facader.
Model: 3D-model i fast målestoksforhold
Fotos af 3D-modellen fra forskellige vinkler.
Farvelægning af den bæredygtige bolig med ideer til materialer, farver mm.

Mundtlig fremlæggelse af boligen, herunder gennemgang af designprocessen ud fra skitser, modeller mm., samt beskrivelser af bæredygtige løsninger, målgruppen og den gavnlige virkning for brugeren.

Materiale:
Én af følgende videoer:
Video 1: ”Fremtidens drømmeboliger: Mit åndehul i naturen” v. Sonja Stockmarr. https://www.dr.dk/drtv/episode/fremtidens-droemmeboliger_-mit-aandehul-i-naturen_56921
- Six Wall House v. Stockholm
- Hus nord for Aarhus
- Hus i de norske fjelde.
Video 2: "Mini Co2 Husene i Nyborg: hvad er Fremtidens parcelhus"
https://www.youtube.com/watch?v=ggb82c6Rnzk    
- Upcycle House
- Det vedligeholdelsesfri hus - traditionelt
- Det vedligeholdelsesfri hus - fornyelse
- Det foranderlige hus
- Kvotehuset
- Mini CO2 typehuset
Tegninger af tagtyper og beskrivelse af målgrupper fra ”Design og arkitektur - grundbog til c-niveau” af Jesper Bek. Lindhardt og Ringhof, 2017, side 48 og side 74-76.

DEL 3:
Ekskursion til Kolding:
Besøg på Designskolen Kolding, hvor vi fik en omvisning af én af de studerende. Derudover så vi afgangsudstillingen 2024.
Besøg på Trapholt, hvor vi fik en omvisning i Dansk møbeldesign og sommerhuset ”Kubeflex” af Arne Jacobsen.

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Siddemøbler

Designbrief: ”Et siddemøbel til en kendt”
Foreningen Dansk Møbelindustri afholdt i 2002 en design-konkurrence under titlen "Et siddemøbel til kronprinsen". Fem danske designere deltog i konkurrencen: Tobias Jacobsen, Kasper Salto, Hans Sandgren Jakobsen, Louise Campbell og Christina Strand.
Eleverne vælger selv en kendt person, som de vil lave en stol til. Valg af form, materiale(r), farve(r), konstruktion, teknologi og stil skal være velovervejet i forhold til personen. Med andre ord skal siddemøblet have en klar identitet.
Materiale:
Møbler, side 33-39 i "Design og arkitektur" af Jesper Bek.
KRONPRINSENS STOL - Christina Strand & Eddie Michel i Go' Morgen Danmark [2002]
https://www.youtube.com/watch?v=nw-GR4Lmf-Y&t=12s

Produktkrav:
Præsentationsmappe
1. Moodboard
2. Brainstorming
3. Skitser
4. Materiale-research
5. Designprocessen
6. Færdig præsentation
7. Målgruppe ud fra Minervamodellen
3D modeller
Mundtlig fremlæggelse af stoledesign.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Julepynt på laserskæreren

Introduktion til Inkscape - et vektorbaseret design program.
Tegning af juletræspynt på Inkscape.

Vejledning i at bruge LigthBurn - et program, som styrer lasercutteren og fortæller den, hvordan lasercutteren skal arbejde.
Udskæring af juletræspynt på lasercutteren.
Evt. farvelægning af juletræspynten

Derefter pyntning af juletræet i kantinen på Nordfyns Gymnasium.
Designprocessen beskrives og dokumenteres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Design og arkitekturhistorie - teoretisk del

Design og arkitekturhistorie fra ca. 1750 og frem til vor egen tid.
PowerPoints med fotos om de forskellige perioder.

Materiale:
Tekster fra ”Design og arkitektur - grundbog til c-niveau” af Jesper Bek. Lindhardt og Ringhof, 2017
1750-1850 Nyklassicisme, historicisme, jugendstil, side 83-96
1900-1970 Modernisme, side 97-117
Efter 1970, efter modernismen, side 118-132
Arkitektur. Beskrivelse og analyse, side 1-5
https://www.yumpu.com/da/document/view/17682004/arkitektur-beskrivelse-og-analysepdf
Video: Facadeanalyse https://www.youtube.com/watch?v=emFgC75p-bs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Design og arkitekturhistorie - praktisk del

Plakat der er et nedslag i en design- og arkitekturhistorisk periode
Beskrivelse af designprocessen
Formalanalyse af den færdige plakat

Designopgave
Design en plakat, der visualiserer et nedslag i en design- og arkitekturhistorisk periode.
Alle tre genstandsområder skal være repræsenteret.
På plakaten skal der være tekst - overskrift, slogan og stikord.

Feltarbejde
Research - i bøger og på nettet
Beskrivelse af den pågældende design- og arkitekturhistoriske periode.
Komposition - mundtlig opgave
Farver som beskrevet i grundbogen ”Design og arkitektur”
Tekst om billedets formelle virkemidler

Idégenerering
Brainstorm
Håndtegnede skitser - små og store
Farvelagt skitse

Fabrikation
Digital bearbejdning af fotos, tekst mm.
Anvendelse af ét eller flere programmer, f.eks. Inkscape, Canva, Gimp
Udprint i plakatstørrelse på stor farveprinter

Argumentation
Begrundelse for anvendte layout, font, fotos mm.

Refleksion
Stillingtagen til den færdige plakat
Forbedringsforslag mht. layout, tekst, fotos mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Udstilling

Færdiggørelse af elevernes projekter.
Opstilling af udstillingen med elevernes projekter.
Udarbejdelse af folder (8 sider) til "Kulturaftenen" på Nordfyns Gymnasium.

Info om mundtlig eksamen i "Design og arkitektur C", samt foreløbigt valg af eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensforberedelse

Arbejde med selvvalgt emne til eksamen.
Eleverne vælger et emne, som går på tværs af deres portfolio.

Arbejdet med det selvvalgte emne omfatter bl.a.
Research
Indsamling af relevant materiale.
Analyse af professionelt udført design.
Videre bearbejdning af egne projekter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer