Holdet 2024 3g EN A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nordfyns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Penelope Louise Kristiansen
Hold 2024 3g EN A (3g EN A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. I protest? (eksamen)
Titel 2 2. Gatsby - the Twenties and Now (eksamen)
Titel 3 3. Shakespeare Past &Present (eksamen)
Titel 4 4. Big Cities Different Times (eksamen)
Titel 5 5. Canada (eksamen)
Titel 6 6. Online ordbøger brugt i undervisning & ENGRAM

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. I protest? (eksamen)

Fokus:
• introducerer, definerer og belyser forskellige "gatherings of people" med fokus på "protests " og "riots" i  UK og USA fra både et historisk og samfundsmæssigt perspektiv
• en kort introduktion til den amerikanske valg.


https://www.britannica.com/story/how-does-the-us-government-define-the-difference-between-a-protest-and-a-riot
https://www.omaralawgroup.com/blog/what-is-the-difference-between-protesting-and-rioting/

Global Protest tracker:https://carnegieendowment.org/publications/interactive/protest-tracker
“The Boston Tea Party at 250: History steeped in myth” Lydfil: https://www.wbur.org/news/2023/12/14/boston-tea-party-anniversary-fact-fiction
https://en.wikipedia.org/wiki/Ferguson_unrest (uddrag)
https://en.wikipedia.org/wiki/2011_England_riots (uddrag)
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Floyd_protests (uddrag)
” I was one of the London rioters. In 2011 we didn’t know how to express our anger”,Bryn Phillips( 2015) http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/mar/11/london-rioters-2011-anger-inequality-distrust-police
“Explainer: Why are there riots in the UK and who is behind them?”, Michael Holden (2024) https://www.reuters.com/world/uk/why-are-there-riots-uk-who-is-behind-them-2024-08-07/

“George Floyd: Five factors behind the bigUK Black Lives Matter protests”, Joseph Lee,( 2020) https://www.bbc.com/news/uk-52997848
Still I Rise BY MAYA ANGELOU: (1978) https://www.poetryfoundation.org/poems/46446/still-i-rise

Film: “Selma”, Ava DuVernay, (2014)
President Biden’s Instagram post  in response to pro-Palestinian student protests (May 2024)
German protest poster (Vietnam War)
I alt ca. 20s.

Kernestoffet  
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer ̶
  ̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Gatsby - the Twenties and Now (eksamen)

Giv eleverne indblik i et moderne hovedværk i den amerikanske litteratur samt giv eleverne kendskab til amerikanske samfundsforhold, historiske perioder samt værdier som beskrives i bogen. Fokus på  Modernism, "The American Dream" and the" Roaring Twenties" .

Fremlæggelser om 1. Timeline/overview of important events and people in the 1920s in the USA. 2. The Roaring Twenties: Prohibition and Gangsters 3. The Harlem Renaissance
4. Music and dance – “The Jazz Age” 5. Women’s Fashion and style - “The New Woman”/”The Flapper”   & Men: Cars and fashion 6. F. Scott Fitzgerald
F Scott Fitzgerald “The Great Gatsby  “, Penguin Books Ltd, 1926 org
Film: The Great Gatsby : Baz Luhrmann 2013
“The Wild Era that changed what we wear” http://www.bbc.com/culture/story/20161004-did-the-20s-really-roar
”The American Dream” Get Ahead- Helle Pløger og Mai-Brit Fennefoss Nielsen. Økonom, 2002. Chapter 10 s. 99-103
Modernism powerpoint basered på : “Through Literary Landscapes” , Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back, Systime, 189-196.
“I,Too”, Langston Hughes https://www.poetryfoundation.org/poems/47558/i-too
"A Very Short Story" , Ernest Hemingway, In Our Time, 1925 http://xroads.virginia.edu/~Hyper/HEMXXINGXxWAY/ch06.html
Trump Is Gatsby (But a Lot Meaner),ROBIN BATES, 2017  ( + comments) https://betterlivingthroughbeowulf.com/trump-is-gatsby-only-meaner/?fbclid=IwAR1tMLT1TYwIizPI0P6h07uGGCRSZ3wq4VY44GRGKwCVNk0FAiqrUmutH3k
Film :"The Apprentice", Ali Abbasi, 2024
The Apprentice review : https://www.rogerebert.com/reviews/the-apprentice-film-review

I alt ca. 210 s.

Kernestoffet
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold USA og i Storbritannien





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Shakespeare Past &Present (eksamen)

Eleverne introduceres til rennæsancens livssyn gennem læsning af baggrundsviden og digte fra perioden.
De læser uddrag af Shakespeares Macbeth. Sprog, Shakespeares indflydelse, og relevans i nutiden bliver dermed diskuteret

Shakespeare: Introduktion til Shakespeare, Renæssancen og 'the Elizabethan World Picture', s. 25-29.  
Shakespeares sonnet 146 og 18 .

Macbeth: William Shakespeare ed.: Ole Juul Lund,Gyldendal 1993
Act I sc 1, 2,3,5,7  
Act II sc 1,2 Act III, sc. 2.  (+ summaries)
Tedtalk: TEDxAldeburgh - Akala - Hip-Hop & Shakespeare? : https://ed.ted.com/on/kg3xD9lP
History of English video : https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
“How Shakespeare Changed the Way We Speak English” https://time.com/4304578/shakespeare-englishlangugae-400th-anniversary-death/  
Shakespeare's world : https://www.youtube.com/watch?v=9P1IJqNDYjQ   
Shakespeare: Original pronunciation (The Open University) https://www.youtube.com/watch?v=gPlpphT7n9s
Film: Macbeth, Justin Kurzel, 2015
Macbeth & Romeo & Juliet BBC  Animated Tales
Romeo og Juliet: Sparknotes summary
Romeo og Juliet :  prologue + 2 uddrage fra Wider Contexts - Act 1, sc. 5 & Act 2, sc. 1 (s. 88-91)
Quoting Shakespeare Poster
I alt ca. 60 sider.

Kernestoffet
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
-tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ uddrag af værker af Shakespeare
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Big Cities Different Times (eksamen)

Big cities - Different Times
Forløbets formål er:
• At analysere teamet ’storby’ med fokus på det kendte og det fremmed, samt relationer mellem mennesker i storbyen.
• At belyse, hvorledes storbyen har manifesteret sig som litterært emne med punktnedslag i litteraturhistorien:  den victorianske periode, Modernisme (repetition)  og Post Modernisme.
• Eleverne har læst digte, sang noveller, non-fiktion, romanuddrag og set et afsnit af en serie.

“Coketown”, Charles Dickens
“Mrs Dalloway”, Virginia Wolf.
"The Embankment", T.E. Hulme https://www.poetryfoundation.org/poems/44432/the-embankment
"In a Station of the Metro" , Ezra Pound (repetition) https://www.poetryfoundation.org/poetrymagazine/poems/12675/in-a-station-of-the-metro (1 s)
Enough:  https://www.shortoftheweek.com/2018/09/05/enough/
Two Men:   https://www.shortoftheweek.com/2011/03/20/two-men/
Not Reality tv :  https://www.youtube.com/watch?v=_wJJk-kVjWg
“Mr Jones” Truman Capote  
Sang/Gruppearbejde : New York, New York by Frank Sinatra & Empire state of mind:
Jay Z and Alicia Keys
“Living with Strangers” , Siri Hustved (2002)
"A Gap of Sky", Anna Hope (2008)
" Sex in the City: Anchors Away" (season 5 episode 1)
The Victorian Age : Lærerproduceret PowerPoint
Modernism:Lærerproduceret PowerPoint baseret på: Through Literary Landscapes from The Romantic Age to Postmodernism, Pia Rørkær Sigh & Niels Randbo Back Systime (2020), pp. 189-196. (repetition)
A Short History of Literature in English, GitteVest Barkholt & Jørgen Dossing Jepsen, Systime (2010 ), s. 58-61 & 63- 65.
Post Modernism :Lærerproduceret PowerPoint & handout baseret på A Short History of Literature in English:  Systime 2010, s.78-93
(I alt ca 40 sider)

Kernestoffet
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer ̶
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Canada (eksamen)

Et forløb med fokus på: Canadisk identitet, og der læses tekster om forskellige Canadiske tema/emner bla. "survival" , "nature" , "victims", og "Mosaic of cultures".
Teksterne er sagprosatekster, en novelle, reklamer, dokumentarfilm og digter.
Molson beer adverts:"I am Canadian" :https://www.youtube.com/watch?v=pASE_TgeVg8
•http://www.youtube.com/watch?v=Lffkj9Xf8TY&feature=related
•https://www.youtube.com/watch?v=wjgZ1dmuAk4
•http://www.youtube.com/watch?v=X_yW4-cgG4g

Canadian Literature , ed. Susanne Hansen og Kirsten Buse.
- Canada : A Brief Outline ' Survival' og Canadian Literature, Jørgen Rieber Christensen, Mette Lundahl, Ole Vadmand s. 2-10
- The Loons, Margaret Laurence- s.54-62
- R.M.C.P Post, Al Purdy- s.64
-Canadian Multiculturalism Act: uddrag
http://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/C-18.7/page-1.html#preamble
- 'PM to apologise for Canada's treatment of native Americans' -  http://www.theguardian.com/world/2008/jun/12/canada.usa
- Lingua Franca : https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/lingua-franca
-The many tongues of Canada: Official languages and social integration, https://theteteatete.org/2016/02/24/the-many-tongues-of-canada-official-languages-and-social-integration/
- Artikel: "Canada, USA, U.K.: which country is better for a happy life?" (2021) Travel Daily News International   https://www.traveldailynews.com/column/featured-articles/canada-usa-u-k-which-country-is-better-for-a-happy-life/

- Digt: "I grew up" Lenore Keeshig-Tobias
Documentary: "Living between the Hyphen" (2005)
ca. 25 s.
Kernestoffet
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer ̶
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Online ordbøger brugt i undervisning & ENGRAM

Online ordbøger brugt i undervisning & ENGRAM grammar
Online dictionaries & grammar

www.ordbogen.com
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.thesaurus.com/

Grammar: ENGRAM  https://minlaering.dk/dashboard
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer