Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nordfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Penelope Louise Kristiansen
|
Hold
|
2024 3g EN A (3g EN A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. I protest? (eksamen)
Fokus:
• introducerer, definerer og belyser forskellige "gatherings of people" med fokus på "protests " og "riots" i UK og USA fra både et historisk og samfundsmæssigt perspektiv
• en kort introduktion til den amerikanske valg.
https://www.britannica.com/story/how-does-the-us-government-define-the-difference-between-a-protest-and-a-riot
https://www.omaralawgroup.com/blog/what-is-the-difference-between-protesting-and-rioting/
Global Protest tracker:https://carnegieendowment.org/publications/interactive/protest-tracker
“The Boston Tea Party at 250: History steeped in myth” Lydfil: https://www.wbur.org/news/2023/12/14/boston-tea-party-anniversary-fact-fiction
https://en.wikipedia.org/wiki/Ferguson_unrest (uddrag)
https://en.wikipedia.org/wiki/2011_England_riots (uddrag)
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Floyd_protests (uddrag)
” I was one of the London rioters. In 2011 we didn’t know how to express our anger”,Bryn Phillips( 2015) http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/mar/11/london-rioters-2011-anger-inequality-distrust-police
“Explainer: Why are there riots in the UK and who is behind them?”, Michael Holden (2024) https://www.reuters.com/world/uk/why-are-there-riots-uk-who-is-behind-them-2024-08-07/
“George Floyd: Five factors behind the bigUK Black Lives Matter protests”, Joseph Lee,( 2020) https://www.bbc.com/news/uk-52997848
Still I Rise BY MAYA ANGELOU: (1978) https://www.poetryfoundation.org/poems/46446/still-i-rise
Film: “Selma”, Ava DuVernay, (2014)
President Biden’s Instagram post in response to pro-Palestinian student protests (May 2024)
German protest poster (Vietnam War)
I alt ca. 20s.
Kernestoffet
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer ̶
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Gatsby - the Twenties and Now (eksamen)
Giv eleverne indblik i et moderne hovedværk i den amerikanske litteratur samt giv eleverne kendskab til amerikanske samfundsforhold, historiske perioder samt værdier som beskrives i bogen. Fokus på Modernism, "The American Dream" and the" Roaring Twenties" .
Fremlæggelser om 1. Timeline/overview of important events and people in the 1920s in the USA. 2. The Roaring Twenties: Prohibition and Gangsters 3. The Harlem Renaissance
4. Music and dance – “The Jazz Age” 5. Women’s Fashion and style - “The New Woman”/”The Flapper” & Men: Cars and fashion 6. F. Scott Fitzgerald
F Scott Fitzgerald “The Great Gatsby “, Penguin Books Ltd, 1926 org
Film: The Great Gatsby : Baz Luhrmann 2013
“The Wild Era that changed what we wear” http://www.bbc.com/culture/story/20161004-did-the-20s-really-roar
”The American Dream” Get Ahead- Helle Pløger og Mai-Brit Fennefoss Nielsen. Økonom, 2002. Chapter 10 s. 99-103
Modernism powerpoint basered på : “Through Literary Landscapes” , Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back, Systime, 189-196.
“I,Too”, Langston Hughes https://www.poetryfoundation.org/poems/47558/i-too
"A Very Short Story" , Ernest Hemingway, In Our Time, 1925 http://xroads.virginia.edu/~Hyper/HEMXXINGXxWAY/ch06.html
Trump Is Gatsby (But a Lot Meaner),ROBIN BATES, 2017 ( + comments) https://betterlivingthroughbeowulf.com/trump-is-gatsby-only-meaner/?fbclid=IwAR1tMLT1TYwIizPI0P6h07uGGCRSZ3wq4VY44GRGKwCVNk0FAiqrUmutH3k
Film :"The Apprentice", Ali Abbasi, 2024
The Apprentice review : https://www.rogerebert.com/reviews/the-apprentice-film-review
I alt ca. 210 s.
Kernestoffet
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold USA og i Storbritannien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Shakespeare Past &Present (eksamen)
Eleverne introduceres til rennæsancens livssyn gennem læsning af baggrundsviden og digte fra perioden.
De læser uddrag af Shakespeares Macbeth. Sprog, Shakespeares indflydelse, og relevans i nutiden bliver dermed diskuteret
Shakespeare: Introduktion til Shakespeare, Renæssancen og 'the Elizabethan World Picture', s. 25-29.
Shakespeares sonnet 146 og 18 .
Macbeth: William Shakespeare ed.: Ole Juul Lund,Gyldendal 1993
Act I sc 1, 2,3,5,7
Act II sc 1,2 Act III, sc. 2. (+ summaries)
Tedtalk: TEDxAldeburgh - Akala - Hip-Hop & Shakespeare? : https://ed.ted.com/on/kg3xD9lP
History of English video : https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
“How Shakespeare Changed the Way We Speak English” https://time.com/4304578/shakespeare-englishlangugae-400th-anniversary-death/
Shakespeare's world : https://www.youtube.com/watch?v=9P1IJqNDYjQ
Shakespeare: Original pronunciation (The Open University) https://www.youtube.com/watch?v=gPlpphT7n9s
Film: Macbeth, Justin Kurzel, 2015
Macbeth & Romeo & Juliet BBC Animated Tales
Romeo og Juliet: Sparknotes summary
Romeo og Juliet : prologue + 2 uddrage fra Wider Contexts - Act 1, sc. 5 & Act 2, sc. 1 (s. 88-91)
Quoting Shakespeare Poster
I alt ca. 60 sider.
Kernestoffet
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
-tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Work on "Early Modern English" in ENGRAM for 30 minutes ;)
-
The Elizabethan world picture and The Renaissance Period students.docx
-
Bring your Macbeth book.
-
How Shakespeare Changed + history video &questions 2016 1.docx
-
Sonnet 146: Poor soul, the centre of my sinful earth,
-
How Shakespeare Changed + history video &questions 2016 1.docx (from Tuesday's lesson)
-
Minlæring opgave 7 øvelse 2. Bring your headsets :)
-
Bring your Macbeth book :)
-
Polanski's Macbeth Act1 Sci
-
Macbeth act 1 sc 1 and 2 students PK.docx
-
Cake: Samira
-
In class: macbeth 1.2
-
In class:Oversættelse af det/den samt (brug af) foreløbigt subjekt
-
In class: Eksamensopgave 11 (A-niveau)
-
Macbeth - Act 1 Scene 3 - Shakespeare at Play
-
Bring your Macbeth book
-
Macbeth Act 1 sc 3 student questions pk.docx
-
Pronominer repetition Student.docx
-
Read the summaries of Act 1, scenes 4& 5 in our OneNote :) Bring Macbeth.
-
"Macbeth" - Dench/McKellen -1979, Trevor Nunn, Dir.
-
Macbeth Act I scene v.docx
-
Samira cake
-
Macbeth act 1 sc 7 students 2.docx
-
Nikola cake:
-
Interrogative pronominer
-
Eksamensopgave 13 (A-niveau)
-
Afsnit
-
In class: The Tragedy of Macbeth (2021) by Joel Coen, Clip: The Dagger Speech
-
In class: Act II sc i students.docx
-
In class: Macbeth and the dagger
-
RELATIVE PRONOMINER pk.docx
-
Indsæt et relativpronomen 2013 Dec.pdf
-
Read the summary for Act 2, scene 2 in OneNote, then start reading Act 2, scene 2. Read for 30 minutes :)
-
Act II sc ii PK.docx
-
Minlæring
-
[Shakespeare: The Animated Tales] Macbeth
-
Act 3, sc. 2 students.docx
-
Cake: Mathias
-
Macbeth film 2015.docx
-
Macbeth Themes.pdf
-
Dec 2022
-
Romeo & Juliet summary.docx
-
Cake: Maja
-
Shakespeare: Original pronunciation (The Open University)
-
Ben Crystal | Pt 2: love of Romeo & Juliet | Speaking the bright & beautiful English of Shakespeare
-
Romeo and Juliet Prologue.docx
-
Shakespeare - Romeo and Juliet - video Dailymotion
-
ENG-B-29 05 2015 adj gradb.1 øvelse.pdf
-
app.minlaering.dk- Adjektiver
-
Romeo and Juliet Wider Contexts.pdf
-
Terms for Shakespeare.docx
-
Omlagt: be prepared.
-
David Tennant - Sonnet 18 - 'Shall I compare thee to a summer's day?' - 4K
-
Sonnet 18: Shall I compare thee to a summer’s day?
-
Hip Hop Ted Talk.docx
-
Quoting Shakespeare.docx
-
Coketown Dickens 1854.pdf
-
Hardtimes questions.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Big Cities Different Times (eksamen)
Big cities - Different Times
Forløbets formål er:
• At analysere teamet ’storby’ med fokus på det kendte og det fremmed, samt relationer mellem mennesker i storbyen.
• At belyse, hvorledes storbyen har manifesteret sig som litterært emne med punktnedslag i litteraturhistorien: den victorianske periode, Modernisme (repetition) og Post Modernisme.
• Eleverne har læst digte, sang noveller, non-fiktion, romanuddrag og set et afsnit af en serie.
“Coketown”, Charles Dickens
“Mrs Dalloway”, Virginia Wolf.
"The Embankment", T.E. Hulme https://www.poetryfoundation.org/poems/44432/the-embankment
"In a Station of the Metro" , Ezra Pound (repetition) https://www.poetryfoundation.org/poetrymagazine/poems/12675/in-a-station-of-the-metro (1 s)
Enough: https://www.shortoftheweek.com/2018/09/05/enough/
Two Men: https://www.shortoftheweek.com/2011/03/20/two-men/
Not Reality tv : https://www.youtube.com/watch?v=_wJJk-kVjWg
“Mr Jones” Truman Capote
Sang/Gruppearbejde : New York, New York by Frank Sinatra & Empire state of mind:
Jay Z and Alicia Keys
“Living with Strangers” , Siri Hustved (2002)
"A Gap of Sky", Anna Hope (2008)
" Sex in the City: Anchors Away" (season 5 episode 1)
The Victorian Age : Lærerproduceret PowerPoint
Modernism:Lærerproduceret PowerPoint baseret på: Through Literary Landscapes from The Romantic Age to Postmodernism, Pia Rørkær Sigh & Niels Randbo Back Systime (2020), pp. 189-196. (repetition)
A Short History of Literature in English, GitteVest Barkholt & Jørgen Dossing Jepsen, Systime (2010 ), s. 58-61 & 63- 65.
Post Modernism :Lærerproduceret PowerPoint & handout baseret på A Short History of Literature in English: Systime 2010, s.78-93
(I alt ca 40 sider)
Kernestoffet
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer ̶
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Canada (eksamen)
Et forløb med fokus på: Canadisk identitet, og der læses tekster om forskellige Canadiske tema/emner bla. "survival" , "nature" , "victims", og "Mosaic of cultures".
Teksterne er sagprosatekster, en novelle, reklamer, dokumentarfilm og digter.
Molson beer adverts:"I am Canadian" :https://www.youtube.com/watch?v=pASE_TgeVg8
•http://www.youtube.com/watch?v=Lffkj9Xf8TY&feature=related
•https://www.youtube.com/watch?v=wjgZ1dmuAk4
•http://www.youtube.com/watch?v=X_yW4-cgG4g
Canadian Literature , ed. Susanne Hansen og Kirsten Buse.
- Canada : A Brief Outline ' Survival' og Canadian Literature, Jørgen Rieber Christensen, Mette Lundahl, Ole Vadmand s. 2-10
- The Loons, Margaret Laurence- s.54-62
- R.M.C.P Post, Al Purdy- s.64
-Canadian Multiculturalism Act: uddrag
http://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/C-18.7/page-1.html#preamble
- 'PM to apologise for Canada's treatment of native Americans' - http://www.theguardian.com/world/2008/jun/12/canada.usa
- Lingua Franca : https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/lingua-franca
-The many tongues of Canada: Official languages and social integration, https://theteteatete.org/2016/02/24/the-many-tongues-of-canada-official-languages-and-social-integration/
- Artikel: "Canada, USA, U.K.: which country is better for a happy life?" (2021) Travel Daily News International https://www.traveldailynews.com/column/featured-articles/canada-usa-u-k-which-country-is-better-for-a-happy-life/
- Digt: "I grew up" Lenore Keeshig-Tobias
Documentary: "Living between the Hyphen" (2005)
ca. 25 s.
Kernestoffet
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer ̶
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990274722",
"T": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990274722",
"H": "/lectio/513/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63990274722"
}